Untitled5

En liten vecko-recap

Skrivet av Daniela Krooks 10.07.2020

Äntligen fredaaaag! Jag vet inte hur det är för er, men denna vecka har verkligen känts så himla lång haha. Jag är redo för lite sovmorgon och chill. 

Detta sagt så har veckan som passerat har varit riktigt, riktigt bra. Styrketräningen har inte ändrat mycket, och jag känner mig fortfarande förvånansvärt stark för att vara 4 veckor ifrån tävling. Normalt sett om man äter såpass lite kalorier som en bodybuildingtävlande gör nära en tävling så blir ju träningen också lite lidande; man är kanske inte lika stark och entusiastisk. Men energinivåerna för mig är oftast i toppskick ännu kring träningstid och sen knallar jag in i en vägg på eftermiddagen och blir svintrött haha. Så det är verkligen något att vara tacksam för! 

Min kost förändrades mycket denna vecka! Exakt vad som ändrades kommer jag inte gå in på eftersom mitt program ju är utformat enligt mina specifika behov och streamlineade efter mina mål, men kort och gott så var många grejer bortplockade från kostschemat och vi kör vidare med väldigt basic råvaror; kyckling/räkor/fisk, blad (favoriten just nu är kål, så himla trevlig och tuggig konsistens), potatis, riskakor, quinoa, avokado. Jag har redan sett lite svar av kroppen på ändringarna. Det är så spännande nu! Mindre än en månad! 

Var även till min nageldam och kirrade lite fräschare naglar. Även om jag inte ser typ en enda människa förutom Ardi och de jag stöter på vid gymmet, så älskar jag att ha fina händer och fötter. Jag ser dem flaxa omkring hela tiden i mitt blickfång och det ger mig alltid lite extra glädje om de är välmanikyrerade.

Denna vecka har även varit leveransvecka deluxe, heheh. Jag höll ju mig verkligen inte ifrån shoppingen som jag nämnde att jag skulle göra för en tid sedan. Hoppsan. Fick iallafall hem ett par AirPods igår! Jag som tidigare alltid hävdat att jag inte finner dem intressanta överhuvudtaget får nu stå här med skägget i postlådan. Jag bara älskar hur 'sleek' de ser ut och hur användarvänliga de är. 

IMG 3402IMG 3374

Nu ska jag lapa i mig det sista ur kaffekoppen, stiga i klackarna för lite poseringsträning, och sen dra iväg till gymmet. Armar, axlar, abs, och cardio! Ha en superfin dag vänner <3


Kost och träning de senaste två åren

Skrivet av Daniela Krooks 05.07.2020 | 1 kommentar(er)

Jag fick två intressanta frågor häromdagen via kommentarsfältet som jag tänkte vidareutveckla litegrann genom detta inlägg, nämligen;

"Hur länge är det mellan tagningen? Har du ändrat på träningen eller träning och kost?", samt:

"Hur skiljer sig din kost, om du jämför off-season med on-season? Kan du ge exempel?"

Första frågan riktar sig specifikt till dessa två bilder som jag la upp på min instagram för nån vecka sen: 

82702212 F25B 4B39 AC44 AAF8FC1D2DECC84BCB48 A16D 4A7E B99D 7255EA7F4DFD

På den första bilden vägde jag kring 200lbs, vilket motsvarar cirka 90kg. Jag tränade väldigt aktivt, och åt enligt känsla samt vad som fanns tillgängligt. Just under den tiden var jag inte tillåten att jobba eftersom jag var djupt inne i processen att konvertera mitt visum till ett permanent visum. Himla jobbig process haha, men det hör inte riktigt hit. Till saken hör däremot att vi inte hade råd att köpa hälsosam mat, så det blev supermycket pasta, ost, smörgåsar, gröt, ris, bönor. Men jag åt väldigt ofta och gick aldrig hungrig. Jag åt mestadels för att kunna prestera på gymmet, vilket ledde till att jag åt mycket mer för att jag ville vara säker på att jag skulle kunna lyfta de där tunga skivstängerna. Det var viktigast för mig just då - inte estetiken.  

En förändring skedde när jag äntligen kunde börja jobba, och kunde börja äta "som jag ville". Jag VILL verkligen äta massor frukt och grönt, stora sallader, och jag trivs så himla bra med en hälsosam kost. Jag fortsatte träna som vanligt, dvs styrkelyft och massor tunga vikter, men jag hade friheten att äta mera "lyxig" mat som jag älskar. Det var endast den livsstilsförändringen som ledde till denna viktnedgång: 

IMG 3203

Jag stannade kring 170-175lbs, alltså 77-80kg, under en ganska lång tid. Kring tiden när bild 2 var tagen, alltså sommaren 2019, slutade jag med styrkelyftssatsningen och började träna lite mer bodybuilding fast mest tyngdlyftning. För de som inte vet, så är tyngdlyftning de två olympiska lyften Clean & Jerk och Snatch, som utförs under OS men även stora komponenter inom CrossFit-världen. Himla rolig träning men min kropp var nog inte med på noterna haha. Kämpade med en ryggskada och kom inte dit jag ville med min träning - alltså tävlingsinriktat. Jag fortsatte äta som förut, dvs. mycket frukt och stora sallader och massor med olika proteinkällor såsom fisk och kyckling. Gick ut och åt med Ardi kanske 3-4 gånger i månaden, så det var ju verkligen inte strikta tyglar. 

Sen bestämde jag mig för att 2020 är året som jag tänker satsa på bodybuilding igen. Jag hade en fräsch byggsäsong på 5 år haha, så jag gick direkt in i en "on-season" (som jag har förklarat lite om i detta inlägg).

Jag la upp min egen kost från februari 2020 tills jag bestämde mig för att anlita en coach nån gång i maj, tror jag. Jag tappade 10 kg under dom 3 månaderna som jag coachade mig själv, och jag körde på en väldigt "If it Fits Your Macros" (IIFYM)-typ av diet.

Det betyder att jag bestämde hur många kalorier jag skulle äta per dag, och hur många av dom ska komma från protein-, fett- & kolhydratskällor. Detta sättet att dieta på rekommenderar jag verkligen - du har en otroligt stor frihet att äta vad du vill. Dock så kräver det också disciplin och du kanske känner dig frustrerad istället för befriad om du inte vet vad du vill äta. Men som sagt, eftersom jag älskar att käka hälsosam kost redan från början så passar den dieten mig väldigt bra. 

Superdålig jämförelsebild nedan, kan söka efter en bättre i ett senare skede hahah. Men här är iallafall 1 februari 2020 - 1 maj 2020. 

IMG ABEF0C22E82A 1

Just nu är jag 5 veckor ifrån min planerade tävlingsdag, och min kost är betydligt mer strikt men innehåller fortfarande råvaror jag älskar; grönsaker, bär, frukt, kyckling, räkor, äggvita, potatis, riskakor, gröt, jordnötssmör, avokado... Där är några favoriter, haha.

Nu kommande vecka så vet jag att vi kommer strukturera om kosten väldigt mycket eftersom det är så himla kort tid kvar till tävling och jag har mig veterligen rätt "bråttom" om jag ska hinna till tävlingsform. Tävlingsformen är extremt temporär och de kommande veckornas kost kommer knappast vara nåt jag skulle syssla med under en längre tid - ingen är eller ska vara i tävlingsform året runt. 

Jag har ju inte haft en "riktig" off-season mellan tävlingssäsonger ännu så jag kan inte riktigt ge några exempel, men jag tror jag kommer köra väldigt mycket på IIFYM men också sprinkla in några fria dagar här och där, där jag äter precis vad jag vill. Jag tycker att dom dagarna endast känns värda och extremt njutningsfulla om du faktiskt kört en disciplinerad kosthållning några dagar eller veckor, och jag älskar den känslan. Plus att jag älskar rutiner. Så det blir härligt (; Jag älskar onseason på sitt eget sätt - givetvis allt spännande som händer med ens kropp och det är så himla coolt när man upptäcker alla förändringar, men även hur kreativ man blir i köket och hur tacksam man blir över minsta lilla godbit (typ som mig och min post workout-banan - SJUUUUUUKT gott!). Var inte rädd för att sätta på dig massa och gå upp litegrann i vikt. Var heller inte rädd för att gå ner i vikt om det är det du vill. Det finns så många solsken i båda säsongerna. 

IMG 3156


Vad är egentligen "Wellness Fitness"?

Skrivet av Daniela Krooks 24.06.2020 | 2 kommentar(er)

Som ni kanske vet (eller kanske inte), så ska jag ju alltså tävla i Wellness Fitness. Jag ville dra lite snabba faktan om denna grenen här på bloggen för att skapa lite mer förståelse för vad det är jag pysslar med, om du är nyfiken men inte helt insatt.

Wellness är en av grenarna i bodybuilding som precis har kommit till USA nu år 2020 - väldigt ny gren här i landet, men den har funnits i åratal i Sydamerika och även I Europa, exempelvis. Så många tävlanden som har mycket kött på benen (både bokstavligt talat och inte) är oftast från andra länder. Här nedan ser ni vinnaren av Arnold Classic 2020, hon heter Francielle Mattos från Sydamerika (Brasilien, vill jag minnas).

6084688

Jag har tävlat 1 gång i Bikini Fitness år 2015, vilket är den "minsta" kroppsbyggnaden i bodybuilding-världen. Där söker domarna efter symmetri, timglasform, muskulösa glutes och axlar, "trimmade" kroppar, och overall package som du tar till scenen.

Wellness Fitness är ganska likt; man söker femininet, muskulöst men inte alltför hårt, och timglasform. Vad som är mycket mer annorlunda i Wellness, vilket också gör det till min favoritgren, är att man vill se stora ben och stora glutes. Mer av en dominerande nedre region. Här är också helheten enormt viktig - såsom hår, makeup, hy, presentation - overall look helt enkelt. 

6084737(Bilder från npcnewsonline.com)

När det kommer till bodybuilding-atleter i allmänhet, så har man ofta vad man kallar en "on-season" och en "off-season".

Under en offseason så äter man ett kaloriöverskott och tränar hårt och ofta gren-specifikt (exempelvis då för wellness så vill man träna mycket ben), och försöker bygga på sig muskelmassa. Dessa offseasons kan ofta vara allt från några månader till år, beroende på hur mycket tid du vill lägga ner. Längre offseason ger oftast ett bättre resultat på scenen (om du gör det rätt).

Under en on-season så går man på kaloriunderskott för att få ned fettprocenten så att musklerna man byggt under off-season kan komma fram.
Detta är alltså säsongen jag är i just nu; ligger i kaloriunderskott och tar fram musklerna jag har byggt under de senaste åren. Eftersom jag är nybörjare har jag ju inte direkt haft en "offseason" så, men jag tänker mig att en bakgrund som styrkelyftare ger mig ett par års "gratis" offseason. Vill du börja med nån form av bodybuilding rekommenderar jag att ha en liten offseason först om du inte redan är en väldigt van gymgåare så att du har något att jobba med! 


Check-in day

Skrivet av Daniela Krooks 16.06.2020 | 1 kommentar(er)

Idag är det ingen vanlig dag, för det är check in-day! 

Jag uppdaterar allra mest om min tävlingssatsning i mina YouTube-videos, men jag bara måste inflika denna lilla stjärndag här på bloggen också. Jag nämnde ju i min senaste vlogg-video om nån råkat se den hur det känns som en extra liten motivationspush att ha en check-in med coach på tisdag, av alla dagar i veckan. Jag vaknade som ett barn på julafton, ska ni veta. 

Instagram Post

Första hela veckan med nya teamet har gått helt underbart bra. Ärligt talat över mina förväntningar. Det är sju pyttesmå veckor kvar vilket typ är ingenting. Valet att investera i en coach under dessa sista veckor känns verkligen som det rätta valet. Visst hade jag klarat av att coacha mig själv fram till tävlingen, men jag hade förmodligen inte prickat in 100% av vad jag är kapabel till; kanske 80%. Valet att skaffa coach kommer också att tillåta mig att släppa stressen över hur jag kan tweaka programmet för att optimera resultat, hur jag ska gå tillväga under peak week, och så vidare.

Ny lägstavikt på vågen imorse! Ni som känner mig vet ju att jag förespråkar kroppsmått över vad vågen visar men under tävlingsdiet är vågen ändå väsentlig att ta i beaktande framförallt under slutspurten. Detta sagt, både mått och vikt trendar neråt. 

39402EF1 F678 4B00 A106 E7FFB2FBE7F0

Igår körde jag poseringsträning, ett hårt benpass följt av cardio vid ett av gymmen jag går på (just nu 3 olika, heh). Det var även första gången jag använde keps, faktiskt. Jag känner alltid att jag ser ut som en supertönt i keps så jag fegar alltid ur, men denna köpte jag i lördags och den ser inte helt dum ut faktiskt. Nåt med själva formen, får man anta. Jag upptäckte hur otroligt mysigt det känns att träna med keps på; lite av en World Off, Train On-känsla.