Visa alla inlägg skrivna januari 2018

onsdag 31 januari 2018 - 18:50

Flyg snyggt och stilsäkert

Är det någon annan än jag, som tycker det är otroligt jobbigt när folk ser så otroligt fräscha och pigga ut på flygplatsen? När man stiger ur planet efter en 10 h lång flygresa med smutsiga kläder, tugnt bagage och svullna fötter. Då finns de vissa peroner som lyckas resa med stil och kommer gående med ett lätt bagage, fixat hår och snygg outfit. Känner ni igen det? Fast egentligen vill man (läs jag) bara vara som dem - snygg och bekväm. 

 

Jag har aldrig förstått mig på kvinnor som kan resa med skyhöga klackar och tighta klänningar - speciellt när det kommer till längre resor. Jag förstår om man är påväg på en kort affärsresa någonstans men kom igen, är det verkligen värt besväret? Eller är det bara jag som är för bekväm av mig. För varje flygresa jag gör försöker jag resa lite snyggare, lite lättare och lite bekvämare. Eller stryk "lättare" delen, jag är nog världens sämsta på att packa lätt. MEN bekvämt och snyggt vill jag påstå att jag kan vid det här laget. Här kommer därför lite inspiration och tips till din nästa flygresa! 

 

Tänk på materialet

Okej, flygplan brukar alltid vara kyliga. Jag har nog väldigt sällan suttit och svettas i ett flyg (det är väl då man åker i transport till planet i så fall). Mitt tips är att bära något tight längs med kroppen som håller värmen. Här måste jag slå ett stort slag för kläder från Rosemunde! De tillverkar överdelar av silke som håller värmen otroligt bra. Bär du silke under t.ex en stickad tröja, kan du bara ta bort din topp om du får för varmt.

 

Rosemunde blondetop i silke top 5205 010 pr sideProduktbilder från Rosemunde

 

Min favoritöverdel att resa i är en v-ringad långärmad i kashmir, främst för att kashmir är otroligt mjukt, värmande och bekvämt. Matcha ett set med tröja och byxor för att vara riktig klassiskt snygg. Andra material som är bra är silke (om du har varmt), eller bommull som känns skönt mot kroppen. Undvik material som inte andas typ polyamid och akryl.

 

 

Snygga och bekväma skor

Här är det väl upp till var och en, men jag reser hellre med låga och bekväma skor som lätt går att ta av och på i flyget, än tighta boots eller pumps. Tror jag aldrig har rest i pumps. Om du mot förmodan behöver bära dem ut från flyget - packa ner ett par ballerinaskor för innebruk eller sandaler! Det är hur snyggt som helst att resa i sneakers eller tofflor, om du vill se relaxed och avslappnad ut. Kom ihåg att bära strumpor också för att undvika svett. Eller spray.

nike air huarache city black gum 1 side

Nike

Michael Kors

Flattered

 

Styla rätt

Det enklaste sättet att resa snyggt och bekvämt, är att styla stilhelheten så att du har enkelt att röra dig, gå och lyfta väskor. Om du inte reser lyxigt vill säga. Jag brukar undvika stora, klumpiga smycken som du ändå kommer behöva ta av i säkerhetskontrollen. Ha enkla plagg och undvik stora, sjalar som svänger i vägen. Ha ändå med dig en sjal eller poncho i väskan, som du kan dra på dig ifall det blir kallt. Eftersom du sitter mycket brukar jag tänka löst nere - tight uppe..eller löst överallt. Här är lite inspiration!

resizedimage800532 Nisse11

Polo i kashmir från Zalano Essentials

Silkbyxor från The Kooples SPORT

Sneakers från Nike

Solbrillor från Ray Ban

Scarf från By Malene Birger 

Ryggsäck från Royal RepubliQ

 

resizedimage800532 Nisse2

Poncho från Repeat

Bommullsbyxor från Hanro

Tröja från Rosemunde
Väska från Vila

Slip ins från Tommy Hilfiger
Halsband från Konplott

resizedimage800532 Nisse4

Jumpsuit från G-star

Keps från Adidas
Klocka från  Marc Jacobs

Väska från Lindex

Sneakers från Adidas

 

Hur klär du dig när du reser?

 

 

På tal om att resa, är jag ännu på resande fot hemåt. Planet steg 21:25 amerikansk tid igår och nu har jag spenderat åtta timmar på London flygfält i väntan på mitt nästa flyg. Ska sedan spendera natten på Helsingfors flygfält för att  ta första bästa morgontåg hem. Blir mycket väntande och resande men värt att stanna tio extra dagar i Florida för detta! Önskar jag skulle ha tänkt på att ta en bild på min reseklädsel idag, men nu är jag för sunkig haha. Det blev sneakers, byxor och en hoodie från Nike, med en liknande scarf som på den första stilhelheten. Jag har med andra kläder i handbagaget som jag kan byta om med i Helsingfors. Har på känn att man är lagom sunkig när tåget rullar in på Vasa station. Nu ska jag ta en liten tupplur, godnatt!

 

 

 

 

 

tisdag 30 januari 2018 - 16:50

Fem saker jag ser fram emot hemma

Som mina planer ser ut nu, kommer jag åtminstone vara hela februari på hemmaplan och jobba, reda upp lite grejer och förstås träffa alla jag saknat. Om någon mot förmodan har missat, har två månader här gått otroligt snabbt och varit fantastiskt roliga! Mitt flyg åker ikväll och Christian har precis lämnat för sitt. Det känns tråkigt, men gör också att jag själv är redo att starta resan hem. För att få mig själv på bättre humör och peppa lite för hemresan till kölden haha, tänkte jag lista fem saker jag ser fram emot att göra när jag landat.

 

Städa ur min lägenhet.

Det är med ett stort leende som jag faktist har sagt upp min lägenhet och kommer flytta ut när jag kommer hem! Räknar att jag haft bott där från och till i nästan sex år. Nu är det dags att gå vidare. Min mamma har varit snäll nog och sålt de mesta av möblerna/inredning under vintern. Jag har packat bort mycket eftersom jag hyrde ut den under december och januari. Ni vet känslan av nystart? Längtar tills jag får lämna in nycklarna och känna det!

 

a22

 

Resa med familjen

Det här har jag kanske inte berättat? Ett av nyårslöften gällande resor, är att besöka ett nytt land. Redan i februari får jag kryssa av målet då det bär av till Kap Verde i Afrika! Det kommer bli en vecka med kvalitetstid, familjen och solen. Dessutom åker också två av mina bästa vänner dit samtidigt så blir extra kul att ha så många samlade samtidigt. Antar att man kommer känna halva planet då det flyger direkt från Vasa haha. Ser fram emot att upptäcka ett nytt ställe.

 

Jobba

Säga vad man vill, men jag är en liten arbetsmyra och älskar att ha jobb att se fram emot. Just nu ska jag satsa på att jobba extra mycket med Sevendays, hoppa in extra som sminkös och göra fransar/egna uppdrag. Jag har några lediga tider för hembesök för fransförlängningar (Vasa) så skicka åt mig för mera info ♥

 

22426104 10155801777722767 1039988990 o3

 

 

Nisse

En av dem jag saknat mest i vinter är min hund. Ska krama sönder honom när jag kommer hem, sova med honom varje natt och ta långa promenader. En hund gör nog så mycket för ens liv och har jag möjlighet, ska jag ta med honom nästa gång.

 

Nisse11


Pingvinbastun


Det jag också ser otroligt mycket fram emot, är att bada bastu. Här är det en lyxgrej som spahotell och dyra gym har. Istället för bastu har folk pool och jacuzzin i deras hus. Jag längtar efter att få åka till Sandö igen med mina kompisar, gå i bastu och simma i isvak.

 

Små saker jag också ska göra är: träna på WSC, äta på Raawka, äta lax, dricka minttukakao, skida, skrinna och sen är jag nöjd. Det mesta handlar tydligen om mat och vinteraktiviteter haha. Men jag gillar allt här, så svårt att sakna något förutom människor. California nästa.

 

söndag 28 januari 2018 - 17:38

Pig Floyd´s BBQ

Hej, hoppas söndagen rullar på! Här gör den det i alla fall. Har tagit det lite extra lugnt denna morgon och laddat om batterierna efter en ganska kaotisk lördag. Idag ska vi börja packa (Christian åker samma dag som mig), träffa lite vänner och träna. Så som söndagar får vara.

Igår hann vi, trots lite ändrade planer, med en tumislunch. På min födelsedag åt vi en sen middag på Pig Floyd's i Orlando och jag var säker på att inte hinna dit igen. Men igår råkade vi befinna oss i närheten, sån glädje eftersom jag älskade stället!

 

27479241 10156104336397767 2090305802 o

27535421 10156104336337767 969684199 o

Den här restaruangen är en stor, fet rekommendation om du befinner dig i Orlando. Menyn är väldigt barbeque-inspirerad, men du kan byta ut allt kött i rätterna mot tofu.

 

27535672 10156104336022767 1568966381 o

27604140 10156104336067767 99265257 o

27479640 10156104336227767 115431136 o

Jag valde en stor grillad smörgås med härligt kryddad tofu, saltgurka, jalapenos, rivna morötter och gröna bönor. Gissa om man inte orkar med portionen! Så är det på alla restauranger här, portionerna är enorma och man äter och äter men når aldrig botten på tallriken. Ingen skillnad om det är ett billigt eller dyrt ställe: portionen är större än du tror. Som tur erbjuder de alltid en att ta hem resterna (vilket jag i början var väldigt ovan vid) och det är väl bra, man har lunch för nästa dag. Samtidigt tycker jag att om man verkligen lämnar något på tallriken varje gång, så kanske man borde servera mindre portioner haha.

Det var trevligt att få en ensamlunch och prata. Känns som att vi gjort otroligt mycket sedan jag kom hit för åtta veckor sedan, samtidigt har tiden flugit iväg som ingenting. 

söndag 28 januari 2018 - 01:11

Tips: Veckans vegandag

Med fjärde veckan i januari på gång, så betyder det också att jag är inne på min fjärde vecka innehållande en vegandag. Mitt nyårslöfte har gått utan problem och tror det här är en av löftena som kommer gå lättast att uppfylla. Därför tänkte jag tipsa om vilka rätter jag ätit och låta er inspireras!

För att inte låta allt för skrytsam, så har jag faktist hållit mig till att själv kocka en maträtt per dag. Lunchen har vi ätit ute. Här äter man (jag?) betydligt oftare på restaurang än hemma. Vilket är både bra och dåligt. Frukostarna har blivit med proteinbars (LÄRABAR är både gluten-, soja- och mjölkfria) eller rostat bröd med jordnötssmör. Middagstipsen kommer här:

 

1. Stekta grönsaker i kokosmjölk

resizedimage800600 26653308 10156033293077767 1470801949 o


Här bloggade jag
om receptet
. Fick sedan veta att vissa Quorn-produkter innehåller mjölk (men här finns en veganserie) så kolla extra noga på innehållsförpackningen! Den här rätten gick lätt, rätt och snabbt.

 

2. Marockansk kikärt- och aubergingryta 

26828428 10156044597627767 898087268 o2


Som andra middag
gjorde vi en marockansk gryta. Recept finns här på Foodly.fi! Jag böt ut den vanliga yoghurten mot en vegansk variant och tillsätta några andra grönsaker. Egentligen är det väl inte så stor skillnad vilka du väljer, ta någon som är i säsong.

 

3. Grekisk grönsaksgryta

Skarmavbild 2018 01 28 kl. 01.07.09

Bild: Ica.se

Glömde förstås att ta bild på denna. Jag älskar Grekland och har för länge sedan blivit kär i deras smaker och maträtter. Den här grekiska grytan heter Mpriam och tillagas i ugn. Jag gjorde den vegansk genom att kapa bort fetaosten (snyft) och ät den med pitabröd. Jättegott!

 

Jag tror att nästa veckas recept blir en soppa eller liknanda. Enkelt, gott och framförallt passande i Finlands kalla klimat.

 

fredag 26 januari 2018 - 14:37

I mitt badrumsskåp

Hej och hå, veckans blogglista på Sevendays handlar om badrumsskåpet. Som den estenom jag är, måste jag fylla i detta!


I mitt badrumsskåp finns alltid: Ansiktscréme (gärna denna från Lumene), sminkborttagningsmedel och ansiktsolja.


Så här är skåpet organiserat: För tillfället har jag inget eget skåp, så måste tänka tillbaka hur det brukade se ut. Alla ansiktscrémer och produkter på en hylla, allt som har med naglar på en, vitaminer & piller på en hylla, övriga crémer på en hylla och en hylla med första-hjälpen-saker. Sminket förvarar jag skillt, bland annat i den här:

 

resizedimage800533 coocoo1


En sminkprodukt jag inte klarar mig utan: Anastasia dip prow pomade, alla dagar i veckan! Men har faktist bokat en tid för microblading i februari, så hoppas på att slippa fixa mina ögonbryn snart!


En produkt som ligger och dammar: Köpte ögonskuggor från H&M för några år sedan och har använt dem en gång (inför bloggalan 2016). Väldigt dålig kvalité och mina ögon rann hela kvällen.

Jag brukar/brukar inte kika i andras badrumsskåp: Brukar undvika det! 

 

En produkt som är alldeles för dyr, men nödvändig: Tycker att min parfym SÌ från Armani är lite väl dyr, men då använder jag den varje dag. Den största flaskan som jag föredrar ligger väl på 112 euro eller något.

Skarmavbild 2018 01 26 kl. 14.32.04


Ett bra budgettips: Gillar du kontouring och att skapa skarpade dra i ansiktet, rekommenderar jag starkt Make Up Revolution som märke! De har massor med billiga och framför allt bra produkter, speciellt deras contour kit.

ladda ned


Så här mycket lägger jag på toalettartiklar/smink i månaden: Det varierar väldigt mycket från månad till månad förstås. Jag skriver faktist ner alla mina utgifter och inkomster per månad, för att hålla lite koll. Smink och hygien ligger på mellan 40 och 150 euro i månaden.


De här finns alltid i min väska: En produkt för ögonbrynen, en borste och ett läppomada. Har man håret och brynen i skick + inte torra läppar klarar man sig långt!

torsdag 25 januari 2018 - 15:29

Orlando Magic vs. Sacramento Kings

Hej på er! Nu börjar jag påriktigt räkna ner dagarna innan avfärd hem. Inte för att jag längtar, men kalendern börjar fyllas för februari nu. Fransförlängningar, jobb, träffar, middagar och allt som hör vardagen till. Jag ska njuta det sista här medan det är möjligt!

I tisdags hade vi tänkt stanna hemma och se The Maze Runner (andra filmen) eftersom vi har planerat att gå på bio i helg och se den nyaste som har premiär. Men Christian fick tag på biljetter till Orlando Magic game och det tackar man ju inte nej till! Hade redan räknat med att inte hinna se en match, så gissa om det var kul.

 

27479883 10156093923452767 18382607 o

27398684 10156093923547767 399545761 o


Orlando Magic spelade
mot Sacramento Kings, vilket var spännande och lite roligt på samma gång. Det är nämligen så att Christian kommer spela i Sacramento nästa säsong, så The Kings blir nya laget att heja på! Jag är så stolt över honom och ser jättemycket fram emot att ta del av hans säsong.

 

27398662 10156093923522767 519546211 o

27267958 10156093923442767 1757792399 o


Matchen vanns av
Sacramento men endast med några poäng. Det positiva med basket är att spelet går fort och är fullt av händelser hela tiden. Under time outs och pauser fylldes planen med underhållning. Här vet man hur folk vill roas! Det blev en superrolig kväll.

Vi tog en sen middag i Downtown Orlando, som jag inte sett så mycket av. Downtown är väl som andra centrum om natten. Eftersom det var tisdag blev det taco Tuesday.

 

27330083 10156093923537767 1909579007 o

 

Nu ska jag stiga upp och ta tag i dagen! Hade förresten veckans vegandag igår. Det blev bland annat veganburgare från Burgerfi, sallad och jordnötssmör på rostat bröd. Inte är det så svårt sist och slutligen. 

tisdag 23 januari 2018 - 21:32

Panera Bread & etiskt resande

Goddag (kväll för er)! Sitter och jäser ner dagens lunch från Panera Bread. Vi var tvungna att vara ute från huset en stund i morse, så passade på att göra ärenden och njuta av solen. Har fått bilder av ett extremt kallt men vackert Finland, så vill ladda med D-vitamin medan jag kan. Temperaturen varierar här också förstås, men idag visar det +26 grader! Så bortskämd man blir.

 

27144654 10156087953122767 593194276 o2

27264996 10156087953082767 2105249553 o2

 

På tal om resor, läser jag Linns inlägg "Att resa är att skämmas?" och det väcker även många tankar och funderingar för mig. Världen är inte svartvit och jag har inte svaret på vad man borde göra. Enbart resa med tåg - för att minska belastningen på miljön? Enbart resa till etiska resmål? Strunta i att resa och stanna hemma året runt? Ser fram emot att läsa mera funderingar kring det här på hennes blogg och bland kommentarer. Jag tror på att man inte kan välja alla fighter i världen utan får välja. Jag menar, väljer man att flyga (som är dåligt för miljön) men ändå att äta kött? Åker man till länder som har problem med mänskliga rättigheter, stöder man det då? Eller stöder man turismen? Jag rekommenderar att ni läser Linns funderingar, väldigt kloka!

Nu ska jag försöka ta mig upp ur soffan och ut på en härlig länk i solen. Var på väg på en barr-klass i kväll men min vän blev sjuk, så vi ställde in det. Ska försöka vara ute och röra på mig så mycket som möjligt, han en känsla av att jag kommer gömma mig på ett mörkt gym när jag åker tillbaka till Finland om en vecka haha. Ha en bra kväll!

måndag 22 januari 2018 - 15:40

Vårens trendspaning nr 3: Magväskan

Här kommer en tredje trendspaning av vårens och sommarens mode. Nummer ett och två kan ni läsa här. Nu till min fråga: När ska vi faktist bli modiga nog, att börja bära denna trendiga accessoar? Magväskan. Jag tycker faktist att en magväska är så otroligt coolt och snyggt om man stylar den rätt. Lämna hemma den gamla, urtvättade från skidspåret 1989 och satsa på en trendig .

 

Skarmavbild 2018 01 22 kl. 01.13.20 side

Prada

Sportmax

Salvatore Ferragamo

 

Den svåraste delen när det kommer till magväskan, kan vara frågan hur man faktist kan styla den snyggt. Tänk på att du kan bära den både som en crossbody, och med väskan på ryggen. Väljer du att investera i en klassisk modell i kvalitét, kör på svart som kan matchas med din vardagsoutfit, eller bäras till fest. En magväska kan också klä upp en avslappnad stilhelhet. Är det lite tips på hur du kan styla den? Glöm inte bort att magväskan också är för män.

 

fanny packs street style 1 side

Tips: Shoppa här

 

resizedimage800533 wt2

1. Mat & Nat 2. Steve Madden 3. Gucci 4. Topshop 5. Rag & Bone 6. Tory Burch

 

 

lördag 20 januari 2018 - 23:11

Hustankar, lunch och lördag

Vi har varit på gång sedan sju i morse, så gissa om det är skönt att få slänga upp fötterna på soffan ett tag! Startade dagen med att åka och titta på hus. Känns som att det blivit mycket husvisningar och byggen den senaste tiden här (obs inte för mig). Dessutom har jag följt med Carolines husbygge på Sevendays och är så sjukt sugen på att få bo i hus igen! Det är självklart inte möjligt just nu, men man kan ju ändå få fantisera lite. Det som skiljer husen här från de finländska, är framförallt materialval och design. Tror också byggsättet är annorlunda men det kan jag inget om. Alla nybyggen jag sett hittills påminner över huvudtaget inte om något i Finland. På ett bra sätt! Mycket stora, snygga och annorlunda planerade hus. Ingången kan ha stora pelare, valv och massiva, snygga dörrar. Jag tycker att de flesta hem ser likadana ut i Finland. Mycket trä, kvadratformade byggnader, svart/grått och samma typer av planlösningar. Ganska förutsägbart.

Inredningen av modellhusen här är däremot inte min smak. Vi brukar skoja om att finländare vill ha allting vitt vitt vitt, medan husen här har mera färg och liv. Jag vill förstås ha färg där jag bor, men ibland förstår jag mig inte på val av möbler och tapet. Jag älskar allt material (marmor, glas, sten) men förstås passar saker bättre här i sydligare klimat. Jag borde ha tagit bilder inser jag nu, så svårt att förklara. Men kul är det i alla fall att få inspiration!

 

27046762 10156072406592767 2009428264 o

27046473 10156072406602767 141779803 o

 

Efter någon timme vid bygget, tog vi lunch på Byte i DeLand. Eftersom jag hade vegandag igår, fick jag äta lite fisk idag. Det blev en supergod toast med lax, getost och gröna bönor. Servicen var däremot långsam och oeffektiv, vilket var synd för ett sånt annars trevligt ställe. 

 

27049196 10156072406917767 1878140426 o

27018974 10156072406507767 1022238491 o

19619191 10156072406452767 112164383 o

Nu har vi varit på promenad med ett par vänner + hundar, tagit kaffe och ska peppa för gym. Hoppas ni har en skön lördag det kommer vi ha! Bara slapp och ladda batterier tror jag.

lördag 20 januari 2018 - 01:13

Några fredagstankar

Dagarna går så fort här - men jag ska bli bättre på att uppdatera. Idag fick vi först vakna till isande kallt väder (gick till minussidan i natt) men efter att solen steg så har det varit som vanligt. Varmt och skönt. Har hunnit med tennis, lite fotbollsträning, en powerwalk och nu väntar jag på att dagens middag ska stekas klart i ugnen. Jag har ju ett nyårslöfte på att göra en vegandag i veckan och idag är dagen. Det blir en grekisk grönsaksgryta med pitabröd!

 

27048273 10156066742662767 1874194235 o


Det här är
min favoritväg att köra längst i Lake Mary. Tycker att allt är mera avslappnat här än hemma, trots galen trafik. Det roligaste just nu är nog att få spela tennis tillsammans eller göra något med vänner, för snart blir det distansförhållande ett tag. 

 

27046706 10156066742852767 1843768526 o

27141162 10156069748772767 1761299507 o


Ikväll ska vi
på bio! The Greatest Showman on Earth blir det. Senaste filmen vi såg var Jumanji som levde upp över alla förväntningar man hade, så får se vad detta blir till. Har inga förväntningar men filmen verkar bra. Ha en skön fredagkväll ♥