Personer du stöter på i kommentarsfält

söndag 25 februari 2018 - 10:26 | 20 Kommentarer

Skarmavbild 2018 02 25 kl. 10.27.44Klicka här för att komma till artikeln

För någon vecka sedan berättade jag ju om att jag haft besök av Anne Teir i livsstils-ärenden; en intervju om min minimalism. Nå nu finns artikeln ute på the web och jag är riktigt nöjd med resultatet! Så har det ju förstås trillat in en och annan skojig kommentar också i kommentarsfältet, så jag tänkte dela med mig av mina favoriter:

"Lördagens bästa läsning!!" // Antagligen mamma som skrev den.

""Stressigt att äga saker"? Begriper inte vem som låter sej stressad av det." // Haha!

"Kan nog aldrig vara utan min verkstad, verktyg, traktor, fiskedpn osv. Det gör mig lycklig att ha dom." // Det är det som är poängen; behåll det du vill ha kvar och gör dig lycklig ♥

"Det här är en modefluga, en "livsstilstrend", som många kommer att bittert ångra om ett år eller två, när de märker att alla deras saker är borta." // Fast nu har jag ju bara gjort mig av med sånt jag aldrig använder, inte behöver och inte kommer behöva heller!

"...hur många är det som egentligen är fattiga och använder minimalismen som ursäkt. Det är säkert mest populärt bland de unga som också är de fattigaste och de med sämsta jobbutsikterna och negativaste framtidsutsikterna." // Den här måste vara min favorit! :D

"Ett hem med tomma väggar kan inte ses som naturligt. Att maximalt rensa ett hem och inte ens önska ha tillräckliga möbler låter främmande. Det är inget att rekommendera." // *skrattar-så-jag-gråter-emoji*

"Sen e frågan vill man få uppmärksamhet av juttun elr?" // Nej, men man kan se det lite som att dela med sig av ett recept. Jag tvingar ingen att leva mitt liv, men jag visar ett recept som jag gillar!


 

Det verkar ju alltså vara många som läst rubriken och bara dykt in i kommentarsfältet, så där som vanligt på Svenska  Yle. Lika roande som att läsa Ikkunas Risut & Ruusut ju! Är ni intresserade av att läsa? Klicka här.


 

Kommentarer

  • Christina

    25.02.2018 11:08 (3 månader sen)

    Jag tyckte det var en toppen artikel. Är intressetad av minimalism och gillar att rensa bort överflöd.

    • Jennifer Carp

      25.02.2018 21:48 (3 månader sen)

      Vad roligt! Håll ögonen öppna - jag har tänkt skriva mer om det ;)


  • Janina

    25.02.2018 11:09 (3 månader sen)

    ALLTSÅ FOLK!!!! :DDDD som svar på dendär om att vara fattig o använda minimalismen som en ursäkt?!! :D skojigt! Behöver man prylar så kan man 1) köpa billigt på fb kirppis/få saker gratis 2) köpa på rea 3) få av föräldrar 4) köpa på avbetalning. Alltså. Man kan vara fattig men ändå ha en massa saker. Vilken löjlig kommentar dedä va :D Själv blev jag bara ännu mer inspirerad att göra mig av med saker, vet ju att jag tycker jag har för mycke. :)

    • Jennifer Carp

      25.02.2018 21:59 (3 månader sen)

      Haha jaa-a du, nog fick ja mig allt ett gott skratt till frukost idag :D Kul att du blev inspirerad <3


  • Jennie

    25.02.2018 11:40 (3 månader sen)

    Vilken bra artikel! Blir sjukt inspirerad att rensa bort riktigt ordentligt när jag flyttar till min nya lägenhet. Ibland känner jag mig illa till mods när jag tänker på hur mycket grejer, främst kläder, som bara ligger och skräpar. Saker som någon annan skulle kunna ha mycket mer nytta av. Alltså folk som måst hacka ner på andras livsstilar, ja orkar int. Den där kommentaren om att minimalismen e en ursäkt bara för att man e fattig :'D Ne hörni, de viktigaste e ju att visa för andra att man nog visst har pengar! Helst i form av en massa märkeskläder och prylar man int egentligen har råd med eller behov av, producerade under oetiska förhållanden av nån som lever på minimilön pga vår överkonsumtion :)))) fräscht. Go you säger jag i alla fall, du e en inspiration!

    • Jennifer Carp

      25.02.2018 22:01 (3 månader sen)

      Vad kul att du blev inspirerad <3 Jag håller med! Och så som du säger, visst är det synd att folk ska se ner på såna som lever på ett sätt som skiljer sig från deras eget, men vad kan man! :) Tack! <3


  • Mima

    25.02.2018 11:47 (3 månader sen)

    Stressmoment för mig: saker och dumma människor bakom dumma kommentarer såsom att minimalism skulle bara vara en trend ???

    • Jennifer Carp

      25.02.2018 22:02 (3 månader sen)

      Jaa-a knappast kan de ha mycket erfarenhet av livsstilen själva, eller så är de helt enkelt prylälskare som inte förstår att smaken e som baken :)


  • Karolina

    25.02.2018 12:41 (3 månader sen)

    Alltså hahah, varför blir folk så provocerade av det här?!

    • Jennifer Carp

      25.02.2018 22:03 (3 månader sen)

      Säg de! Men underhållande om int annat ;)


  • Danielas Dagbok

    25.02.2018 16:24 (3 månader sen)

    Haha allltsååååå folk :'D Hur som helst jätteintressant och bra artikel, gillade att läsa!

    • Jennifer Carp

      25.02.2018 22:03 (3 månader sen)

      Tack! Jag blev nöjd med resultatet själv också! :)


  • Ida-Marie

    25.02.2018 18:40 (3 månader sen)

    Alltså Yles kommentarsfält är alltid lika roligt :'D Super bra artikel enligt mig i alla fall ;)

    • Jennifer Carp

      25.02.2018 22:04 (3 månader sen)

      Visst! :D Ett och annat guldkorn som kan hittas där :) Tack Ida-Marie!


  • Paulina

    26.02.2018 10:04 (3 månader sen)

    Haha alltså vilka kommentarer! Undrar dock om några av dem kommer från lite äldre personer som blivit vana att man ska samla på sig så mycket prylar som möjligt efter som det var så fattigt just efter krigstiden. Känns som att många (runt 50års åldern) har svårt för att göra sig av med saker eftersom de kan vara bra att ha någongång ;D Visst finns det också yngre "samlare", men skulle nog säga de är mer sällsynta ;)

    • Jennifer Carp

      26.02.2018 19:19 (3 månader sen)

      Som du säger - och jag tror nog att de flesta av de som kommenterat är av annan generation ;)


  • Sandra Neuman

    26.02.2018 16:40 (3 månader sen)

    På fb kommenterade jag att jag inte själv skulle trivas i ett avskalat hem (men jag uppfattar ändå sådana hem som fina), och det håller jag fast vid. Men nu när jag hunnit tänka på artikeln så är jag ändå en slags minimalist (eller okej jag är en slängare och min man är en sparare). Vårt kök har jag rensat ur ordentligt de senaste åren så nu har vi verkligen bara saker som vi använder varje vecka (och sånt vi använder mer sällan i ett skåp på vinden). Likadant med min garderob och barnens garderober (min man får sköta sin garderob själv ;) ) rensar jag ut med jämna mellanrum för att inte samla på mig alltför mycket. Men jag vill bli bättre på det här med att rensa bort sånt som inte skänker en glädje eller har någon nytta. Jag ser fram emot mer inom ämnet!

    • Jennifer Carp

      26.02.2018 19:23 (3 månader sen)

      Intressant att läsa! Och vad roligt att du ändå bemötte artikeln väl. Det som är det häftiga med minimalism, är att det är så pass individuellt, och beroende på person kanske helt olika sätt att leva på även om det går under samma namn! Någon som älskar konst kanske behåller alla sina tavlor och verktyg, medan hen slänger alla böcker som inte betyder något - något som en bokälskare aldrig skulle göra :) Smaken är ju som baken, även då det gäller intressen. Jag har inte kvar mitt smink eller mina hundra uppsättningar av träningskläder, men jag har många grönväxter ;)


  • Isabel

    27.02.2018 17:31 (3 månader sen)