Visa alla inlägg skrivna november 2017

onsdag 29 november 2017 - 12:53

REVOLUTION

23915927 10155506078956943 788637055703820557 n

#dammenbrister på sociala medier. (länk)

Idag, kära medhenniskor, är det Revolution. Jag, och 6110 andra finlandssvenska kvinnor har skrivit på ett Upprop. Vi kräver att en förändring skall ske. För de som vittnat, de som inte vågat vittna, och framtidens offer.

Jag uppmanar er alla att gå in och läsa under hashtaggen #dammenbrister på olika sociala medier, att läsa uppropet(länk), vittnens historier(länk) (~600 stycken som vittnat) som under dagen publiceras på Astra och sprida kärlek och stöd, ens en extra tanke till de som fallit offer för sexuella trakasserier och ofredande.

Män, ni måste börja prata om och vidkänna detta probelm. Prata om hur ni som män kan förebygga hotfulla och otrygga situationer för kvinnor; hur ni kan hindra en medmänniska från att utsätta någon för sexuella övergrepp, trakasserier eller ofredande.

Idag är det Revolution.


 

 

onsdag 29 november 2017 - 12:30

Hur mår du?

Mitt schema är fullspäckat just nu och jag måste säga att jag inte haft tid över att reflektera så mycket över hur jag faktiskt mår på sistone. Jag är en sån som bara älskar att ha saker att göra och ibland kanske jag tar vatten över huvudet, speciellt nu med tanke på att jag tentar två eller tre gånger i veckan just nu innan lovet.

Här om kvällen då jag var färdig med dagens agenda och det var min stund för mig själv, la jag mig på soffan för att kolla sociala medier. Jag hittade en ytterst bra youtube video som ledde mig till något ännu bättre: My Balance Wheel

Med den här bilden kan du bedöma hur det ligger till på dessa olika aspekter i ditt liv, alltså hur mycket fokus du lägger på var och en av dem. Du kan självklart göra egna punkter (den här bilden är inte min) och sen betygsätter du hur din fokus ligger på varje punkt. 1-3 lider, 4-6 överlever, 7-10 frodas. (Spiritualitet kan ju vara tro för någon, eller som för mig: jag har bytt ut det till hobbyn)

En annan mycket bra bild för att öva upp självkännedom är bilden under, jag försöker fundera på några av frågorna nu varje kväll innan jag går och lägger mig!

Hur mår ni?

4abf57c5504812a2774ea9409101833c836c156644fd598744a80252a3551090

fredag 24 november 2017 - 16:56

Batat- och kokossoppa

IMG 0492Fredagen till ära tänkte jag dela med mig av ett sopprecept jag hittade på igår: batat- och kokossoppa!

 

Disclaimer: jag använder alltid ögonmått när jag lagar mat, så ta måtten här med en nypa salt ;)

Soppa:

1 stor batat

1 liten förpackning kokosmjöl (ca 1 dl, och det ska vara den krämiga, inte Alpros!)

ca 1 tsk röd curry pasta

vatten enligt hur du vill ha konsistensen

1 liten gullök

ca 1 dl tomatkross

kryddor du gillar, t.ex. paprikapulver, chili, citron, peppar, flingsalt

Gör så här:

Koka bataten, fräs löken, mixa sedan alla ingredienser i en matberedare eller med stavmixer.

Tips: servera med quinoa och pumpafrön!

Lycka till ♥


 

torsdag 23 november 2017 - 13:34

minimalism: julklappar

box 2953722 1280Bild: pixabay

Och så var det den tiden på året, igen. Den årliga advents-stressen och julklappsfunderingar. Eftersom att tisdagens minimalistinlägg var rätt så populärt tänkte jag fortsätta på samma spår, men med fokus på julklappar.

Hur berättar man åt någon som älskar att ge bort saker, att man inte vill ha julklappar? I år har jag faktiskt berättat åt min mamma vad jag vill och inte vill ha. Det finns faktiskt saker som jag vill ha och behöver, som jag är aningen för snål för att köpa själv. Då kan en uppskattad present vara lite bidrag till grejen i form av pengar. Och som Janina skrev om Danielas presentinköp: om du önskar dig något - BE OM DET.

Så till mina minimalistiska presenttips:

1. Om du vet att personen älskar att utöva minimalism i sin vardag, respektera hens livsstil. Att inte ge hen en present är antagligen mycket mer uppskattat än att ge något onödigt som bara ger hen stress, fastän du vill ge bort något.

2. Fråga hen om det finns något som hen saknar. Har hen nyss flyttat? Kanske en stekpanna skulle vara bra? Eller är hen en smoothie-älskande vegan som behöver lite bidrag till en ny mixer?

3. Upplevelser! Bjud på brunch, hemgjord middag, bio, vinprovning etc. Något som jag skulle uppskatta så mycket mer än att få något som lämnar att stå längst bak i något skåp.

4. Prenumerationer. Ljudböcker, Spotify, Netflix? Mycket uppskattat ska ni veta.

Har ni några funderingar eller tips kring detta?


 

tisdag 21 november 2017 - 08:49

m i n i m a l i s m

IMG 0491

Som jag berättat är snart höstterminen slut och jag är relativt fullbokad på skolfronten för tillfället. Deadlines hit och deadlines dit. Ni som följt mig under en längre tid minns säkert att jag började intressera mig för minimalism i början av året, men att jag knappt visste någonting alls back then.

Ni som inte har dedikerat och offrat er själ till minimalismens gudar vet kanske inte om den här känslan, men HALLELUJA vad det kommit till nytta på sistone. Låt mig förklara:

Minimalism för mig är inte om vem som äger minst, eller att jag ska äga så lite som möjligt. Jag räknar inte mina ägodelar överhuvudtaget. Minimalism för mig är att ta bort allt som inte längre tjänar ett syfte. Jag köper inte onödiga saker bara för att få spendera pengar, utan gör planmässiga inköp och förösker att inte påverkas så mycket av all reklam som försöker få konsumenter att konsumera mera.

Jag tycker att en får leva sitt liv precis så som en själv önskar, och ser verkligen inte ner på de som gillar att ha mycket prylar omkring sig hemma. Själv blir jag bara stressad och det är här minimalism blir så himla praktiskt för mig: jag har det väldigt organiserat och städat hemma, vilket i sin tur gör det en miljon gånger lättare för mig att orka fokusera, stressa mindre och lägga tid på rätt saker. Jag är en väldigt stökig person som ofta hoppar ur mina kläder här och var, men eftersom att jag inte äger särskilt många klädesplagg tar det inte många minuter att reda upp efter mig själv heller. 

Har du också mycket på gång i ditt liv just nu? Testa minimalism! Googla "30 day minimalist challenge" eller kolla på Jenny Mustards YouTube videon om ämnet. En bra podcast som jag gillar är The Minimalists, en podcast av männen bakom dokumentären Minimalism (hittas på Netflix). Börja med att rensa ur din garderob någon regnig söndag, gå sen över till köksskåpen, förrådet, garaget etc. Som balsam för själen!

IMG 0490

måndag 20 november 2017 - 13:35

Måndag och Drömmar

IMG 0489IMG 0486

Strandgatan, igår 14:34. Så mycket roligt, och tråkigt, som hänt på den gatan.

Guten Montag från en morgontrött som suttit i skolan sen tidigt och vaknat ännu tidigare. Även om det var tråkigt att säga hejdå till Josef igår är jag redo för en ny vecka.

Nu har jag äntligen börjat känna att lovet närmar sig. Skoluppgifterna blir fler och de första 35 studiepoängen är snart ihopskrapade. (Mitt mål med det första skolåret är att hamna någonstans mellan 60 och 70.)

Veckan kommer bestå av kusinhäng, skola, träning, några jobbskift och lite nöje också, förstås. Marianna håller på med en vego-månad och jag vill bjuda på mat nån kväll. Jag ska även spendera en eftermiddag i fotvårdens tecken med mamma. Kul!

Sevendays-listan denna vecka är den perfekta måndagslistan, och jag är antagligen den som varit sämst på att fylla i dessa, så nuu kör vi:

MIN DRÖM

Bo här: Jag vill bo i Lettland. Har ju varit på utbytespraktik där innan som ingen lär ha missat och jag älskar fortfarande landet som om det vore mitt fosterland. Där vill jag bo, en egen våning i ett hus i sann Art Nouveau-stil.
Resa hit: Jag vill väldigt gärna resa runt lite i Afrika, framförallt Marocko och grannländerna. 
Se den här artisten: Jag kan ju bocka av Lana & London Grammar från listan eftersom att jag såg dem i somras. Men The Lumineers skulle jag verkligen vilja se.
Jobba med det här: Tidigare ville jag jobba med smink, men egentligen skulle jag vilja jobba med sociala medier/marknadsföring. För fem år sedan visste jag inte att det skulle vara en möjlighet i framtiden, men jag skulle väldigt gärna jobba med frilans i typ hela mitt liv och ha möjlighet att jobba från varsomhelst i världen.
Klä mig så här: Fortsättningsvis svart :)
Träffa den här personen: Kanske tråkigt svar, men jag vill träffa Annie Lööf, Fredrik Reinfeldt och Gudrun Schyman. 
Vakna upp så här varje morgon: frisk, utvilad och lycklig.
Tjäna det här: Mitt mål är inte att tjäna orimligt mycket pengar eller att vara svinrik. En bra lön för mig är en lön som gör det möjligt för mig att betala tillbaka eventuella lån, att kunna köpa hem bra livsmedel och resa några gånger i året.
Ge bort det här: Jag donerar med jämna mellanrum det som inte längre tjänar ett syfte i min vardag. Nångång skulle jag dock vilja göra en uppoffring och ge bort något som faktiskt betyder något för mig. 
Må så här: jag vill vara frisk, psykiskt och fysiskt. Mer än så kan en väl inte be om?
Klara den här utmaningen: jag har en bucketlist, och den skulle jag väldigt gärna klara av att slutföra!

 

Trevlig start på en ny vecka. Ta hand om varann.


 

söndag 19 november 2017 - 20:52

Helgen

IMG 0474IMG 0475IMG 0476IMG 0477IMG 0478IMG 0479IMG 0483

I fredags hade vi bokat bord på Bank klockan halv sex. Pappa fyllde år i måndags, och förra söndagen var det farsdag. Istället för att ge ett föremål bjöd vi på middag. Så himla mysigt att samla familjen och äta gott!

Maten var jättegod och jag var såå imponerad av de veganska alternativen. Åt bruschetta till förrätt och risotto till varmrätt. Jag som aldrig varit på Bank tidigare lämnade stället supernöjd, och mitt sällskap likaså. Miljön på Bank är mysig och servicen var 10/10 avokadon!

IMG 0480IMG 0482

Efter maten blev det drinkar med Marianna och hennes vänner från Borgå som hälsat på hemma hos henne över helgen. Mycket kul med nya bekantskaper! Trots att vi fick vänta över 20 minuter och gå och fråga efter våra drickor på Venn hade vi supertrevlig. (Det var ju synd att få ett dåligt första intryck av ett nyöppnat ställe..)Vi snackade om allt mellan himmel och jord innan vi drog vidare till vårt lokala vattenhål: Oliver's Inn.

På Ollis behöver en inte vänta tjugo minuter på en drink :) Vi dansade mycket och länge, ja, så att svetten smög genom sminket i tinningarna, och rann längs ryggraden. Någonstans kring midnatt tyckte André att det var läge att rycka i mig för att han var "tvungen att berätta något" men att vi "måste prata utomhus"..

Jag förväntade mig dödsbesked när jag såg hans min och kände hans hand på min arm. Han frågade hur det stod till och jag började röra på mig lite nervöst..

I ögonvrån ser jag någon som går i vita sneakers och jag känner igen hållningen även om ansiktet skyms av en pälshuva. Jag svänger mig om och skriker till ett gällt skrik innan jag känner tårarna längs mina kinder. Glädjetårar.

IMG 0484

Vi började springa mot varann och jag kramade sönder henne. Min bästis Josefina, som jag inte sett sen slutet av september. Hon som jag saknat så pass mycket att det gjort ont i mig. André hade grundlurat mig och tillsammans hade de lyckats hålla det hemligt från mig hela dagen. Fina, fina människor ♥

IMG 0485

Idag har vi sminkat oss och ätit gott, träffat vänner och fotat en ny bloggheader.

Hoppas ni har haft en lika fin helg som jag ♥

IMG 0488


 

fredag 17 november 2017 - 15:34

Soppa på matrester

IMG 0473Jag köper oftast de större varianterna av alla konserver eftersom att det är billigare i längden än att köpa de små förpackningarna, MEN, det händer också rätt ofta att det blir över lite som slängs bort. Då är det ju inte alls billigare sist och slutligen.

Idag slängde jag ihop en soppa på saker som jag hade i skåpet: en halv burk tomatkross, en halv burk kokosmjölk, en halv burk vegansk purjo-matlagningsgrädde, de tre sista potatisarna i en potatissäck och den sista halvdecilitern röda linser som låg på botten i paketet. Kokade linserna och potatisen i samma gryta, fräste lite lök i stekpannan och stavmixade ihop alla ingredienser då potatisen och linserna kokat färdigt. Efter det hällde jag tillbaks soppan i grytan, kryddade med salt och citronpeppar, paprikapulver, timjan och chili. Lade också i en skvätt agave för att få fram tomatsmaken!

Supersnabbt, gott och billigt!

Mvh, Fattig Studerande.

Trevlig helg ♥

torsdag 16 november 2017 - 15:42

Fotografering i Jakobstad

IMG 1176IMG 1263

Behind the scenes: Julia Rahikka

Hej på er!

För några veckor sedan åkte jag iväg till Jakobstad för att modella till ett projekt. Tänkte att det skulle vara roligt att visa upp två behind the scenes bilder. Vi höll på från klockan 12 till 17 och hann med smink, hår, bygga ihop fotograferingsstället på Strindbergs vind i Jakobstad och städa undan.

30.11 kl 18:00 kommer vernissaget Avaritia äga rum på Renlunds Museum i Karleby, för er intresserade. Projektet är fotat av Kasper Dalkarl och Stephanie Blomqvist.

23548124 10213961781934205 681953215 n

 

fredag 10 november 2017 - 10:33

DETTA HAR HÄNT

IMG 0454

Detta har hänt, i "the Fab Life of Jefe".... *läs med dramatisk voiceover röst*

HEJ!! Tänkte summera de två blogglösa månaderna i ett inlägg. Har blivit trakasserad över internet av nära och kära som påminner mig att jag "måååste börja uppdatera nån gång". Så här står jag nu då med svansen mellan benen och ska förklara. (SKOJA. Har ingen svans, och ingen skam i min kropp heller)

Jag har njutit! Kortfattat; tatuerat mig, ätit pizza och shoppat med främlingar (nyfunna vänner) i Manchester, druckit öl och whiskey i massor med Julia i Dublin, gått runt på Söder och varit inhyst hos Sonya samt suttit på Makeup Academy och blivit sminkad av Ina i Stockholm, kommit hem till första snön, suttit i skolbänken och tentat, deltagit och hjälpt till med diverse skolevenemang, umgåtts med vänner, hjälpt Christa att flytta, och så vidare....

Istället för massa text tänkte jag bildbomba istället, vad sägs om det?

IMG 0455IMG 0456IMG 0457IMG 0458IMG 0459IMG 0460IMG 0461IMG 0462IMG 0463IMG 0464IMG 0465IMG 0466IMG 0467IMG 0468IMG 0469IMG 0470IMG 0471IMG 4931IMG 4935IMG 4937