Visa alla inlägg skrivna oktober 2017

tisdag 31 oktober 2017 - 09:43

Glimtar från vardagen

Jag har så många idéer till blogginlägg med ämnen som verkligen tangerar denna blogg (make up och stil) men vart går tiden? Efter den här veckan som är galet full med program, ska jag sätta mig ner och fundera igenom, skriva och förhoppningsvis hitta ny inspiration. Så länge får ni nöja er med en uppdatering av vanliga livet!

 

Igår var en tuffare dag för mig och gissa lättnaden av att vakna upp till en ny dag med ljuset som sipprar in från fönstret och en sovande Nisse brevid mig. Förutom att Christian åkte hem till USA efter säsongen igår så fick ochså Nilsson två nya knän. Ett medfött problem som många Chihuahuan har, är att knäskålarna hoppar ur led av sig själv. Nu är båda benen inpaketerade och min stackare kan varken gå eller stå. Han bara ligger ner. 

 

23113195 10155856020877767 1427626565 o

23135047 10155856020847767 1939502276 o


Veckan som gick var dock en tia av tia. Vi gjorde en helt sjukt bra gravidfotografering och av bilderna som jag sett är resultatet lika snyggt. Kan förresten inte förstå att det idag är sista gången vi ska ha en fotografering för Napra Rehab - sen är allt klappat och klart! Idag är temat "Style" och passande nog avslutar vi i festligheternas tecken.

 

23113078 10155856020792767 265743483 o

23112951 10155856020672767 60563432 o

 

Annars umgicks jag med honom varje dag och bockat av saker vi ville göra innan det tog slut. På lördag var det dags för avslutning av säsongen i form av gala. En fin kväll och då fick jag också säga hejdå åt min vän Sandra, som också hon reste iväg för nya utmaningar. OCH jag som dessutom förespråkar en säker basgarderob och hållbart mode, lånade till mig en klänning istället för att köpa en ny. Man ska ju leva som man lär!

 

23113156 10155856020902767 1622424336 o

 

Det kommer bli fem, sex veckor av egentid nu och jag ska fokusera på träning, jobb och familjen. Tyvärr kunde jag inte ännu börja med morgonträningarna för Nisse klarar sig inte ensam ännu. Vi ska starta morgonen nu med lite medicin och jobb. Ha en skön tisdag ♥

Taggar:

Kategorier:

Vardag

Skriv en kommentar 2

lördag 28 oktober 2017 - 08:11

Tystnaden som sänkte sig

yle1

yle3

yle4

Det är en tystnad som sänker sig på bloggen just nu, eftersom mina dagar är fulla av jobb och program. Sedan vi kom hem från Rom har jag umgåtts så mycket som möjligt med Christian, som åker hem efter säsongen på måndag morgon.

Det har också blivit lite sminkjobb för YLE, sminkjobb + gravidstyling för Napra Rehab, franskunder och så har en ny stilkurs på arbis börjat. Detta är min sista kurs jag kommer dra i höst vilket känns tråkigt, men samtidigt rätt skönt. Att hålla dessa kurser och prata om samt lära ut det jag älskar är så himla kul! Men min vinter kommer förhoppningsvis spenderas någon annan stans än Finland, så ser också fram emot nya möjligheter.

yle2

 

Ha en bra helg ♥

tisdag 24 oktober 2017 - 17:45

5 saker du måste göra i Rom

Söker du efter en snabbguide för Rom? Sök inte längre! Jag tänkte dela med mig av fem tips, så att du som är påväg dit kan få lite inspiration. 

1. Ta en guidad rundtur - på elcykel

22690466 10155829808922767 401996330 o 2

Det här kommer fortsättningsvis vara min bästa tips för varje ny storstad. Elcykel är så otrooooligt smidigt att åka omkring med och du kan ta dig fram snabbt och enkelt på kullerstensgator och längs gränder. Vi hann se jättemycket på tre timmar. Priserna för rundturerna är förstås lite dyrare, men om du besöker en väldigt stor stad med sevärdheter spridda omkring kan det löna sig.

 

2. Ta en kaffe på La Casa Del Caffè Tazza D'oro

22713028 10155829809167767 1473794341 o2

22690518 10155830421722767 1892154648 o 2

Nära Pantheon ligger ett café som fungerar på riktigt, italienskt vis. Du beställer en espresso eller cappuchino och drar den stående vid bardisken. Stället är litet, trångt och högljutt. En lite cappuchino kostar 1,10€ vilket är sjukt billigt. Är du inte riktigt så italiensk som du vill vara, gör som vi gjorde och beställ en take away. Hundra meter därifrån ligger Pantheon och en fontän du kan avnjuta den vid. 

 

3. Ät en italiensk glass

22711881 10155829808887767 2108054192 o2

Jag fick ett tips på bloggen att äta glass vid Gelateria Della Palma, som också ligger nära Pantheon. Vi tog inte där (eftersom det blev kaffe vid föregående punkt) men stället såg underbart ut! Jag tror man kan få en riktigt bra italiensk glass på många ställen. Spana bara efter ordet "gelato" så hittar du. Här är min med cheesecake och tiramisu-smaker.

 

4. Missa inte Trastevere

32125 p za Santa Maria in Trastevere ABild: Arte.it

Trastevere ligger på andra sidan Tibernfloden och är en stadsdel som man kan missa, om man stirrar sig blint på var de stora sevärdheterna är. Själva torget ser kanske inte så stort och popmöst ut, men här runt finns många charmiga restauranger, uteserveringar och caféer. Trastevere har smala kullerstensgator, gamla byggnades, små kyrkor och affärer. Santa Maria Trastevere kyrkan som ligger strax invid piazzan ska man inte missa!

 

5. Se italiensk fotboll

22790105 10155835219167767 89860909 o

22790567 10155835219177767 542255348 o

Är du ett fotbollsfan eller vill du bara uppleva en grym stämning på läktaren? Kolla efter om Roma eller Lazio råkar spela på den olympiska stadion i Rom! Jag åkte iväg på match med Pappa för att kolla då Lazio spelade mot Cagliari, vilket var en upplevelse i sig själv. Stadion rymmer 75 tusen personer, men på den här matchen var det "endast" 25-30 000. Stämningen var ändå grym och jag tycker att om man en gång är i Italien, så slår lite Italiensk fotboll aldrig fel.

måndag 23 oktober 2017 - 06:15

Klädd för Vatikanstaten

Vi tog några telefonbilder på mig, innan det var dags att kliva in i Vatikanen. På alla ställen får man inte ha bara axlar, så jag rekommenderar att ta med en cape för säkerthetsskull. Speciellt om du ska in till muséet.

 

22712971 10155829809837767 1436170628 o

22690533 10155829809712767 2137086867 o

 

Blått och vitt är en favoritkombination. Ja, så länge jag kan minnas faktist! Den här dagen låg temperaturen runt 20 så vita jeans fungerade superbra. Capen lånade jag av mamma.

 

22766473 10155829809697767 1757275312 o

22711823 10155829809632767 1897256593 o

 

Nu är vi på väg hem igen och som jag vill kliva innanför dörren i Vöråstan nu. Att resa är otroligt kul, men resdagarna kunde man skippa.

Den här resan har varit en positiv överraskning på många sätt. Rom har överraskat med väder som varit över förväntan, jättegod mat, trevliga människor och mycket historia. Jag älskar också att resa med familjen eftersom man får sitta ner och prata varje kväll och skapa minnen tillsammans. Få förunnat!

 

Men nu längtar jag hem efter en lugn kväll i ett annat slags sällskap ♥

söndag 22 oktober 2017 - 18:00

Roms historia

Precis som jag tipsat om förr: är du i en ny stad så boka in en guidad rundtur. Elcykel är absolut ett färdmedel som passar de flesta, dessutom hinner man ju se mera på kortare tid. Under resorna i år har jag haft en guidad rundtur förutom i LA (men Sandra bodde ju där) och det har varit toppen. I fredags hade vi bokat in en tur som gick på tre och en halv timme. Mera om Roms historia kan man inte få höra!

rom6


Här ser ni
förresten historien om Rom, som jag inte visste så fasligt mycket om innan turen. Jag menar vi läser om romarriket under historielektionerna, men hur mycket minns man egentligen? 

rom5

rom8


Ruinerna av kejsarstadens
centrum, ser ni här: Forum Rumanum. Den här platsen fungerade som stadens kommersiella och religiösa centrum i över tusen år. 

 

rom2


En byggnad som jag blev imponerad av i kvällsmörkret, var Vittoriano. Tydligen tycker romarna inte alls om den jättelika byggnaden, utan har gett den fula smeknamn. Varför? För att Vittoriano bara är ca. 100 år gammal och byggdes till minne av Italiens enande. Den är alltså inte alls så gammal som den ger sken av. 

MEN jag tycker byggnaden är helt fantastisk, för att inte tala om gigantisk. Nu ser den inte så stor ut på bilden, men faktum är att häststatyn är 14 meter lång, och bara mustaschen på Italiens första kung (som rider) är en meter lång. Vår guide berättade också att en grupp människor på 20 personer har haft middag inuti häststatyns mage. Hur sjukt är det? Det här är en jättelik byggnad.

 

rom3


Vi gick inte in i Colosseum, men fick höra historien om byggnaden utanför. Visste ni att den har varit helt beklädd i marmor? Inte som vi ser den idag. Jag blev sugen att se filmen "Gladiators" igen eftersom resten av min grupp verkade ha stenkoll, förutom jag haha. 

rom4

rom9


Här är sägnen
 om hur Rom fick sitt namn.

rom7


Ett måste är ju ändå att besöka Fontana di trevi. Kastar du i ett mynt? Du kommer återvända till Rom. Kastar du i två mynt? Du kommer gifta dig med en italienare. Kastar du i tre mynt? Du kommer gifta dig med en romare. 

22712030 10155829809332767 228737527 o

 

Alla, och då menar jag alla kyrkor i Rom är helt överdådiga och pampiga. Nästan så man blir mätt på det efter en stund. Jag och Sandra betalade inte in oss till sixtinska kapellet, men har sett så mycket andra utsmyckade tak.

 

22712658 10155829808842767 1384422510 o

På kvällen mötte vi upp ett par vänner som också befinner sig i Rom, och hade en middag på en uteservering. Vi har faktist ätit ute alla kvällar, så varmt är det ännu här! Det gäller att passa på medan man kan. 

söndag 22 oktober 2017 - 08:10

25+

22711880 10155830419547767 1567354927 o


Igår visade mätaren på 25 grader nästan hela dagen! Jag och Sandra började dagen med att promenera runt vid Vatikanstaten och längst Tibern, i jakt på ett café. Ja det finns ju hundratals att välja på, så efter en och en halv timme slog vi oss ner för cappuchino och en cornetto. Tydligen får man inte dricka cappuchino om kvällarna utan endast morgonen och förmiddagen. Så vi var ju på rätt tid.

 

22690455 10155830419647767 1833787495 o

Eftersom vi bor i lägenhet hade jag en vision om att äta lunch på takterassen, och så här såg resultatet ut. Pizza slices, massa ostar och antipasti med ett glas vin. Så här skulle man nog kunna leva om man var italienare. 

Resten av dagen gick åt att upptäcka staden lite mera (Rom har väldigt stora parker) och att äta en tidigare middag på Café Gourmet. Man går så otroligt mycket om dagarna, så kroppen är trött på kvällen. MEN idag har jag vaknat upp tidigare för att jobba och ska strax byta om till löparkläder. Det är självklart att man måste prova om Roms gator är något att springa på? På varje nytt ställe vi besöker, ska jag och pappa ut på en eller flera löparrundor. Trevlig söndag!

 

Taggar:

Kategorier:

Resor

Skriv en kommentar 0

lördag 21 oktober 2017 - 17:00

When in Rome

22690245 10155829809607767 1210995103 o

 

Jag skulle kika in och säga hej! Med en riktig turistbild då. Vi bor typ vid Vatikanstaten så har fått besöka två länder på samma gång. Gillar Rom otroligt mycket hittills och vi har fått levererat perfekt väder och perfekt mat.

22751193 10155830423432767 771577561 o 1

22690588 10155829809857767 768227850 o

22711647 10155829809842767 875393645 o


Första kvällen kom
vi hit rätt sent, så tog bara in väskorna till vår lägenhet som vi hyrt (96 trappor upp..) och promenerade iväg för middag till en restaurang här i närheten. Italien är verkligen pastans land så förstås ville jag prova en direkt!

22768309 10155829809327767 1161304535 o2

22751326 10155829809272767 1968847610 o

22711971 10155829808907767 237083141 o

22690466 10155829808922767 401996330 o 1

22690127 10155829809042767 63834903 o


Följande dag gjorde
vi en egen upptäcksfärd i Rom. Promenerade in i Vatikanen, förbi Castel Sant'Angel och längs Tibern över till Trastevere. Rom är nog den mest historiska stad jag har varit i (och troligen kommer besöka). Helt otroligt! Det finns så många monument och kyrkor och sevärdheter att jag rekommenderar att ta precis som vi gjorde följande dag: En guidad rundtur. 

 

22690686 10155829809247767 1086721084 o


Redan efter en
pasta var jag lite mätt på kolhydrater och körde på en skaldjurssallad på Da Diego. Den bästa servicen på en restaurang vi hittills fått! Och det godaste vita vinet. Även om du föredrar rött.

Nu ska vi iväg igen. Det är 25 grader i staden så man måste ju passa på. Ha de!

 

Taggar:

Kategorier:

Resor

Skriv en kommentar 0

fredag 20 oktober 2017 - 01:07

Kontorsjobb - tips på stilhelheter

Bättre sent än aldrig, eller hur? Jag fick en fråga om jag kunde tipsa om lite stilhelheter som kunde passa till kontorsjobb - när inspirationen tryter. Förstås kan jag det! I vår tid kräver de flesta kontorsjobb inte lika strikt klädkod som förr, vilket är bra. Men att ändå vara städad, ren och ha hela kläder är förstås ett krav. Själv saknar jag att jobba på kontor, just för att man får städa upp sig lite extra. Ni vet - slänga på en extra snygg scarf eller unna sig ett par fina smycken. Det ska vara kul att klä sig till jobbet! Här kommer fem förslag på hur du kan klä dig till jobbet i höst. Observera att detta har gjorts på flygfältet och i vår lägenhet i Rom, så mina redigeringsprogram får ni se mellan fingrarna på den här gången.

bakgrund2

 

1. Kostymbyxor: Only
   Bälte: Lauren Ralph Lauren
   Skjorta: Tommy Hilfiger
   Klocka: Emporio Armani
   Dataväska: Rains
   Skor: Pier One

2. Skjorta: Hugo Boss
   Kjol: Esprit
   Skor: Adidas
   Väska: Topshop
   Armband: Pilgrim

3. Byxor: Vero Moda
    Scarf: Beck Sondergaard
    Väska: Even & Odd
    Smycken: Skagen
    Bälte: Vanzetti
    Skor: New Look

 

Som första stilhelhet är en jag själv skulle kunna tänka mig att ha. En i favoritkombinationen blått och vitt. En av de äldsta och säkraste stiltipsen är att kombinera samma färg, i tre olika nyanser i din outfit. T.ex. marinblått, mörkblått och gråblått. Den andra helheten går i höstens stora trendfärg rött (och att mixa rött och rosa är Så snyggt). Kanske för dig som föredrar sneakers och bekvämlighet före klackar. Den tredje stilhelheten får definitivt ett lyft tack vare färgglada accessoarer. Har du mycket svart och grått i garderoben - investera i ett par nya höstskor eller höstväska i färg.

 


bakgrund3

4. Tröja: Polo Ralph Lauren
    Jeans: Levis
    Scarf: By Malene Birger
    Stövlar: Kiomi
    Piké: Naf Naf
    Armband: Sweet Deluxe

   

5. Klänning: Kaffe
    Klocka: Fossil
    Lädehandskar: Calvin Klein
    Skor: Bebo
    Väska: Anna Field

   

 

Beroende på var du jobbar, kan ett kontorsjobb också innebära jeans (som i mitt fall). Prova att matcha en ribbstickad tröja med piké under. Tänker också att en vit polo skulle se otrolig snygg ut, under en v-ringad tröja. Till sist för den mer feminina: Klänning och klackar. Kör på en klänning och stickade stumbyxor. Ett annat klassiskt stiltips är att mixa struktur och material - i samma färg. Svart silke, svart läder, svar ribbstickat, svart mocka, svarta fjädrar...ni fattar poängen.

Känns inget av det här som något att klä på sig? Kör mitt absolut bästa tips när klädkrisen kommer: Släng på en cape/poncho som skapar en helt ny helhet. Trevlig fredag och veckans sista arbetsdag!

 

onsdag 18 oktober 2017 - 07:30

På språng igen

 

Nu är det äntligen dags att åka iväg igen för lite kvalitetstid med familjen och för att upptäcka en ny stad. Jag har aldrig tidigare varit i Italien så ser fram emot fem dagar i Rom! Har ni tips eller liknande så hojta till, trot dock att rätt mycket redan är planerat. Nisse åker på höstkollo till underbara skötare och jag känner mig så trygg med att låta honom stanna hemma. Nu är väskan packad, telefonen laddad och sommarkläderna redo. De har lovats över 20 grader så hoppas på att kunna inviga en terassäsong. Jag kommer även att jobba från resan så var inte oroliga, uppdatering kommer!


trevi fountain 298411 960 720
Ha en skön onsdag ♥

Taggar:

Kategorier:

Resor

Skriv en kommentar 6

måndag 16 oktober 2017 - 23:35

Jag är också ordningssam

Förra veckans blogglista på Sevendays handlade om ordning och reda. Jag är väldigt slarvig och glömsk på vissa aspekter i livet, men inte på alla! Läs och lär.


Så är min garderob organiserad: Hängande i ett stort skåp är alla klänningar och kavajer/koftor. Sedan hänger mina skjortor på ett ställe. I färgordning!
Resten av kläderna är vikta på följande ställen: Byxor och jeans. Stickade tröjor. Polon. Toppar och t-skjortor. Shorts och kjolar. Jag har en väldigt bra ordning på min garderob och framförallt en väldigt bra rensad en. Jag vet EXAKT vilka kläder jag äger och det skulle nog aldrig hända att jag tar fram en tröja med prislappen kvar. Garderoben är nog den del av hemmet jag har bäst koll på.

22553499 10155817572437767 1711803531 o

22551058 10155817571282767 1848300642 o2Kanske jag blivit mer organiserad efter att ha jobbat i klädbutik?


Mitt kylskåp är organiserat på detta sätt: Huller om buller oftast haha. Jag försöker ha ordning men kan inte ens lura mig själv till att tro det. 

Så strukturerar jag upp min dag: Med hjälp av Google calendar. Träning, jobb i block, fyra promenader med Nisse och gärna lite ledig tid på kvällen. Jag försöker strukturera upp dagarna veckor på förhand.

22563748 10155817571277767 1076903029 o


Så här ser det ut i mitt badrumsskåp: Också här är det ordning och reda! Kanske det har med mitt jobb att göra, att stil och skönhet är strukturerat. Jag har nästan allt mitt smink i en sån här, det som inte ryms hit är i en stor sminkbox eller i skåpet. Sedan skiljer jag på nagellack, krämer för ansiktet och huden, mediciner, hårprodukter och smycken. 

När jag planerar en fest: Planerar jag ofta inte så mycket. Det blir väl lite snacks och vin, och så lekar på det.

 

Min åsikt om bullet journals: Jag gav faktist bullet journals en chans, men kände att jag varken hade tid eller ork att lägga mig in i det desto mera. Kalender fungerar bra för mig!

book 1945515 960 720
Jag städar mitt hem: En gång i veckan. 

Jag bevarar alla "viktiga papper" så här: I en stor pärm.

Så är min dator organiserad: SÅ otroligt oorganiserad. Varje dag laddar jag ner tiotals bilder för jobb och ordnar aldrig upp dem. Jag har inte sparat något på en hårddisk (vilket jag ska göra nu) och det enda jag har i ordning är bilder från 2015-2017. 

Skarmavbild 2017 10 16 kl. 23.20.21

                                                             Screenshot från min laptop. Kaos.

Så här mår jag om det är stökigt runt mig: Inte bra. Jag blir väldigt stressat om jag vet att min garderob är stökig eller golvet dammigt. Jag försöker att inte låta det påverka mig, men speciellt när man jobbar hemifrån är ett städat hem viktigt.