Visa alla inlägg skrivna september 2016

fredag 30 september 2016 - 18:39

Dokumentärer som förändrar

Hej! Något som kanske inte så många vet är att jag älskar att se dokumentärer. Det är ju som att se på film men det känns ändå inte som att du slösar din tid på att se filmen eftersom du alltid lär dig något av dokumentären. Jag har under min livstid hunnit kolla ganska många dokumentärer och idag tänkte jag dela med mig några av mina favoriter. Jag kommer att publisera 4 inlägg om dokumentärer i Oktober-November månad så att det inte blir ett superlångt inlägg med en massa dokumentärer utan 4 skilda med mer struktur till sig. Varje inlägg kommer ha dokumentärer som har lite liknande tema till sig. 

 

 The World Before Her

Dokumentären berättar två kvinnors livshistoria som lever i Indien. Historierna är mycket rörande och man får en upfattning om hur livet för kvinnor är i Indien, vilket jag tyckte var mycket intressant.

 

 

 

WorldBeforeHer DVD F2

Shes Beautiful DVD VOD

She's Beautiful When She's Angry

Jag hade länge denna film på min "movies to watch" lista på telefonen. Förra veckan bestämmde jag mig då att se filmen och blev förvånad över hur starka känslor den väckte hos mig. Dokumentären handlar om kvinnorörelsen under åren 1966 till 1971.

Girl Rising

Denna dokumentär handlar om 9 flickor som lever i fattigdom och deras drömmar om att få gå i skolan och bli utbildad. Dokumentären har ett fint budskap och jag älskar hur de har filmat dokumentären. Man märkte redan under de 2 första minuterna av filmen att det är otroligt vackert filmat. 

GirlRising

 
 

The Hunting Ground 

Denna dokumentär berör våldtäckt på kampus i USA:s universitet. Två unga kvinnor som båda är offer för detta har tagit initsiativet till att göra denna dokumentär. Man får ta del av historier och upplevelser av offren och också se straffen som utdelats till den skyldige. Dokumentären fick mig att förstå hur sjukt vårt samhälle är och hur stort problemet med att kvinnor blir sedda som objekt är. Jag rekommenderar starkt att ni ser denna!

Till dokumentären har Lady Gaga gjort en låt som är rå och känsloväckande. Musikvideon kan ni se här: 

[embed width=400 height=225 class=left thumbnail=https://i.ytimg.com/vi/ZmWBrN7QV6Y/hqdefault.jpg?r=32945]http://www.youtube.com/watch?v=ZmWBrN7QV6Y[/embed]

 

 

hunting 691x1024

 

 

Jag ger ännu ett litet extra tips för er som gillar att läsa. Om ni gillar dessa dokumentärer så kommer ni troligtvis också tycka om att läsa boken A thousand Splendid Suns av Khaled Hosseini. Det är absolut en av mina favorit böcker och en av de få böckerna som har fått mig att gråta. Ni kan läsa om vad boken handlar om HÄR. 

 

resizedimage80070 iisasmeds10

tisdag 27 september 2016 - 15:53

Finally over

Äntligen har jag skrivningarna för hösten över! Sista studentprovet skrev jag igår och nu har jag ledigt ända till fredag från skolan, vilket inte kunde kännas skönare. Känns att man varit så fastklistrad i böckerna och haft så fullt up at det känns otroligt konstigt att inte ha en massa program. Tiden tänkte jag fylla med att satsa på roliga saker utanför skolan och bara se på filmer och serier en hel dag om jag känner för det. Helt enkelt ta det lungt och låta hjärnan vila, för det behöver den verkligen. 

Vihdoin kirjoitukset ovat ohi! Kirjoitin viimmeisen yo-kirjoituksen tältä syksyltä valmiiksi eilen ja nyt minulla on vapaata koulusta perjantaihin asti. Ihanaa! Tuntuu, että on ollut niin kiinni koulukirjoissa, että nyt tuntuu ihan kummaliselta, kun on niin paljon aikaa käsillä. Minä aijon käyttää ajan vapaaajan puuhiin ja lempielokuvien ja sarjojen katsomiseen. Aivoni todella tarvitsee pientä lomaa koulusta tällä hetkellä! Alla oleva kuva kuvaa hyvin miltä minusta tuntuu tälllä hetkellä. Vapaalta, helpottuneelta ja todella iloiselta! 

7

Denna bild på Amanda från Paris beskriver hur jag känner för stunden mycket bra. Fri, lättad och otroligt glad! 

 

 

resizedimage80070 iisasmeds8

 

fredag 23 september 2016 - 15:04

Fall weather

35

36

Jacket - Zara / Dress - VILA / Flats - H&M 

Hej på er! Med endast ett studentprov kvar att skriva välkomnar jag glatt hösten. Eftersom höst betyder att det snart är höstlov vilket betyder att det blir resa och ledigt! Som ni ser på bilderna har träden börjat ändra färg till de härliga höstfärgerna. Idag gick jag i skolan klädd som ni ser på bilderna, enkelt och bekvämt. Veckan har gått otroligt snabbt och jag tycker det kommer bli riktigtskönt med helg. Tror jag ska krypa under en filt, ha det mysigt och se på serier nu. Ha det bra och njut av helgen! 

 

resizedimage80070 iisasmeds7

tisdag 20 september 2016 - 16:53

Street fashion

rttstorlektiyoutubevita11

2829

Ovan har jag samlat 6 street style looks som jag inspirerats av under senaste tiden. Hoppas ni också inspireras av dem. Min persoliga favorit är outfiten med den fluffiga jackan. Ser ju så underbart varmt och sönt ut! 

Bilderna är från min pinterest map. Den hittar ni HÄR.

 

resizedimage80070 iisasmeds6

 

 

 

fredag 16 september 2016 - 18:57

Flowers and white bricks

242625Pictures from Vasa in summertime.

Hej på er! Fredagen är äntligen här och veckans skrivningar avklarade. Måndagen började med engelska hörförståelsen och idag satt jag sex timmar i skrivsalen och skrev 3 textkompetenssvar. Tungt för hjärnan och sjukt för kroppen som måste sitta så länge. Känns som att båda proven har gått ganska bra och nu har jag som nästa studentprov Kemi framför mig. Det skrivs på måndag så det blir att läsa hela helgen. Hoppas ni alla haft en bra vecka och ni som skrivit studentprov kännt att det gått bra för er. Se till att njuta av helgen alla ni som inte har skrivningar! Man börjar verkligen uppskatta den lediga tiden man hade före skrivningarna eftersom det känns att man sitter fastklistrad i en bok 80% av tiden nuförtiden. Som jag idag konstaterade till en vän: Man vet att det är mycket att göra när man inte hinner kolla igenom youtube prenumerationerna! 

 

resizedimage80070 iisasmeds5

söndag 11 september 2016 - 15:25

Stressad?

18

Hej! Idag tänkte dela med mig en app som jag nyligen börjat använda, nämligen headspace. Det är en app som har olika avslappnings och meditationsövningar. Jag har nu tagit en per dag i 7 dagar i rad. Otroligt lungnande. Testa för all del appen om du har det stressigt i vardagen! :) För mig hjälpte det otroligt mot stressen av att läsa på studenten och känslan att man inte kan något även fast man läst i flera dagen. Man får helt enkelt ordning på tankarna och kan koncentrera sig bättre på en sak i gången. Ni hittar en tutorial på vad det riktigt är och hur det fungerar här under:

[embed width=800 height=450 class=left thumbnail=https://i.ytimg.com/vi/kEpOF7vUymc/hqdefault.jpg?r=62466]http://www.youtube.com/watch?v=kEpOF7vUymc[/embed]

På samma när jag nämner headspace så tycker jag ni alla som är intresserade av välmående och hälsa kan kolla in vouges 5 avsnitts serie om hälsa med Camille Rowe. Tyckte själv serien var mycket intressant och hittade flera bra tips från videorna. Bland annat appen headspace. Här nedan är första avsnittet: 

[embed width=800 height=600 class=left thumbnail=https://i.ytimg.com/vi/IArS-6Jq71c/hqdefault.jpg?r=66863]http://www.youtube.com/watch?v=IArS-6Jq71c[/embed]

Resten av avsnitten kan ni hitta HÄR

 

resizedimage80070 iisasmeds4

torsdag 8 september 2016 - 18:24

Bomber and Boots

01

02

10

6

15

11

 Bomber - Pull&Bear / Choker - Zara / Shirt - H&M / Jeans - Gina / Boots - Dr.Martens 

Hej på er! Ovan har ni en look som jag fotograferade för lite över en vecka sedan. Denna look kan ni också hitta i Vasabladet och Östrebottens Tidning tilsammans med 3 andra sevendaysbloggares vardagslook till höst. Har nog haft mycket användnig av alla plagg jag har på bilderna och kommer troligtvis gå runt i min bomber hela hösten. Roligt med höstmode tycker jag, men ändå otroligt synd att sommaren börjar vara slut. Idag har det i alla fall varit solit och fint väder här i Vasa. Hoppas ni alla har haft en bra start på veckan och njuter av de sista solstrålarna. 

 

resizedimage80070 iisasmeds3

måndag 5 september 2016 - 15:36

This Weekend

Hej! Som tidigare nämt firade jag min födelsedag med vänner på Lördag och på Söndag hade jag sedan släktkalas. Nedan är några bilder från kvällen. 

3

Lumia hjälpte mig med förberedelserna och vi fixade ihop dessa välkomst drickor. De blev verkligen såå goda.Receptet vi använde kan du hitta HÄR. Vi fixade också ihop en playlist för kvällen som ni kan lyssna på HÄR. 

4

En Pavlova beställde jag också från Sweet Vasa som var så god. Det är nog favoritkakan för stunden. Det härliga är att det alltid brukar lämna kaka som man sedan får smaska i sig dagen efter. Hade en rolig kväll med vänner hos mig. På kvällen for vi sedan ännu vidare till baren. Tack till alla som gjorde min kväll lyckad! 

5

Fick fina presenter från både vänner och släktingar som jag kommer ha mycket användnig av. På bilderna ser ni blommor vackra blommor jag fick av släktingar. Nu fortsätter livet som 18 åring. Ser fram emot vad detta år kommer med.  

 

resizedimage80070 iisasmeds2

fredag 2 september 2016 - 20:20

Eighteen

1

2

 

Hej på er! Igår var det 1.9. Min födelsedag. Dagen man väntat och längtat till sedan man var liten. När man är 18 är man vuxen. Så brukade jag tänka när jag var där vid 10 års åldern. Nu har dagen kommit och gått. För att fira mig så hade jag och Lumia en ost och vinkväll i vårt utehus. Vi köpte också marshmallows som vi grillade på öppna elden. Så himla gott och fick en jättetrevlig födelsedag. Till present fick jag parfymen jag önskat och Barcelona resan som jag nämde i förra inlägget. I helg blir det ännu mer firas med mina favorittjejer från skolan. 

 

Hei kaikki! Eilen oli siis 1.9, minun syntymäpäiivä. Päivä jota on odotettu kauan. Pienenä ajattelin aina että kun täyttä kahdeksantoista niin on aikuinen. Nyt päivä on tullut ja mennyt. Minä ja Lumia pidimme juusto ja viini illan. Ostimme myös vaahtokarkkeja grillatavaksi. Oli todella hyvää ja koko syntymäpäivänä oli todella onnistunut. Sain lahjaksi hajuveden, jota olin toivonut ja Barceloona reissun syyslomalla. Tänä viikonloppuna me vielä juhlitaan minua kaveriporukassa. 

 

resizedimage80070 iisasmeds9