Visa alla inlägg skrivna 2014

lördag 16 augusti 2014 - 20:20

Inför öppen trädgård

IMG_2382.JPG Det spelar absolut ingen roll hur länge på förhand du vetat om att du den dagen ska ha öppen trädgård... Det är alltid dagarna före som det händer som mest. Vi som inte skulle anstränga oss särskilt mycket för att få det att se bättre ut än vad det är, har slitit på som djur i några dagar för att bli färdig. Visserligen är det såna saker som blivit avklarade, som jag har väntat på hela sommaren. Det ena projektet har varit trädgårdslandet. Vi byggde odlingslådorna, monterade ner växthuset och monterade sedan upp det på nytt, sådde och där tog energin slut. Vi har förstås vattnat (till och med varje kväll) och hållit koll på ogräset i lådorna... Men runt dem! Oj såna ogräsodlingar vi har haft runt odlingslådorna. Hade vi varit smarta hade vi täckt redan då för att förhindra ogräset, men det bara sköts upp och sköts upp -tills nu! Det blev mera arbete än nödvändigt när grästuvorna och annat större ogräs måste plockas bort, men nu är det gjort. Nå, vad man täcker med då. Det spelar faktiskt inte sist och slutligen så stor roll vad man täcker med, utan att man täcker. Antingen lägger man markduk och grus eller bark... Eller så breder man ut dagstidningar som man sedan täcker med valfritt material. Hade man lämnat bort dagstidningarna och bara lagt exempelvis gräsklipp på, så hade gräsklippet gödslat och gett ogräset fart att växa iallafall. Om man som vi inte har så mycket gräsklipp (och som man hellre vill använda som gödsel i odlingslådorna) så kan man gott använda sig av halm eller hö som inte innehåller näringsämnen som gräset. Vårt andra projekt var gångarna på området mellan uthuset och bostadshuset (det där som liknar en park och vars främsta funktion är att vara vacker och terapeutisk). Mitt i sommaren grävdes de sista gräsplättarna bort, och tills nu har de gångarna bara varit jord. De gångarna är enkla, på med markduk och sedan skyfflar man grus. Nu är jag rätt nöjd med hur det ser ut här på terapidelen för tillfället, så all restrerande energi kommer jag att lägga på grönsakslandet. Vi har till exempel en helt oanvänd odlingslåda att sätta på plats, och så planerar jag hönshus till våren... Hallonbuskar och lite sånt. Men först ska vi fixa undan morgondagens öppen trädgård och hoppas på många besökare och att de hittar något att inspireras av! Du är välkommen! Grinden är öppen klockan 14-20 här på källbackgatan 9.

lördag 16 augusti 2014 - 15:01

Äntligen fick vi lite hallon

IMG_2383.JPG Vi har några enstaka vildhallonbuskar bakom jordgubbslandet. De grävde jag upp vid villan för ganska många år sedan och planterade ner här. Problemet hittills är att jag brukar ha svårt att komma ihåg att de finns, så då tar brännässlorna över och vi får noll skörd. Nu ser ni ju på bilden att vi visst får hallon i år, och det är tack vare att jag envist har rensat bort både brännässlor och annat ogräs för att lyxa till det för hallonen. Någon gång ska jag ha mera hallon, så mycket att man hinner frysa ner av dem också.

onsdag 13 augusti 2014 - 21:00

Cleaning

IMG_2304.JPGIMG_2303.JPGIMG_2305.JPG I den takt det är möjligt med en höggravid fru och en nyfiken pojke, städar vi upp lite här i trädgården inför söndagen. Ni minns väl att det är öppen trädgård då?

måndag 11 augusti 2014 - 21:15

Konsten att plocka björnbär

IMG_2206.JPG Det är sannerligen inte så enkelt att plocka björnbär.

För det första hänger de nya skotten ner så mycket att det gör det omöjligt att komma sig fram utan att håret och kläder trasslar in sig, och man har rivsår överallt.

Men för det andra är det inte ens lätt att veta om bären är mogna nog att plockas. Det är en konst, och det krävs övning för att hitta den där tiden mellan omogen och övermogen. Den tiden är hårfin. Bären skiftar sakta från gröna till rödaktiga, sedan lite mot kolafärgat och sist svart. Men tro inte att de är färdiga för att de är svarta inte! Nix! Jag vet inte riktigt hur länge det tar från att de har blivit svarta tills det att de är färdiga, men jag skulle gissa på några dagar om vädret är fint.

Vill man plocka bären när de är som allra godast, ska man känna på dem mycket försiktigt (jag brukar säga att man ska tänka att man spelar råttfällan och känna lika lätt som på de spelpjäserna) och utan att behöva anstränga sig kan man lätt plocka dem. Måste man vrida/rycka/dra så är de antagligen omogna ännu.

Ett sista tips för att uppnå de godaste bären är att titta på dem. När de är färdiga sväller bärplupparna (ni vet, de är som hallon och består av många pluppar) upp och hela bäret ser större och saftigare ut. Ser ni skillnaden här nedan? IMG_2266.JPG

 

Alltså, två enkla punkter.

1. De ska nästan falla dig i handen

när du rör lätt vid bäret.

2. Bären ser svullna och saftiga ut, och är mjuka.

Ni måste tro mig när jag säger att om ni en gång smakat ett björnbär som är moget på riktigt, så vill man vänta den där extra dagen innan man plockar nästa. Den här mängden plockade jag nu ikväll, och hälften åt jag upp direkt.

 

IMG_2265.JPG

torsdag 7 augusti 2014 - 20:05

En dröm om översikt

IMG_2149.JPG Jag önskar att jag hade en balkong ovanför yttertrappan, med utgång från vårt sovrum, så att jag kunde gå ut och beundra min lilla park uppifrån. Den här bilden är bara tagen genom sovrumsfönstret, så det förklarar både speglingar och hörnet av yttertrappans tak. Någon gång ska jag ha den där balkongen... Någon gång.

onsdag 6 augusti 2014 - 19:53

Vad har man i dammen?

20140806-223729-81449845.jpg Det blir väldigt många inlägg ikväll, men det har samlats på hög under en lång tid, och ikväll orkade jag inte göra något fysiskt... Då passar det att blogga! Jag tänkte bara tipsa er om en fantastiskt bra växt! Juncus. Förutom att man kan ha den som helt vanlig krukväxt inomhus, så kan man också ha den nersänkt i vatten. Jag skulle nästan påstå att den till och med mår bättre av att ständigt stå i vatten, och det säger jag bara av egen erfarenhet. Juncusen är faktiskt en ypperlig dammväxt när man vill uppnå känslan av en källa eller ett tjärn (det behövs förstås fler olika växter, men kanske bara juncus som står i dammen). Där får den stå nersänkt i vattnet hela sommarhalvåret, och till vintern tar jag upp den för att övervintra inomhus. Antagligen vore det bra att övervintra på något svalare (ljust) ställe, men det går att ha den bland de vanliga krukväxterna. Också inomhus har jag den då nersänkt i vatten, tex en stor vas, vattentät kruka eller bara så enkelt som i en plasthink. Åtminstone vet jag att den finns att köpa på jobbet, Amalia här i Nykarleby... Men om man bor i Oravais eller Vasa där Amalia också har butiker, så brukar det gå att få dit önskad produkt också. Instagram: amaliainspiration Facebook: https://m.facebook.com/amaliainspiration Webb: http://www.amalia-inspiration.fi/sv/ Ps. Inlägget är inte sponsrat, jag bara skvallrar om vad jag vet ;)

onsdag 6 augusti 2014 - 19:31

Bärkompott

20140806-222635-80795435.jpg Jag inser att vi har en hel del olika bär i trädgården, och då är inte vinbären med på tallriken heller, eller körsbären och aronian. Jag räknade till 11 olika på den här tallriken, så totalt blir det 16 sorter.

onsdag 6 augusti 2014 - 17:08

Nu är de första björnbären här!

20140806-200141-72101679.jpg Det är en mycket god idé att tänka på framtiden på det viset att man planterar många björnbärsbuskar. Tänk bara hur det blir sedan när både jag och barnen vill åt de där söta goda svartingarna... Jag har redan tre björnbärsställen på gården, men det skulle inte alls sitta fel med ännu flera!! Mot (det ännu obyggda) staketet ut mot gatan t.ex. Skulle det funka bra... Men då borde det definitivt vara sorten utan taggar med tanke på att det är "barnens gräsmatta".

onsdag 6 augusti 2014 - 17:00

Att beskära och ta sticklingar från måbärshäcken

20140806-194629-71189168.jpg20140806-194654-71214139.jpg Måbärshäcken ja... Egentligen borde jag ha beskurit den redan för minst en månad sedan, men värmen har gjort allt tyngre trädgårdsarbete otänkbart för mig. Tre gånger per säsong tror jag att det är man ska beskära för att få en tätt och fint början på häcken. Problemet som uppstår när jag inte beskar när jag borde ha gjort det, är att skotten hinner bli för grova och träiga. Och ju grövre de är, desto mindre snyggt blir det när man beskär. 20140806-195211-71531179.jpg20140806-195245-71565393.jpg Det är enkelt att ta sticklingar från måbär. När jag beskär tar jag tillvara toppskotten, som jag sedan tar bort bladen så när som på tre st i toppen. De sticklingarna har jag bara stuckit ner i jorden och vattnat ordentligt, så rotar de sig. Den här gången satte jag en hel odlingslåda i trädgårdslanden full med måbärssticklingar så de alldeles säkert ska få vatten varje kväll när resten av landet vattnas. Jag tänkte använda de små måbärsplantorna till en häck bakom/till höger om växthuset. Om det nu blir några plantor av dem vill säga. Jag har ännu en rad måbärshäck att beskära, men den har mjöldagg, så det blir knappast några sticklingar av de buskarna.

onsdag 6 augusti 2014 - 16:46

Echinaceaen

20140806-194212-70932306.jpg20140806-194210-70930782.jpg Echinacae var den första perennen jag tog hit till gården för fyra år sedan, och jag älskade den från första stund! En sån skönhet, och vilken dragningskraft den måste ha med tanke på hur fjärilarna brukar flockas runt dem i augusti. Jag kunde tänka mig fler. många fler!