Visa alla inlägg skrivna oktober 2016

söndag 30 oktober 2016 - 14:50

Dokumentärer som förändrar del 3

Hej! Välkommna till den tredje delen av "dokumentärer som förändrar". Idag kommer jag dela med mig dokumentärer från lite blandade genrer, så det blir inte ett bestämt tema som i de tidigare inläggen. Dessa var alla mycket bra dokumentärer som fick mig att fundera över frågor som man kanske annars inte skulle göra. Dokumentären jag lärde mig överlägset mest av var den om scientologi, eftersom jag nästan inte visste något om det. Hoppas ni tar tiden och kollar någon av dessa! 

 

THE PROPAGANDA GAME poster 2015 05

 

 

 

 

 

 

 

goingclear2

The Propaganda Game 

En doumentär om nordkoreas kultur och samhälle. Den är filmad av en Álvaro Longoria  som fick tillåtelse att filma i landet under övervakelse. Videomaterial från nordkorea tycker jag är intressant eftersom man inte vet så mycket om vad som händer i landet. 

 

The Imposter

The imposter handlar om en man som lossas vara ett förvunnet barn, och som sedan återvänder hem till det föörvunna barnets familj flera år senare. Han lever med barnets familj i flera år. Denna var lite obehaglig att se, eftersom familjen verkligen trodde det var deras förvunna son.

 

Going Clear Scientology and the Prison of Belief

Denna dokumentär handlar om religionen Scientologi. I dokumentären undersöks grunderna för religionen och olagliga metoder som använts inom religionen via före detta medlemmar av scientologi kyrkan. Denna dokumentär var mycket intressant för mig eftersom jag inte visste så mycket om scientologi före jag såg den. 

 

Waiting for Superman

Waiting for superman är en dokumentär som kritiserar det offentliga skolsystemet i Amerika. Man får följa med flera studenrandes historier. Denna fick en att förstå hur bra skolsystemet i Finland är och vilken hög nivå på utbildningen vi har.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

42

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

91ruPasYk1L. SL1500 2

 

 

Om du missatt de tidigare delarna kan du hitta del 1 HÄR och del 2 HÄR. 

resizedimage80070 iisasmeds12

fredag 28 oktober 2016 - 15:43

Brunch & Cake

5813484f584c1

14

010

1317

16

Brunch & Cake - Carrer d'Enric Granados, 19, Barcelona

 

Hej på er! Här skriver jag trött och full av längtan tillbaka till Barcelona. Ovan har vi ett absolut favoritställe under resan. Detta ställe heter Brunch & Cake. Och Gud vad god deras brunch var! Ni kan ju se på bilderna hur gott det ser ut. Ett stort plus är ju såklart också att det var ett så fint och mysigt ställe som var på en lite mindre gata, så man slapp höra en massa trafikljud. Detta ställe rekommenderas starkt av mig om ni nångong befinner er i Barcelona.

Hei kaikki! Täällä minä kirjoitan väsyneenä ja täynnä kaipuuta takaisin Barcelonaan. Yläpuolella näette kuvia yhdestä minun lempipaikoista matkan aikana. Tämän paikan nimi on Brunch & Cake. Heidän brunssinsa oli aivan ihana! Te näette kuvista miltä annokset näyttävät. Ihastuin paikan sisustukseen ja ulkoasuun. Suosittelen tätä paikkaa, jos olet menossa barceloonaan!  

 

 resizedimage80070 iisasmeds7

onsdag 26 oktober 2016 - 20:21

Gala Nomineringar

24

Foto: Jenna 

På bilden från vänster: Ronja, Jag, Ella och Anna. (deras bloggar hittar ni här på Sevendays)  

Hej på er! November den 19 blir det igen Gala i Stadshuset. Blev så otroligt glad när jag hörde att det skulle bli en gala i år igen, eftersom den var så lyckad förra året. I år är det Ida-Marie och Maria som står bakom Galan igen. Det har blivit dags att nominera dina favoritbloggar i olika kategorier. Detta kan ni göra HÄR. Sista nomineringsdagen är 28.10. Jag skulle såklart vara otroligt tacksam för nomineringar. Själv har jag också gått in och nominerat mina personliga favoriter.

      Hei kaikki! Marraskuun 19 on taas Gaalailta kaupungintalossa. Tulin todella iloiseksi, kun kuulin että tänäkin vuonna kaupungintalossa järjestetään Gala. Vimmevuona tilaisuus onnistui todella hyvin. Ida-Marie ja Maria ovat tänäkin vuonna Gaalan järjestäjät. Nyt on tullut aika nimittää sinun lempiblogit.  Voit tehdä sen TÄÄLLÄ. Viimmeinen päivä nimittää blogeja on 28.10. Olisin todella kiitolinnen nimityksestä. Minä olen jo käynyt nimittämässä minun lempiblogit. 

 

resizedimage80070 iisasmeds10

 

tisdag 25 oktober 2016 - 15:40

Home Again

5

 

Hej! Jag är tillbaka hemma efter en lång resa på 10 dagar. Jag kom hem igår kväll trött men glad. Jag har under mitt höstlov, sovit 5 nätter i Barcelona och 6 i Stockholm och fått flera nya minnen med två fina vänner. Mer ska ni få läsa om resan under denna vecka, ska gå igenom alla bilderena och fixa ihop en kortvideo också till er. Hoppas ni alla har njutit av höstlovet lika mycket som jag har, ett lov från vardagen behövdes verkligen för min del! 

Hei! Olen taas kotona 10 päivän matkan jälkeen. Tulin kotiin eilen todella väsyneenä, mutta iloisena. Olen syysloman aikana viettänyt aikaa kahden ystävän kanssa Barcelonassa ja Tukholmassa. Olen saanut monia uusia muistoja ja kokemuksia. Enemmän makasta satte lukea täällä blogissa tämän viikon aikana. Tänään ajattelin aloitaa kuvien läpikäymisen ja lyhytvideon tekemisen matkasta. Toivottavasti teilläkin on ollut ihana syysloma! 

 

resizedimage80070 iisasmeds4

onsdag 12 oktober 2016 - 16:10

2 days left!

Hej! Nu är det inte länge kvar till höstlov. Om två dagar åker jag nämligen iväg till Barcleona med vänner. Ska bli så otroligt skönt med värme och att slippa nån annanstans för omväxlingens skull. För mig blir det inte den första gången till Barcelona, eftersom jag var där med familjen år 2014 på höstlovet. Nedan har ni några bilder från den resan. 

Hei! Nyt syyslomaan ei ole enää pitkä aika. Kahden päivän päästä minä lähden Barcelonaan viettämään syyslomaa kavereiden kanssa. Ihanaa päästä lämpöön nauttimaaan ja syömään ihanaa ruokaa. Miä matkustan Barcelonaan jo toista kertaa. Kävin siellä perheen kanssa vuonna 2014 syyslomalla. Alla näette kuvia viimme matkasta. 

a

aa

aaaa

ab

b3

o3

IMG 9000

s

 

resizedimage80070 iisasmeds3

 

lördag 8 oktober 2016 - 19:50

Dokumentärer som förändrar del 2

Hej! Idag är det dags för del 2 av "dokumentärer som förändrar". I förra inlägget tog jag upp dokumentärer som handlade om kvinnan i samhället. Idag tänkte jag ta upp några som berör miljön och matvanor. Här kommer några favoriter från denna kategori. 

 

2016 03 14 1457989329 1973366 TheTrueCost Poster 2764x2

The True Cost

Denna dokumentär handlar om det sanna priset bakom de stora klädkjedjorna. Den handlar om barnarbete, användningen av farliga kemikalier för färgningen av kläderna samt vart vattnet som används för färgningen släpps ut. 

Cowspiracy

Jag är ganska säker på att de flesta som sett denna dokumentär har fått en ordentlig wake up call. Den presenterar fakta om vad djur uppförning gör till miljön. Denna rekommenderas starkt! Cowspiracy är en av orsakerna till varför jag slutade äta rött kött. 

Cowspiracy poster

forks over knives2

Forks Over Knives

Forks Over Knives fortsätter lite på samma tema som Cowspiracy men påpekar mer hälsorelaterad fakta. En mycket bra dokumentär det också. 

 

Chefs table

 

 

Chef's Table

Chef's table kanske inte klassas som en dokumentär men ville ändå ha med den i detta inlägg. Det är en serie om mat och otroliga kockar som gör mat till konst. I varje avsnitt är det olika kockar som filmas och deras restaurang och vision presenteras. Serien ändrar på hur man ser och tänker på mat, vilket jag tycker är kul och inspirerande. Jag rekommenderar den till alla som är intresserade av mat. 

 

 Om du missat del 1 kan du hitta den HÄR. 

 

resizedimage80070 iisasmeds11

torsdag 6 oktober 2016 - 19:00

Yesterdays looks in a flipbook

57f677dee6d54

4

Hej på er! Det var en bra stund sedan en video dök upp här och på youtubekanalen. Men nu har jag och Lumia fixat till en ny efter att höstens skrivningarna äntligen blivit avklarade. Tyvärr har min kamera haft lite fokuseringsproblem på videoläge så det blev en flipbook istället. En flipbook är en video som består av bilder som tagits snabbt efter varandra och sammanfogats till en video. Nedan hittar ni den, hoppas ni gillar! 

 Hei kaikki! Nyt on ollut hetki siitä, kun tällä blogissa ilmestyi video. Nyt olemme Lumian kanssa tehneet flipbookin meidän asuista. Flipbookki on video, jossa monta kuvaa yhdistetään videoksi. Toivottavasti tykkäätte videosta, löydätte sen tässä alla: 

[embed width=800 height=450 class=left thumbnail=https://i.ytimg.com/vi/nTaBVW00wwA/hqdefault.jpg?r=83876]http://www.youtube.com/watch?v=nTaBVW00wwA[/embed]

resizedimage80070 iisasmeds2

tisdag 4 oktober 2016 - 15:30

Tuesday's look

1

3

57f39d9d2d4c3

7

8

 

Hej på er! Ovan har ni några bilder på hur jag såg ut idag. För min del var det enndast ett kemiprov i skolan och efter det så har eftermiddagen gått till att söka jobb. Nu är det över, och jag ska bara ta det lungt resten av dagen. Imorgon börjar då som sagt en ny period men den är ganska så luftig så jag tror inte det blir så jätteansträngenade. Ända som känns lite jobbigt är det två mattekurserna som går i samma period... Men det ska väl gå. Tror jag ska mumsa i mig något gott mellanmål nu och kanske köra till bibban och låna några böcker. 

Hei! Yläpuolella näette miltä minä näytin tänään. Minulla oli koulussa vain kemian koe, joten pääsin todella aikaisin koulusta. Iltapäivällä olen hakenut töitä ja nyt voin senkin ottaa pois minun "to do" listalta. Huomenna minulla alkaa sitten uusi jakso koulussa, joka tuntuu ihan okeilta. Paitsi se, että minulla on kaksi pitkä matikka kurssia saman jakson aikana... Mutta kyllä niistä selviää. Nyt aion syödä jotain hyvää välipalaa ja kävästa kirjaistossa. 

 

resizedimage80070 iisasmeds9

söndag 2 oktober 2016 - 11:25

Yellow walls and Blue Jeans

4643

48

000

44

Jacket - Cubus / Shirt - H&M / Jeans -  River Island / Mules - Nice

 Foto : Josefin Thors

 

Hej på er! På fredag mötte jag upp Josefin och fotograferade lite outfitbilder, samt lärde känna varanda lite bättre. Det var riktigt trevligt och roligt med nån annan som fotograferar en för omväxlingens skull. På fredagen hade jag också ett massörbesök som var inbokat, hade dock otrolig träningsvärk från onsdagen så det blev inte så djup massage för mig. Helgen har annars spenderats med vänner och familj och varit riktigt avkopplande. Precis vad jag behövde. Nästa vecka blir det sedan nya tag och ny period. Hoppas ni också haft en bra helg! 

Hei! Vimme perjantaina tapasimme Josefinin kanssa ja kuvasimme asukuvia yhdessä. Oli todella hauskaa ja kiva tutustua Josefiniin paremmin. Perjantaina kuvaamisen jälkeen minulla oli myös hierontaaika varattu. Minulla oli niin kipeät lihakset keskiviikon treeneistä, että hieronta oli vain palauttava hieronta mutta kuitenkin ihana. Viikonlopun olen sitten viettänyt ystävien ja perheen kanssa. Ensi viikolla on sitten aika aloittaa uusi jakso koulussa ja palata arkihommiin. Toivottavasti myös teillä on ollut kiva viikonloppu!

 

resizedimage80070 iisasmeds14