Isabel JarnstromStyle and Beauty Blog

Under Ytan – Det Nya Skönhetsidealet

Skrivet av Isabel Järnström 11.06.2019 | 0 Kommentarer

Temavecka på skönhet och hälsa till ära dyker jag djupare ner i skönhetsvärlden.

I Under Ytan Del I presenterar jag det nya skönhetsidealet som skymtas i cybersfären.

Screenshot 20190611 180807

Lyx. Lack. Ferrarirött. Tandlös. Hur hör det ihop i ett skönhetssammanhang? Jo, i Guccis nya skönhetskampanj, där modellernas röda läppar är målade i en Ferrariröd nyans med lackad textur och modellernas inbjudande leenden frontar tänder som är snäva, som fattas eller som stoltserar en nyans som inte skulle sälja i en tandkrämsreklam.

Och beautyvärlden älskar det! Medan celebriteter hyllar det och konsumenten åtrår det! Den osedvanliga reklamen är inte ensam i beautysfären, som så länge varit hem åt obefläckade foton på ansikten med knivskarpa konturer, sex-glow och vassa bryn, där minsta lilla plita utrotas med ett par klick med en trollstav i ett retuscheringsprogram.

- En spricka i fasaden -

Istället ser vi en spricka som uppstått i den felfria skönhetsfasaden, en krackelering som förväntas växa sig större. På sociala medier syns motrörelsen tydligt i kontrast till en glowig hud och tonade kroppar med Ibiza-bränna – nu ser vi hudbristningar dekorerade med glitter, unibrows som stolt visas upp och extravaganta ansiktsutsmyckningar, samtidigt som hashtaggar som #skinpositivity sprids som en löpeld, där bilder på en oredigerad hud med akne ärr, psoriasis, pigmenteringar och hela faderullan agerar sällsyntheter i bildflöden.

Även modescenen har sin parallellism i form av fenomenet anti-fashion – en term för fulsnyggt mode, som exempelvis består av plagg som motsäger det som anses normativt. Några exempel är att dekorera fötterna med crocs eller gubbsneakers, samt att bära upp sockor i skor, prärieklänningar och fästa en magväska om midjan.

Vi är trötta på den monotona bilden av hur skönhet ska se ut. Numera suckar vi åt "porfria" ytor, himlar med ögonen åt svarvade midjor, och knyter näven åt den "plumpiga" läppen som bor granne med en "petit" nos, tilldragande blick och glansiga lockar – en bild som länge agerat försäljningskoncept hos industrijättarna - ett ideal som nästintill ingen besitter. Inte på naturlig väg i alla fall, men som enkelt kan frammanas med filter, rätt vinkel och redigeringsverktyg i vår smarta, digitaliserade värld.

Namnlos design 3

- Skönhetsanarki -

Samtidigt har det aldrig varit enklare att förmedla åsikter och starta framgångsrika motrörelser som just denna skönhetsrevolution, som själv fötts, vuxit och spridits på sociala medier och fått näring av ett kreativt gäng profiler som valt att utmana skönhetsnormerna med konstnärliga, provocerande och innovativa beauty looks – som tandställningar gjorda av ädelstenar, rakade huvuden, otrimmade ögonbryn, klibbig mascara, ansiktsmålningar eller en oretuscherad problemhud som berättar en story.

 - Det nya idealet -

Det är en skönhetsrevolution som skakar om det regerande idealet och får våra samtida normer att framstå som utdaterade och fantasilösa. Inget känns mer a jour en skönhet som är nytänkande, färgstarkt, experimentellt, personligt, unikt, kreativt, konstnärligt och provokativt… Äntligen strävar vi efter ett ideal som är uppnåeligt – lacka endast en nagel, göm undan hårtrimmern eller ta fram läppstiftet och måla utanför läpplinjen eller dra streck på ögonlocken – grafisk eyeliner i klara kulörer är hett på catwalken. Skönhetsidealet 2019 har bara en regel – att endast låta fantasin sätta gränser för vad som anses vackert.

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar