Visa alla inlägg skrivna 2012

onsdag 7 november 2012 - 21:15

Ur landet på vintern

Vi skördar fortfarande ur vårt trädgårdsland, fastän snön har fallit i flera omgångar och det är stundom fruset och stundom upptinat. Grönkål, people, grönkål! Och med mitt fantastiska recept på grönkålssoppa (har jag inte skrivit ner det här på bloggen en gång?) är vintern räddad. Ja, om nu grönkålen räcker så långt.

Det blev 4 liter grönkålssoppa idag. Vi åt, vi fryste ner portioner, och så sparar vi dessutom en kastrull soppa att värma upp och bjuda Mommo, Moffa och Fanny på imorgon på dagen.

Men grönkålssoppa, det är det godaste soppan! Definitivt!

söndag 21 oktober 2012 - 16:11

Schyssta lökar och vildvuxet gräs.

Det tog ju sist och slutligen inte alltför länge att sätta ner vårlökarna. Dessutom kunde jag fuska med tulpanerna, så då gick det ännu smidigare. Det fanns nämligen för lite jord där jag skulle sätta ner dem, så jag fick sätta lökarna först, rakt på marken och sedan slänga på med jord.





Jag passade också på att plocka upp juncusen ur dammen, ni minns det där som från början var ett experiment. Och hjälp så bra de måste ha trivts där, om man tittar på mängden rötter de fått. Jag fick klippa sönder krukorna för att få ner dem i vasen. Så experimentet fortsätter alltså, med att se om man får dem att överleva i en stor vas över vintern, inomhus alltså.



söndag 14 oktober 2012 - 11:15

Den ultraromantiska lördagen

Igår hade jag bloggpaus, datorpaus och paus från allt som heter socialt umgänge. Det var bara jag, Daniel och katterna. Speciellt på kvällen när vi plockade fram en laxfilé ur kylskåpet ville Winston och Nelson väldigt gärna vara med. Sedan hade vi alla fyra en romantisk middag med tända ljus i en kandelaber på bordet, vinglas med vatten i, och en freestylad tomat-grädd-ört-sås till fisken och klyftpotatisarna.
Jag har ingen bild på det här evenemanget, men ni får använda er fantasi och föreställa er Daniel och mig i ett romantiskt ljussken, med varsin katt på stolen bredvid.


Tidigare på dagen trotsade vi småregnet och rusket för att skydda våra små fruktträd från vinterns hungriga gnagare. Vi hade köpt hem 20 meter galler som vi kämpade med i två timmar för att få runt alla nio träden. Ja, har man 20 meter galler uppdelat på två rullar, så får man kämpa. Gallret fastnar i sig själv, gräsmattan, kläder och kvistar innan man har utrullat det på gräsmattan så man kan klippa av det i lagom längd, och böja det lite så det överhuvudtaget går att handskas med.
Men det gick, till slut. Och till och med jag med mitt obefintliga tålamod orkade vara med ända till slutet. Nu är fruktträden bakom galler, skyddade och redo för att övervintra!




Nelson har varit sjukskriven och fått stanna inomhus ett par dagar efter han blev påkörd, under den tid han inte riktigt kunnat gå ordentligt, men nu i fredags fick han börja vara ute igen. Och han är återigen en nöjd kisse!
Så klart var han också med när vi satte galler på fruktträden, men tyckte det var lite för blött att sitta på marken eller någon sten, utan valde sin husses axlar istället. Okej, okej, jag lyfte upp honom, men sedan satt han där.

lördag 29 september 2012 - 17:38

Villaliv i ur och skur

Vi trotsade vädret och for till villan idag, Mommo, Moffa, kusin Fanny och vi.
Något särskilt program hade vi väl egentligen inte. Med min långa makes hjälp beskar jag äppelträdet... för klättra på stegar får jag inte göra, så då fick han ta hand om grenarna i toppen efter att jag pekat ut vilka som skulle bort, och vilka som skulle riktas vart.
Vi tog upp lite potatis, hann både med grillad korv och kaffe på det innan vi sökte oss hemåt. Men frisk luft och lite villaliv är inte fel fastän det var lite småkyligt och det har tagit mig en låång stund att återfå kroppsvärmen sedan vi kom hem.

fredag 28 september 2012 - 16:36

På loppis hemifrån.

Jag spontanshoppade ett plommonträd på facebookloppis idag! Men det passade så bra, för just den här sorten, den blåa 'sinikka', har jag tänkt införskaffa ändå i något skede... så att få trädet lite billigare gjorde mig ingenting. Det fanns i Jakobstad, men jag tvingade min något motsträviga lillebror att hämta upp det åt mig så att det skulle få komma ner i jorden så snabbt som möjligt igen.

Allt möjligt kan man tydligen hitta på det där facebookloppiset!

tisdag 25 september 2012 - 09:30

Det är jordigt nu

Nu när jag kämpar på med min väggdekoration i skolan, så kan ni ju passa på att läsa lite om trädgården. Där går det framåt, men mycket sakta. Aronia-buskarna har Daniel grävt ner, men pga mörkret har jag faktiskt inte kontrollerat jobbet ännu. Men hur svårt kan det vara att få nergrävt några buskar liksom?!



Igår tog dessutom jag också tag i spaden, för att få något gjort... jag menar inte att D inte är duktig, men han kan ju inte vara på fler än ett ställe samtidigt. Jag grävde ner hallonbuskarna som stått vid garaget i två veckor nu och låtit oss skörda bär. Det gick faktiskt ganska bra, men det tog lite i bäckenet förstås. Det ska också byggas ett stöd så man kan styra fjolårs- och årsskott och göra det enklare att skörda hallon.

När jag ändå var igång passade jag på att gräva ner ett av de två äppelträden. Prydnadsapeln 'salla' fick komma ner i jorden, ganska nära fjolårsplanterade äppelträdet 'valkealan syys', så hoppas vi att hon trivs och att vi snart får smaska på små goda godisäpplen.



Nu är det bara herr 'rautell' kvar som vi ska hitta en bra plats åt här på gården, så är alla fruktträd och bärbuskar nere i jorden för i år. Då återstår bara lite silverax och rodgersia som jag måste bestämma mig för var de ska sättas ner.




söndag 23 september 2012 - 13:54

Husmorspoängen

Jag måste hitta på något att höra en stund, och på så vis tvinga mig själv att ligga kvar på soffan ännu. Då är blogga från iphonen bra.
Daniel gick ut och började gräva ner (tror jag) aroniorna, men jag måste ligga på soffan en stund och vila bäckenet innan jag kan gå ut.

Tidigare idag har vi faktiskt varit förvånansvärt duktiga (med tanke på att det är söndag, som tenderar att bli en slö-dag). Vi kokade en jättegod soppa efter principen "man tager vad man haver", och det mesta kom ur egen trädgård... Vår mangold blev skördad, och levererad till Fammos, och dessutom förvällde jag lite potatis som jag satte i frysen tillsammans med tre påsar zucchini.

Vi fick exakt fem päron på vårt ena päronträd i år (det andra gav oss noll). Den där natten, när det blåste så trädgårdsmöblerna låg utspridda över hela gräsmattan, så blåste också päronen ner och därför fick jag leta runt i det långa gräset runt trädet för att hitta frukterna. Men goda är de iallafall, trots att de inte är så stora.

Nå, nu kanske jag jan gå ut en stund och leka arbetsledare... Förresten, vadå "leka"?! ;)

måndag 17 september 2012 - 09:30

Gårdspysslet


En heldag med trädgårdsarbete alltså. Det är vad söndagen bjöd på, och vackert väder också. När vi började söka oss in för kvällen sa Daniel "Tänk, no ha vi vari utomhus heila dan, å itt plantera en enda växt."... Vi har nämligen fortfarande aroniabuskar, hallonplantor och äppelträd oplanterade. Idag fokuserade vi på grusgången och trappan.

Daniel fixade stenar längs med grusgången, grävde bort den sista lilla gräsplätten bredvid trappan, och satte den andra betongringen på plats.





Jag har lite svårt att låta bli att göra något utomhus trots att jag verkligen inte borde göra något ansträngande trädgårdsarbete. Nu är det däremot bevisat att allt trädgårdsarbete påverkar min foglossning. När jag inte kunde hjälpa Daniel att gräva och lyfta stenar, var jag tvungen att hitta på något annat. Men om man krattar bort grus, sätter markduk och rensar ogräs, räcker det för att man sedan ska ha svårt att komma sig upp ur soffan. Bara så ni vet.



Det är skönt att iallafall ha fått bort alla extra stenar och krams från grusgången. Och nu ser det ju faktiskt riktigt prydligt ut på vår gård!




söndag 16 september 2012 - 21:31

Äppelhelg igen.

Vi har haft en så sjukt bra helg, att bloggandet helt har hamnat i skymundan. Vi har varit utomhus i solen hela dagen idag, så nu ligger jag på soffan, och vilar bäckenet. Jag visste ju att dagens trädgårdspysslande skulle ta hårt på foglossningen, men jag kunde ju inte bara stå och titta på när Daniel gjorde allt det roliga, så jag hittade på något mer graviditetsanpassat att göra. Vad vi har uträttat ska ni nog få ta del av, men för en gångs skull använde jag systemkameran när jag dokumenterade, så ni får vänta tills jag orkar stuga upp och sätta mig vid datorn istället.

Igår när alla människor i det här huset (alltså två stycken totalt) hade kvicknat till och ätit frukost, pallade vi några äpplen (okej, vi hade faktiskt lov..) från mitt barndomshem och körde iväg mot Lepplax. Det är andra helgen i rad vi besöker Blomqvists plantskola, men för äppelprovningen och några aroniabuskars skull gör man det gärna.




De pallade äpplena jag hade med lät jag den allsmäktige äppelexperten Leif Blomqvist smaka på för att förhoppningsvis sedan kunna bestämma sorten. Tyvärr tycks det över 50 år gamla trädets sort vara svårbestämd. Det kunde vara en korsning mellan Gerby kanel och något annat, eller rent av en frökorsning. Hur som helst bestämde vi oss för att låta ympa ett träd av orginalträdet.

Den här helgen hade de också ställt i ordning en äppelutställning. Två långa bord med olika sorters äpplen att titta på, för äta fick man inte göra. Vi passade på att dokumentera hur äpplena på familjeäppelträdet vi köpte förra veckan, ser ut.





Den där äppelprovningen som ordnas nu varje helg (nya sorter varje gång) är farlig... Den här helgen föll vi pladask för bärapeln 'salla', och jag kunde inte låta ett så gott äpple som 'rautell' stå kvar på plantskolan, så de fick båda följa med oss hem!


söndag 9 september 2012 - 13:03

Hela bakluckan full med arbete

...det jag ville komma till när jag sa att jag sover bra på nätterna, var att man får en tendens att vakna tidigt på morgonen istället. Som igår!

Om man vaknar tidigt en lördagsmorgon och kokar kaffe åt sin sömniga man, så betyder det att man hinner iväg till Blomqvists plantskola redan på förmiddagen. Och just den här lärdagen höll Leif Blomqvist själv i en äppelprovning av tidiga sorter, som inkluderade bland annat "esters päronäpple", "Silva", "gerby tidiga", "saarijärvi röd", "pirja" och den traditionella "transparant Blanche".



Det är intressant hur många olika smaker det kan finnas av en och samma frukt. Den som föll mig i smaken, var förstås den sort som plantskolan själv kommer att sluta odla, eftersom den lätt blir angripen av skorv; "saarijärvi röd". Lyckligtvis smakade "Silva" nästan likadant, som dessutom ger både större och friskare frukt.
Nu skulle ju jag, som trädgårdsfantast, helst ha alla sorters äppelträd på gården... Men med bara 1000kvm (som dessutom redan har ganska mycket växtlighet + både hus, uthus och grusplan) så är det en omöjlig dröm. Den här drömmen var ändå rätt lätt att lösa. -med ett familjeäppelträd! På så sätt fick vi både 'silva', 'huvitus', 'suislepp', 'antonovka safranoje' och 'bergius' på ett och samma träd. Jag tror det blir bra sedan bara det kommer sig ner i jorden.





En liten hallonodling tänkte jag också börja med. Helst hade jag tagit 'maurin makea', men de skjuter mycket rotskott, och behöver hållas efter lite... Så med tanke på den jag har i magen blev det den mer lättskötta 'ottawa' till min lilla odling.

På ett litet område mot grannens gård har jag just nu smultron, men de ger inget insynsskydd, och ingen avgränsning mellan våra gårdar. Så därför har jag länge övervägt häck eller staket. Nu blev det buskage/häck av svart-aronia. Jag valde just den busken dels för att den är fin, tål halvskugga och dels för att den har ätliga bär (inte ätliga barn som jag tydligen hade skrivit på instagram). Området där de kommer att planteras är anslutet till "barnens gräsmatta", något jag planerade in att den största gräsmattan skulle bli, för ganska länge sedan. Här finns bara ätliga bär och ofarliga växter, buskar och träd. Allt det där giftiga har förpassats till "mammas trädgård" bakom uthuset.



Det finns en fördel med att handla bärbuskar och fruktträd nu på hösten... Har man tur så kan man hitta plantor med mogna bär på vid plantskolan, och på så vis kanske lättare kan ta beslut om vilken sort man hellre vill ha. Igår var det lite folk runt oss, när det regnade så kraftigt, så det var lätt att smyga i sig lite smakprov från både hallon, krusbär och ballerinabär.