Visa alla inlägg skrivna oktober 2015

lördag 31 oktober 2015 - 13:56

Act of good

londonfashion

Jacket - Cubus / Jeans and Shirt - BikBok / Bag - Pull and Bear / Shoes - Adidas

Hej! Ovan har ni en outft från London. Hoppas alla har haft en bra start på helgen! Jag har iallafall haft en riktigt trevlig fredag. Efter skolan var jag till café med vän som jag inte sett på en lång tid och kvällen spenderades sedan med 3 vänner. Sedan var jag övernatt hos Lumia.

Hei! Kuvassa näette asun Lontoosta. Toivottavasti kaikilla on ollut hauska perjatai! Minulla oli ainakin todella kiva päivä. Olin koulun jälkeen vanhan ystävän kanssa kahvilassa ja illalla oli 3 kaverin kanssa. Olin sitten yötä Lumian luona.

/Iisa

fredag 30 oktober 2015 - 19:38

DIY: Halloween pumpkin

1082

Du behöver: En pumpa, en penna, kniv, sked och skål.

Tarvitset: Kurpitsan, kynän, veitsen, lusikan ja kulhon.

1083

Rita motivet på din pumpa.

Piirrä haluamasi kuva kurpitsaan.

5633ada7b223d

Skär ut locket och töm pumpan på frön och extra kött.

Kaiverra kansi pois ja myös ylimääräinen liha ja siemenet. 

1084

Skär ut den ritade figuren.

Kaiverra piirretty kohde. 

10851086

Sätt in ett ljus och sätt på locket. Så var det klart!

Laita kynttilä sisälle ja kansi päälle. Sitten se on valmis! 

/Iisa

Taggar:

Kategorier:

Interior

Skriv en kommentar 8

torsdag 29 oktober 2015 - 14:54

London by night

ln3output bADy2T3ln2ln1

Some pictures from a night in London.

/Iisa

onsdag 28 oktober 2015 - 13:00

Handmade rings

cl1cl2cl3

Rings from Camden Lock

Hej! Ovan har ni bilder från Camden lock i London. Jag köpte en ring som var handgjord. Den är silver och stenen är en amestist .Det var ett supermysigt ställe var det fanns små stånd var det såldes olika saker.T.ex. doftljus, tavlor, smycken och olika småsaker. 

Hei! Tässä on kuvia Camden lock Lontoossa. Ostin sieltä käsintehdyn sormuksen. Sormus on hopeaa ja kivi on ametisti. Paikka oli todella ihana ja sielä myytin kaikenlaista niinkuin yuoksukynttilöitä, tauluja, koruja ja muita pikkujuttuja.

/Iisa

tisdag 27 oktober 2015 - 19:00

3 looks 1 dress

3looks1dress720namnet

Find all the stuff HERE.

Hej! Tänkte bjuda på ett clothing collage inlägg, eftersom det var en stund sedan enligt mig. (in real life typ 1 vecka, haha). Men här har ni iallafall 3 olika looks till 1 klänning. Älskar verkligen att göra dessa collage, får själv så mycket inspiration också. Hoppas ni också gillar dessa inlägg.

Hei! Tänään ajattelin postata vaate collaasi postauksen, koska tuntuu että siitä on pitkä aika (varman noin viiko sitten oikeasti, haha). Tässä nyt kuitenkin on kolme eri asua samalle mekolle. Tykkään tehdä näitä collaaseija ja toivottavasti tekin tykkääte näistä postauksista. 

/Iisa

måndag 26 oktober 2015 - 16:00

Todays Details

10655624fd309e24510661067

Shirt - Miss Selfridge / Bomber - Bershka / Hat - River Island 

Hejsan! En ny skolvecka är igång. Helgen gick verkligen såå snabbt. På Fredag var det en tjejkväll med flickorna från skolan. Lördag blev det mat vid raawka med Lumia och på kvällen cafebesök, så kom Jenni också med. Söndagen spenderades hemma på soffan i väntan på att bron skulle börja.

Hei! Uusi kouluviikko on taas käynnissä. Viikonloppu meni todella nopeasti. Perjantaina Lumian luona oli tyttöjen ilta koulukavereiden kanssa. Lauantai kävin syömässa raawkassa Lumian kanssa ja illalla menimme kahvilaan Jennin kanssa. Sunnuntai makoilin sohvala odottaessa sillan alkua.

/Iisa

söndag 25 oktober 2015 - 12:00

My acne story

Hej! Idag tänkte jag dela med mig min erfarenhet med acne och hur det blev bättre för mig. En sak vill jag klargöra i början. Att någon har acne eller hudproblem beror inte på att personen är ohygienisk eller inte skulle ta hand om sin hud. Det beror på hormoner och generna kan också ha en del i det hela. 

     Jag fick acne då jag gick i 7-8 altså som ca. 13 år gammal. Vilket är en helt naturlig ålder eftersom man oftast kommer in i puberteten där vid 13 års åldern. Jaa roligt var det ju inte. När man inte tycker att man är så fin så påverkar ju det såklart självförtroendet. Så vid denna tiden var mitt självförtroende inte det bästa. Jag kommer speciellt bra ihåg en dag när jag var i skolan och en flicka sa till mig "Oj har du sett du har en finne där". Jag svarade bara joo och gick typ därifrån. Vem märker liksom inte att man har en gigantisk finne på ansiktet? Det jag vill säga till folk som har akne just nu och oroar sig över detta är att din acne definierar inte dig och vem du är. Jag är exakt samma person med eller utan finnar. 

  Finnarna blev bara mer och mer och jag började såklart söka på netet på olika metodar att bli av med sin acne och provade hudratals med olika produkter men inga hjälpte till och vissa som var fr starka gjorde situationen bara värre. Så jag pratade med mamma lite och vi beställde en tid till hudläkare. Jag började äta en medicin som skulle minska finnarna Den hjälpte under perioden när jag åt medicinen men när jag slutade började finnarna komma tillbaka. Så vi besökte hudläkaren pånytt och jag började äta en ganska så stark medicin för att blo av med finnarna. Biverkningarna var ex.attt man kunde få sämre lever, irriterad hud, torra slemhinnor och att tillväxten i längd stannade upp. Men vid dethär laget var jag redan så lång så det skulle inte ha stört mig. Min tillväxt stannade dock inte till. Men torr blev huden verkligen så smörjade mig helatiden känns det som. Jag åt den starkare medicinen i ett halv år och sedan hade min hud blivit som den är i dagens läge. 

   Nu efteråt har jag märkt hur mycket jag tänkte att andra folk såg på mina hudproblem och tänkte illa om mig. Om ämnet kommer upp i en diskussion så är det få av människorna som kommer ihåg att jag haft akne, eftersom de säkert hade sina egna problem under den tiden. 

_______________________________________________________________________________________________________

Hei! Tänään aijon jakaa teidän kanssa minun kokemuksen aknen kanssa ja kuinka se parantui minulla. Yhden asian haluan sanoa ennen kun aloitan. Että jollakin on akne ei tarkoita että kyseinen henkilö ei ota huolta hygienistaan tai ihostaan. Usein akne riippu hormoneista ja myös geeneistä.

      Minä sain aknen joskus siinä 13 vuotiaana. Mikä on ihan tavallinen ikä ruveta saamaan finnejä koska siihen aikaan tulee murrosikään. Ja hauskaa se ei kyllä ollut. Kun itse ei tykkää että näyttää niin hienolta se tottakai vaikuttaa omaan itsetuntoon. Niin tähän aikaan olin aika epävrama itsestäni. Muistan todella hyvin yhden päivän kuolussa kun yksi tyttö sanoi minulle "Oi, ootko huomannut että sinulla on finni tossa". Minä vastasin vain jotain joo ja kävelin pois paikalta. Kuka ei huomaa että on iso finni naamasa?! Haluan sanoa joillekin teille jolla on ihoongelmia että sinun aknesi ei määrittele sinua ihmisena. Minä olen ihan sama Iisa olipa finnejä tai ei.

   Finnejä tuli vain lisää ja lisää ja aloin etsiä eri metodeja jolla pystyisin vähentämään akneani ja koitin satoja eri tuotteita, mutta mikään ei oikeen auttanut ja jotkut pahensivat vain tilanetta. Puhuin äidin kanssa ja me päätimme tilata ajan iholääkärille. Aloin syödä lääkettä joka vähentäisi finnejä. Lääke toimi hyvin kuin söin sitä mutta kun lopetin sen syömisen finnit tulivat takaisin. Joten menimme takaisin iholääkärille ja aloitin syömään vahvempaa lääkettä. Mahdolliset haittavaikustukset olivat muun muassa: Maksan heikentyminen, ärsyyntynyt iho, kuivat limakalvot ja pituuden kasvamisen pysähdys. Olin tässä vaiheessa niin pitkä jo että vimmppa asia ei hatannut minua ja niin ei käynyt minulle, jatkoin kasvamista tavallisesti. Ihostani tuli tosin todella kuiva ja rasvasin kokoajan itseäni. Söin vahvempaa lääkettä puoli vuotta ja siinä ajassa finnit lähtivat kokonaan. 

    Nyt jälkeinpäin olen huommannut kuinka paljon luulin että ihmiset katsoivat ihoongelmiani ja ajattelivat huonoa minusta. Jos asia nousee esille enimmistö on unohtanut että minulla on ollut ihoongelmia. Varmaankin siksi että heille on ollut omia ongelmia siihen aikaan. 

        

1076

Här är bilder 2 bilder från 2011 och början av 2012. Detta är tiden jag började få lite finnar här och där. Jag tänkte väl att det var ungefär så här mycket finnar jag skulle få och det skulle gå över snabbt.

Tässä on kaksi kuvaa vuosilta 2011 ja 2012. Näihin aikoihin aloin saada vähän finnejä. Ajattelin että saisin vähän finnejä sinne tänne ja että ne katoaisivat aika nopeasti.

1077

Här var det som värst i ansiktet. Hade mycket på kinderna och hakan men pannan var inte så illa. Allra värst var det på ryggen för mig. Men hade inge bilder på hur det såg ut. 

Tässä oli pahin tilanne naamasse. Minulla oli paljon poskissa ja leuassa. Kaikiista pahin tilanne oli selässä mutta siitä en löytänyt kuvia.

1078

Här har jag börjat äta den starkare medicinen. På den högra bilden var jag riktigt i slutet av det halva året jag åt medicinen.

Tässä olin alkanut syödä sitä vahvempaa lääkettä. Oikean puoleisella kuvassa olin ihan loppuvaiheella lääken syömisessä.

1079

Dagens läge. Kunde jag inte vara nöjdare med min hud. Har såklart finnar nu som dä men det är bara några enstaka. 

Tältä sitten näytän tänään. En voisi olla enemmän tyytyväinen ihooni. Onhan minulla vielä finnejä sielä täällä mutta en yhtä paljon kun ennen. 

Till sist några tips om hudvård:

1. Tvätta alltid ditt smink bort bra!

2. Se till att inte tvätta ditt ansikte för ofta, eftersom det kommer torka ut din hud. Tvätta det på kvällen med en face clenser och skölj ansiktet på morgonen med vatten bara eller använd en toner. 

3. Försök att hitta produkter som inte irriterar din hud.

4. Smörja huden till natten. Att smörja huden kommer inte göra den mer fettig om du använder rätt smörja. Jag använder själv niveas ansiktskräm. Under tiden jag hade hudproblem använde jag humektan (en bassalva från apoteket)

5. Använd en face scrub 1 gång per vecka för att rengöra på djupet.

6. Kom ihåg att använda en lättare kräm/ dagskräm före du applicerar din foundation.

7. Pota inte p finarna!

Dessa saker fungerade bra för mig i samband med medicinen och håller mig fortfarande till dessa tips.

______________________________________________________________________________________________________

Viimeiseksi vielä vähän vinkkejä ihonhoitoon:

1. Pese aina kaikki meikki pois hyvin!

2. Älä pese namaa liian usein, koska tämä tekee ihosi kuivemmaksi ja voi pahentaa tilannetta. Pese illalla naama clenserillä ja aamulla huuhtele vedellä tai käytä kasvovettä.

3. Yritä öytää ihollesi sopivia tuotteita.

4. Rasvaa ihosi yöksi. Ihon rrasvaamisen ei tee siitä enemmän rasvaista jos käytät oikee rasvaa sinulle. Minä käytän niven perus kasvovoidetta. Kun minulla oli akne käytin humektaania (apteekista saatava rasva)

5. Käytä ihonkuorinta tuotetta kerran viikossa, että puhdistat ihosia syvältä.

6. Muista käyttää päivävoidetta meikkivoiteesi alla.

7. Älä koske finneihiin! 

Nämä asiat toimivat minulla samalla kuin söin lääkettä ja noudatan kaikkia näitä vinkkejä vieläkin.

/Iisa

lördag 24 oktober 2015 - 17:30

Shopping on Oxfordstreet

 1063

 1062

1064

Hej! Tänkte skriva ett inlägg om shopping på oxfordstreet. När jag skulle iväg på resan så fösökte jag såklart googla lite om vilka butiker som fanns där osv. och hittade inte någon ordentlig lista så jag tänkte jag skulle göra en. Den ser ni i mitten. Hoppas detta hjälper någon som kanske är påväg till London på shoppingresa inom snar framtid!

Hei! Ajattelin kirjoittaa postauksen shoppailusta oxfordstreetillä. Ennen kun lähdimme matkaan yritin vähän hakea netistä että mitä kauppoja siellä oikein olisi, ja en löytänyt mitään hyvää listaa, joten ajattelin tehdä yhden itse nyt kun olen käynyt siellä. Listan näette keskellä. Toivottavasti tämä auttaa jotain joka on ajatellut lähteä Lontooseen shoppailu reissulle!

/Iisa

fredag 23 oktober 2015 - 14:00

What I bought in London - video

10691073londontryonhaulborjan10741075

Hej! Som lovat så får ni idag se videon på allt jag köpte från London. En massa fint fick jag med mig hem och allt detta kommer verkligen användas flitigt av mig!

Hei! Niinkuin lupasin niin saatte tänään nähdä videon, joka sisältää kaiken jonka ostin Lontoossa. Ostin kaikkea kivaa, josta tykkään ylipaljon. Luulen käyttäväni kaikkea ostamaani todella paljon.

 

/Iisa

torsdag 22 oktober 2015 - 14:00

Food in London

m1m2m4m5m3

Hej! Eftersom vi åt så mycket mumsig mat i London tänkte jag dedikera ett helt inlägg om maten. Jaa jag ska låta bilderna tala för sig själva!

Hei! Koska söimme niin paljon hyvää ruokaa Lontoossa ajatelin tehdä niistä kuvista kokonaisen postauksen.

/Iisa