Ubud

söndag 11 november 2018 - 05:22 | 0 Kommentarer

AfterlightImage 6

instagram / hipsterjefe

Förra fredagen steg vi upp tidigt för att åka iväg till Ubud. Om ni befinner er på Bali kan jag rekommendera er att köra dit med vespa - på vägen dit kör du genom vackra landskap! Eftersom att jag hade besök av mina föräldrar hade jag planerat in lite aktiviteter för att vi skulle få ut så mycket som möjligt av våra dagar där.

Vårt första stopp på vägen dit var tio minuter in i resan - vid Crate Café för att äta frulle. Både jag och Linda är riktiga matälskare, så att det blev hamburgare och paj till frukost är inget konstigt.

AfterlightImage 10AfterlightImage 9AfterlightImage 4

När vi kom fram till Ubud lämnade vi våra ryggsäckar vid hotellet vi bodde vid: Sari Guesthouse, ett mysigt ställe där man bor i små bungalows. Sedan var det dags för helgens första aktivitet: ett besök till Tegallalang Rice Terrace!

AfterlightImage 7AfterlightImage 3
Det är lätt hänt att man går bort timmar där, det är ju så vackert. Vi vandrade upp och ner, och ner och upp. Sen gick vi fram och tillbaks, några gånger om. Stället är verkligen värt ett besök.

Vi åt lunch vid Alchemy, ett veganskt café som serverar raw food. Burgare, zucchinipasta och pizza. Om ni har vägarna förbi tycker jag att ni ska testa på deras råpizzor.

IMG 3362

På eftermiddagen tog jag med mamma, pappa och Linda till Monkey Forest. Skogen är en välkänd plats där det alltså bor hundratals frigående apor som svingar omkring fritt och poserar när du vill ta bilder. Efter många skratt och söta bilder var vi nöjda och begav oss hemåt.

IMG 7066Bild / Linda Yli-Mäenpää

Middagen bestod av fyllda pitan på Warung Falafel! Efter att vi var mätta och belåtna drog jag och Linda hem för att dricka kvällskaffet och jobba lite. Det blev en tidig kväll i och med följande dags tidiga väckning.

Följande dag steg vi upp 5:15 för att gå på morgonprommis längs Campuhan Ridge Walk och se soluppgången.

AfterlightImage 5IMG 3389AfterlightImage 2
Annat vi hann med innan vi åkte hem, var kaffe-tasting samt ännu ett besök till Kanto Lampo Waterfall!