Visa alla inlägg skrivna november 2016

tisdag 29 november 2016 - 14:36

Green velvet

Hej på er! Idag tänkte jag dela med mig en vara som jag fyndat. Har inte egentligen shoppat så mycket under senaste tiden, men denna väska fick komma hem med mig från glitter några veckor sedan. Köpte den för endast 10 euro! (va?!). Den är verkligen så snygg och går både til finare tillställningar samt att ha till vardags. Färgen är inte något jag vanligtvis skulle gilla men med gulddetaljerna blev det så snyggt. Den är sammet som material, vilket jag älskar. Jag har märkt att det är ett material som de flesta antingen hatar eller älskar. Nedan har ni bilder av härligeten: 

 

0024643

Bag - Glitter (find it HERE)

 

resizedimage80070 iisasmeds7

 

 

 

 

fredag 25 november 2016 - 13:32

Emotions & Feelings - Calm

 Hej! Bestämmde mig en dag att gå ut och filma en kortfilm om hösten. Hade fått en massa fint filmmaterial och började entusiatiskt att klippa filmerna. Jag märkte att vissa av klippena väckte känslor hos mig och då kom jag på iden att beskriva mina känslor med hjälp av visuella medel. Vad som skulle vara en kort film om hösten blev ett större projekt. Har filmat dessa klipp under en längre tid och känner mig nöjd över slutresultatet. Hoppas denna film får er att reflektera över era egna känslor och hur ni mår för stunden. För bästa tittarupplevelse: Stäng alla lampor i rummet och se filmen på fullscreen. Se till att du kommer ihåg att ändra kvaliteten till 1080 om den inte är dte automatiskt. :) Hoppas ni gillar denna film även om den är lite olik frånn filmerna jag vanligtvis gör. 

 

[embed width=800 height=450 class=left thumbnail=https://i.ytimg.com/vi/-pC4u1ZwqHs/hqdefault.jpg?r=75532]http://www.youtube.com/watch?v=-pC4u1ZwqHs[/embed]

 resizedimage80070 iisasmeds15

onsdag 23 november 2016 - 15:04

Mode & Brunch

 

Hej! På lördagsmorgonen var jag till fondis på muotia ja brunssia med min familj. Brunchen var riktigt god och fondis känns ju som det perfekta stället att ordna just ett sånt här evenemang eftersom det är så estetiskt. Överlag var det riktigt trevligt! 

Hei! Lauantaina kävin fondiksessa brunssia & muotia tilaisuudessa perheeni kanssa. Brunssi oli hyvää ja fondis on mielestäni  juuri sopiva paikka järjestää tämmöinen tapahtuma, koska se on niin kivasti sisustettu. Kokonaisuudessaan tapahtuma oli todella mukava!

340332

 

Modevisningen var nog höjdpunkten på brunchen, det visades kläder från Dopp, Karisma, Kappahl och Jääskeläinen. Nedan har jag bilder på kläderna jag tyckte var syggast.

Muotinäyttely oli tapahtuman kohokohta. Vaatteet olivat Doppista, Karismasta, Kappahlista ja Jääskeläisestä. Alla on kuvia asuista, josita pidin enniten.

 

Dopp

40

aaa2

Karisma 

39
aaaaaaaa

 

Kappahl

37aa

 

 resizedimage80070 iisasmeds6

söndag 20 november 2016 - 19:23

Galan 2016

Hej! Ett år har gått så otroligt fort och igår var det dags för Gala igen i stadshuset. Den perfekta platsen för en gala, enligt mig. Kvällen började igen med mingel varefter det sedan blev dags för prisutdelningen i de olika kategorierna. Vem som vann kan ni läsa HÄR. Det delades även ut pris för bäst klädda, bästa frisyren och bästa sminkning. Janina Kronlund och Nicke Aldén var kvällens programledare och gjorde ett mycket bra jobb. Vi fick också höra Nellie Fors och Samzimon uppträda samt se en modeshow med namnet "Wearable but Wow". Efter gick vi sedan vidare till Bank var efterfesten hölls. Allt som allt blev det en riktigt lyckad kväll i fint sällskap. Ett stort tack till Ida-Marie Jungell och Maria Frände som stod bakom Galan 2016! 

 

31

41

27

1

26

Ovan har ni två bilder på hur jag såg ut under kvällen. Min klänning är från NA-KD, skorna från H&M och smycken från Glitter. Teamt var Black & white, men majoriteten hade nog satsat på svart.  Alla var verkligen så fint klädda, med vackra håruppsättningar, sminkningar och smycken. 

5831cfab702c8

Foto: Mikael Nybacka

Här har ni ännu en bild på mig med fem andra fina människor. På bilden ser ni från vänster till höger: Anna, Josefin, Hanna, Emilia, Jag och Ronja. 

 

resizedimage80070 iisasmeds5

torsdag 17 november 2016 - 17:21

Jackor och Kappor för Vintern

Hej! Har själv alltid haft svårt att hitta vinterjackor som jag tycker är snygga och som samtidigt är varma. Nedan så har ni bilder på flera olika jackor som jag tycker är snygga. De är ordnade så att liknande jackor är i samma bildcollage. Jag har sedan länkat under jackor som liknar de på bilderna som jag hittat på nätet. Hoppas ni gillar detta inlägg och hittar någon snygg jacka här, ifall ni är i behov av en! :) 

582dcde07883d

Från vänster till höger länk till liknande jackor som på bilderna: 1  ,  2 ,   3  

Ovan har ni den absolut varmaste och mest praktiska typen av vinterjackor för Finlands vinter. Den håller en varm och mysig under dagen. själv tycker jag speciellt myket om jackorna som är mjuka på insidan. De är så otroligt sköna att ha på sig. 

21

1,   2,   3,  Några till i samma stil: 4,  5, 

En beige kappa i den mer raka stilen har jag drömt om en stund nu, dock kan de vara lite kalla när temperaturen börjar vara -20 där ute. Dessa jackor tycker jag är snygga med en varm turtleneck under och en stor halsduk till. Ett problem som jag finner när jag söker efter en kappa är att flera är gjorda av lite sämre material. 

 

04

 

 1 , 1 , 2 ,   Några till i samma stil hittar du här: 4 ,

Här har ni jackor i fejk päls som jag under senaste tid börjat gilla mer och mer. Min favorit är nummer 3, skulle gärna ha på mig en sådan till vardags. Själv tycker jag också det skulle vara en jacka som man kunde klä upp och ha på med lite finare outfits. 

Bildkälla HÄR.

 

resizedimage80070 iisasmeds4

tisdag 15 november 2016 - 17:58

Barcelona vlog

301

4

17

16

Hej! Som tidigare nämt filmade jag en del i Barcelona och har nu klippt ihop en kortvideo av resan. Jag gillar att filma på resor eftersom det säger så mycket mer än en bild. Så roligt att sedan senare gå tillbaka och se videon. Hoppas ni gillar den! 

Hey! As I have mentioned earlier I filmed quite a lot in Barcelona, so I've put together a short film of our days there. Hope you like it!

 

[embed width=800 height=450 class=left thumbnail=https://i.ytimg.com/vi/HLLjhPN6aV8/hqdefault.jpg?r=13714]http://www.youtube.com/watch?v=HLLjhPN6aV8[/embed]

Tidigare resevideon: / Previous travelvideos: 

[embed width=400 height=225 class=left thumbnail=https://i.ytimg.com/vi/Nm0fYIAVtiY/hqdefault.jpg?r=14028]http://www.youtube.com/watch?v=Nm0fYIAVtiY[/embed]

[embed width=400 height=225 class=left thumbnail=https://i.ytimg.com/vi/YgBTcB-5PLc/hqdefault.jpg?r=62136]http://www.youtube.com/watch?v=YgBTcB-5PLc[/embed]

 

 

resizedimage80070 iisasmeds2

söndag 13 november 2016 - 12:34

Where to eat in Barcelona?

Hej! Som de flesta av er redan vet, älskar jag mat. Det bästa som finns är ju att äta utomlands! Så mycket nya smaker och fina matställen att besöka. Jag tänkte idag dela med mig en lista med 6 ställen som jag tycker är underbara. Låt oss börja med listan.  

Hey! As most of you probably know, I love food. As you travel you get to expirience amazing new food and visit beautiful restaurants. Today I'm going to share with you guys a list of my 6 favourite food places in Barcelona. Let's start right away with the list. 

 

1. Brunch & Cake - Carrer d'Enric Granados, 19, Barcelona

14

 

10

11

 

 Perfekta stället för Brunch /The perfect place for Brunch. More about Brunch & Cake HERE. 

 

 2. La Beach Life - Barceloneta Beach

6

7

13

Trevligt matställe på Barceloneta stranden / Nice food place on Barceloneta Beach, more HERE.

 

3. Flax & Kale - Carrer dels Tallers, 74B, Barcelona

12

8

9

Vege/ Vegan food place.  

 

4. La Esquina - Carrer de Bergara, 2, Barcelona

20

e2

 Ett vackert cafe med mumsig mat. / Beautiful cafe with yummy food. 

 

5. Makamaka Burgers - Passeig de Joan de Borbó, 76, Barcelona

5

33

Perfekta stället att umgås med vänner på en varm kväll. Restaurangen ligger också intill stranden och har jättegoda hamburgare. 

The perfect place for an evening hangout! Makamaka burger is located near the beach on Passeig de Joan de Borbó.

 

 6. Bilbao Berria - Plaça Nova, 3, Barcelona

ab

oooo

18

 
 Ett mysigt ställe med tapas. / A very cozy place with tapas. 
 
 
Jag lagade en karta med matställen före vi for iväg på resa och den kan ni hitta HÄR. De svarta bollarna är matställen på denna lista. 
 
I made a map over Barcelona before leaving. You can find all of these food places on the map. They are the black pins and you can open the map HERE.
 
 
 
 
resizedimage80070 iisasmeds3
 

onsdag 9 november 2016 - 15:48

Breathtaking view

n3n1n2

Búnquers del Carmel - Barcelona, Spain

Hej! Idag ville jag dela med mig mitt absoluta favoritställe under hela resan. Det är Bunquers del Carmel, vilket altså är ett utsiktsställe var man kan se Barcelona som ett panorama. Det var en bit bort från vår lägenhet så det blev ca. 40 minuter med metro och sedan en 1 km sträcka i uppförsbacke som tog ca. 20 minuter. Stället var fullt med människor som var ca. i vår ålder men det var egentligen inte så mycket turister på platsen. Jag hade kollat upp detta ställe på förhand när jag sökt efter saker att göra i Barcelona och fick medtvingat Oskar och Lumia upp till platsen. Vi var alla förstummade över hur vackert det var. Vi satt på utsiktsplatsen i flera timmar och bara njöt av värmen och den otroligt vackra utsikten. 

  Jag kände mig så otroligt liten när jag såg över staden och fick ett nytt perspektiv till hurudan staden Barcelona är. Ett sådant ställe som får en att tänka på livet, universum och andra tankar som annars man inte ägnar så mycket tid till. Det är så svårt att förstå hur stor jorden är och hur mycket människor som egentligen bor här. Idag när jag vaknade och fick höra att Trump hade vunnit presidentvalet i Amerika hade jag otroligt svårt att förstå att det egentligen hänt och hur så många kunde ha röstat på honom. Känns hemskt att en människa med en som uttalat sig rasistiskt och förnedrande mot kvinnor har blivit president. 

 

resizedimage80070 iisasmeds9

 

 

söndag 6 november 2016 - 17:43

La Beach Life

6910

La Beach Life - Barceloneta Beach 

Hej! Idag tänkte jag dela med mig ett till matställe i Barcelona. Detta ställe besökte vi på vår första dag när vi var till stranden. Ett riktigt mysigt ställe med vänlig betjäning och så goda nachos tallrikar! Vid Barceloneta stranden finns det flera små ställen var man kan hitta mycket god mat, dock är priserna aningen högre på grund av att det just ligger vid stranden. Ett till matställe som rekommenderas av mig! 

Hei! Tänään ajattelin jakaa kanssanne toisen ruokapaikan Barcelonassa, joka oli kiva. La Beach Life on paikan nimi. Me kävimme siellä meidän ekana päivänä. Se sijaitse Barceloneta rannalla. Söimme siellä ihanat nachos annokset ja nautimme lämpimästä rantasäästä. Paikka oli hiemaan kaalliimpi, koska se sijaitsee niin hyvällä paikalla. Muuten todella hyvä paikka, jota suosittelen!

resizedimage80070 iisasmeds5

fredag 4 november 2016 - 14:32

Palmtrees

11

12

Barcelona - Parc de la Ciutadella

Hej! Idag vaknade jag klockan 7 och såg ur fönstret en frusen gräsmatta. Gick sedan ner och kollade att temperaturen var -5! Vintern är nog på sin väg nu. Känns otroligt att jag för endast två veckor befann mig i 20 graders värme. Dock har ju vintern också sina bra sidor men sommar är nog fortfarande favorittiden på året för mig. Ovan har ni två bilder från Parc de la Ciutadella. 

Hei! Tänään heräsin noin seittemältä ja näin ikkunastani kuinka nurmikko oli jäässä paikoilta. Myöhemmin näin mittarista, että ulkona oli -5 astetta! Nyt talvi on todellakin tulossa. Tuntuu ihan kummaliselta, että vain kaksi viikoa sitten olin Barceloonassa 20 asteen lämmössä. Yläpuolella näette kaksi kuvaa Parc de la Ciutadellassa olevista  palmukasveista ja Lumiasta. 

 

resizedimage80070 iisasmeds6