Visa alla inlägg skrivna 2013

söndag 22 september 2013 - 20:33

Säsongsavslutning

  20130922 söndag 16 (Medium)   Det börjar vara dags. Trädgården har gjort sitt för den här säsongen, och förtjänar en vinterlång semester. Sommarblommorna ska tas upp ur krukorna (sommarrudbeckian vill aldrig sluta blomma, men det mesta har ruttnat bort, så det är inte så fint som det ser ut att vara), diverse rekvisita städas undan, möbler tas in, växter planteras ner och frön samlas ihop. Det känns som ett evighetsgöra när man börjar på, men så är det så skönt i själen sedan när man är färdig och bara får invänta nästa vår istället. 20130922 söndag 15 (Medium)20130922 söndag 19 (Medium)   Jag brukar inte riktigt ha höstplanteringar, erica och calluna i krukor... Inte sedan vi bodde i Vasa och anävnde den inglasade balkongen ända in i november, för då hade jag höstblommor så det smällde om det. Men nu för tiden när jag har trädgård njuter jag av den så intensivt på våren och sommaren att jag är nöjd med att "flytta inomhus" när hösten kommer. Dessutom blommar både kärleksörten, solrosorna, solhatten och strålrudbeckian ganska långt in på hösten, så jag behöver inte pryttla på med en massa köpisblommor om jag inte riktigt gärna vill. I år har jag en stackars liten calluna på verandan, men det bara för att jag använde den i en blombukett i helgen och inte klippte av allt. 20130922 söndag 17 (Medium)   Växthuset är nästan helt urstädat nu. Det enda som återstår är tomatplantorna, och de tänkte jag att skulle få vara kvar så länge det finns tomater kvar och värmen hålls i luften. De har gett så stor skörd, att det heller inte harmar om de fryser bort redan nu. Jag känner inte till vinrankor särskilt bra, men någonting säger mig att 'chardonnay' inte är något som kommer att överleva våra vintrar här. Lyckligtvis visade det sig att stocken jag fick från jobbet inte alls är så gammal som man kan tro vid en första anblick. Det är en död och torkad vinstock som agerar klätterpelare åt två unga 'chardonnay'-plantor på vardera sida... så om de dör är det ändå inte hela världen. Jag satten er dem i växthuset som ett experiment.   20130922 söndag 20 (Medium)20130922 söndag 21 (Medium)   I växthuset har jag haft nerplanterat både avokado och passionsblomma nu i sommar. Den sistnämnda härstammar från frön ur en passionsfrukt köpt i vanlig mataffär, och är mest bara ett experiment för att se hur länge jag får den att överleva. Jag sådde fröna förra våren, och glömde mitt eget exemplar (jag gav bort ganska många) i skuggan av uthuset under sommaren så den växte väldigt långsamt. Till hösten tog jag in den och hade den som krukväxt under vinterhalvåret och nu i vårast när jag fick växthus satte jag ner den där. Som ni ser trivdes den utmärkt i växthuset och mätte kanske 3,5 meter när jag planterade ner den i en stor plastkruka och tog in den inomhus. För att få den att överleva den mörka vintern var jag tvungen att klippa bort det mesta av rankorna, men jag får trösta mig med att den antagligen växer lika bra nästa sommar.   20130922 söndag 18 (Medium)   Jag tror att det här inlägget får vara någon sorts avslutning för trädgårdssäsongens bloggande. I fortsättningen kommer jag nu som då droppa in något inlägg om krukväxter, lite om julblommor närmare julen, och eftersom jag snart också återgår till mitt jobb som florist kan det hända att en och annan intressant snittblomma kan komma på tal. Om det är något specifikt ni vill veta så går det bra att önska inlägg, tips eller liknande så ser jag om det är något jag kan hjälpa med. Annars syns vi till våren när trädgårdssäsongen tar vid! TACK för att ni har läst!

lördag 7 september 2013 - 09:57

Äppelpäppel



20130907-124738.jpg

Ni har väl inte missat att Blomqvists plantskola i Lepplax har äppeldag idag? Dessutom ska vi från facebookgruppen "trädgårdsentusiaster i Österbotten" få en guidad rundtur bakom kulisserna. Inte så illa! Äppelträdet på bilden är ett transparante blanche som står på min mammas gård. Som äppelträd är det kanske inte det mest optimala för en riklig skörd, men som prydnadsträd är det otroligt fint! Men det är inte mitt träd, så det ska beskäras -någon gång.

onsdag 21 augusti 2013 - 20:49

Tack!

20130821 trädgård 1 (Medium)20130821 trädgård 2 (Medium) Tusen tack till alla er som ville besöka vår trädgård i måndags!! Jag är överväldigad över hur många det var som kom hit, och att ni sa så mycket fint!! Tack Tack Tack! <3 Visst kommer ni på nytt nästa år för att se vad som har hänt ;)

söndag 18 augusti 2013 - 20:57

VÄLKOMNA!

20130818 5 (Medium)

Ni kommer väl ihåg att det är imorgon det händer!! Det är imorgon ni är välkomna att ströva fritt i Sagarden mellan klockan 12.00 och 20.00.

Jag vill bara att ni ska komma ihåg att trädgården bara är 2 år gammal (vi har bott här i 3 år, men det är de senaste 2 somrarna vi har utfört stordåd) och att det mesta faktiskt är grävt och planterat denna sommar. Kom och ta er en titt ändå, för att se hur det kan se ut efter två intensiva säsonger. Jag tänkte dessutom göra det här till ett årligt återkommande evenemang, så ni har möjligheten att följa med hur trädgården utvecklas.

Välkomna!

fredag 16 augusti 2013 - 20:44

Fredagsmys?



20130816-192308.jpg Jag sitter på verandan i kvällssolen och funderar över nästa drag. Men så är det ganska skönt att bara sitta också. Vet ni, om det är sånt här väder på måndag så är det på kvällen ni ska komma hut. Kvällsljuset gör något så fantastiskt med trädgården!! ............. Vet ni vad jag sist och slutligen gjorde av denna fredagskväll?! Vi fick Stina och Mariapå kaffe, gick en sväng i trädgården och efter det gick jag in. Inget trädgårdsarbete ikväll inte... Det blev ghost whisperer istället, flera avsnitt till och med. Ingen brådska här inte... Fastän det bara är två hela dagar innan öppen trädgård!!

onsdag 14 augusti 2013 - 22:06

Det är en del jobb inför visning



20130815-005934.jpg

20130815-005941.jpg

20130815-005948.jpg Det tar sig!! Och det gör ju verkligen skillnad för trädgården också!! Imorgon måste jag skicka Daniel att hämta mer stenar så jag iallafall får avsluta kanten runt gräsmattan... Hade släpvagnen varit ledig hade han fått ta stenar så det räcker runt fler kanter, men imorgon får jag nöja mig med en mindre mängd. Innan måndagens öppna trädgård tänkte jag hinna sätta igång med gångarna också. De behöver inte bli färdiga, men bara så att man ser ditåt hur det ska bli så småningom. Jag vet inte om staketet mot min brors gård hinner komma upp, men något ska ni ju få se fram emot till nästa års visning också.

tisdag 13 augusti 2013 - 20:18

Amatörträdgårdsmästaren



20130813-230156.jpg Det känns som att jag gör en miljon fel! Det beror säkert på att jag känner så många trädgårdsmästare inom grönsektorn, de som till och med har utbildning i att anlägga sten... Och så står amatör-trädgårdsmästaren Sandra här och dunkar ner dem rakt i jorden ;) jag är säker på att det egentligen ska vara sand (och markduk) inblandat i stenanläggningar... Men ja, om det inte funkar i längden är det väl bara att göra om och göra rätt! Svårare än så är det väl inte?! :D Det där med att jag känner mig som amatör-trädgårdsmästare. Visserligen är jag utbildad trädgårdsmästare men hela titeln är trädgårdsmästare inom blomster och handel, vilket betyder att jag vet nästan noll om trädgårdar, odling, perenner, träd, beskärning osv. Det jag fick utbildning inom när jag studerade till trädgårdsmästare är binderi, grönväxter, kundbetjäning och gröninredning... Så bokstavligen trädgårdsmästare är man definitivt inte... Och det är delvis därför jag studerade vidare till florist, för att få en mer passande titel att använda mig av. Så inom trädgårdsskötsel, -planering och -anläggning är jag nog väldigt amatör ;) Jag är så hemskt nervös över att ni föreställer Er världens proffsträdgård inför öppna grindar... Ps. Jag har fotat ganska länge, så fastän det ser okej ut på bild, så kan skenet bedra ;)

tisdag 13 augusti 2013 - 17:22

Stenigt

20130813-201604.jpg

20130813-201638.jpg Jag ska tydligen ta mig an något som jag inte har någon erfarenhet alls om. Klart det ska gå, men det kan hända att jag fuskar mig till en lösning istället gör att göra allt korrekt. Men det är så jag är; vi provar oss fram, och så länge det funkar och ser snyggt ut, så är det okej. Härom dagen grävde jag ner plåtkanter runt den runda gräsmattan, så att gräset ska hållas där det ska vara, och inte sprida sig in i rabatterna. Det var ju också ett experiment i sig själv med vår stenrika backe. Nu har vi alltså inhandlat sten att sätta runt plåtkanten så man kan klippa gräset också. Mycket jobb, men det blir nog bra en vacker dag, ska ni se.

söndag 11 augusti 2013 - 20:47

En regnig utsikt.

20130810 16 (Medium) Det var väl i torsdags, då när åskan mullrade hela dagen och man varken kunde utföra trädgårdsjobb för att det regnade för mycket eller redigera foton och blogga för att det alltid åskade. Efter att jag hade tröttnat på att bara ligga på golvet och underhålla Leon (Daniel fick ta över en stund), tog jag kameran och zoom-objektivet och gick ut på verandan. Det som är så praktiskt med veranda som har tak över, är att man kan vistas på den fastän det regnar! Jag utmanade mig själv att försöka hitta fina motiv, bara genom att gå runt på verandan. Nu är ju inte verandan jättejättestor, och åskan kom bara närmare hela tiden, så det blev inte hemskt många bilder. 20130810 17 (Medium) 20130810 18 (Medium) 20130810 32 (Medium) 20130810 23 (Medium) 20130810 22 (Medium) 20130810 19 (Medium) 20130810 21 (Medium) 20130810 24 (Medium) 20130810 26 (Medium) Jag experimenterade med slutartid och bländare för att ta en effektfull bild av när vattendropparna träffade marken. Men det här var det närmaste jag kom min tilltänkta bild, för fokuserad som jag var blev jag riktigt rädd när det blixtrade och dundrade samtidigt nästan rakt ovanför. Så då fick det vara nog av experiment så länge åskan härjade! 20130810 25 (Medium) 20130810 28 (Medium) 20130810 29 (Medium) 20130810 30 (Medium) 20130810 31 (Medium) Som ni ser så blir det nog bra bara vi får hängränna på verandataket också! Dagen före hade jag planterat humle och ormbunke, så det gjorde faktiskt inget att det öste ner som det gjorde.

söndag 11 augusti 2013 - 20:04

Djurlivet fortsätter på backen

Djurlivet frodas verkligen här på Källbackan, och då tänker jag inte bara på grodorna, strykarkatterna, fjärilarna och igelkottarna. På tal om grodorna i dammen... De bor verkligen där! Dagtid ligger de och trycker mellan stenarna och på kvällen och natten hoppar de omkring eller sitter PÅ stenarna istället. Det ger lite extra poäng till dammen och hela trädgården faktiskt, att ha djur som bor där. Förutom grodhem fyller dammen numera också en annan funktion -fågelbad! En dag nu i veckan fanns det plötsligt väldigt mycket småfåglar här på backen, och när vi spionerade lite på dem genom fluggallret i dörren såg vi hur de stod på en sten i dammen och duschade sig i fontänen. Hur nice är inte det liksom?! 20130809 fåglar 2 (Medium)   20130809 fåglar 1 (Medium)   Den första borde vara en grönsångare, och den andra är enligt experter en ung rödhake... Med sig hade de dessutom den inte alltför svåridentifierade svartvita flugsnapparen. Det var riktigt synd att det började regna, för det var så roligt att stå och titta på dem och lyssna till deras gälla kvittrande. Idag hade jag mycket gärna haft ett aningen bättre objektiv till kameran. Jag satt på en filt på gräset tillsammans med Leon, när jag hörde något märkligt fågelläte uppifrån... Något som lät stort. Jag tittade uppåt, men såg ingenting. Ljudet fortsatte, och så småningom såg jag faktiskt en stor fågel lite längre bort, mot havshållet... men ljudet kom ovanifrån, så jag sökte med blicken och fick se ännu en stor fågel glida runt bland molnen. Två örnar av okänd sort. 20130811 34 (Medium) 20130811 35 (Medium) 20130811 36 (Medium)   Ganska fint att bo här uppe på backen där det inte finns några höghus runt, och ingen skog som skymmer för himlen heller. Då ser man sånt här fint ibland!