Man blir ju förbannad

torsdag 14 mars 2019 - 09:36 | 12 Kommentarer

matbrist1

Jag försöker lära mig något varje dag. Även om jag inte minns särskilt mycket av det vi lärde oss i skolan, ser jag det som min skyldighet som människa att vara öppen och mottaglig för information och nya perspektiv.


Alla lär ju sig olika bra beroende på vilken inlärningsmetod man använder sig av. Själv lyssnar jag på poddar.

 

Och ofta snurrar det massa frågor i mitt huvud när jag lärt mig något nytt. De vanligaste lyder:


“Ska man vara tvungen att vakna förbannad och gå och lägga sig förbannad varje dag?”

och “Vad fan sysslar vi med?”

 

För ärligt talat. Man blir ju förbannad, och man börjar ju fundera vad fan vi faktiskt sysslar med.


Som jag sa - Jag försöker lära mig något varje dag.


Igår lärde jag mig att vi slänger en tredjedel av all mat.

Att maten på vår jord kommer ta slut,

och att det i sin tur kan leda till

miljarder flyktingar,

inbördeskrig,

svält,

och allt annat sorgligt som medföljer

en världsomfattande matbrist.

 

Föreställ dig en vecka utan mat.

Skulle du ens klara av en dag utan att äta?


Igår lärde jag mig

Att en köttfri dag i veckan är en underdrift,

då vi klimatmässigt knappt har råd med en enstaka köttdag i veckan!


Att minska till 40 gram kött per person per dag vore optimalt - nu konsumerar människan i snitt 240 gram per person. Per dag.


Om en tredjedel av de miljarder djur, som slaktas för människans skull varje år, slängs bort - ja då betyder det att var tredje ko eller gris som föds upp, helt enkelt föds upp för ingenting. Den ska födas upp under inhumana förhållanden, lida och slaktas i förtid, för att sedan slängas bort.


Vad fan sysslar människan med?


Istället för att använda areal till att odla mat åt grisar och kossor kunde vi använda det åt att odla mat för oss själva att äta. Det är så ologiskt, oekonomiskt och oekologiskt att slösa ytvidd på sånt.

 

photo 1482385115518 e2ec77e5d863

Vi kunde spara ofantliga mängder med liv, vi kunde undvika en världsomfattande kris och vi kunde framförallt mätta de som redan svälter.


Och så vägrar folk lyssna, ta in information eller ens försöka förstå. Ja, man blir ju förbannad.

 

"Jag kan inte se mig själv bli vegetarian, och absolut inte vegan!" säger föräldrar till barn som inte har någon aning om vad det innebär att basera en kost kring kött. Nå, kan ni se er själva genomgå en hungerskris?

 

Jag klandrar inte barnen - man tror ju på det man blir lärd i skolan och hemmet. Är föräldrana för bekväma och inte orkar ta ansvar så blir påföljderna fler människor i denna värld som konsumerar vårdslöst utan att ägna en tanke åt konsekvenserna.

 

DSC08595

 

Men jag skiter i vad man kan tänkas ha för ursäkter - det är allas uppgift att dra sitt strå till stacken och sluta vara så himla ingoranta. Läs en bok då, om du inte gillar poddar - eller vice versa.


Vill ni lyssna, ta in information, försöka förstå och bilda er egen uppfattning?

Kolla dokumentärer som Cowspiracy, eller lyssna på poddar som t.ex. P3 Dystopia, avsnitten “När maten tar slut” eller “När havet kommer”.

 

Vad tror Du händer när maten tar slut?

För det är inte en fråga "om", utan när.

Taggar:

Kategorier:

VEGANISM

12

Kommentarer

  • Humle

    14.03.2019 15:39 (4 dagar sen)

    SPOT ON!


  • Sanna

    14.03.2019 21:43 (4 dagar sen)

    Hur tänker du kring att många försvarar sitt resande (flygande) med att de "ändå inte äter kött"? Är det viktigare att äta inte äta kött än att inte t.ex. flyga? Inte alltså menat som kritik, bara uppriktigt intresserad :)

    • Jennifer Carp

      15.03.2019 09:10 (4 dagar sen)

      Jättebra fråga! Istället för att skriva allt för långt här i kommentarerna så ska jag svara i ett separat blogginlägg! :)


  • Sandra N

    14.03.2019 22:10 (4 dagar sen)

    Det är så sorgligt :( Jag och min sexåring pratade faktiskt om miljöförstörelse här en dag efter att vi sett på pixarfilmen Wall-E där människan efter 700 år i rymden (eftersom jorden förstörts) återvänder till en bedrövlig planet full av skräp och luftföroreningar. Praktiskt med en barnfilm som naturligt för oss in på ämnet.

    • Jennifer Carp

      15.03.2019 09:07 (4 dagar sen)

      Har aldrig sett den filmen, men som du säger - väldigt praktiskt med en sån barnfilm som naturligt för en in på ämnet! :)


  • Maria

    15.03.2019 08:22 (4 dagar sen)

    Men oj vad du förenklar allting till den egen fördel utan att se på t.ex. miljöföroreningar ut ett mångdimensionellt perspektiv.

    Själv äter jag kött så gott som varje dag, men flyger aldrig med flygplan. Per person förorenar en enda Thailandresa lika mycket som köttätandet gör på 2,7 år. Du kanske inte bidrar till förorenandet av världen på just matfronten, men definitivt med alla dina resor. Så vem av oss är det som sist och slutligen förorenar mer kan man ju ta sig en funderare på.

    Intressant också att du skriver om djur som föds upp under inhumana förhållanden, som lider och slaktas i förtid. Köper man inhemskt kött kan man garantera att djuren haft ett bra liv. (Dagens nötkreatur i Finland går till exempel på lösdrift när de är inne i ladugårdarna.) Förutom att genom inhemsk mat stödja inhemsk ekonomi kan man dessutom vara säker på att köttet är etiskt framställt när en väljer inhemskt. Dessutom minskar det alla fraktutsläpp när en handlar närproducerat, framom mat som fraktats från andra sidan jorden, vilket plant based ofta gör pga. att Finlands klimat inte lämpar sig att odla sånt (i synnerhet vintertid).

    Det finns alltså många perspektiv på samma fenomen och tycker det är väldigt intressant att du alltid lyfter fram det som om det du gör skulle vara det enda rätta. Om vi däremot skulle ta dina matvanor och mitt icke-resande och kombinera det: då skulle vi småningom kunna börja peka finger och prata om människor som inte är lika miljövänliga. Men sålänge man pekar finger och endast ser ur ett enda perspektiv tycker jag det känns väldigt naivt att säga hur andra borde leva.

    • Jennifer Carp

      15.03.2019 09:05 (4 dagar sen)

      Tycker det är intressant att du påstår att texten är skriven och förenklad till min egen fördel utan att ha någon som helst aning om vem jag är annat än vad du läst i bloggen. Att jag "inte ser på miljöföroreningar ur ett mångdimensionellt perspektiv" är lätt att kommentera under ett blogginlägg som handlar om EN av dimensionerna - mat/svinn.

      Jag har aldrig påstått att det inte finns andra åtgärder än att ändra sin kosthållning, men tycker det faller ganska naturligt och är ett passande samtalsämne på _min_ blogg då jag inte ätit kött på över fem år och varit vegan nästan lika länge. Tycker inte att det automatiskt betyder "att jag alltid lyfter fram det som om det jag gör skulle vara det enda rätta"?

      Självklart skriver jag om djur som föds upp under inhumana förhållanden, lider och slaktas i förtid:

      En ko lever i snitt i 18-22år, vilket inte går att uppfylla åt boskap som föds upp för att slaktas.

      De kor som används till mjölkindustrin tas ifrån deras kalvar vilket är enormt påfrestande för dem.

      De föds upp för att slaktas.

      De föds upp i extrema industrier som bara tänker på pengar.

      De slaktas. Nämn ETT humant sätt att döda en levande varelse. Jag tror inte det går att justify att ta någon annans liv rent etiskt.

      Just to name a few.

      Vad innebär "ett bra liv för en ko" för dig? Ett djur som inte behövt vara sjuk? Ett djur som slipper bli slaktat? Ett djur som slipper födas upp i en industri? Ett djur som får leva hela sitt liv?

      Hade du dessutom känt mig hade du vetat att jag undviker peka finger eller "kasta sten i glashus". Jag har aldrig påstått mig vara perfekt eller någon klimatguru då det kommer till den här diskussionen - det är din egen tolkning när du säger att det känns naivt. Men jag kanske borde gå tillbaks till att skriva så som jag gjorde innan, med disclaimers innan och efter varje inlägg, så att ingen (ens i misstag) ska kunna tro att jag varken tror mig vara perfekt, en forskare, en klimatguru eller likande innan de tar del av min text!


  • Anci

    15.03.2019 13:01 (3 dagar sen)

    Jag har funderat på en sak. Människan behöver ju proteiner. Proteiner finns ju bl.a i kött men också i bönor, linser m.m. Klarar vi människor av att odla så där mycket gröda, så att det räcker till alla? -Alla länder har ju inte heller ett sådant klimat att det skulle gå att odla linser (utan att använda oansvarigt mycket el). Långa transporter är ju inte heller att föredra p.g.a utsläpp.
    Samma gäller t.ex för ekologiskt odlade växter. Kan vi verkligen odla så mycket som det behövs och så det räcker till alla?

    • Jennifer Carp

      15.03.2019 13:42 (3 dagar sen)

      Enligt forskare kunde vi redan nu undvika svält i världen om vi fokuserade på att använda de områden vi redan har gjort till odlingsmark, till att odla mat åt befolkningen istället för de djur vi föder upp. I Finland kunde man fokusera på de sädeslag som går att odla och redan odlas här.

      Sen har "proteinhetsen" eller snarare rädslan och tron om att vi inte får tillräckligt med protein, kanske gått aningen för långt. Visst är det en nödvändig del av vår diet, men många konsumerar mycket mer än det rekommenderade dagliga intaget. Det finns nog ingen risk för oss att lida av kwashiorkor så länge vi äter mat, då protein finns i nästintill all mat vi stoppar i oss dagligen, även det som inte kommer från djur. Proteinbrist är problem i länder där svält och matbristen redan ägt eller äger rum just nu.

      Precis det du funderat över har diskuterats av forskare inom området, i både dokumentären jag nämner i inlägget samt i podden P3 Dystopia - När maten tar slut. Kan varmt rekommendera bägge två - intressanta samtalsämnen.


  • Ida

    15.03.2019 15:00 (3 dagar sen)

    Håller faktiskt till en viss del med Maria här ovan, du får miljödebatten att låta lite väl svartvit iom detta inlägg genom att ta en liten bit av den tillsammans med dina starka åsikter och påstå att det är fakta. Förhoppningsvis har dina läsare lite källkritik också. Sen att du tipsar om cowspiracy som fått kritik för att vara väldigt vinklade med vinklad "fakta" och därför strida mot många journalistiska principer, förstärker känslan jag får av ditt inlägg. Med det sagt så har du självklart rätt att skriva vad du vill i din blogg osv. Men som sagt så är det inte så svartvitt, speciellt eftersom många veganer istället för animaliska produkter konsumerar importerade produkter som avokado som inte heller är särskilt miljövänligt. Bortser man från den etiska aspekten i att använda djur för att få mat så undrar jag faktiskt hur det kan vara bättre för miljön att ersätta en lokalproducerad grädde med en vegansk version innehållande palmolja importerad från andra sidan jorden? Även den inhemska köttproduktionen är långt ifrån de miljöbovar som nämns i olika amerikanska dokumentärer i och med att finska kor äter lokalproducerat hö istället för importerad soja och inte kräver lika mycket antibiotika etc etc. Personligen försöker jag äta så mycket som möjligt lokalproducerat och faktum är att i Finland är man tvungen att äta rätt ensidigt om man ska kunna äta lokalproducerat utan animaliska produkter. Skulle jag leva nånstans varmare skulle situationen däremot vara annorlunda. Allt gott till dig, även om vi har olika åsikter i ämnet!

    • Jennifer Carp

      15.03.2019 15:27 (3 dagar sen)

      Det här inlägget är en fraktion av det jag tidigare skrivit och diskuterat angående ämnet. Jag har tagit upp miljödebatten på både instagram och blogg, på Sevendays och tidigare bloggar, och kan (i alla fall med mina resurser) omöjligen tillägga allt jag har att tycka och tänka om det i ett inlägg på knappt tusen ord. Jag är mycket medveten om att världens befolkning inte kommer utgöras av veganer imorgon eller nästa vecka, men att skriva om ett ämne som faller mig rätt naturligt till då jag har både erfarenhet och intresse för det är inte något jag anser vara särskilt konstigt.

      Vilka faktapåståenden har jag gjort är som inte faktabaserade utan "egna starka åsikter" och "min svartvita syn på miljödebatten"? Det jag påstått i det här inlägget som inte tagits från statistik är meningen "Är föräldrana för bekväma och inte orkar ta ansvar så blir påföljderna fler människor i denna värld som konsumerar vårdslöst utan att ägna en tanke åt konsekvenserna." Har jag skrivit något annat som inte är faktabaserat så ändrar jag det gärna!

      Jag är även medveten om att miljöfrågan är mer komplex än ett inlägg på knappa 1000 ord, men inlägget handlar om vad jag lärt mig dagen innan, alltså 1. matsvinn som kunde undvikas och i sin tur leda till 2. att vi kunde spara livet på de djur som istället slängs bort. 3. att vi helt enkelt konsumerar 200 gram mer kött per dag än vad som faktiskt inte är hållbart och 4. folk som är ovilliga att ta del av information. Det är inte svartvitt, och jag har nog aldrig påstått det heller, men inlägget är inte skrivet för att peka finger utan för att det är en mycket enkel sak vi alla kan jobba på - köpa mindre mat om det ändå inte används. (Det kan i sin tur spara djurliv, vilket iallafall jag ser som positivt!)

      Detsamma till dig! Det är viktigt att diskutera, man kan ju faktiskt inte alltid vara av samma åsikt :)


  • Julia

    15.03.2019 16:56 (3 dagar sen)

    Vilket fantastiskt bra inlägg!! Det enklaste sättet i vardagen att bidra mot en mer hållbar planet är att sluta äta kött/minska på det. För de som inte håller med, tar jag gärna emot tips på en bättre sak man kan göra i sin VARDAG! :)

    Tycker denna artikel beskriver det väldigt bra angående miljöutsläppet: https://www.theguardian.com/environment/2018/may/31/avoiding-meat-and-dairy-is-single-biggest-way-to-reduce-your-impact-on-earth

    Jag förstår inte hur folk ännu kan vara av den åsikten att köttkonsumtion är en hållbar livsstil- var finns det en enda forskning som visar på att detta är bra för miljön eller jordens resuser? Om man inte talar om det etiska, som förstås är en personlig åsikt för alla.
    Men det är alltid väldigt provocerande för vissa att läsa om hur man "borde" äta, eftersom mat är så personligt och insvetsat i kulturen.

    Heja Jennifer! Behövs flera personer som vågar ta upp ämnet.