Fjällräven Classic

tisdag 22 augusti 2017 - 19:42 | 1 Kommentarer

För snart två veckor
sedan gick evenemanget Fjällräven Classic av stapeln och det var utmanande, intensivt och roligt att få vara med som guide! Fjällräven Classic är ett vandringsmaraton som ordnats årligen sedan 2005 av Fjällräven och eventföretaget Aktivut, som jag anlitades av. Fjällräven Classic ordnas numera även i andra länder så som Danmark och USA. I Sverige går Classic mellan Nikkaluokta och Abisko i fjällvärldens nordligaste och mest populära område. Det är en sträcka på 110 km och som deltagare i Classic kan man vandra i egen takt men med vissa hållpunkter och regler. Mat och gas för hela vandringen ingår och vid avklarad vandring får alla deltagare en medalj.

Jag hade turen att få guida under årets Classic då en vän till mig fick förhinder och erbjöd mig att ta hans plats. Jag tvekade inte trots att jag aldrig deltagit i eventet tidigare. Jag skulle få guida tillsammans med Daniel som funnits med i stort sett alla år och hade stenkoll på eventet och området. Och själv hade jag ju också kännedom om sträckan från min skidtur längs Kungsleden. Vi som guider hade i uppgift att helt enkelt göra vandringen säker och trevlig för våra gäster, och förutom guidning, goda samtal, pepp och stöd fick vi bistå med första hjälp och en hel del tips och trix.

På fredag, dagen innan vår planerade start, mötte vi upp vår grupp på flygplatsen i Kiruna. Vi skulle guida ett gäng på 15 personer från Taiwan, med olika erfarenhet av friluftsliv och vandring. Under eftermiddagen och kvällen gick vi igenom allt praktiskt inför vandringen, såg till att de fick den utrustning som behövdes och pratade om tejpning och annat man kan göra/behöva veta för att göra upplevelsen så bra som möjligt.

På lördagen åkte vi buss ut till Nikkaluokta och startområdet där vi checkade in och fick våra första stämplar i vandringspassen. Med oss vid starten klockan nio på morgonen hade vi ca 200 andra deltagare, alla med ryggsäckar märkta med orange varseltyg. Jag blev intervjuad av en i vår grupp som jobbade på en veckotidning i Taipei och hade i uppdrag att göra ett reportage om Classic. Musik spelades ur högtalare och en speaker gav fina ord på vägen inför äventyret. Och så var vandringen igång!

Vår grupp var så rolig att vandra med och jag var glad att få vandra med just detta gäng! Långt ifrån alla kände varandra sedan tidigare men redan första kvällen i Kiruna var isen bruten och det skojades om allt mellan himmel och jord. Stämningen var avslappnad och vi fick ha många fina samtal under vandringens gång. Alla peppade varandra och hjälptes åt; när en i gruppen steg snett och fick ont i vristen hann vi knappt säga till innan hans utrustning var uppackad och fördelad bland de andra.

Jag fick lära mig mycket om Taiwan och fick en ny bild av Asien genom detta möte. Trots att språket ibland satte käppar i hjulet för kommunikationen så upplevde jag en fin samhörighet. De flesta pratade väldigt bra engelska och kunde översätta för de som kunde mindre, men de finaste orden stod ändå en av de mindre engelsktalande deltagarna för under en av de sista dagarna: there is so much in my heart I want to say but the words are not enough!

Fem checkpointer fanns utplacerade längs leden och där får man sitt vandringspass stämplat. Vid checkpointerna fanns även sjukvård och annan personal som kan hjälpa till med tips och råd, samt en och annan överraskning för att peppa och ge energi till alla vandrare. Vid vissa checkpoints kunde man hämta ut mera mat och gas, så allt behövdes inte bäras med från start.

Vid Alesjaure fjällstuga/checkpoint möttes vi föresten av en mysig överraskning. I värmen och trängseln inne i cafédelen satt spelmannen Daniel Wikslund - känd från dokumentärserien Bastubaletten - och spelade folkmusik! Jag gick fram och tackade för musiken och för dokumentären som är en av de finaste jag sett och möttes av ett glatt "Jasså vad roligt att höra, det brukar mest vara äldre som sett och uppskattat Bastubaletten!" Hett tips alltså, om du inte redan sett den!

Under de fem dagar vi vandrade fick vi uppleva alla slags väder: shortstemperaturer och nära nollgradigt. Sol och spöregn. Stiltje och hårda vindar. Nysnö på fjälltopparna och vackra solnedgångar. Det blev en fysiskt tuff utmaning för flera i gruppen och de sista dagarna stödbandagerades många knän, Voltaren hade strykande åtgång och packning omfördelades för att underlätta för de som led mest. Även jag kände av vandringen i knän och vrister.

Vi vandrade mellan 17 och 25 kilometer per dag och övernattade i närheten av de flesta checkpoints eftersom många av våra gäster uppskattade närheten till utedass och ibland till och med bastu. Vid sista checkpointen tändes flera lägereldar och vi satt länge runt brasan och myste. Det blev en fin sista kväll på vandringen, med plättar, popcorn och skön kvällsvärme nere vid trädgränsen som kontrast till de tidigare dagarnas kyla.

Jag och Daniel träffades för första gången i Kiruna två dagar innan vandringens start. Vi visste genast att det skulle funka bra - inte bara att jobba ihop men också att dela tält och kök i fem dagar! Det här är något jag gillar med friluftsfolk och som jag lärde mig mycket av under utbildningen i Kronoby: att samarbeta, relatera och att lita på varandra. Har man frilufsat med alla möjliga slags människor, bott tillsammans på några få kvadratmeter, delat bajsspade och visat sina egna bästa och värsta sidor (och sett andras) ja då är det lätt att hitta sig med likasinnade!

Jag upplevde föresten otroligt fin stämning under vandringen, både i vår grupp, mellan vandrare i övrigt, vid alla checkpoints och från all eventpersonal. Med tanke på att eventet numera drar över 2000 deltagare årligen så är det ett väldigt välordnat och trevligt evenemang! Vill du uppleva fjällens ödsliga stillhet är Classic (eller veckan den pågår) kanske inte något för dig, men gillar du däremot att träffa människor från världen över, vandring och festligheter i fjällmiljö så är det helt klart rätt plats.

Vid målgången i Abisko möttes vi av hurrande funktionärer och vandrare som kommit fram före oss, medaljutdelning och gruppfotografering. Efter att vi gjort vår sista incheckning i de blå fjällräventälten och hjälpt våra gäster att landa i sina stugor var jag själv dock tvungen att dra vidare med sista bussen och missade kvällens festligheter... Resten av gänget firade loss med middag och fest i Trekkers Inn, en stor tipi på gården vid fjällstationen, och alla kommer vi nog att bära med oss många fina minnen från årets Classic!