Visa alla inlägg skrivna 2015

tisdag 29 december 2015 - 15:58

Out of christmas

 

Det är över nu. Finito. Granen fick dansa ut tillsammans med bockarna och stjärnorna. Det var fint så länge det varade, men här i huset har vi haft jul i över en månad redan, och dessutom har jag haft maximerat julstämningen via jobbet också. Nu är det nya året inom räckhåll och förkylda barn i soffan.

Taggar:

Kategorier:

°Relax

Skriv en kommentar 1

torsdag 24 december 2015 - 02:06

Bollisjulen 15

Så är jag ju inte alls trött fast jag rimligtvis borde vara det. Klockan är nästan 03, och vi har haft håll-i-gång hela dagen. 

 

 

Det blev en lång och intensiv jobbdag igen, och det börjar verkligen kännas i kroppen att varit ett par sådana dagar också. Nu är det ändå bara julafton kvar innan det blir julledigt några dagar. Ikväll, direkt efter jobbet, samlades hela familjen vid mammas för att äta julmiddag och ha julklappsutdelning. Och det var verkligen en julmiddag som hette duga! Som vanligt åt jag mig mätt på gravad och rökt lax, och orkade faktiskt inte ens till skinkan och mustapekkasåsen. Nu inser jag också att vi har glömt att ordna med sås tills imorgon! 

 

    

 

Barnen fick ett par genomtänkta klappar av morbröder, mommo och mormorföräldrar. Tillsammans fick vi kastehelmiglas (de är så sjuukt fina!!!) och -tallrikar och en rökugn... Men det bästa kommer i efterhand; en blå pippitröja i ull (mommostickad förstås)! Jag har en i bomull sedan förr, men det är lite väl kall på vintern. Efter att barnen somnat, vi hade ätit lite nattmat och spelat en omgång vagabond kom vi oss hem genom den mörka, tomma och dimmiga småstaden. Nu är skinkan i ugnen och det är dags att försök hitta sömnen. PS. Pralinerna är hemgjorda och jättegoda!!!

måndag 21 december 2015 - 21:44

Början till sliten

 

 

Natti-dags för den som ska jobba flera dagar ännu. Typ tre.

måndag 21 december 2015 - 21:34

Rekommendationer för smaklökarna 

 

 

Blodsockervänligt julgodis är tacksamt att varva de sötsliskiga pralinerna med... Ja och så äter inte våra barn sötsaker ännu heller. Förra veckan testade vi dadelbollar med smak av pepparkaksdeg; de funkade fint, speciellt åt Milli som skulle ha kunnat sluka hur många som helst. Av erfarenhet vet vi att mommos kokos-kokos-kokosbollar är goda, och att mina barn har gett dem toppbetyg flera gånger om. För att imitera bountybollar ringlade jag choklad över istället för att rulla i kokosflingor. Varför jag inte doppade dem helt i choklad beror bara på att jag vet hur småbarns händer ser ut när de fått äta något med choklad på. Sedan, som en bonus, blev det pepparkakstryffel av överloppschokladen. Googla ingrediensmängder (choklad, grädde och smaksättning), jag höftade bara, och det blir också oemotståndligt gott.

söndag 20 december 2015 - 22:53

Energisparläge: ON

Det är nästan lite högsäsong för blomsterhandlare nu veckan före jul, så att det blir långa och intensiva dagar är att räkna med. Jag vet inte hur många julplanteringar vi tillverkat, och fortfarande tillverkar. Hur många julstjärnor, amaryllis och hyacinter vi redan packat in.  För mig som har ganska begränsat energilager blir det väldigt tungt, men kundkontakten och alla glada människor man får byta några ord med, är så värt allt! Jag älskar att få jobba med kundbetjäning i min egen stad där det är mer eller mindre bekanta ansikten man möter. Men som sagt. Julen är en tung högtid i branschen, så jag hoppas att jag vilat upp mig tillräckligt idag (min enda lediga dag på en vecka) för att orka veckan ut. 

 

  

 

Bilderna är från Mimmis kundkväll förra veckan. Rekommenderar starkt en sån åt er också. Också Maria var där. Ärligt talat så går jag in i energisparläge direkt jag stänger butiken och går hem. På kvällarna matar jag hönsen, äter middag med familjen och ligger på soffan. Eller så eldar jag i kaminen för att värma mina trötta fötter. Mer än så går det inte om jag ska orka igen nästa dag. Ni får helt enkelt ha överseende för tidsbrist och energihushållning.

måndag 14 december 2015 - 22:11

Ett märkligt 20-årsjubileum

Förhoppningsvis läser inte min Mommo det här innan imorgon. Här är nämligen årets födelsedagsdörrkrans.

 

Det är faktiskt första lingonriskransen jag binder på hur många år som helst... Ja kanske rent av 20! Och av en händelse råkade jag faktiskt titta på ett foto av mitt livs första dörrkrans, tidigare idag.  

 

 

Det hela ser lite bisarrt ut med min lillebror som tittar fram, och min jättestora hand till vänster. Jag var säkert stolt över kransen då när jag kom hem med den från skolan, och tydligen var mamma det också som dokumenterat med flera bilder till och med. Men iaf kan vi ju konstatera att kransbindartalangen har utvecklats bra!

söndag 13 december 2015 - 23:39

Den allra grönaste och väldoftande 

Här står den nu och ockuperar duschskåpet. Granen. Det doftar jul i hela badrummet (till skillnad från förr idag när det stank avlopp) och att borsta tänderna var ett rent nöje.  

 

 

Förr idag stod den här. Ute i den friska Vexalaskogen. Det är väl tur ändå att min man har en liten skogsplätt så behöver vi inte köpa en tät och vid odlad gran. Ja det är sant, jag föredrar en lång, smal och egentligen ganska ful julgran. Men de är svåra att hitta, så nu idag när den här råkade stå i min väg, så fick det bli den.

 

  

 

Barnen gillade inte alls skogsterrängen och all sly som växt upp. Ni ser ju hur glad Leon är när granen och granriset är fastspänt på taket så vi kan köra hem igen.   

Taggar:

Kategorier:

°Relax

Skriv en kommentar 0

söndag 13 december 2015 - 00:33

Julboost 1.0

Känslan för dagen: Idag börjar vårt julstök! Ja minsann! Min bror (som förresten är egenföretagare och bland annat renoverar, bygger och snickar skafferier. Jaja, han har våtrumscertifikat och är en hejare på att kakla också. KLICK.) levererade vårt nya köksbord från Vasa. Självklart är bordet inte alls nytt, utan snarare tvärtom -gammalt, och i rangligaste slaget. Men i och med att det här bordet med själ kom in i vårt kök så blev det med ens mer julstämning. Här skulle det förstås ha varit en mysig bild på bordet, men någon sådan har jag icke haft möjligheten att fota. Dels har det inte visat sin mest fotogeniska sida ännu (mjölkburkar och skruvdragare är inte så snyggt på bild), men så har vi befunnit oss på bortaplan en ganska stor del av dagen.  Här!

 

  

 

Vid Lundagård i Purmo! Ett passligt utflyktsmål en ledig lördag före jul. Här finns så otroligt många grejer att titta på, och så många olika användningsområden för allt. Jag var alldeles matt efteråt, av alla intryck och idéer som seglade genom huvudet. De blev handlat en glasburk som jag tänkte ha snittamaryllis eller en liten julgran i, lite krokar och skyltar, och en liten ställning att sätta tex in- och utgående post i. Jag måste definitivt återvända inom kort, för att fortsätta botanisera! Den lilla butiken är som ett loppis där man eliminerat allt skräp!  

 

 

Ikväll började vi bulla upp inför julen. För några år sedan hade jag det här trevåningsfatet fullassat med äpplen, lussekatter (som skådebröd), nötter och allt vad det nu var. I år är det dags igen, och dessutom avancerar vi! Nu tänker jag att hela pysselskåpet i köket ska fyllas med julens läckerheter, bara att ta för sig. Förstås satsar vi mest på barnvänligt som både färsk- och torkad frukt och nötter. Visst kommer chokladen fram också, men fokus är på det barnvänliga. Imorgon fortsätter julboosten.

fredag 11 december 2015 - 17:21

Fredagsfeelisen från utsidan

Vi kom oss faktiskt utomhus idag, trots att Leon sa "Eo tycke itt om ut", för det struntade jag i. Också hönsen tvingade jag ut ur sin cave. Och kaninen. Men hon var mest bara nöjd över att få skutta hejvilt med mig hängande efter i kopplet.  

 

  

 

Leon försökte sig på att sparka -och det gick ju bra på gräsmattan. Men för gräsmattans skull ska vi hoppas på mera snö asap.  När djuren var tillbaka där de hör hemma, gick vi inomhus tittade på en "jultonpfilm" (alltså en julfilm), och lekte med lego-mamma och resten av duplogänget. Duplo är great som tidsfördriv, och därför skickade jag iväg en duplobeställning inför julafton. Duplo funkar alltid.

 

    

Avslutningsvis lite mer amaryllis. Både från in- och utsidan.

onsdag 9 december 2015 - 18:48

En dam som heter duga

Min riktigt coola amaryllis 'magic green' har precis slagit ut i blom! Och det med råge.   

 

  

 

De helt röda tycker jag om som snittblomma, men i kruka vill jag gärna ha något som inte direkt skriker JULRÖD direkt den slår ut. Vit funkar alltid, men när de här kom till jobbet kunde jag inte riktigt låta bli. Den andra jag har är riktigt mörkt pink, så det inte ska göra något att den slår ut först efter julen. Dessutom är den dubbel så det kommer att bli mäktigt i januarimörkret.