Untitled5

Vad är "poseringsträningen" egentligen?

Skrivet av Daniela Krooks 25.07.2020 | 0 Kommentarer

Facebook Page Cover 2

Först vill jag inleda med att säga att de europeiska standardposeringarna skiljer sig från de amerikanska -- är inte superinsatt i vad som gäller för EU-tävlingar men många länder, inklusive IFBB Pro League, har liknande regler som NPC (National Physique Committee). NPC är den federationen som kan ta dig till att bli ett IFBB-pro, vilket en vacker dag kan betyda Olympia-scenen. Lite kortfattat, så (; 

Jag ville skriva detta inlägget eftersom jag förstår att detta är ett främmande koncept för många av er därute. Det är lätt att glömma bort när man är djupt inne i något att terminologi såsom 'formcheck', 'poseringsträning' osv inte riktigt hör till allas vokabulär.

Som jag nämnt tidigare så innefattar ju poseringsträning mycket mer än bara själva posen du strikear; du döms även på presentation, scennärvaro, gång, karisma, osv. Men idag tänkte jag kortfattat gå igenom vad exakt som gäller i själva poseringarna/vad jag jobbar på!

Untitled

Här är posen som skiljer sig mest från atlet till atlet - vissa väljer att stå med fötterna isär för att framhäva benen, vissa skjuter fram höften, vissa har en "X"-stance.... Det beror helt enkelt på din kroppsform och vad du tycker att du vill framhäva! Jag hade övat in en annan front pose men övergick faktiskt till denna då jag tycker att den framhäver en fin timglasform. I frontposeringen vill domarna se dina ben och din midja och dina axlar, gärna då en stolt hållning där din fysik presenteras allra bäst. Här försöker jag ännu jobba på att få mitt mittenparti mer definierat, och skulle gärna se mera squared shoulders, och kanske lite mer utåtvinklat främre knä. 

Untitled 2

Sen är det dags att svänga en kvart till sidan, och då presenteras vänstra sidan av din kropp först. Här vill man se välsvarvade ben och glutes, en liten midja, och med överkroppen vänd mot domarna. Jag jobbar på mittenpartiet i denna posen igen, och försöker att inte andas med magen så att siluetten hålls intakt. 

Untitled 3

Sen efter ännu en kvartsvändning kommer back pose. Här vill man då se glutes och ben främst. Det finns ett muskelfäste precis under gluteus som kallas 'gluten-ham-tie ins' vilket är ett måste att få att träda fram om man vill ha en vinnande back pose. Jag jobbar jävligt hårt på att få fram dem ska jag säga er haha. Work in progress, definitivt. Här vill man också se att ryggen bildar ett fint V in till din midja, och gärna runda axlar. Håret kan tas åt sidan eller hänga ner; det är inte mycket fokus på själva ryggmuskulaturen så det är upp till var och en hur man placerar håret. 

Untitled 4

Sista kvartssvängen tar dig till den andra sidoposeringen, där samma sak gäller som för andra sidan så klart. Efter detta svänger du ännu en gång så att du kan avsluta kvartsvändningarna med en front pose. 

Ibland kan du ombes svänga från front till back, eller vice versa, så det gäller att lyssna på domarna. Är lite nervös över att missa nåt kommando faktiskt, heh. Men no vaar e bra!

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar