header19

Varför jag inte äter djur.

Skrivet av Jennifer Carp 31.01.2018 | 6 Kommentarer

“Varför äter du inget från djurriket?”

Jag är inne på mitt tredje år med plantbaserad kost, och idag tänkte jag skriva några rader om varför det blev som det blev och hur jag har mått av att äta så som jag gör. För än idag händer det att folk höjer på ögonbrynen när jag meddelar specialdieter till något studieevenemang, eller att de allra äldsta mommona blir fundersamma över huruvida jag klarar mig ur detta med livet i behåll: jag äter ju inte ens fisk!!!

Jag skulle ljuga om jag påstod att det började av djuretiska skäl, för så var inte fallet. Det hela började med att jag mittiallt under 2015 fick för mig att äta vegetarisk mat, bara för att. Jag var helt enkelt en köttälskare som ville utmana mig själv med att börja äta vegetariskt. Då jag bodde hemifrån för första gången under min tid i Lettland och hade möjlighet att välja själv, åt jag bara vegetariskt. Hemma i Finland gick jag i skolan och jag har varit lycklig nog att ha föräldrar som alltid ställer sig och kokar hemgjorda måltider efter jobbet. Varenda, evigaste kväll. Tyvärr hade jag noll matlagningskunskaper, så jag var tacksam och åt det som serverades. I skolan däremot började jag då under 2015 att endast äta det vegetariska alternativet.

photo 1503190766327 73a7d9e9e844

I något skede under jullovet 2015-2016, kollade jag någon dokumentär, antagligen Cowspiracy, och blev chockerad över hur hemsk påfrestning djurhållningen är för miljön. Efter det här blev jag (som vanligt när jag “upptäcker” något) besatt. Jag hade dokumentärmarathon och såg bl.a. The Best Speech You Will Ever Hear, Earthlings, Forks Over Knives. Jag läste forskningar, akademiska texter och artiklar med kritiska ögon, för det kunde ju inte stämma??

Så någon vecka efter att vi skålat in det nya året, började jag äta veganskt på heltid. Jag var fylld av energi och stolt över mitt beslut. Jag berättade det åt folk i min omgivning och de få som var glada för min skull, de räckte för mig. I samma veva flyttade jag hemifrån och det underlättade massor. Jag kunde bestämma själv vad som fanns i mitt kylskåp och lärde mig (äntligen) laga riktig mat (min tidigare paradrätt var nudlar)... Jag fortsatte självklart att läsa på om ämnet och i senare skede lärde jag mig även om hälsofördelar och djuretiska skäl.

Visste du att?...
> Mjölk ökar risken för hål i tänderna
> De som konsumerar mycket mjölk löper högre risk för benbrott, samt att insjukna i osteoporos än såna som dricker mindre eller ingen mjölk alls. Orsak? Människan tar inte upp animaliskt kalcium lika väl som plantbaserat kalcium.
> Det är i princip omöjligt i västvärlden att lida av “proteinbrist”, (kwashiorkor) från att inte äta kött.

Jag äger ännu en väska i läder, smink från MAC samt ett par skor i skinn. MEN, jag har kommit en lång väg. Jag köper inte längre djurtestade eller icke-veganska produkter (varken kosmetik eller kläder) men jag vill heller inte (ännu?) slänga bort de produkter jag har kvar, det skulle kännas som slöseri. En del har jag gett bort, men det jag faktiskt använder eller har använt är inte så hygieniskt att ge bort åt någon.. I framtiden när mina Docs är utslitna och väskan sönder kan jag ha gott samvete :)

Som sagt, jag ville skriva ner några rader här på bloggen kring ämnet då många funderar på detta! Har ni frågor får ni jättegärna kontakta i form av meddelanden eller kommentarer, och kom ihåg: alla har rätt till sina egna åsikter, men hur jag äter skadar varken dig eller nån annan - så håll god ton :)

Tips för dig som är intresserad: 

What the Health (Netflix)

Cowspiracy (Netflix)

The Best Speech You Will Ever Hear (YouTube)

Earthlings (YouTube)

Earthling Ed (YouTube)

Monami Frost (YouTube)

Jenny Mustard (YouTube)


 

Kommentarer

  • Linda 31/01/2018 4:08pm (17 månader sen)

    Så bra att du delar med dig! Jag kollade själv på cowspiracy i höstast, och direkt efter what the health. Jag hade tidigare ingen aning om vilken påverkan köttätande hade på miljön! Jag tycker det är absurt att man inte informerar mera om detta, och att samhället är så köttfokuserat trots alla forskningar vi har. Jag började direkt äta vegetariskt, och stävar efter veganskt men är inte riktigt där ännu.

  • Ingela 31/01/2018 4:41pm (17 månader sen)

    Tumme upp!

  • Stina 31/01/2018 5:55pm (17 månader sen)

    Hej, intressant inlägg, tack!

    Ville lite höra om hur du tänker kring att växter har känslor och fattar beslut? Det visar ny forskning, bl.a. https://science.howstuffworks.com/life/botany/plants-feel-pain.htm

    Angående klimatpåverkan så sägs det att de största bovarna inte köttkonsumtion, utan i ordningen som följer: att skaffa barn och att ta långa flyg. Vad tänker du om det?

    • Jennifer Carp 31/01/2018 6:19pm (17 månader sen)

      Hej Stina, och tack för din kommentar!

      Här är en kort och bra video där Ed förklarar situationen med plantorna: https://youtu.be/EqUFqaeZA2g

      Angående den globala uppvärmningen så säger olika forskningar alltid olika. En bra sak att hålla på minnet är att försöka ta reda på vilka industrier som sponsorerat olika forskningar för att kunna bilda sig en uppfattning om tillförlitligheten på forskningen. T.ex en forskning som inte ens nämner djurhållning som en av de största orsakerna till växthus-effekten är högst troligt sponsrad av något relaterat till boskapsindustrin, alternativt gammal. Men som kort på din fråga; jag vet att ”over-population” och att flyga är påfrestande och stora bovar de också!

  • Ida 01/02/2018 10:24am (17 månader sen)

    Visst är det bra att fler fått upp ögonen för hur köttproduktion påverkar miljön, MEN, många ser det hela lite väl svartvitt. Dessa dokumentärer som du hänvisar till är ju främst baserade på köttproduktion i USA och andra liknande länder, och verkligheten ser ju väldigt annorlunda ut i Finland. Här äter korna gräs som bönderna odlar själva, och vi har inte heller problem med brist på vatten. Djuren blir inte heller pumpade på antibiotika ens i nära på samma nivå som i resten av Europa tack vare vårt kalla klimat. Så det spelar en väldigt stor roll vad för kött man äter, och hur mycket förstås. Jag personligen äter kött ibland, men köper alltid lokalproducerat och då det är möjligt även ekologiskt. För mig är det viktigt med lokalproducerad mat, och bor man i Finland där klimatet är som det är så är det väldigt svårt att få i sig all den näring man behöver utan animaliska produkter utan att importera, eftersom så mycket inte går att odla här. Det skulle vara intressant att se siffror på miljöpåverkan för import av olika råvaror från Asien och Sydamerika (för att inte tala om etisk produktion eller inte). Så länge jag bor i Finland kommer jag antagligen fortsätta äta kött i någon mån (även om jag redan har, och kommer att fortsätta skära ner på min köttkonsumtion). Skulle jag däremot flytta till ett varmare klimat skulle situationen vara en annan.

    Dock är den absolut största miljöboven fortfarande industrisektorn. Där finns det ännu massor som kan göras för att minska utsläpp, och som tur är så går det också framåt!

  • Lina 01/02/2018 10:32am (17 månader sen)

    Hej!

    Jag är själv påväg mot en vegansk kosthållning, just i detta läge kallar jag mig flexitarian eftersom jag äter vad som serveras hemma men väljer själv en vegansk kost när jag tillreder mat. På min väg mot att bli vegan funderar jag mycket över vilka kosttillskott såsom t.ex B12 och liknande en bör äta. Jag har läst på mycket men undrar hur andra veganer gör. Vilka kosttillskott äter du?

    Samt en kulig fråga: Hur förhåller du dig till att äta bihonung? Äter/Äter du inte bihonung?

    • Jennifer Carp 01/02/2018 12:03pm (17 månader sen)

      Hej, vad kul! Önskar dig all lycka på vägen :)

      Jag äter B12-tabletter de dagar jag inte dricker B12-vitamin-berikad mjölk. Det är egentligen endast den tabletten jag tar pga. att jag är vegan, men under vinterhalvåret tar jag även extra D-vitamin :)

      Honung är inte veganskt, så jag äter inte honung :)

  • Andreas 01/02/2018 6:23pm (17 månader sen)

    Vad äter du för att få tillräkligt med järn/zink/jod? Är inte mjölk en icke vegansk produkt eller mena du kokos/havre mjölkdryck?

    • Jennifer Carp 01/02/2018 6:54pm (17 månader sen)

      Är inte så petnoga med att kolla upp vad som innehåller vilka vitaminer etc men äter väldigt mångsidigt och har nyligen varit på blodprov som visade bra resultat :) är du intresserad så kan du läsa mer här; http://gentleworld.org/vegan-sources-of-vitamins-minerals/

      Menade självklart B12-berikad veganmjölk som havre- cashew- och sojamjölk :)