Visa alla inlägg skrivna mars 2018

lördag 10 mars 2018 - 09:56

Sex saker

IMG 0553

Jag har inte skrivit ett sånt här inlägg sen nångång i höstas, och eftersom att jag inte har mycket annat att komma med just nu så det är hög tid att återuppliva: Sex saker du inte visste om mig!

Jag tvångslike:ar bilder på Instagram

Jag får panik om jag scrollar bilder på IG och inte gillar en bild som kommer upp i mitt flöde! Något slags tvångssyndrom som vi kan kalla IG-OCD. Om jag följer dig på Instagram men inte gillat din bild är det för att jag inte sett den (pga. den dåliga algoritmen)

Jag är kaffeberoende... deluxe

Jag älskar älskar ääälskar kaffe. Jag snittar väl cirka 8-10 koppar per dag skulle jag gissa. Hur är det möjligt? Nå, jag är inte koffeinkänslig, överhuvudtaget. Jag känner mig inte piggare efter att ha druckit kaffe, men däremot får jag en extrem huvudvärk runt tvåtiden på eftermiddan om jag inte hunnit dricka kaffe innan.

Jag har fått dille på gammal musik

Jag har ju hört gamla låtar tidigare men har aldrig lyssnat på den sortens musik... TILLS NU. Till frukosten streamar jag Led Zeppelin och Bruce Springsteen, när jag jobbar på datorn lyssnar jag på David Bowie och Frank Sinatra och så somnar jag till Bill Withers. Ni som följer mig på Instagram har säkert sett mina stories. Tror jag har en så kallad identiteettikriisi.

Jag köper aldrig samma kaffesort två gånger

... förutom Arvid Nordqvists REKO (♥) Jag skulle vilja påstå att jag är en filter-kaffe-expert (eller kaffesnobb). Jag köper i princip aldrig hem samma sorts kaffe två gånger, bara för att jag vill testa olika! Mina favoritmärken är såklart Arvid Nordqvist och Löfbergs. Kulta Katriina är ju under all kritik *valfri-pretto-emoji* och om ni nångång känt er trötta på den sort ni dricker rekommenderar jag er att testa er fram!

Jag kan inte gå hem på samma sida av vägen som jag gick hemifrån

Om punkt ett var IG-OCD så är det här något slags trafik-OCD. Hur som; jag bor nära en esplanad som jag alltid går längs när jag går till jobbet. Jag har då en till-jobbet-väg och en hem-från-jobbet-väg och det är FYSISKT omöjligt för min kropp att gå hem längs den sida av esplanaden jag gick till jobbet på. O-M-Ö-J-L-I-G-T.

Jag älskar spoilers

Förstår verkligen inte hur folk kan tycka att jag är konstig då jag ber om en detaljerad beskrivning av vad som händer i till exempel Game of Thrones och vem som dör? Jag vill ju veta om serien är värd min tid eller inte. Jag älskar att kolla show notes på imdb där de beskriver vad som händer i varje avsnitt eller googla "seriens namn + explained". Och ja, jag är den som läser sista kapitlet i en bok först. Den enda serien jag inte har gjort detta med är Grey's Anatomy!

torsdag 8 mars 2018 - 12:52

Älskade mamma

IMG 0002


Du var antagligen det första ord

jag någonsin sa.

 

Älskade mamma,

Tack för alla gånger du bäddat om mig

Och sjungit tills jag somnat.

För alla gånger du lyft upp mig

efter att jag trillat av,

Då jag försökt lära mig cykla.

Och för att du lika plikttroget såg till

Att såren hölls rena

och putsades med Septidin.

Älskade mamma,

Tack för att du aldrig blev arg

Så där på riktigt,

då jag gjorde hyss,

klippte pannlugg

eller ritade på väggen.

Älskade mamma,

Tack för att du gav mig mitt modersmål,

för att du lärt mig läsa

och skriva,

redan som femåring.

För att du sett till att min hungriga mage

Fått hemgjord mat,

Även de vardagar du varit hemifrån

mellan sju och fem.

Älskade mamma,

Tack för att du gjort övningsprov åt mig

Och förhört mig på Europas huvudstäder

och för att du till och med stannat uppe

Till ett på natten

när jag gråtit inför ett prov.

Älskade mamma,

Tack för att du lärde mig

Att ärlighet varar längst,

att jag ska vara snäll,

och att jag aldrig ska vara orsaken till

att en klasskompis går hem

gråtandes.

Älskade mamma,

Tack för alla fikastunder,

luncher

och resor tillsammans.

Tack för att du hör av dig,

Älskade mamma,

Varje dag.

Bara för att se till

Att jag är glad.

 

Älskade mamma,

Min största förebild

#internationellakvinnodagen

onsdag 7 mars 2018 - 10:54

Digital minimalism och döden för sociala medier

IMG 0551

På sistone har jag märkt att sociala medier bara fungerar som ett tidsfördriv för mig: istället för att ge mig något hindrar det mig från att fokusera och vara produktiv, och det får mig att skjuta upp de saker jag egentligen borde göra. Jag pratar då främst om Facebook, Instagram och Snapchat, de kanaler jag varit mest aktiv på. Så vad har jag gjort åt saken? Jag tog bort både Snapchat och Facebook apparna från min telefon, och gömde Instagram i en undermapp så det inte är lika lättåtkomligt, dessutom tystade jag alla notiser från min gmail, Whatsapp och Instagram.

Jag vet inte om det går att kategorisera under digital minimalism, kanske, kanske inte..? Oavsett har jag också tagit tag i min telefon, dator, minneskort och externa hårddisk. Det har varit rensning deluxe kan jag berätta. Jag har ominstallerat min dator, organiserat i mappar på den externa hårddisken, tagit bort onödiga appar från min telefon och organiserat min kalender. Jag försöker dessutom flytta över de flesta saker från min fysiska kalender till min Google-kalender som är synkad med skolschemat. Viktiga papper som kvitton, intyg och kontrakt har jag lagrat i en särskild mapp som pdf-filer så att jag lätt kommer åt dem när det behövs.

Mitt mål det här året har dessutom varit att minska på min användning av sociala medier, och en bra start var nog att ta bort Snapchat och Facebook appen. Gör det mig till en bättre människa? Nej. Men det är ett effektiv sätt att minska på distraktioner som stjäl min tid och uppmärksamhet. Jag har kommit på mig själv flertalet gånger, suckandes över det där jävla blipp-ljudet som låter då man får meddelanden från Snapchat, och eftersom att jag inte längre ser någon nytta med applikationen var det dags att släppa taget.

Även om sociala medier ibland kan kännas överväldigande är de ett utmärkt sätt att sprida sina tankar och idéer, och jag säger inte att kommer att försvinna från alla sociala medier heller. Mitt mål är bara att begränsa konsumtionen och så småningom låta behovet av den här sortens underhållning dö ut.


 

tisdag 6 mars 2018 - 11:26

Med laddade batterier och mätta magar

IMG 0552

Nog är det ju konstigt, att det bara krävs en tågresa ner till Helsingfors för att tillfredsställa denna piga. För det var precis så jag spenderade helgen - i min bästaväns lägenhet i Kallio, för att ladda batterierna och fylla på magen som vrålade efter den goda veganmat hufvudstaden har att erbjuda. Tiden går snabbt då man har många bollar i luften, och mitt i allt hann det ta en och en halv månad innan vi hann träffas över en helg! Som tur är finns både FaceTime och Skype ♥

IMG 0557IMG 0558

Jag tog Janell under armen och åt kvällsmat halv tio vid Friends & Brgrs. Tycker det är ett mycket bra ställe att gå till om man är ett gäng med olika specialdieter. Funkar för de på HCHF, köttdieter, glutenintoleranta och veganer!

IMG 0559

Vi åt lördagsfrukost på Paulig Kulma. Glutenfria avokadomackor med picklad rödlök och ruccola, och gudomliga raw cakes: blåbärscheesecake och snickerskaka. Vi mm:ade och oj:ade många många gånger åt att det var så gott!

IMG 0555IMG 0560

IMG 0554

Så är hon ju så där jobbigt snygg då, utan att ens försöka. Var tvungen att knäppa lite bilder då vi satt där i gungorna och njöt av känslan då dagens första droppe kaffe  går in för landning på tungan.

IMG 0546IMG 0549

Något oemotståndligt är banne mig Fafa's pita med falafel i. Om jag inte misstar mig så finns det tre veganska alternativ, och bröden går även att få glutenfri-ifierade för 1€ extra om så önskas. Dessutom har de riktigt god Lemonade som jag tror och hoppas är hemgjord. *Lyckligt omedveten*

IMG 0548

Dessutom spenderade vi sex timmar i Tallinn! Här gick vi in som riktiga bossar i allsköns ro 23 minuter innan båten skulle lämna hamnen, omedvetna om att incheckningen och påstigningen egentligen skulle ha stängt 10 minuter tidigare. Inte undra på att vi fick stressade blickar. Nåja, lite fart i benen blev det då vi gått förbi incheckningen och det meddelades i högtalarna att påstigning av båten skulle stänga. Vill du läsa vad vi gjorde i Estland kan du göra det här.

IMG 0553

Jaa-a, så här glad har jag varit då sedan jag kom hem. Det är lite som att vara nykär, det här att vara mätt i magen.


 

måndag 5 mars 2018 - 09:30

Sex timmar i Tallin

IMG 0534

I fredags spenderade jag och Janell drygt sex timmar i grannlandets huvudstad Tallinn. Ett måste under 2018 om ni frågar mig, eftersom att det är Estlands tur att fira 100 år nu! Staden har mycket att erbjuda och att ta sig dit kostar mindre än en lunch på stan. Vad hann vi göra då på bara några timmar? Well...

IMG 0540

Båten åkte iväg från hamnen i Helsingfors kl 09:01 och drygt två timmar senare klev vi av och möttes av ett soligt Tallinn. 

IMG 0539

Vi bestämde oss för att försöka göra resan så billig som möjligt, så istället för att ta taxi, Uber eller buss så tog vi en friskluftspromenad i finvädret. Vi skippade även Google Maps och försökte hitta in till Old Town med hjälp av kyrktornen och det funkade hur bra som helst!

IMG 0547

Vi gick i antikbutiker och fotograferade hus. Hela tiden utan något mål. Vädret var verkligen på topp och ibland satt vi bara ner en stund och blundade, andades in doften av vår och njöt av solstrålarna som värmde kinderna. Någonstans långt borta kunde man höra vårfåglar kvittra.

IMG 0538

Det är något med grindar och portar som jag tycker är så himla lyxigt. Jag vill bo i en gammal stad och ha en sån här ingång! Tänk att få springa upp och ner här varje dag?

IMG 0535IMG 0536

Då du är i Tallinn tycker jag att du ska passa på att ta riktigt snygga outfitbilder också! En fotogenisk stad med färgglada hus och oändliga möjligheter för snygga bilder!

IMG 0550

Vi hittade en fin gata med pastellhus i Old Town. Tänk att bo i en takvåning här alltså. 

IMG 0543IMG 0542

Börjar du frysa kan du alltid svänga in på ett mysigt café. Vi drack matcha och chai latten vid Epic Coffee. Trevlig personal och mysig inredning. Instagramvänligt ;)

IMG 0544IMG 0545IMG 0541

Det roligaste jag kan komma på i Tallinn? Tatueringar, som vanligt!

IMG 0537

Blir du hungrig kan du testa på Lido (som jag är bekant med sedan min tid i Lettland) som serverar "husmanskost" (typ?) från baltiska länder och Ryssland, myyycket gott för liten peng! Eller varför inte detta mysiga ställe vid namn Vegan Inspiratioon. Deras estniska té och veganska cheesecakes var 10/10!

Vi hann alltså med en hel del på så pass kort stund. Aktivitetssaldot för dagen låg på närmare 10 kilometer så på hemvägen var vi båda två riktigt trötta och sa inte många meningar till varann. En riktigt lyckad dag med andra ord, och ett bra budgetresemål som de flesta säkert har tid med under någon helg i år :)


 

söndag 4 mars 2018 - 16:29

Så skapar du ett välorganiserat hem #3

sarah dorweiler 123483 unsplash

Söndagen till ära tänkte jag dela med mig av tips för ännu ett rum du kan minimera. Det är ett rum jag tror att det flesta av de som läser detta har i sitt hem, och i detta rum är det lätt hänt att du lyckas samla på dig massa onödiga saker.

Dag 3: Badrum

Saker du kan göra dig av med i badrummet:
> Sånt som 1. ändrat färg/textur/lukt 2. varit öppet längre än 12 månader 3. du inte använder längre 4. är halvfull och du lämnat åt sitt öde 5. torkat bort 6. du har fler än en av
> Till exempel: gamla parfymer, gammal tandkräm, schampoflaskor, gamla body lotions, halvfulla ansiktskrämer du inte använder, gamla mascaror och läppstift, deodorant, brun-utan-sol, torkade nagellack eller de du inte använder.
> Hygienartiklar som gått ut och inte längre är så… hygieniska.
> Gamla handdukar med fläckar och såna du inte använder längre. De kan du donera till t.ex. ett katt- eller hundhus!
> Skräp. Jag brukade hitta gamla förpackningar jag bara lämnat åt sitt öde i mina badrumsskåp.
> Testers. Om du fått massa små testers via tidningsprenumerationer eller då du handlat något som bara tar upp plats i ditt badrum är det dags att göra sig av med dem. Nu. Hur ofta testar du faktiskt ett mini-schampo eller en droppe foundation?
> Sminkborstar av dålig kvalité / såna du inte använder / de som tappar strån.

Känner du igen dig? Jag tror inte att du är den enda. Jag brukade äga byråer fulla med smink och skönhetsprodukter, halvfulla brun-utan-sol-tuber, ett oöppnat balsam och 25 olika nyanser av rött som jag aldrig använde. Genom att göra dig av med onödiga saker hittar du snabbare det du faktiskt behöver, och på så sätt kan du också spara lite tid varje morgon.


Bildkälla // Unsplash

 

lördag 3 mars 2018 - 16:39

Så skapar du ett välorganiserat hem #2

alex holyoake 238098 unsplash

Jag tänkte klargöra en sak som jag kanske inte alltid varit så tydlig med när jag pratat om minimalism och det är att varje gång jag säger “släng bort” så menar jag nödvändigtvis inte att du bokstavligen ska slänga bort det utan bara “göra dig av med det”, alltså donera, sälja eller återvinna. Okej? Bra. Idag ska vi snacka om smarta sätt att göra dig av med kläder du inte längre behöver.

Dag 2: Garderoben

Då du ska ta tag i garderoben vill jag highlighta en sak: gör dig inte av med något som du behöver en annan säsong. T.ex. om du rensar på sommaren: släng inte dina vinterbyxor bara för att du inte använder dem just nu, det blir bara en extra utgift om du blir tvungen att köpa nya varje säsong! Gör dig heller inte av med sommarplagg på vintern utan gör smarta val och rensa bara de kläder som är i säsong för tillfället och som du inte använder.

1. Tänk på  vilka sorts kläder du trivs i. De kläder du trivs i är de du tenderar välja oftare då du bestämmer outfit på morgonen. Jag älskar personligen oversized och bekvämt, så det var en självklarhet att jag skulle spara de kläderna då jag rensade.
2. En annan bra grej att tänka på är i vilka färger du vill klä dig. Jag tycker att rött och randigt är så jäkla snyggt på alla andra, men om jag köper mönstrat eller färgat så tröttnar jag på plagget efter en eller två användningar. Min garderob går numera i färgskalan beige-vitt-grått-svart-jeans. Jag köper helt enkelt inte ett plagg som inte är i en av de färgerna, för jag vet hur jag funderar. Jag undviker även tryck och mönster och äger endast en tröja med trycket “Post Milk Generation”.
3. Gör upp fyra olika högar: SPARA / SLÄNGA & ÅTERVINNA / KANSKE / DONERA & SÄLJA
> spara = saker du sparar
> slänga & återvinna = plagg som är i för dåligt skick för att donera eller sälja
> kanske = plagg du är osäker på och lägger undan i en låda i garderoben/källaren. Om du inte saknar plagget och inte går och hämtar det ur lådan under den närmaste månaden är du säkert redo att göra dig av med det trots allt. Lite som att provseparera… med ett plagg.
> donera & sälj = donera till en organisation eller sälj på fb / via någon app?
4. Behåll bara dina absoluta favoritplagg (!)
5. Behåll bara de plagg du faktiskt använder, bra tumregel: gör dig av med sånt du inte använt de senaste två månaderna (!)
6. För att undvika att ta in onödiga kläder igen i din garderob: följ punkt 1 & 2 OCH undvik att köpa plagg för “speciella tillfällen”. Du behöver inte köpa en klänning för en endaste utekväll. Du kanske kan låna en av en vän eller redan har en liggandes i din garderob?
7. Tänk ävenPPA (pris per användning) och handla smart då du väl handlar. (Du vill hitta en produkt med så lågt PPA som möjligt.) Behöver du nya vinterkängor? Ta hellre smällen en gång och köp de som är 50€ dyrare om det innebär att de håller fler säsonger jämfört med de som kostar under 50-lappen. Undvik att behöva punga ut pengar varje säsong för något du kan betala för en gång och sedan ha i tio år framåt. PPA på ett par Dr.Martens är inte många cent (jag använder mina dagligen från september/oktober till april) i jämförelse med ett par taskiga skor för 50€ som håller 5 användningar innan de förstörs av den finska vintern (PPA: 10€) En klänning du endast använder under en utekväll har då PPA inköpspriset. (30-70€ eller vad du nu kan ha köpt den för?)

Minimalism är ju något väldigt individuellt, så bara för att jag gjort på ett visst sätt och gjort mig av med en viss sorts kläder behöver inte det betyda att du måste göra på samma sätt bara för att kalla dig minimalist. Gillar du mönstrat? Behåll dina mönstrade kläder! Alla människor kan inte gilla att gå omkring i skadinavisk design och det är jag fullt medveten om.

Happy cleaning ♥


Bildkälla // Unsplash

 

fredag 2 mars 2018 - 09:53

Så skapar du ett välorganiserat hem #1

photo 1493710494541 43364cb47485

Ny vecka, nya möjligheter! I helgen tänkte jag dela med mig av en tredagars “minimalistutmaning” från fredag till söndag. Förhoppningsvis kan jag inspirera någon där ute att göra sig av med sånt som inte längre behövs i hemmet! Jag bor i en liten etta och tycker att organisering är A och O för att först och främst hålla lägenheten ren, men även för att behålla fokus och trivas i hemmet. Det krävs inte mycket för att en liten lägenhet ska börja se stökig ut, men samtidigt krävs det inte mycket plock innan du har städat upp en etta heller! Under de följande dagarna tänkte jag gå genom olika delar av hemmet och vad du kan tänka på om du vill minimera ditt hem.

Dag 1: Köket

Eftersom att jag gillar matlagning spenderar jag väldigt mycket tid i mitt kök men tyvärr har min annars perfekta lägenhet ett rätt litet kök. Då jag redan efter första visningen bestämt mig att det var här jag skulle bo under min studietid, ville jag inte låta beslutet hänga på något så obetydligt som en kokvrå. Jag bestämde mig för att göra det bästa av situationen och helt enkelt behålla köket så minimalistiskt som möjligt.

Så rensar du ditt kök:

1. Undvik dubbletter! Let’s be real, du behöver bara en stekspade, en soppslev och en slickepott. Du är inte och kommer aldrig bli något storkök.
2. Undvik att köpa hem olika köksredskap/maskiner du aldrig kommer använda. Det låter självklart i text, men sanningen är att när det väl gäller och du står där på valfritt varuhus och vrider och vänder på en toast-maskin och spekulerar huruvida du ska köpa den eller inte, så “råkar” den oönskade maskinen hamna på rullbandet och komma med dig hem åtta gånger av tio. (Statistik: egen erfarenhet) Hur ofta kommer du göra hemgjord glass om du är helt ärlig mot dig själv? Och äter du ens våfflor fler än en gång i året?
3. Rensa bort gamla kryddor. Även de har ett bäst-före-datum!
4. Rensa bort gamla “proteinpulver” eller “superfoods” som har gått ut. Om det visar sig att du knappt använt spirulinan du ville testa förra året, och du blir tvungen att slänga bort mer än hälften: köp inte det på nytt.
5. Bevara saker i (likadana) glasburkar. De håller tätt och gör att dina produkter håller längre.
Rensa ur kylskåpet på gammal mat. Du kanske inte har gammal mjölk i kylen, men väldigt många har gamla ketchupflaskor och såser som blivit gamla för länge sen.
6. Hur många kastruller och stekpannor behöver en egentligen? Exakt. Ge bort de du inte använder och behåll favoriterna.
7. Samma gäller knivar: ofta har du två-tre knivar som är dina favoriter. Behåll dem, gör dig av med resten.
8. Ät upp maten som finns i ditt skåp innan du köper mer! En rolig sak du kan testa är att se hur länge du klarar dig på maten du har i köksskåpen utan att handla hem mera. Av tomatkross, linser, kokosmjölk, pasta, sojakross och kryddor kan du få ihop riktigt goda måltider :)

Det här kanske är självklara punkter för många, men jag vet att jag själv inte tänkte på saker som dessa punkter tidigare! Lycka till med ditt nya minimalistiska kök ;)

Bildkälla // Jaroslaw Ceborski


 

torsdag 1 mars 2018 - 15:40

Vilka bloggar läser jag?

Skarmavbild 2018 02 28 kl. 21.15.10

Tjenixen! (Är verkligen inte så pigg som den hälsningsfrasen får en att framstå som) Idag sitter jag på tåget till Helsingfors och tänkte då vara en bra medsyster och dela med mig av mina favoritbloggar för tillfället. Jag är en sån som främst konsumerar Instagram och poddar, men alltid med jämna mellanrum får jag dille på svenskfinlands blogosfär - de senaste månaderna har inte varit något undantag. Jag hittar alla bloggar jag läser på "Bloggtoppen" "Finlandssvenska Bloggare" (på FB) eller via mitt eget kommentarsfält på Insta eller bloggis.

Hanna Rosvall

Hanna värvade Sevvan-gänget som en blixt från klar himmel dagen efter att jag efterlyste yogainspo i ett blogginlägg. Jag vet inte om Hanna bloggat tidigare och jag bara missat henne, men jag är iallafall väldigt glad över att hon delar med sig av det hon gör! Mycket inspirerande och lärorikt.

Amanda Audas-Kass

En av de bästa svenskspråkiga bloggarna, helt enkelt. Punkt. Även om jag inte alltid delar åsikt med Amanda, så är texterna så välformulerade att man inte kan vilja annat än dricka kaffe och diskutera livet med kvinnan! Och det är nog det jag är så fascinerad av - att hon får mig att klicka mig in på hennes blogg, dagligen.

Karolina Åsmus

Har läst hennes blogg sedan inlägget "När blev det så svårt att äta?" som jag trillade in på och lät mig (!!) provoceras av (haha provocerad vegan) men samtidigt förvånades jag över hur hög igenkänningsfaktorn var. Mycket klok skribent som förtjänar all cred i världen för sina texter! Läs. Karolinas. Blogg.

Daniela Skoglund

Jag har läst Danielas blogg sedan urminnes. Och är man en äkta stalker som jag vet man också att Karolina och Daniela är vänner - och att Daniela är precis lika klok! (Är alltså en skvallerblogg från och med nu) Jag gillar att hennes blogg är så genuin och personlig med en gnutta humor och glimten i ögat, och förstås henne hennes pojkväns roliga kommentarer som hon brukar samla i olika blogginlägg! :)

Michelle Blomqvist

Michelle känner jag sedan år tillbaka, från den tiden då hon inte ens var fru Blomqvist! Eftersom att Michelle har börjat blogga aktivt om hållbart mode har hon blivit aktuell för mig igen eftersom att jag själv börjat med minimalism. Jag äälskar både bilderna och tipsen på bloggen. Jag tar gärna stilråd från Michelle!

Sandra Holmäng

Jag gillar både Sandras Youtubevideor och blogginlägg. Även om jag själv inte är särskilt intresserad av att varken köpa kläder eller bära andra färger än svart/vitt/grått så gillar jag att kolla på Sandras bilder just på grund av hennes snygga klädstil och hennes många bra tips och tricks. Och kvinnan passar ju i allt!