fredag 5 oktober 2018 - 11:54

Helgblommor varsågod!

Här ska du få en fin, virtuell höstbukett inför helgen! Hoppas du unnar dig ett par blommor i en vas på ditt köksbord också, så där som piggar upp lite i det rusk vi har idag. 

 

A707E9B4 FF52 48DD BA43 71E3CEE71134

 

Jag har själv inga storslagna planer. Kanske bakar jag ett bröd nu när mina två squashlimpor har tagit slut. Kanske städar jag upp i köket om jag orkar, eller så lämnar jag den uppgiften till någon annan. Det enda jag kan komma på att jag verkligen borde göra, är att klippa och ta in alla persilja ur köksträdgården. Jag blev lite sugen på att göra persillade när jag såg en typ på instagram använda sin persilja till det. Men blir jag akut lat slänger jag den bara i frysen istället.

Vad ska du göra i helgen?

måndag 17 september 2018 - 15:30

Måndagsblomster

4D0F5754 2723 49F7 AFF4 3659639A31502F7FBA95 E34A 421C 9D45 CE6AC259F1FD

 

En rosenskära som är så stor och dubbel att den knappt håller sig upprätt. ’Double click’ heter den och håller på att ta över flera pallkragar i min köksträdgård.

tisdag 29 maj 2018 - 09:00

flower snaps

amalia1amalia2amalia3

Ja nä nu tänkte jag ju inte riktigt på sådana snaps som man sjunger en visa till utan mer såna där som man har en miljon av på sin telefon. 

Varför jag älskar mitt arbete på Amalia? För att jag får chansen att vara kreativ på så många plan att det ger mitt konstnärliga jag en stimulans som heter duga. Jag är den som har svårt att stänga ner idéerna när de en gång börjar ploppa upp. Den som inte riktigt kan pausa när flowet en gång infinner sig. Och den som inte kan låta bli att fota när jag ser en färdig komposition någonstans.

Fotointresset har funnits med mig i femton år, men i och med att jag blev en mamma försvann tiden för att söka motiven som tidigare. Som tur är försvann inte konsten att se bilden, och tack och lov har de nya telefonerna så bra kamera att det går att få till en bra bild med den också.

På jobbet har jag fått in rutinen att se bilder som kan passa vårt instagram-flöde. När jag hittar en extra fint utslagen ros måste jag fota den liksom om jag känner mig extra nöjd över en skyltning eller en bukett.

Veckans snaps borde förresten vara en obligatorisk rubrik för alla som bloggar, så skulle inte bilderna bara lämna där i telefonen och göra ingen nytta alls.

måndag 14 maj 2018 - 22:02

Hortensiabudet

Image 28

När jag cyklade från jobbet idag kände jag mig väldigt fancy med en hortensia och krukros i min cykelkorg. Cyklande blombud är ett ganska coolt yrke, det är kanske något man borde satsa på som karriär. Rik skulle man knappast bli, men det känns idylliskt att cykla omkring i en fin småstad med blommor i korgen.

 

Hur sköter man en hortensia?

De allmänna skötselråden för hortensia (inomhus) är att låta den stå ljust men inte i direkt sol (det gäller överlag alla krukväxter) och inte låta den torka ut. Vattnas med fördel genom att jordklumpen doppas. Så utomhus skulle jag ställa den i skugga eller halvskugga i en ordentligt stor kruka.

Hortensian är alltid en riktig storsäljare på sommaren trots att den är en törstig typ. Speciellt de små söta minihortensiorna kräver bevattning var eller varannan dag. De har pyttepyttesmå krukor som torkar upp på en sekund när det är varmt. Jag skulle säga att det smartaste med dem är att helt enkelt plantera om i en större kruka eller om man hellre vill, direkt ner i rabatten.

Om din hortensia ändå börjar se hängig ut så är det inte för sent för en återupplivning. Doppa jordklumpen och låt dra vatten en stund så kan man nästan se hur den kvicknar till. 

 

Hortensior är vackra, så låt dig inte avskräckas.

fredag 13 april 2018 - 19:41

Med en önskan om...

...ATT DU SKA HA EN TREVLIG HELG!

JPEG bild DB3892FDDA89 1

torsdag 25 januari 2018 - 10:09

Så här kan du också använda tulpaner!

Tulpaner är fantastiska blommor att ha i hemmet, det håller ni väl ändå med om? Jag skulle faktiskt tro att det aldrig säljs så mycket snittblommor som den här perioden från januari till fram till påsk. Alla vill ha tulpaner på bordet. De är också relativt billiga (men om man börjar tänka på hur länge de håller är de inte särskilt billiga jämfört med till exempel nejlikor eller krysantemer) och på det viset kan en unna sig nya blommor varje vecka. Här är ett äldre inlägg om hur man förlänger tulpanernas hållbarhet, och vill man vara riktigt hard core så sätter man dem i kylskåpet till natten.

 

JPEG bild 1B3B79E0B586 1Det här är franska tulpaner som är lite större både på längden och i knoppen

 

Så kan man använda tulpaner på andra sätt än att bara låta dem stå i vas också.

Förra torsdagen när Leon fyllde 5 år fick han tulpaner av oss. Han blev överlycklig och frågade flera gånger om det faktiskt är hans tulpaner. Det var en med blandade färger, och de är alltid lite knepiga eftersom det är olika tulpansorter och de utvecklas och håller alltid olika. Därför, när det blev söndag och dags för kalas, fanns det inte alltför många fina tulpaner kvar. Som tur är går det jättebra att ha tulpaner liggandes direkt på bordet, utan vatten, som bordsdekoration.

JPEG bild 1B3B79E0B586 2Ännu dagen efter kalaset låg tulpanerna på bordet och såg lika fräscha ut

Om Du inte visste, så är det faktiskt så att om tulpanerna av någon anledning råkat bli utan vatten i sin vas (typ om man har vedspis i köket och eldar väldigt intensivt en kväll) så går det att återuppliva dem. Då skär du av en bit av stjälken på alla tulpanerna och rullar in dem i en tidning så att de hålls att stå rakt i vasen. Sätt nytt KALLT vatten och låt dem stå på det viset ett par timmar. Då har de hunnit bli saftspända på nytt och kan stå och sprida glädje ännu en stund.

söndag 31 december 2017 - 14:35

May this year...

Nu tickar vi sakta mot de sista timmarna av det här året, och här kommer ni inte att få någon tillbakablick på det gångna året. Det är inget jag vill titta tillbaka på, nu vill jag bara titta framåt och allt det roliga som komma skall!

Redan ikväll blir vi förärade med finfina vänner och barnen får leka med deras barn. Vi ska äta tacobuffé med chokladmousse till efterrätt, dricka gott vin och skåla i skumpa. Jag hoppas att vi hinner ut en stund för att spraka sprakastickor (tomtebloss?) och åka sparkstöttingsrace nerför vattentornsbacken.

 213142C3 FDAB 4B65 A42E 0010FFD8B946

Med det här sagt så vill jag önska just dig som läser det här ett fantastiskt nytt år fyllt av fina blommor, glitter, glädje, god mat och en stor mängd positiv energi. Kom ihåg att vara snäll med dig själv först, så kan du också vara snäll med andra sedan. Be om ursäkt om du har fel, och tacka en extra gång om du känner dig nöjd med vad det än må vara. Allt ordnar sig ska du se, och så äter du en chokladbit också på måndag.

onsdag 19 oktober 2016 - 12:31

Dagens flower power

Så här på lunchpausen ska jag passa på att slänga in ett flower power-inlägg. Det blev en lång paus, men nu igår hittade jag en sån fantastiskt häftig grönväxt som jag tror att många av er skulle gilla!

Det tycks inte finnas något svenskt namn på de här växterna. På latin heter den iallafall Senecio aquarine och är en succulent som i sin tur betyder att det krävs minimalt med skötsel.

 

14800885 10157571120970291 1355275516 n

14795942 10157571120260291 222840973 o14796093 10157571120990291 1091274665 o

Den här blåa nyansen väljer kanske sin omgivning en aning, men jag kan tänka mig att den passar in i ett hem där det redan finns varma, naturnära färger. Visserligen funkar den säkert i ett minimalistiskt hem med kalla färger också, men den kommer nog inte riktit till sin rätt.

torsdag 8 september 2016 - 12:39

Dagens flower power #3

14285108 10157370218300291 1006862424 o

Dagens flower power-hälsning, Callunan! Jag tycker SÅ mycket om de här finfina höstblommorna, och speciellt de här med flera färger i samma kruka. Vid vår dörr blommar sommarrudbeckian ännu, så där är det inte alls aktuellt med de här evighetsblommorna. Det här är förresten sista blomman före snö. Den här håller precis så länge som det bara är möjligt den här årstiden. Det är i stort sett snön som kommer och gömmer bort dem till sist -bara man kommer ihåg att vattna.