Untitled5

Helgen & ny telefon

Skrivet av Daniela Krooks 12.07.2020

Kategorier:

 

( Ny videoblogg uppladdad idag hittas här: https://www.youtube.com/watch?v=Efzjjd-peMM )

Hej vänner! Vips så har helgen bara svischat förbi. Eller ja, det är ju fortfarande söndag, men eftersom jag jobbar idag så känns det som om helgen är slut, heh. 

Vi hade iallafall en supermysig lördag! Vi tränade tillsammans, kollade på vår nya favoritserie Brooklyn Nine Nine, shoppade, drog till Ikea, etc. Alla som läst min blogg eller följt mig på instagram ett tag lär ju veta hur mycket jag och Ardi älskar att åka till Ikea. Så hemtrevligt, liksom. Och ett superbt läge för min man att öva sin svenska. 

Jag kom faktiskt hem med en uppgraderad telefon! Via min nuvarande telefonplan kan man nämligen "leasa" sin telefon och byta in den inom ett specifikt antal månader. Jag har haft min iPhone XR ungefär ett år, så jag passade på att byta in den till en iPhone 11 istället. Är så himla förälskad i lavenderfärgen! Kan verkligen inte tänka mig ett scenario var jag använder nåt annat än ett genomskinligt skal, hehe. Men vi lär ju se. 

BD6A606B 4653 47EF 9735 4EE7199FE217IMG 0026IMG 0034


En liten vecko-recap

Skrivet av Daniela Krooks 10.07.2020

Äntligen fredaaaag! Jag vet inte hur det är för er, men denna vecka har verkligen känts så himla lång haha. Jag är redo för lite sovmorgon och chill. 

Detta sagt så har veckan som passerat har varit riktigt, riktigt bra. Styrketräningen har inte ändrat mycket, och jag känner mig fortfarande förvånansvärt stark för att vara 4 veckor ifrån tävling. Normalt sett om man äter såpass lite kalorier som en bodybuildingtävlande gör nära en tävling så blir ju träningen också lite lidande; man är kanske inte lika stark och entusiastisk. Men energinivåerna för mig är oftast i toppskick ännu kring träningstid och sen knallar jag in i en vägg på eftermiddagen och blir svintrött haha. Så det är verkligen något att vara tacksam för! 

Min kost förändrades mycket denna vecka! Exakt vad som ändrades kommer jag inte gå in på eftersom mitt program ju är utformat enligt mina specifika behov och streamlineade efter mina mål, men kort och gott så var många grejer bortplockade från kostschemat och vi kör vidare med väldigt basic råvaror; kyckling/räkor/fisk, blad (favoriten just nu är kål, så himla trevlig och tuggig konsistens), potatis, riskakor, quinoa, avokado. Jag har redan sett lite svar av kroppen på ändringarna. Det är så spännande nu! Mindre än en månad! 

Var även till min nageldam och kirrade lite fräschare naglar. Även om jag inte ser typ en enda människa förutom Ardi och de jag stöter på vid gymmet, så älskar jag att ha fina händer och fötter. Jag ser dem flaxa omkring hela tiden i mitt blickfång och det ger mig alltid lite extra glädje om de är välmanikyrerade.

Denna vecka har även varit leveransvecka deluxe, heheh. Jag höll ju mig verkligen inte ifrån shoppingen som jag nämnde att jag skulle göra för en tid sedan. Hoppsan. Fick iallafall hem ett par AirPods igår! Jag som tidigare alltid hävdat att jag inte finner dem intressanta överhuvudtaget får nu stå här med skägget i postlådan. Jag bara älskar hur 'sleek' de ser ut och hur användarvänliga de är. 

IMG 3402IMG 3374

Nu ska jag lapa i mig det sista ur kaffekoppen, stiga i klackarna för lite poseringsträning, och sen dra iväg till gymmet. Armar, axlar, abs, och cardio! Ha en superfin dag vänner <3


4th of July weekend

Skrivet av Daniela Krooks 06.07.2020

Kategorier:

God morgon alla fina människor! 

Här är klockan 05:54 på måndagsmorgonen. Det är fortfarande mörkt ute, och lika mörkt är det i min kaffekopp som förtärs friskt. Jag klev upp lite tidigare idag eftersom vi har en lägenhetsvisning klockan 10 och alla mina pass ska vara avklarade innan dess. Vi kommer att flytta i september eftersom vårt nuvarande hyreskontrakt går ut då, så det blir spännande! 

Helgen som gick var en holiday här i USA, nämligen deras självständighetsdag den fjärde juli. Jag jobbade, sen åkte jag och Ardi iväg på äventyr till Marshalls, Target och Barnes & Noble haha. Efter det drog vi till gymmet och fyrade av ett riktigt bra pass, följt av balkonghäng och massa Sims-spelande. En riktigt trevlig högtid, måste jag säga. 

Screen Shot 2020 07 05 at 10.28.10 AMIMG 3140

Ny vecka är kommen, och sååå mycket spännande på G. Men först upp är kaffekoppen och lite journaling. Hoppas ni alla har en fantastisk start på veckan! 


Veckans videoblogg

Skrivet av Daniela Krooks 05.07.2020

Kategorier:

 

Videon kan du se här: 

https://www.youtube.com/watch?v=RCmTR-kMHog

YouTube Thumbnails


Kost och träning de senaste två åren

Skrivet av Daniela Krooks 05.07.2020 | 1 kommentar(er)

Jag fick två intressanta frågor häromdagen via kommentarsfältet som jag tänkte vidareutveckla litegrann genom detta inlägg, nämligen;

"Hur länge är det mellan tagningen? Har du ändrat på träningen eller träning och kost?", samt:

"Hur skiljer sig din kost, om du jämför off-season med on-season? Kan du ge exempel?"

Första frågan riktar sig specifikt till dessa två bilder som jag la upp på min instagram för nån vecka sen: 

82702212 F25B 4B39 AC44 AAF8FC1D2DECC84BCB48 A16D 4A7E B99D 7255EA7F4DFD

På den första bilden vägde jag kring 200lbs, vilket motsvarar cirka 90kg. Jag tränade väldigt aktivt, och åt enligt känsla samt vad som fanns tillgängligt. Just under den tiden var jag inte tillåten att jobba eftersom jag var djupt inne i processen att konvertera mitt visum till ett permanent visum. Himla jobbig process haha, men det hör inte riktigt hit. Till saken hör däremot att vi inte hade råd att köpa hälsosam mat, så det blev supermycket pasta, ost, smörgåsar, gröt, ris, bönor. Men jag åt väldigt ofta och gick aldrig hungrig. Jag åt mestadels för att kunna prestera på gymmet, vilket ledde till att jag åt mycket mer för att jag ville vara säker på att jag skulle kunna lyfta de där tunga skivstängerna. Det var viktigast för mig just då - inte estetiken.  

En förändring skedde när jag äntligen kunde börja jobba, och kunde börja äta "som jag ville". Jag VILL verkligen äta massor frukt och grönt, stora sallader, och jag trivs så himla bra med en hälsosam kost. Jag fortsatte träna som vanligt, dvs styrkelyft och massor tunga vikter, men jag hade friheten att äta mera "lyxig" mat som jag älskar. Det var endast den livsstilsförändringen som ledde till denna viktnedgång: 

IMG 3203

Jag stannade kring 170-175lbs, alltså 77-80kg, under en ganska lång tid. Kring tiden när bild 2 var tagen, alltså sommaren 2019, slutade jag med styrkelyftssatsningen och började träna lite mer bodybuilding fast mest tyngdlyftning. För de som inte vet, så är tyngdlyftning de två olympiska lyften Clean & Jerk och Snatch, som utförs under OS men även stora komponenter inom CrossFit-världen. Himla rolig träning men min kropp var nog inte med på noterna haha. Kämpade med en ryggskada och kom inte dit jag ville med min träning - alltså tävlingsinriktat. Jag fortsatte äta som förut, dvs. mycket frukt och stora sallader och massor med olika proteinkällor såsom fisk och kyckling. Gick ut och åt med Ardi kanske 3-4 gånger i månaden, så det var ju verkligen inte strikta tyglar. 

Sen bestämde jag mig för att 2020 är året som jag tänker satsa på bodybuilding igen. Jag hade en fräsch byggsäsong på 5 år haha, så jag gick direkt in i en "on-season" (som jag har förklarat lite om i detta inlägg).

Jag la upp min egen kost från februari 2020 tills jag bestämde mig för att anlita en coach nån gång i maj, tror jag. Jag tappade 10 kg under dom 3 månaderna som jag coachade mig själv, och jag körde på en väldigt "If it Fits Your Macros" (IIFYM)-typ av diet.

Det betyder att jag bestämde hur många kalorier jag skulle äta per dag, och hur många av dom ska komma från protein-, fett- & kolhydratskällor. Detta sättet att dieta på rekommenderar jag verkligen - du har en otroligt stor frihet att äta vad du vill. Dock så kräver det också disciplin och du kanske känner dig frustrerad istället för befriad om du inte vet vad du vill äta. Men som sagt, eftersom jag älskar att käka hälsosam kost redan från början så passar den dieten mig väldigt bra. 

Superdålig jämförelsebild nedan, kan söka efter en bättre i ett senare skede hahah. Men här är iallafall 1 februari 2020 - 1 maj 2020. 

IMG ABEF0C22E82A 1

Just nu är jag 5 veckor ifrån min planerade tävlingsdag, och min kost är betydligt mer strikt men innehåller fortfarande råvaror jag älskar; grönsaker, bär, frukt, kyckling, räkor, äggvita, potatis, riskakor, gröt, jordnötssmör, avokado... Där är några favoriter, haha.

Nu kommande vecka så vet jag att vi kommer strukturera om kosten väldigt mycket eftersom det är så himla kort tid kvar till tävling och jag har mig veterligen rätt "bråttom" om jag ska hinna till tävlingsform. Tävlingsformen är extremt temporär och de kommande veckornas kost kommer knappast vara nåt jag skulle syssla med under en längre tid - ingen är eller ska vara i tävlingsform året runt. 

Jag har ju inte haft en "riktig" off-season mellan tävlingssäsonger ännu så jag kan inte riktigt ge några exempel, men jag tror jag kommer köra väldigt mycket på IIFYM men också sprinkla in några fria dagar här och där, där jag äter precis vad jag vill. Jag tycker att dom dagarna endast känns värda och extremt njutningsfulla om du faktiskt kört en disciplinerad kosthållning några dagar eller veckor, och jag älskar den känslan. Plus att jag älskar rutiner. Så det blir härligt (; Jag älskar onseason på sitt eget sätt - givetvis allt spännande som händer med ens kropp och det är så himla coolt när man upptäcker alla förändringar, men även hur kreativ man blir i köket och hur tacksam man blir över minsta lilla godbit (typ som mig och min post workout-banan - SJUUUUUUKT gott!). Var inte rädd för att sätta på dig massa och gå upp litegrann i vikt. Var heller inte rädd för att gå ner i vikt om det är det du vill. Det finns så många solsken i båda säsongerna. 

IMG 3156


Att ha sitt eget lilla space

Skrivet av Daniela Krooks 01.07.2020

Kategorier:

HAPPY JULY allihopa! 

Jag är typ helt fascinerad över hur det redan är JULI.

Gud vilken vår alltså. Jag saknar min arbetsplats så mycket, men jag är väldigt glad över att fortfarande kunna jobba hemifrån och att mina hemförhållanden är såpass bra. Jag har tillochmed en jobbdator (inte alltså min söta Macbook här nedan, heh) och ett ordentligt kontor med luftkonditionering. Ibland är det lätt att glömma att andra människor kanske inte ens har ett ställe att sitta och jobba på utan jobbar i köket, typ. Så varje gång jag börjar känna mig rastlös och totalt over it att jobba hemifrån, så försöker jag verkligen sätta saker och ting i perspektiv. Jag har det riktigt bra ställt och jag borde aldrig nånsin ta det för givet.

På tal om att ha det bra ställt, så är jag verkligen så himla nöjd med mitt skrivbord. Det går i mysiga färger, blommor, ljus, och har annars inte så värst många överflödiga grejer - essentials only (ljus är essentiella, ok). Verkligen inte min mans stil, men han har sin egna 'kontorshörna' precis bakom mig som han har inrett - dvs. en dator och en skärm och that's it, haha. Jag tycker i allmänhet att han har superbra stil och vi väljer oftast all inredning tillsammans, förutom då våra egna spaces såsom skrivbord, garderob, och badrum. 

Man kan även skymta min chalkboard här nedan var jag skriver ner veckans planer. Min träning just nu är himla strukturerad men det är också så mycket som behöver hållas reda på; hur många pass cardio jag gör per vecka, magträningar, poseringsträning, vilka dagar jag jobbar, osv. Så det håller jag alltid ett öga på tack vare den. I princip kan man ju säga att en av skrivbordsändorna är till för underhållning, planering, bloggande, videoedits, skrivande, och vad jag nu annat gör på fritiden, och den andra änden är när jag jobbar. Vackert så!

DSC 0270DSC 0268

DSC 0124(sista bilden är från arkivet för att få lite aning om vad jag egentligen pratar om för sorts skrivbord) 


Underbara, lediga helg

Skrivet av Daniela Krooks 29.06.2020 | 2 kommentar(er)

Kategorier:

Hej alla hjärtan!

Åh vilken bra helg jag haft. Jag var ledig både lördag och söndag vilket var helt magiskt bara det. Det var väldigt rehabbigt att bara få ta det lugnt, ha relativt få planer, och umgås med folk jag tycker om. 

3e0202bb 5666 40e2 9d4b ea5eae936edc

Träningarna förra veckan har varit superbra - inget desto mer att klaga på faktiskt. Bra med energi, svettflyt, och intensivitet. Annat kan man säga om poseringsträningen heh, men så kan det bli ibland. Laddade precis upp en ny vlogg där jag pratar bland annat om det: https://www.youtube.com/watch?v=VFNaaCJ41fk

Nu har vi kommit till en ny vecka, det är måndag morgon och jag har haft en riktigt produktiv morgon under de 2 timmarna jag varit vaken. Klockan närmar sig 8 nu, och jag ska svida om till min gymskrud och bege mig till gymmet. Ska starta av veckan riktigt ordentligt med ett benpass och cardio! 

550FB2F5 B546 463A 9499 0B9ED81AE87C

 



Vad är egentligen "Wellness Fitness"?

Skrivet av Daniela Krooks 24.06.2020 | 2 kommentar(er)

Som ni kanske vet (eller kanske inte), så ska jag ju alltså tävla i Wellness Fitness. Jag ville dra lite snabba faktan om denna grenen här på bloggen för att skapa lite mer förståelse för vad det är jag pysslar med, om du är nyfiken men inte helt insatt.

Wellness är en av grenarna i bodybuilding som precis har kommit till USA nu år 2020 - väldigt ny gren här i landet, men den har funnits i åratal i Sydamerika och även I Europa, exempelvis. Så många tävlanden som har mycket kött på benen (både bokstavligt talat och inte) är oftast från andra länder. Här nedan ser ni vinnaren av Arnold Classic 2020, hon heter Francielle Mattos från Sydamerika (Brasilien, vill jag minnas).

6084688

Jag har tävlat 1 gång i Bikini Fitness år 2015, vilket är den "minsta" kroppsbyggnaden i bodybuilding-världen. Där söker domarna efter symmetri, timglasform, muskulösa glutes och axlar, "trimmade" kroppar, och overall package som du tar till scenen.

Wellness Fitness är ganska likt; man söker femininet, muskulöst men inte alltför hårt, och timglasform. Vad som är mycket mer annorlunda i Wellness, vilket också gör det till min favoritgren, är att man vill se stora ben och stora glutes. Mer av en dominerande nedre region. Här är också helheten enormt viktig - såsom hår, makeup, hy, presentation - overall look helt enkelt. 

6084737(Bilder från npcnewsonline.com)

När det kommer till bodybuilding-atleter i allmänhet, så har man ofta vad man kallar en "on-season" och en "off-season".

Under en offseason så äter man ett kaloriöverskott och tränar hårt och ofta gren-specifikt (exempelvis då för wellness så vill man träna mycket ben), och försöker bygga på sig muskelmassa. Dessa offseasons kan ofta vara allt från några månader till år, beroende på hur mycket tid du vill lägga ner. Längre offseason ger oftast ett bättre resultat på scenen (om du gör det rätt).

Under en on-season så går man på kaloriunderskott för att få ned fettprocenten så att musklerna man byggt under off-season kan komma fram.
Detta är alltså säsongen jag är i just nu; ligger i kaloriunderskott och tar fram musklerna jag har byggt under de senaste åren. Eftersom jag är nybörjare har jag ju inte direkt haft en "offseason" så, men jag tänker mig att en bakgrund som styrkelyftare ger mig ett par års "gratis" offseason. Vill du börja med nån form av bodybuilding rekommenderar jag att ha en liten offseason först om du inte redan är en väldigt van gymgåare så att du har något att jobba med! 


Ljuvliga fredagsmorgon

Skrivet av Daniela Krooks 19.06.2020

Kategorier:

God morgon alla fina människor!

Det kanske inte är morgon där du är, men här är klockan 6:30 på morgonen. Solen håller på att krypa upp utanför fönstret framför mig, och jag har precis kokt mig själv ett par koppar rykande hett kaffe. Jag har druckit mitt kaffe svart så länge jag kan minnas. Jag ser definitivt charmen i en latte eller nån annan spejsad Starbucksdrink och dricker det typ en handfull gånger i året, men annars är det svart kaffe eller cold brew som gäller. Helt underbar dryck att förtära för att starta dagen på bästa sätt. 

Oftast efter att jag grabbat tag i kaffekoppen, så bänkar jag mig vid mitt skrivbord. Jag radar upp alla mina planners/anteckningsböcker, och skriver i dem jag vill skriva i. Jag har skaffat en ny utöver min övriga kollektion förresten hehe, vilket är mera av en goalsetting/change your mindset/disciplin-bok, som ni kan se överst på denna bild: 

IMG 2451

Den första timmen av dagen som ligger framför mig spenderas alltid här. Skriver, bloggar, lyssnar på motiverande podcasts, hittar ny musik... Vad det än kan vara som passar för just den dagen. Idag mådde min kropp inte speciellt bra när jag vaknade, så idag tar jag det lugnt, bloggar, och försöker att inte sätta så mycket stress på att få saker gjorda innan jobbet. 

Jag jobbar 11:30 tills klockan 22, så allt utöver jobbandet måste vara gjort innan 11. På dagens lista har jag träning, poseringsträning, och cardio. En sak i taget. Jag hoppas ni alla har en fantastiskt bra midsommarhelg!