onsdag 21 februari 2018 - 22:53

Årets första Äventyrsklubb

I söndags var jag och Camilla ute med Äventyrsklubben 65+ i Vasa, på årets första tur och med ett härligt gäng av både nya och bekanta deltagare! Vi samlades i Jungsund och åkte gemensamt ut till Hallonnäs i Iskmo. Därifrån tog vi oss på snöskor via Hallonnäsfladan längs vandringsleden ut till Björnhällsfladans vindskydd.

Vi gjorde upp eld och åt lunch, som denna gång bestod av frystorkad turmat - en riktig expeditionsupplevelse i sig. Sen var det dags för snöskobyggartävling och under tiden stekte jag äpplen i smör, kanel och honung som serverades till efterrätt. Kokkaffet och tepannan stod också på elden. Jag lyckades bränna mina handskar ordentligt, trots att jag använt dem kring eld och matlagning hur mycket som helst tidigare. Men vad gör det - friluftskläder är ju till för att användas och slitas!

På eftermiddagen vandrade vi vidare längs leden och tillbaka till Hallonnäs. Med oss under dagen hade vi även en reporter som skrev en artikel om Äventyrsklubben till Folkhälsantidningen. Det är jätteroligt att Äventyrsklubben fått så mycket uppmärksamhet - det här var tredje gången en artikel skrivs om oss hittills i år och jag hoppas att det betyder att vi når ännu fler seniorer som vill följa med ut!

Det var så roligt att få lära känna nya deltagare, och såklart att få träffa gamla bekanta igen! Det är verkligen en ynnest att få vara ute och frilufsa med detta gäng. Nu får vi bara vänta till april och nästa träff som har temat lägerliv. Då ska vi bygga skogsläger och djupdyka i utematlagning. Och njuta av vårskog och fågelkvitter! Det ser jag redan fram emot!

onsdag 21 februari 2018 - 19:29

Förnöjsamhetens duntäcke

Idag har jag haft en seg dag. Ja, igår också. Jag har liksom varit låg på energi och känt väldigt lite glädje. Trots att jag känner mig kärnfrisk (hade min vinterförkylning för flera veckor sen), allt är bra på jobbet och i övrigt. För ett tag sen hade jag kanske oroat mig och tänkt "depressionssymptom! utmattning!" Jag har nämligen många gånger varit rädd att halka ner i diket igen. Men nu kan jag slappna av. Att ha såna här dagar är ju bara normalt!

När jag kom hem från jobbet snörade jag på mig turkängorna och skidade upp på hemberget, ut till utsiktsplatsen. Hundarna följde med och Igor försvann efter nåt dagsgammalt harspår ungefär halvvägs.

Jag stod och njöt en stund av stjärnorna på den mörkblå himlen, av det turkos-rosa i horisonten där solen gått ner, av det svaga ljuset från byn. Av meterdjup snö och granar som böjer sig under tyngden. Av snö i handskarna då jag vurpar i nerförsbacken. Av Tjirros glädje där han studsar fram och dyker med huvudet i snön med jämna mellanrum.

En kvart senare är vi hemma och förnöjsamheten lägger sig som ett varmt duntäcke över själen. Kanske är energin tillbaka imorgon, kanske inte. Jag är nöjd och tacksam i vilket fall, för jag har ju det oförskämt bra!

onsdag 14 februari 2018 - 07:44

På vändagen

En av mina bästa vänner är väldigt bra på att lyssna. Han har funnits där för mig när jag behövt en kram och när jag varit glad och han har fångat många av mina tårar. Han har verkligen tagit till sig det här med att vi har två öron men bara en mun. Inget onödigt snack liksom - men då han väl säger något, ja då menar han det verkligen.

Det händer oftast när han saknat mig, då får jag höra hur viktig jag är för honom och hur glad han är att se mig igen. Det betyder så otroligt mycket för mig, att få känna mig saknad.

Och jag älskar när nån uttrycker sina känslor. När man ser värmen i deras ögon och hör djupet i rösten. Orden spelar egentligen mindre roll, även i de mest töntiga meningarna kan man uppleva kärlek. Men jag blir ärligt talat nästan lika glad när han är upprörd eller vrålhungrig (för då är det ord och inga visor minsann). Det finns liksom inget bättre än när nån kan kommunicera sitt innersta - eller att få vara den som förstår och backar upp!

Må jag få ha många många år framför mig tillsammans med Tjirro, han med de stora öronen och de sporadiska, ljuvliga verbala utbrotten.

20160415 154928 HDR2

söndag 4 februari 2018 - 19:22

Jokkmokk nästa år igen

Igår fick jag då äntligen besöka Jokkmokkmarknaden, och vilken upplevelse! Jag hade tänkt att ett besök över dagen nog blir helt lagom med tid men nej. Vi bestämde redan på eftermiddagen att nästa år stannar vi minst två dagar. Det fanns så mycket att uppleva!

Själva marknaden sträcker sig så långt ögat når längs flera gator och jag vet inte ens om vi lyckades täcka hela området på alla de timmar vi strosade runt. Tiden bara flög iväg och jag dels glömde dels fick prioritera bort flera av de saker jag hade velat hinna med. Men suovas åt vi och så bevittnade vi renracet ute på sjön. Det visade sig vara ett riktigt spektakel i sig som var mindre seriöst och mera publikmagnet än jag hade föreställt mig, men roligt att få se. Ett besök på Áttje hann jag också med - bara för att konstatera att det behövs ett par timmar till även där nästa år!

DSCN2

I ärlighetens namn hade jag
trott att marknaden skulle vara ännu mer traditionell och var först lite förvånad över marknadsstånd med helt butiksvanliga, moderna produkter för husdjur, köksattiraljer och kläder. Men sist och slutligen var de rätt få och utbudet av rejäla hantverksprodukter var enormt!

Jag hade inga direkta planer på att handla något men i ryggsäcken hamnade till slut två böcker av Yngve Ryd, ett par rejäla filttofflor, ett nytt flexkoppel åt Tjirro, grisöron, älg- och renkorv samt rökt älgkött. I en liten bagarstuga köpte jag ett helt knippe ekologiska gahkku, ett samiskt mjukbröd som jag blev bjuden på i Ammarnäs när jag skidade Kungsleden och som jag längtat efter att få äta igen. Det mesta gick åt redan i bilen påväg hem och sista biten ska jag mumsa i mig ikväll.

Sen var det ju ett nöje i sig att gå runt och titta och lyssna på alla marknadsbesökare! Alla vackra koltar i sápmifärger, alla dialekter och nationaliteter som samlades runt kulturen, det jordnära och rejäla.

Jag rekommenderar verkligen
att besöka Jokkmokkmarknaden, det var en härlig upplevelse såhär mitt i mörka, kalla vintern. Och för dig som vill åka nästa år, här kommer tre tips:

1. Dress for success! Mina varmaste vinterkängor med dubbla sockor, tre lager på benen, ullunderställ, tjocktröja och lång dunjacka - det funkade bra ända tills kvällen kom men sen hade jag nog gärna haft nåt ullställ att ta till om vi hade stannat längre. Och årets marknad lär ha varit en av de behagligaste sett till temperatur, vind och nederbörd. Minusgrader ner under trettio är mer regel. Alltså: överdriv när du klär dig och ha med extrakläder i ryggan/bilen!

2. Vill du bo nånstans så boka i god tid, typ redan nu för det mesta blir snabbt fullbokat och dyrt. En bekant till sambon berättade att han nog hade blivit erbjuden hotellrum ännu i fredags - dock för 3000kr natten.

3. Stanna minst två dagar. Varför inte satsa lite extra och upplev en liten hundspannstur eller besök på sameviste? Det finns så många events och aktiviteter runt marknaden och jag är verkligen less att jag missade flera intressanta programpunkter igår. Och att sen få sitta på en mysig pub på kvällen med livemusik och marknadsstämning, det hade inte heller varit helt fel!

fredag 2 februari 2018 - 19:33

Tre flygfria semestertips

En krönika i Expressen. Ett blogginlägg både här och där och igår kväll en debatt i Opinion Live på SVT. Är det okej att flyga eller inte, är frågan. Och om jag får vara rak på sak så svarar jag nej! Jag tycker inte att det är okej, inte så som många flyger idag.

Jag har skrivit om flygande och hållbart resande tidigare, och jag tänker precis likadant idag. Flyg inte om du inte måste - res alltså på annat sätt om du åker på semester. Är du priviligerad nog att ha råd med nöjesresor så har du även ansvar för hur du gör det. Med frihet kommer ansvar, lite som med allemansrätten tänker jag.

Varför finns det inte en slags allemansrätt för hela jordklotet föresten? Gemensamma regler för allt fantastiskt vi som individer får göra - och inte göra - med vår planet. Som liksom är självklara, avtalade och inpräntade med modersmjölken. Allvärldsrätt. En sån vill jag ha!

Men anyway, jag vill varmt tipsa om tre fantastiska nordiska resmål som inte kräver någon flygbiljett. Tre "lokala" företag som erbjuder äventyr som tar dig till en annan värld och ger dig minnen för livet. Det ena har jag själv jobbat för en säsong. Det andra har jag följt under flera år och dessutom har jag haft förmånen att träffa de eldsjälar som driver företaget. Det tredje har jag själv varit med och arrangerat en resa till och just nu jobbar två av mina friluftskollegor/vänner där. Jag går i god för att ni inte ångrar er om ni väljer någon av dessa aktörer framför Kap verde nästa gång!

VILDMARK I VÄRMLAND

är företaget du ska vända dig till om du söker bästa äventyret för sommaren - speciellt du med barn! Tillsammans med duktiga instruktörer får ni bygga er egen timmerflotte, på vilken ni sedan glider ner längs Klarälven i Värmland, spanar på bäver och älg, fiskar, tältar och lever livet i upp till sju dagar. Detta fina företag hittar du här!

Skarmavbild 2018 02 02 kl. 20.55.07Skärmdump från Vildmark i Värmlands hemsida

JOKKMOKKGUIDERNA

erbjuder högklassiga hundspannsturer i den vackraste fjällvärlden Sverige har att erbjuda. Stina och Matti jobbar verkligen stenhårt för att skapa fantastiska upplevelser och deras goda syn på både djur, människor och samhälle går igen i allt de gör. Som vildmarksguide själv är paret de som inspirerar mig mest i mitt eget arbetsliv. Kolla in dem på deras hemsida eller blogg!

Skarmavbild 2018 02 02 kl. 20.57.22

Foto: Jokkmokkguiderna, skärmdump från hemsidan

BASECAMP OULANKA

är ett litet vildmarkshotell och friluftscenter som ligger precis intill den välkända Lilla Björnrundan i Oulanka nationalpark. Här finns allt för den äventyrslystne livsnjutaren! Lugn och ro på hotellet utan teve och wifi, hejdlöst vacker natur att strosa eller hard core-vandra i. Forsränning, klättring, kanotpaddling och björnspaning under sommarhalvåret. Snöskovandring, skidåkning, isklättring, fatbike på vintern. Oulanka är SÅ värt ett besök och här hittar du mer information!

DSCN4796Myllykoski, en av forsarna man kan ta sig an med gummiflotte, sett från hängbron i början av Pieni Karhunkierros då Folkhälsan i Esse besökte Oulanka hösten 2016

Vilka är dina bästa flygfria tips?

torsdag 1 februari 2018 - 19:15

Vinterliv i åtta punkter

Vintersporter är

Något som får mig att tänka på OS och sportande från tevesoffan, och det intresserar mig inte alls. Att titta på och utöva sport känns faktiskt ganska främmande för mig. Jag sportar liksom inte: jag rör på mig, njuter ute av vintern, är aktiv och motionerar. Men sportar, njäe.

Min favoritaktivitet på vintern

Turskidåkning! Att nästan ljudlöst glida fram genom snötyngd skog tillsammans med Tjirro. Det känns som om sinnena förstärks och jag lägger märke till allt omkring mig. Spår och spillning och vingslag av korpar långt bort, hur snön känns och låter, den vackra frosten i Tjirros päls, kylan i låren (som alltid är iskalla, hur varm jag annars än är) och så vidare. Ljuvligt (förutom kylan i låren då)!

En vintersport jag skulle vilka testa

Hundspannskörning, utan tvekan. Tänk bara, ett eget gäng urstarka hundar som drar dig fram över vidderna. I ett-två år har jag funderat och halvt letat efter en kompis till Tjirro men ännu inte hittat rätt. En dragkompis, nån som är lite jämlik honom i sättet och lynnet. Till sommaren ska vi bygga ut hundgården och mer och mer märker jag att tanken på en stor hundgård med flera draghundar letar sig in i huvet. För tänk ändå...

DSCN2160Ett mysigt franskt gäng jag mötte under skidturen längs Kungsleden 2016

Det här smakar bäst efter en dag ute i kylan

En barndomsklassiker som aldrig slår fel är knäckebröd med ost som doppas i varm oboy till lagom mjukhet och tills smöret rinner ner i muggen. Så otroligt gott! Ända tills sista oboyen ska drickas upp förstås, avsvalnad och utblandad med slaskiga knäckesmulor.

Det här gör jag helst inte

Fryser. Usch vad jobbigt det är. Även om jag vuxit upp i stallet och sålunda tidigt blev van med bortfrusna tår i kalla stigbyglar under vinterhalvåret, så avskyr jag verkligen att frysa. Jag är nästan lite rädd för det, men försöker sakta vänja mig av med rädslan.
I första hand försöker jag ju såklart klä mig rätt, men att frysa är nog ändå oundvikligt för mig som är en riktig frusen en. Så jag försöker ta till mig min kompis Amis inställning: hon tycker inte det är jobbigt alls utan helt och hållet en del av alla känslor när man är ute.

En perfekt aktivitet för en solig söndag

Ååh, att spontant fara på utflykt! Just det spontana tycker jag är skönt, för då känner man sig extra aktiv och påhittig. Hittills i vinter har vi faktiskt gjort flera härliga utflykter med skoter, ett par gånger har jag tolkat efter på bob/snowracer och det är barnsligt roligt.

Vi fyller termosar med varmt vatten och oboy, slänger ner nåt lättlagat i en väska, kåsor, yxa, fika och så vidare och så far vi ut till en ödestuga, vindskydd eller eldplats och lagar lunch. Hundarna kommer med och underhåller barnen och ofta stöter vi på nåt annat gäng från byn som är ute i samma ärende. Som sist för tre helger sen då vi var närmare 20 pers som trängdes runt militärkaminen med våra kastruller och kaffepannor. Så tar man vara på vintern!

DSCN7580En frukost uppe på utsiktsplatsen en kilometer från vårt hus för några veckor sedan. Vissa gånger är det extra värt det, att ta sig iväg på utflykt!

Så här klär jag mig utomhus

Alltid i ullunderställ, i flera lager om det är riktigt kallt. Ska jag vara aktiv blir det skal- eller friluftsbyxor och skaljacka. Ska jag vara stilla och laga mat, fiska eller bara hänga på gården åker min långa dunjacka på. Och självklart alltid mössa, rejäla handskar och skor efter temperatur.

En låt som får mig att vilja sporta

Haha, kan det finnas sådana? Tja, jag vet inte. Inte för mig iallafall! Men under fritidseftermiddagarna på jobbet har jag märkt att musik överlag utomhus på vintern ger mig stark slalombacke/after ski-feelis! Och då längtar jag verkligen efter att åka telemark, men då helst på topptur offpist med mina bästa vänner.

Skarmavbild 2018 01 31 kl. 19.32.21Min kompis Lisa gör coola svängar på en dagstur utanför Hemavan 2012

onsdag 31 januari 2018 - 18:11

Jag och Underbaraclara

Skarmavbild 2018 01 31 kl. 18.11.45

Ja, för jag är också snart påväg till Jokkmokkmarknaden! I flera år har jag velat besöka Jokkmokk och då allra helst just den här veckan på året då marknaden går av stapeln (nu för 413:e gången!). Det var kanske just på Claras blogg jag läste om marknaden första gången, och jag tyckte det verkade så härligt. Samehantverk, suovas, föreläsningar och renrace, tjocka pälshandskar, koltar och konserter. Dit ville jag absolut åka!

Nu har jag varit i Jokkmokk ett par tillfällen av andra orsaker, och då har jag passat på att besöka Jokkmokks tenn, lokala hantverksaffärer och sett mig runt på skidor. I år kommer jag äntligen att besöka marknaden.

Tidigt på lördag morgon hoppar jag, sambon och hans två barn i bilen för att åka upp över dagen. Numera råkar jag ju bo bara 200km ifrån vilket i de här trakterna bara är ett stenkast. Besök på fjäll- och samemuséet Ájtte, matmässa, sagostund och flera föreläsningar ligger på min lista, förutom att gå runt bland alla marknadsstånd och insupa atmosfären. Det ska bli så roligt!

söndag 28 januari 2018 - 11:54

Minst en utenatt i månaden

Under förra året blev det omkring 15 utenätter för mig. Femton nätter i tält och vindskydd: i närmare 30 minusgrader, på somrig sandstrand, med Kebnekaise som granne och i Oulanka nationalpark. Och ett par till i fjällstugor under vandring.

I och med att jag största delen av året i huvudsak jobbade med friluftsliv var de flesta övernattningar på jobb, och det blev rätt lite friluftsliv bara för min egen skull. Det blir kanske så när hobbyn blir ens jobb? Jag vet inte hur det är för andra som satsat professionellt på sitt intresse men så har det nog blivit lite för mig.

Men i år vill jag hitta tillbaka till det egna friluftslivet. Visst är jag varje vecka ute på turskidor, lagar mat över eld eller bara termosfikar uppe på berget bakom vårt hus. Men jag vill övernatta oftare, vandra eller paddla över flera dagar - bara för min egen skull! Självklart är det härligt att vara ute i jobb också men då är man ju, just det, på jobb.

Så ett steg blev att gå med i FB-utmaningen "Minst en utenatt i månaden" (tips för inspiration!), och den kommer jag att köra helt på fritiden. Inga jobbnätter räknas med andra ord. Nu ska jag ut och gräva klart snökojan som sambons döttrar påbörjade förra helgen, och inatt blir det årets första utenatt. (Först hade jag tänkt skida upp på berget och tälta på vår fina utsiktsplats, göra mat och hela köret. Som för att det skulle kännas som en "riktig" utenatt. Men så blev det här en helg med mindre ork än jag räknat med pga övertidsjobb varje dag i veckan och då drog jag ner kraven.)

Ibland behöver man inte göra det så svårt, det gäller att bara göra något!

DSCN1132En oktobermorgon under studietiden i Skövde för fem år sen, ute på en ö i sjön Viken. Vi åt en lång frukost, fiskade och fikade i solen och strax innan vi skulle paddla vidare hemåt upptäckte vi världens trattkantarellställe och fyllde kajakerna med svamp. Fler såna övernattningar det här året tack! ;)

fredag 19 januari 2018 - 15:50

Sjukstuga och friluftsjobb

26855199 10154957299646854 69482214 o

Förra helgen åkte jag hem till Pedersöre för att hålla i MI-kursen Friluftslycka på lördagen. Vi var ute på snöskovandring mellan Bäckby och Kronoby och hade en riktigt skön dag med matlagning över eld och snöskobygge. En riktig friluftsdag då mångda andra hurtiga människor också hittat ut i skidspåren och på skotrar.

Morgonen därpå var jag dock helt däckad: flunsig, trött och sjuk i hela kroppen. Tog mig med möda tillbaka till Västerbotten och här har jag lekt sjukstuga hela veckan. Det enda friluftsaktiga jag fått gjort var typ att plocka fem hundbajsar från gården i onsdags.

Däremot har jag tänkt och drömt desto mer om äventyr och diverse friluftsjobb som bokats in nu på sistone! Äventyrsklubben 65+ startar igen i Vasa i februari och flera tidigare deltagare hörde genast av sig när infon kom ut. I juni kommer jag och Camilla att ha ett äventyrsläger för barn genom Nykarleby Arbis, och den kursen är i stort sett redan fullbokad (=superkul!). Sen har vi fått i uppdrag av Larsmo kommun att hålla dagläger för barn på Köpmanholmen också, vilket ska bli riktigt roligt!

I veckan har jag även bokat in guidning under Fjällräven Classic i augusti. Troligtvis kommer det att bli samma slags uppdrag som i fjol, tillsammans med guidepartnern Daniel och ett gäng glada vandrare. Det ser jag också fram emot!

Men just nu ser jag mest fram emot att bli frisk så jag kan njuta av helgen och sen få åka till jobbet på måndag.

lördag 30 december 2017 - 16:12

Gott nytt år!

Hoppas du har haft en fin jul och sköna mellandagar! Jag har verkligen fått fylla på energireserverna och är så tacksam för de lediga dagar jag fått ha hittills. Skidturer, skoteråkning, landhockey på gårdsplanen, frukost uppe på berget, kortspel och en massa god mat. Julafton hos Jonas föräldrar. Sovmorgnar. Igår kom jag igång med yogan igen. Och idag åker vi iväg mot Österbotten för att fira in det nya året. Ett jullov kan väl knappast bli bättre?

Att flytta till Västerbotten och börja nytt jobb i oktober var ganska omtumlande och först just innan jul började jag känna att jag kommit in i allt det nya. På kvällarna har jag mer eller mindre levt i soffan och har inte orkat hitta på så mycket extra. Men det är väl just så det ska vara den här tiden på året! Man får sakta ner och gå i ide litegrann. Jag har iallafall fantastiska kollegor och både roliga och spännande arbetsuppgifter och trivs bra som resurspedagog.

Nu tänkte jag försöka sparka igång mitt bloggande igen, och det gör jag med en önskan om ett GOTT NYTT ÅR! Hoppas att du har ett bra år framför dig, att du får må bra och tar dig tid att göra sånt du älskar. Det ska jag försöka göra iallafall.

Förhoppningarna inför mitt 2018 är:

- först och främst att jag ska få vara frisk, och om jag får vara det:
- en långvandring i fjällen
- att etablera mitt företag här i Sverige och fortsätta jobba med det
- en till hundkompis, längtar jättemycket efter ännu en husky!
- att jag ska sy anoraken som jag fick material till i present för flera år sen