feeding the body mind and soul

Mindful Eating & Havregrynsgröt

Skrivet av Linda Vestman 27.10.2018 | 0 Kommentarer

"Wherever you are, be there."

 

Mindful Eating

2017 08 25 11.57.10 1

Jag kom på mig själv häromdagen hur jag den senaste tiden alltid lyckas göra en massa andra saker medan jag äter;

äter + skriver
äter + scrollar igenom sociala medier
äter + pratar i telefon (ursäkta den på andra sidan..)
äter + läser
och den värsta av dem alla; äter + städar + tvättar + diskar + flertal andra saker jag kommer på i just den stunden.

Känner du igen dig? Då tycker jag det är på tiden att vi börjar fokusera på det vi har på tallriken istället, börjar fokusera på det vi gör i stunden; i det här fallet att äta

Några tips för ett medvetet ätande

1. Medveten sinnesnärvaro vid varje måltid.

Vare sig du tillreder eller äter din mat; fokusera på dofterna, texturen, smaken. Låt dina sinnen uppleva varje tugga, varje doft. Hur smakar maten? Vilka kryddor kan du identifiera? Sitt ner i lugn och ro och låt måltiden bli en tid av medvetenhet. 

2. Ät långsamt.

Tugga maten ordentligt, och sätt ner besticken mellan varje tugga. Genom att inte slänga i sig maten känner du även när du är mätt. Det är lätt hänt att man äter för mycket då man inte är medveten om vad man gör; man lyssnar inte på kroppens signaler på samma sätt om man är upptagen med att t.ex. titta på tv samtidigt.

3. Visa tacksamhet. 

Innan varje måltid börja med att visa tacksamhet för maten du har på din tallrik. Visa uppskattning för de råvaror som tillagats, för den hälsosamma och näringsrika mat som ger kroppen den energi den behöver. Visa även tacksamhet för de andra som sitter vid middagsbordet; njut av måltiden tillsammans.   

4. Ät säsongsbetonat & närproducerat

Fyll din kyl med säsongsbetonade frukter och grönsaker, stöd inhemskt jordbruk och välj närproducerat. Välj mycket vegetariskt och ekologiskt.

5. Helhetsbilden - ett mer hållbart liv. 

Hur och vad du väljer att äta påverkar din kropp och din hälsa. Att tänka i ett mer förebyggande syfte är a och o för ditt välmående. Är du medveten när du äter blir du även mer medveten om hur maten du äter påverkar dig. Får maten dig att känna dig pigg, alert, mätt och belåten eller känner du dig trött, orkeslös och upplåst efter varje måltid? Känn efter och anteckna gärna hur du mår efter en måltid. Hur påverkas din kropp av vissa råvaror? Om man ofta känner sig trött och uppblåst efter en måltid är det klokt att föra anteckningar; då blir det mycket lättare att hitta det som kanske inte passar dig och din kropp.

Att göra sin egen mat från grunden och undvika hel- och halvfabrikat är ett stort steg mot ett mer hållbart liv. Din kropp ska orka i många år; den behöver kärlek och den behöver rätt form av bensin. 

Ett mer hållbart liv handlar inte bara om oss som individer, utan även om vår miljö. Att tänka mer klimatsmart är därför enormt viktigt. WWF's tips för att äta mer klimatsmart:

- Planera dina inköp så att du minskar på matsvinnet. Ät upp den mat du bär hem.

- Ät hälsosamt och varierat - fyll tallriken med frukt, grönt och fullkorn, minska på socker och onödigt fett.

- Minska på köttet. Välj gärna inhemskt och ekologiskt. Ersätt köttet med baljväxter och andra nyttiga vegetariska proteinkällor. 

- Välj miljömärkt mat. En certifiering innebär en oberoende kontroll som påvisar om produkten lever upp till en standard och uppfyller miljökrav. 

www.wwf.se

 

Havregrynsgröt med äpple & jordnötssmör 

2018 10 09 11.06.43 1

Denna havregrynsgröt både doftar och andas höst. Jag brukar variera denna med en gröt gjord på mosad banan istället för äpple; minst lika gott. Denna portion, och magen hålls mätt i flera timmar. 

Du behöver: 

1.5 dl glutenfria havregryn

3 dl glutenfri havremjölk

1 litet äpple eller en halv mosad banan

1 msk osötat jordnötssmör

Lönnsirap & kanel

1 krm salt

Gör så här:

Hacka äpplet i mindre bitar. Koka havregryn, äpple och kanel i havremjölk (eller byt ut äpplet till en halv mosad banan) Smaka av med salt. Ät gröten med jordnötssmör och lönnsirap. Toppa eventuellt med hampafrön och rostade kokosflingor för extra crunch. 

 

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar