Untitled5

Kost och träning de senaste två åren

Skrivet av Daniela Krooks 05.07.2020 | 1 Kommentarer

Jag fick två intressanta frågor häromdagen via kommentarsfältet som jag tänkte vidareutveckla litegrann genom detta inlägg, nämligen;

"Hur länge är det mellan tagningen? Har du ändrat på träningen eller träning och kost?", samt:

"Hur skiljer sig din kost, om du jämför off-season med on-season? Kan du ge exempel?"

Första frågan riktar sig specifikt till dessa två bilder som jag la upp på min instagram för nån vecka sen: 

82702212 F25B 4B39 AC44 AAF8FC1D2DECC84BCB48 A16D 4A7E B99D 7255EA7F4DFD

På den första bilden vägde jag kring 200lbs, vilket motsvarar cirka 90kg. Jag tränade väldigt aktivt, och åt enligt känsla samt vad som fanns tillgängligt. Just under den tiden var jag inte tillåten att jobba eftersom jag var djupt inne i processen att konvertera mitt visum till ett permanent visum. Himla jobbig process haha, men det hör inte riktigt hit. Till saken hör däremot att vi inte hade råd att köpa hälsosam mat, så det blev supermycket pasta, ost, smörgåsar, gröt, ris, bönor. Men jag åt väldigt ofta och gick aldrig hungrig. Jag åt mestadels för att kunna prestera på gymmet, vilket ledde till att jag åt mycket mer för att jag ville vara säker på att jag skulle kunna lyfta de där tunga skivstängerna. Det var viktigast för mig just då - inte estetiken.  

En förändring skedde när jag äntligen kunde börja jobba, och kunde börja äta "som jag ville". Jag VILL verkligen äta massor frukt och grönt, stora sallader, och jag trivs så himla bra med en hälsosam kost. Jag fortsatte träna som vanligt, dvs styrkelyft och massor tunga vikter, men jag hade friheten att äta mera "lyxig" mat som jag älskar. Det var endast den livsstilsförändringen som ledde till denna viktnedgång: 

IMG 3203

Jag stannade kring 170-175lbs, alltså 77-80kg, under en ganska lång tid. Kring tiden när bild 2 var tagen, alltså sommaren 2019, slutade jag med styrkelyftssatsningen och började träna lite mer bodybuilding fast mest tyngdlyftning. För de som inte vet, så är tyngdlyftning de två olympiska lyften Clean & Jerk och Snatch, som utförs under OS men även stora komponenter inom CrossFit-världen. Himla rolig träning men min kropp var nog inte med på noterna haha. Kämpade med en ryggskada och kom inte dit jag ville med min träning - alltså tävlingsinriktat. Jag fortsatte äta som förut, dvs. mycket frukt och stora sallader och massor med olika proteinkällor såsom fisk och kyckling. Gick ut och åt med Ardi kanske 3-4 gånger i månaden, så det var ju verkligen inte strikta tyglar. 

Sen bestämde jag mig för att 2020 är året som jag tänker satsa på bodybuilding igen. Jag hade en fräsch byggsäsong på 5 år haha, så jag gick direkt in i en "on-season" (som jag har förklarat lite om i detta inlägg).

Jag la upp min egen kost från februari 2020 tills jag bestämde mig för att anlita en coach nån gång i maj, tror jag. Jag tappade 10 kg under dom 3 månaderna som jag coachade mig själv, och jag körde på en väldigt "If it Fits Your Macros" (IIFYM)-typ av diet.

Det betyder att jag bestämde hur många kalorier jag skulle äta per dag, och hur många av dom ska komma från protein-, fett- & kolhydratskällor. Detta sättet att dieta på rekommenderar jag verkligen - du har en otroligt stor frihet att äta vad du vill. Dock så kräver det också disciplin och du kanske känner dig frustrerad istället för befriad om du inte vet vad du vill äta. Men som sagt, eftersom jag älskar att käka hälsosam kost redan från början så passar den dieten mig väldigt bra. 

Superdålig jämförelsebild nedan, kan söka efter en bättre i ett senare skede hahah. Men här är iallafall 1 februari 2020 - 1 maj 2020. 

IMG ABEF0C22E82A 1

Just nu är jag 5 veckor ifrån min planerade tävlingsdag, och min kost är betydligt mer strikt men innehåller fortfarande råvaror jag älskar; grönsaker, bär, frukt, kyckling, räkor, äggvita, potatis, riskakor, gröt, jordnötssmör, avokado... Där är några favoriter, haha.

Nu kommande vecka så vet jag att vi kommer strukturera om kosten väldigt mycket eftersom det är så himla kort tid kvar till tävling och jag har mig veterligen rätt "bråttom" om jag ska hinna till tävlingsform. Tävlingsformen är extremt temporär och de kommande veckornas kost kommer knappast vara nåt jag skulle syssla med under en längre tid - ingen är eller ska vara i tävlingsform året runt. 

Jag har ju inte haft en "riktig" off-season mellan tävlingssäsonger ännu så jag kan inte riktigt ge några exempel, men jag tror jag kommer köra väldigt mycket på IIFYM men också sprinkla in några fria dagar här och där, där jag äter precis vad jag vill. Jag tycker att dom dagarna endast känns värda och extremt njutningsfulla om du faktiskt kört en disciplinerad kosthållning några dagar eller veckor, och jag älskar den känslan. Plus att jag älskar rutiner. Så det blir härligt (; Jag älskar onseason på sitt eget sätt - givetvis allt spännande som händer med ens kropp och det är så himla coolt när man upptäcker alla förändringar, men även hur kreativ man blir i köket och hur tacksam man blir över minsta lilla godbit (typ som mig och min post workout-banan - SJUUUUUUKT gott!). Var inte rädd för att sätta på dig massa och gå upp litegrann i vikt. Var heller inte rädd för att gå ner i vikt om det är det du vill. Det finns så många solsken i båda säsongerna. 

IMG 3156

Kommentarer

  • Emilia 06/07/2020 3:39pm (37 dagar sen)

    Tack! Väldigt inspirerande :)

Skriv en kommentar