Varför vi förtjänar bättre än 13 skäl varför

tisdag 2 maj 2017 - 00:00 | 10 Kommentarer

13 reasons why

Även om jag inte hängt med massor på sista tiden med nya serier och filmer (ve och fasa), så har inte ens jag missat att Netflix-serien Thirteen Reasons Why är ca. överallt. Det här är upprörande för mig av många orsaker, men den som jag finner mest provocerande är hur serien och dess upplägg ses som superbra, att det i grund och botten handlar om att vi """ska ta hand""" om varandra och """vara snälla""" mot varandra. Och visst, det kanske är det som Jay Asher ville då han skrev boken back in the day i 2007, men gud ändå, han vet inte vad han håller på med. 

Med detta vill jag säga att jag inte sett serien, eftersom jag inte vill ge den min tid och min digitala uppmärksamhet i form av förbättrade tittarsiffror, men jag läste boken då jag gick i ettan i gymnasiet, och så långt som jag förstår är serien mycket lik boken. Därmed tänker jag lista några saker som inte är berundransvärda med den här storyn, och varför det kanske finns skäl att vara skeptisk och kanske se på den med ett ytterst kritiskt öga. Men ja, det här är ju enligt mig såklart, dessa tankar är inte like djupt rotade som mina tankar om 50 Shades of Grey, men whatever. 

1. Först och främst glorifieras självmord som den ultimata lösningen vilket borde vara ett i brott i sig själv. Hela historien bygger på den där ilskna tanken alla antagligen har haft någon gång, nämligen, "de kommer ångra sig då jag är död", och det är inte något att uppmuntra till?! Boken är bara en enda hyllning till huvudkaraktären Hannahs självmord. Det här leder mig till min nästa punkt som är att

2. Den rent ut sagt uppmuntrar till självmord. Hela den här revanchgrejen som många suktar efter är ju i stort sett det som hela historien bygger på, att få ge smärta åt andra för att de sårat en. Det som speciellt gör mig arg är att, visst, de andra tonåringarna var elaka mot Hannah. Men de är ju verkligen bara tonåringar, och medan alla ska stå till svars för saker de sagt och gjort så tror jag inte att faktumet att de måste leva med att ha tagit livet av någon för resten av sina egna liv gjorde dem till bättre människor. Slutligen är sanningen ändå att även om Hannah tog livet av sig så har de fortfarande hela sina liv framför sig. De har liv kvar att leva, val kvar att göra, och människor kvar att träffa, medan Hannah tog den vägen ut som såg till att hon inte hade något av detta kvar. Hon tog den vägen ut som såg till att inget någonsin kunde bli bättre.

9781595141880 p0 v1 s1200x33. Hannah romantiseras efter sin död, det är bokstavligen det sista som boken borde göra. Hon blev en legend och en sorglig historia och en läxa för alla att lära sig, den tragiska hjältinnan. Hon blev som den där manic pixie dream girl-stereotypen som är det mest cringe någonsin. 

4. Hannah är en otroligt dålig karaktär, den sämsta sortens person som alltid tycker att allt dåligt som någonsin hänt henne är alla andras fel. Hon känner ingen skam över att inte ha gjort något medan hennes före detta kompis Jessica blir våldtagen då hon själv var i samma rum bortgömd i garderoben - hon tycker tydligen inte heller att det alls är fel att dela med sig av dessa detaljer till de som tar emot banden och därmed se till att så många personer som möjligt vet om att Jessica blivit våldtagen. Hannah är bara en tvådimensionell cry baby som inte har tillräckligt med empati att förstå att andra människor har känslor och orsaker till vad de gör. Nu låter det visserligen lite som att jag skyller på offret, men i mitt försvar är Hannah en fiktionell karaktär. 

5. Hannah var ju knappast mobbad. Ja, hon fick ta skit från killar som objektifierade henne och tyckte hon liknade en köttbit, men flickor tar inte livet av sig på grund av sexism. Flickor tar inte livet av sig på grund av pojkar. Herregud, det är ju vardagsmat för de flesta, tänk om vi alla skulle begå självmord varje gång en snubbe ropar efter oss på gatan. Det är inte realistiskt, det är oförskämt och framför allt fungerar inte den här boken som förebyggare för självmord. 

Folk tar inte livet av sig på grund av olika """"skäl"""", h e r r e g u d, folk tar livet av sig för att de har en sjukdom som gör att hjärnan inte fungerar som den ska. Depression och ångest är inte något som triggas igång av att någon säger "nice ass" åt en. Boken behandlar inte mentala sjukdomar, serien använder tydligen inte ordet "depression" en enda gång - det här är inte något att glorifiera som något som upplyser om psykiska sjukdomar, för det gör den inte. 

Självmord är en permanent lösning till ett tillfälligt problem. 

10

Kommentarer

  • Lilian

    02.05.2017 15:05 (7 månader sen)

    Hej Kajsa! Första gången jag läser din blogg och kan inte låta bli att kommentera :) Jag har inte läst boken men sett serien, och jag tycker inte på något sätt att självmord romatiseras. I sista avsnittet är det en riktigt vidrig scen om hur hon tar livet av sig, som inte är det minsta förskönat. Det sprutar blod hejvillt och man vill nästan spy... Väldigt skickliga skådespelare! Sen har de också gjort ett 30 minuter långt avsnitt om varför de gjort serien, var man kan få hjälp osv. Välidgt bra och informativ och något som kanske t.o.m. skulle kunna hjälpa någon som funderar på samma hemska öde. Men som vanligt med bok vs. film/TV, så är de inte alltid exakta kopior av varandra, och som du skrev så kom boken ut för 10 år sen :) Kram på dej!

    • Kajsa Viitamäki

      02.05.2017 17:20 (7 månader sen)

      Tack för din kommentar :D Superbra om de gjorde ett avsnitt med information om att söka hjälp, det är roligt att höra! Har som sagt inte sett serien själv, men boken hade många problem som jag tyckte var upprörande, en kan inte skriva hur som helst om självmord. Fint att serien fått förbättringar!


  • Ellen Strömberg

    02.05.2017 21:12 (7 månader sen)

    har ganska nyligen sett hela serien och jag tyckte den var ganska tråkig och lite platta karaktärer så jag håller med dig om att vi förtjänar bättre :D men faktiskt så kändes själva självmordsgrejen ganska bra skildrat. Just själva scenen när hon gör det är så otroligt rå och äcklig, jag tyckte det var skönt att se en sån scen för en gång skull och inte nåt flummigt flyta iväg-cräp. dessutom så fick iaf jag en känsla av att "fuck, det är verkligt definitivt med självmord". det går inte att undo. men jag tror iofs att nån annan, mer i riskzonen kanske ser det annorlunda. idk...

    • Kajsa Viitamäki

      02.05.2017 21:36 (7 månader sen)

      jamen eller hur, det är ju så svårt att veta hur en person som faktiskt är svårt deprimerad, med självmordstankar, skulle se på serien! är sannerligen skeptisk, men vad kan vi? xd


  • Natalie

    05.05.2017 08:29 (7 månader sen)

    Fattar att du känner som du känner men håller int me på NÅ plan XD Jag tycker inte att serien på något sett hyllar eller glorifierar självmord utan väldigt realistiskt behandlar ämnet. Tyvärr så ede så att när nån tagit självmord så ser folk först då vad dom gjorde fel, börjar uppskatta personen osv osv. Och jo, Hannah fick utstå massor med skit och man kan faktiskt ta självmord av "skäl". En vuxen person kanske int sku reagera som Hannah men jag förstår hon verkligen. Och det där med Jessica, så ett av hennes skäl e ju att hon har så dåligt samvete över att hon inte stoppade hennes våldtäkt? Att dela med sig av de i banden va ju ett sätt att göra rätt för sig, att nån ska sätta dit honom. Om någå så tog hennes empati livet av henne. Men jo alltså har många åsikter, sku gärna diskuter mer om 13 reasons why när vi ses nå! :)

    • Kajsa Viitamäki

      08.05.2017 08:36 (7 månader sen)

      Det verkar ju som att boken och serien är rätt olika! Jag har ju inte sett serien och baserar allt jag tänkt på boken, så om något är det ju bra att serieskaparna valde att ta en annan riktning.

    • (:

      08.05.2017 11:49 (7 månader sen)

      Kajsa skrev ju dock tydligt att hennes åsikter baseras på boken och inte på TV serien. Jag har också sett serien, och även ifall den är betydligt bättre än boken så har den ju nog sina problem också, speciellt med hur hon försöker guilt trippa i stort sätt alla hon någonsin kände, och att sprida en annans persons våldtäkt är aldrig OK, i stället skulle hon exempelvis ha kunnat anmäla det själv, då skulle det bara ha blivit en sak mellan gärningsmannen, Jessica och Hannah. Depression och ångest behandlas heller inte lika mycket som en "orsak" som det borde ha behandlats, bättre än i boken, men fortfarande inte tillräckligt. Jag tyckte också massor om serien, men bara för att man tycker om någonting så kan det vara problematiskt, villet jag tycler är OK så länge man kan förstå det, men tyvärr blir det ofta så att problematiken ska börja försvaras, och i detta fall så blir det så att många försvarar Hannahs självmord och glömmer bort problematiken med allting, vilket också kommer fram i "informationsepisoden" som de lagt upp på youtube, där psykologer och producenter förklarar varför de gjort serien, och varför Hannahs självmord inte borde ha varit en utväg.

      • Kajsa Viitamäki

        08.05.2017 15:50 (7 månader sen)

        Svara gärna på varandras kommentarer, men sätt också gärna era namn på det! Det är viktigt att stå för det en skriver online.


  • Angelina

    09.05.2017 08:24 (7 månader sen)

    Jag har nyligen sett serien, och borde läsa boken för att kunna jämföra innehållet, men som jag ser det så finns det två läger; de som tycker att 13 reasons why glorifierar självmord och de som inte tycker det. Jag tror att det är mycket vi själva och våra erfarenheter, vilka påverkar hur vi uppfattar serien/boken. Själv har jag lite blandade känslor ang. 13 reasons why. Jag håller med om att Hannah var en otroligt platt karaktär som jag hade svårt att sympatisera med, och många av de saker som hon upplever är engångsföreteelser och kan knappast klassificeras som mobbning. Att hon skyller sitt självmord på andra gör att hon är värre än sina mobbare. Men självmordsscenen var verkligen hemsk. Dessutom verkar det som att Hannah lider av depression, utgående från vad hon berättar åt skolkuratorn. Serien riktar inte enbart udden mot "skälen" till att Hannah tar sitt liv, utan även mot skolpersonalen som inte såg de uppenbara tecknen på att hon mådde dåligt och Hannah själv som valde "den lätta" men bestående utvägen i stället för att söka hjälp. Beroende på vad man tar fasta på kan man sedan uppfatta det som att serien romantiserar självmord, eller att den inte gör det. Som sagt så vet jag inte hur boken behandlar ämnet. Jag vet inte ens om jag tyckte om serien eller ej. Hur som helst så får man sej en tankeställare och det tycker jag gör serien sevärd.

    • Kajsa Viitamäki

      09.05.2017 15:05 (7 månader sen)

      Håller fullständigt med dig om att våra egna tankar och erfarenheter spelar in på hur vi ser på serien! Det är trots allt oundvikligt då det kommer innehåll som hanterar känsloladdade ämnen att känslor går heta och det uppstår diskussion, vilket är viktigt. Men ja, jag är enorm förespråkare för att konsumera innehåll kritiskt, så det spelar stor roll i min syn på boken!