Visa alla inlägg skrivna februari 2018

onsdag 28 februari 2018 - 07:37

Jobbklädsel - så undviker du tråkighetsfällan

"Skulle vara jätteintressant om du skrev mer på hur du ser på jobbkläder för kvinnor som jobbar på kontor nuförtiden. Jag jobbar själv i en ledningsposition och tycker det är lite tråkigt med kostym (matchande byxor + kavaj) men behöver ändå klä upp mig lite för jobbet. Som min dotter uttryckte det då jag skulle på arbetsintervju "Mamma, varför klär du ut dig till pappa". Det fick mig verkligen att tänka till - måste vi kvinnor "klä ut oss" till män för att lyckas o klättra i karriären. Hoppas verkligen inte det :)". 

 

Idag ska vi prata om en av mina favoritämnen - att klä sig snyggt men personligt på jobbet! Jag tycker faktist jobbklädsel är något av det roligaste som finns, förutsatt att jobbet inte kräver en väldigt strikt klädkod eller uniform. Men kontorsjobb har ändå ofta en förväntning om att man ska se städad ut. Jag har själv jobbat på kontor och älskade att få klä upp mig lite mera (nu när man jobbar hemifrån kan det blir lite vad som helst hehe). Lätt är det ju tyvärr att man hamnar i en fälla där kavaj och byxor verkar vara det enda alternativet. Det finns oändliga möjligheter att göra en jobbstil personlig och lite roligare!

Det första som är bra att veta - är att känna till sin egna stil och veta vad man tycker om. Känner du dig osäker kan du antingen kontakta en stylist som kan hjälpa dig med det här, eller söka runt lite på nätet på olika typer av inspirations-collage. Här har jag skrivit ett inlägg om olika stilpersonligheter som kan vara till hjälp. Säg att du vill uppdatera jobbgarderoben med en skjorta och ber ett butiksbiträde om hjälp. Det är stor skillnad om du säger att du söker efter "en romantisk skjorta" eller "en klassisk skjorta". 

 

officeKontorsklädsel behöver inte vara tråkig.

 

Ett säkert kort för en stilsäker dag på jobbet, är byxor och skjorta. Är det inget tvång att ha kavaj tycker jag att man ska våga satsa på antingen färggranna byxor eller färggran/mönstrad skjorta. Varför inte både och. Att våga använda färg är också det absolut bästa knepet för att inte bli tråkig. Försök använda en färg i flera nyanser. Tänk typ den här klänningen i blått, tillsammans med den här scarfen och en kofta att klä ner klänningen med. Jobbar du med samma färg i flera nyanser blir stilhelheten mera harmonisk och balanserad. Och snygg! 

Förutom kostymbyxor och skjorta, är kjol och en snygg överdel ett bra alternativ för dig som vill känna dig feminin men också göra ett seriöst intryck. Pumps förlänger och gör att du ser ståtlig och mäktig ut. Ett annat knep är att jobba med bredare axlar (scarf på axel, vadderad kavaj, blus med detaljer på decolletaget) och volym upptill. Tänk på att skapa en balans - volym upp till och tight nedtill. Eller utsvänga byxor/kjol med en tightare överdel.

 

blank space4 side

 

Här är lite stilförslag åt dig som föredrar byxor, men vill undvika kostymen. Tänk på att jobba med få färger i fler nyanser. Markera midjan och fånga upp en nyans i flera plagg. Båda dessa stilhelheter går lätt att bära ett par klackar till om det känns mera som "du". Stilhelheten till vänster kommer förlänga din överkropp tack vare lodräta ränder och v-ringad halslinning. Säga vad man vill om matchande kostym - men nog är ju det mera personligt att införa mera färger och mönster!

 

blank space2 side

 

Dessa stilhelheter går mera mot den kvinnliga och romantiska hållet. Precis som tidigare kan du lätt byta ut skorna mot klackar. En säker färgkombination är det marina: blått, vitt och rött. Jag tycker också att olika kombinationer av färgen grönt kan vara jättesnyggt. Det som är viktigt är att du vågar föra in personliga detaljer som häftiga smycken, en annorlunda väska eller en mönstrad scarf. Små detaljer kan göra en hel outfit. 

Är du den typiska kontorskvinnan som bär en fodralklänning? Tänk då denna helt svarta klänning, i kombination med ett riktigt power-halsband, en kavaj slängd på axlarna så här och dessa skor. Du får garanterat respekt. 

 

019e029093999bfd4e85f4c3c9a2aab5 side

Koftan kan hjälpa dig att klä ner en stilhelhet

Känns det som att powerklänningar och markerade axlar blir alldeles för uppstyrt och övermäktigt, kan du alltid klä ner din stil med en mysig kofta. Speciellt om du jobbar på kontor med mera kreativa arbetsuppgifter som kräver bekvämlighet och rörlighet. Kolla bara så snyggt det är med byxor, skjorta och en enkel rak kofta! Eller den lilla svarta med kofta! Möjligheterna är oändliga.

Jobbar du på kontor och vill liva upp stilen lite, satsa på ett par kostymbyxor och hitta flera, färgglada skjortor, en häftig scarf och personliga smycken att variera med. Ta reda på om du föredrar det romantiska, klassiska, kreativa eller trendiga. Lycka till!


Här kommer också en uppdatering om resan till Kap Verde. Idag åker vi! En och en halv dag kortare blir det tyvärr, men vi kände ändå att det är värt att få åka till solen. Speciellt nu när man var förberedd på det. Ibland går det inte som man har tänkt sig och det är ju också viktigt att få belysa i bloggen, allt är inte bara guld och gröna skogar. Men hej, hur tacksam får man vara att vi faktist har möjlighet att åka på semester. Och att vi faktist får se ett annat land snart. Jättetacksam.

tisdag 27 februari 2018 - 20:18

Inte som man tänkt sig

Ja, det blev ju inte riktigt den färd som man tänkt sig. I natt vi fick meddelande om att planet skulle bli försenat med 6 h så fick sova vidare. Väl på flygplatsen blev det presentkort till kafeterian för alla passagerare så all good ännu ↓. Inte alla semestrar som börjar med cava och frukost!

28555178 10156189338322767 43115839 o

28579764 10156189338377767 1593648856 o

 

Efter ännu några timmar skulle vi åka iväg, 11 timmar försenat. Alltså jag är en sådan person som försöker att inte bli stressad över saker man inte själv kan påverka. Som en flygförsening till exempel. Det är ju så lätt att bli stressad på personalen i flyget när man innerst inne vet att de inte har något med problemen att göra.

 

28504508 10156189338752767 1489306154 o

 

Så nu sitter vi hemma igen i Vasa. Jag orkar inte skriva om nödlandningen för sist och slutligen sköttes allt väldigt bra - tyckte piloten var jättesympatisk och duktig när han förklarade allt för 300 förvirrade passagerare haha. Såg på någon film från Iltalehti att motorn flammade upp, men som alltid kan saker överdrivas i media. Vi hade alltså ett tekniskt fel (?) på motorn och tvingades cirkulera runt i luften. Allt jag hörde var tre stora smällar och ljuset i planet krånglade, så lite läskigt måste jag erkänna det var. Ni kan ju tänka er, att veta att planet var försenat pga reparationer och så händer det här. Men vi är alla prima jag är bara otroligt irriterad på Tui! 
Vet inte vem man ska skylla på - men händer det här två gånger inom en tidsperiod på en månad måste väl något göras?

Mer info får vi ikväll. Hoppas vi kan ta ett tidigt plan imorgon till Kap Verde och får en lite kortare med desto bättre semester! Nu blir det bastu och pizza. 

 

tisdag 27 februari 2018 - 05:00

Hejdå bloggen! - Hej Kap Verde!

Idag 05:50 stiger planet mot Kap Verde. Jag har i ärlighetens namn inte förberett ett enda blogginlägg, så får se hur mycket det blir uppdaterat här. Jag har haft otroligt mycket att göra i sista minuten och mycket jobb har det blivit. Ser fram emot att minimera jobbtimmarna per dag nu under en vecka och inte göra annat än det absolut viktigaste. Ha en skön tisdag, jag ser fram emot att ta en svalkande smoothie och ligga med näsan i en bok under solen.

 

25579110 10155990798142767 317084556 o

 

söndag 25 februari 2018 - 23:53

Mat i veckan

Sitter och väntar på att streama en match som börjar 00.00, så tänkte slänga in en summering av veckan. Istället för en vanlig summering, får det bli en om mat! För det mest intressanta jag vet är att veta vad folk äter hehe. Dessutom har veckan som gått varit utmärkt i matväg så varför inte bjuda på lite sånt då:

 

28418414 10156179990592767 260211095 o

28500054 10156179990707767 1642048846 o

 

Eftersom det här är en spontan idé är måndagens mat inte dokumenterad. På tisdag däremot fick jag möta upp Michaela för en härlig lunch med mycket positiv energi, pepp och framtidsprat. Jag älskar att ta luncher som man lämnar med mera energi än då man kom och det här var precis det! Lunchen blev på Aroma där jag gjorde en egenkomponerad, vegetarisk sallad.

 

28458671 10156184329927767 494740200 n

 

På onsdag blev det en såå efterlängtad middag med musslor på Fondis. Älskar deras musslor och med batatfranskisar till kan det inte gå fel. Jag äter ju fisk- och skaldjur ibland men det skulle inte vara ett problem att sluta med det helt, om det inte vore för musslorna. 

 

28500021 10156179990642767 744333510 o

 

Vi har beställt Sannan Ruokakassi vilket betyder att varannan vecka dyker det upp en matkasse till dörren, med ingredienser för tre middagar. Alla måltider räcker aboslut till mera än två personer (tre, om inte fyra) och på torsdag gjorde jag en smakfull paprikasoppa.

 

28458587 10156184315757767 919692438 n

28555470 10156184314817767 312337169 o

 

Lördagens middag blev på Stefan's Steakhouse här i Vasa. Jag hade inte besökt restaurangen tidigare. Stället hade inte så många vegetariska alternativ så jag tog en förrätt i huvudrätts storlek. En mycket smakrik tomatsoppa med vitlöksbröd och äppelsorbet till efterrätt. Maten var god men jag saknade nog det där lilla extra både i effektiviteten i servicen och utbuden på menyn för att jag ska komma tillbaka på ett tag. 

 

28547760 10156184314082767 713798336 o

28499779 10156184314267767 1176675183 o

 

Idag söndag blev maten en himmelsk födelsedagsbrunch! En av mina bästa vänner Janina hade födelsedag och vi överraskade henne med en födelsedagsbrunch hemma. Så kul att få överraska någon som förtjänar det bästa ♥ Jag är ännu mätt men ser fram emot nästa veckans matupplevelser i form av hotellfrukost och sena middagar i värmen hehe.

 

söndag 25 februari 2018 - 09:00

I vår kan du överglänsa dina gäster

I gårdagens Vasablad (papper och webb) kan ni läsa om två av vårens skönhetstrender på Vasabladet. Skriven av ingen mindre än mig själv! Kort sagt har jag mixat två trender till en festmakeup: Röda, glansiga läppar och en fräsch och glänsande hud. Artikeln hittar du här och en kort beskrivning hur du får till samma stil! 

 

trend4

trend3

 

Det här är första gången jag valde att inte använda mascara för en festsminkning. Ska det vara naturligt, så ska det.

 

trend2

Trend1

 

Vad tycks? Skillnaden mellan höstens hetaste trend och vårens, är att glosset verkligen är tillbaka för att stanna. Använd de glansigaste produkterna du hittar istället för att låta sminket vara matt och platt som en pannkaka. 

lördag 24 februari 2018 - 07:19

Styla kostymbyxan till vardags, fest och jobbet

Gooodmorgon! Det här är ett tidsintällt inlägg eftersom jag (förhoppningsvis) är på väg till gymmet för att dra ett av dagens träningspass. Jobbade extra mycket denna fredagskväll för att jag ska kunna ta ledigt från jobb tills eftermiddagen. Som jag skrev i mitt inlägg "Fem saker jag ser fram emot hemma" när jag var i USA, var vintersporter en av de saker jag villa göra. Ok, hade kanske glömt bort hur otroligt o-sportig jag är utomhus på vintern. Det går bra att träna varje dag men bara man slipper frysa haha. Idag har vi hur som helst planerat att åka och skida med pappa! Ska bli jättekul och speciellt när Jägarnas hemkomst firas i Vasa. Hoppas på att se delar av flyguppvisningen. 

 

Här kommer en liten fortsättning på gårdagens inlägg. Om min hyllning till kostymbyxan och olika sätt att styla dem. Här kommer tre exempel på hur du stylar den blommiga kostymbyxan till vardags, till fest och till jobbet i vår! Jag valde att arbeta med ett par blommiga byxor, eftersom trenden kommer hålla i sig. Blommigt är alltid rätt. 

 

1. Till festen

Costume pants party

 

Jag tänker så här: Matcha blommor med blommor till fest. Det behöver inte vara supermatchande med plagg från samma kollektion, varför inte gå lite crazy och missmatcha mönster? (Eller så gör du tvärtom och synkroniserar). Styla byxorna med röda klackar (fångar upp de röda blommorna) och tillsammans med ett par stora örhängen. Jag tycker inte det behövs halsband när du bär en polotröja, eftersom det händer så mycket i stilhelheten redan får accessoarerna vara enkla. 

 

2. Till vardags

Costume pants everyday

 

Många tycker att guld och svart tillsammans är ett big no no, men jag håller inte med. Precis som med vitt och svart kan kontrasterna bli helt fantastiska bara du stylar det rätt! Plocka upp en färg från byxorna och hitta en matchande tröja/kofta. Styla med bekväma sneakers, en snygg bomberjacka/bommullskofta och enkla smycken. Till vardags kan blommiga kostymbyxor kännas rätt överväldigade, därför gäller det att hålla resten av stylingen ren och snygg. 

 

 

3. Till jobbet

costume pants office


Den här stylingen tänker jag ska fungera på kontorsjobb och på after work-tillfällen. Skorna kan vara bekväma loafers (om du vill: byt till klackar tills kvällen) och en rejäl jobbväska som rymmer det du behöver. Den på bilden kommer från Dagmar. Är du inte en kavaj-typ, satsa istället på en kofta i rak modell och matcha med t.ex en silkesscarf eller ett par snygga brillor. Ska du direkt vidare från kontoret är det bara att ta av koftan och slänga på lite smycken. 

 

Bonustips: Kolla in den här otroligt snygga stylingen. Passar till vilket tillfälle som helst.
Bonustips 2: Kolla in dagens Vasablad där bloggare från både Foodly och Sevendays har skrivit fina artiklar! Jag har gjort en om vårens sminktrender!

fredag 23 februari 2018 - 15:00

Börjar fredagen i kostymbyxor

"Äntligen fredag" tänkte jag börja mitt inlägg med, men egentligen borde man ju se fram emot alla dagar lika mycket. För mig är det arbetsmässigt sett ingen skillnad på vardag eller helg, men nog kryper ju en liten helg-feelis fram när man inser att många av ens vänner får ledigt i eftermiddag. Det ska vi fira imorgon!

Jag har börjat dagen med ett pass Sprint 30 minuter följt av 30 minuter FIT. Fick medlurad Emelie igår och det är jag så glad över. Det är lättare att stiga upp när man vet att någon annan också är på väg. Sedan har jag jobbat, powernappat, lunchat och träffat min syster. Vi är på väg norrut idag och kommer hem sent ikväll.

 

livingroom3

 

De absolut bekvämaste kläderna att bära just nu är kostymbyxor och en mysig, stickad tröja. Min vardagsuniform. Vore det inte så kallt skulle jag styla det med ett par snygga, ljusgrå sneakers men nu blir det stövletter istället. Har ni förresten tänkt på att kostymbyxan nog är det mest användbara plagget man kan äga? Fungerar till allt! Imorgon dyker faktist ett inlägg upp om hur du stylar kostymbyxan i vår, så kika in då. 

Annars blir det här sista helgen innan vi åker till Kap Verde! Och efter det är framtiden oklar hehe. Ibland känner jag att all den här väntan och osäkerheten kring framtiden gör mig lite orolig. Ni vet, hur ska allting skötas praktiskt och var ska jag fysiskt befinna mig. Men samtidigt är jag så himla lycklig. Tänkte skriva "lycklig lottad" men det är faktist min egen förtjänst också. Man ska inte glömma bort att ge sig själv cred för i vilken position i livet man befinner sig. Ha en skön fredag ♥

 

 

torsdag 22 februari 2018 - 10:50

Boktips och böcker för framtiden

Som lovat igår, kommer här lite boktips och uppdatering på vad som händer i bokhyllan! För där händer saker inte allt för ofta, hehe. Men eftersom jag har några långflyg här i mars, så gäller det att vara redo för mycket väntan och dötid. Dessutom vill jag också sluka böcker på stranden. 

 

books1

books2

 

  • Kevin Harts biografi "I can't make this up" är en julklapp. Den läser jag varje kväll i ca 20 minuter medan jag stryker under meningar i boken. Vill inte att den ska ta slut.
  • "Omgiven av idioter" har ju cirkulerat så otroligt mycket på bloggar och sociala medier under den senaste tiden, så det kändes som att jag kanske ska ge den en chans under flyget!
  • "Zero to one" är en bok som handlar om företagande och om hur man startar upp nya business idéer och för in ett nytt värde i samhället. Skriven av Peter Thiel som är entreprenör och riskkapitalist.
  • Den sista boken "Snyggt hår" sticker ju helt ut och är helt enkelt meningen att inspirera mig mera i arbetslivet. Jag vill alltid lära mig mera uppsättningar som går enkelt och snabbt (till TV). 

 

boks3


Eftersom jag bara har läst (läser) en av dessa hittills, blir det här mitt tips. Kevin Harts biografi. Jag tycker hans livshistoria är faschinerande och motiverande, och hans lärdomar går lätt att anpassa till sitt eget liv och sina egna mål. Genom hela boken ger han olika typer av "life lessons" och berättar historierna bakom dem. Väldigt underhållande på samma gång! Många saker verkar självklarar, men jag tycker att man alltid kan behöva en påminnelse. Dessutom är det för mig extra intressant att läsa om hur nöjesbranschen i USA fungerar och hur mycket arbete det faktist ligger bakom en stor framgång.

Har du några boktips som passar för långflyg eller semester? Jag föredrar faktist faktaböcker/självbiografier framför fiktion. Alla tips mottages med tacksamhet!

onsdag 21 februari 2018 - 17:48

Saker som gör mig extra glad

Hej på er! Här kommer tre glada bilder. På mig. För precis så känns det nu, ett lite extra leende i vardagen. Den här veckan har varit redan över förväntan. Jag har haft mindre jobb än väntat men ändå sett härliga kollegor. Jag har hunnit träffa Michaela på en power lunch, städat delar av huset och dessutom tränat väldigt bra. Inte så mycket utomhusaktiviteter hehe, men inte kan man göra allt! Kanske det blir en tur på skidor innan USA men det är nog inte säkert. Det som gör mig lyckligast just nu är hur som helst att se solen, och att få röra på mig under dagen. 

 

cat eyeliner4

cat eyelier3

cat eyeliner2

 

Under den stora rensningen fyndade jag i egna sminkskåpet och gjorde ett tyst löfte att försöka testa lite produkter jag inte använt på ett tag. Nu framkommer det kanske inte på bilderna så jättebra, men på den vanliga eyelinern, glittrar en vit eyeliner också. Lite vintrigt och härligt! Jag ska iväg på musslor till Fondis ikväll (en födelsedagspresent) och sedan vill jag lägga mig ner och läsa innan läggdags. Ett av mina nyårsmål är att läsa innan jag somnar, istället för att sitta med skärmen framför mig. Kika in imorgon så ska jag ge lite boktips!

tisdag 20 februari 2018 - 07:40

Tisdagstipset: Tre skönhetsprodukter

Efter min utrensning igår hittade jag som sagt lite produkter jag glömt bort, och blev också påmind om vad som behöver införskaffas mera av. Man vet ju att en produkt är bra, när det nästan är slut - eller hur? Här kommer mina tre favoriter i skönhetsväg just nu. De alla är i litet format och fungerar alltså perfekt att ta med i väskan eller när du är på resande fot!


1.ACO Sun lotion 


aco sun lotion
Det är ju ingen nyhet att det är viktigt att skydda sig mot solens strålar - speciellt under vintern när ansiktet reflekterar från snön. Den här lilla tuben från ACO ha spf 30 och återfuktar samtidigt din hud. Perfekt dagscréme!


2. Torrschampo från Sebastian


sebastian dry shampoo


Vad är väl en bättre räddare i nöden en dålig hårdag, än ett torrschampo i mini-format? Enkelt att ha med i väskan och fräscha upp håret. Jag tycker även man kan få till en bra struktur med detta och ge håret lite mera volym.

3. Mirakelolja från Nuxe

nuxe oil


Jag är inte säker i hur stort format den här oljan säljs, eftersom denna fanns i en goodie bag. Hur som helt applicerar jag alltid oljan i ansiktet innan läggdags för att ge huden extra mycket boost innan natten. Du kan också appplicera i håret eller på kroppen. Jättedryg! Den här lilla flaskan har räckt hur länge som helst för mig och jag tänker definitivt satsa på en ny. Det här är min största rekommendation.

 



Idag har jag det ganska fritt på jobbfronten (igen). Försöker göra så mycket som möjligt redan inför nästa veckas resa till Kap Verde. Har läst att wi-fi är väldigt trögt på hela ön så lär väl sitta och förbanna mig över det x-antal gånger haha. Sedan väntar lunch med Michaela och träning förstås! Har klarat av min tredje vecka av träningschemat nu och allt har gått över förväntan. Idag blir det antingen intervaller eller överkropp, får se vad jag är sugen på. Ha en skön tisdag ♥