Visa alla inlägg skrivna 2016

lördag 31 december 2016 - 16:23

Årsrapport a'la Kuggelistan.

BFF-Ellen tyckte att Kugge skulle få cred för den här listan, och jag lyder. Men. Nu känns det inte som att det skulle vara särskilt intressant att läsa om mig som privatperson, så jag tänker göra den här listan utifrån trädgårdsperspektiv - så långt som det nu går förstås. Varsågoda, det här är en slags årsrapport från Lagombackan.

 

Gjorde du något 2016 som du aldrig gjort förut?

Jag gjorde en varmbänk! Det var spännande på alla vis att först hämta hem rykande färsk hästskit och sedan springa ut i regn och rusk för att det inte går att låta bli att hålla koll på temperaturen. Sedan gick det kanske inte riktigt som det var tänkt, men med misstag i bakfickan så lär man sig.

[embed width=800 height=600 class=left thumbnail=http://lagombackan.files.wordpress.com/2016/04/img_3914-e1459839896786.jpg?r=55147]http://lagombackan.files.wordpress.com/2016/04/img_3914-e1459839896786.jpg[/embed]

Genomdrev du någon stor förändring?
Det skulle väl i så fall vara att vi flyttade hönshuset till garaget. Vår bil har inte stått där på många år eftersom det varit fullt med grejer. Då tyckte vi att vi lika gärna kunde låta hönsen få ha det stort så kan de trivas och värpa ägg åt oss.


Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Åtminstone blev ett par av våra närmaste vänner föräldrar till ännu en fin pojke. Och till råga på allt blev vi faddrar till gossebarnet också. Inte illa alls.


Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas?
Datum är verkligen inte min starkaste sida. Men bara för att min moster har födelsedag 11.11 så minns jag att det var fredagen den 12.11 som Sara Bäckmo föreläste i stjärnhallen här i Nykarleby.

JPEG image 5E904B023AF6 6
Dog någon som stod dig nära?
Lyckligtvis ingen riktigt närstående, men mycket olycka har det varit överlag. Däremot dog mitt plommonträd efter förra vinterns dåliga klimat. Det plommonträdet, ett ’onega’ fick jag till examenspresent av min mamma när jag blev färdig trädgårdsmästare 2010.


Vilka länder besökte du?
Oj vejt ni, jag kom mig inte längre än Malax för att hämta ett köksbord och skånsk blommekycklingar. Nästa år kanske vi kommer oss ända till Åland nu när min bror flyttar dit. Med lite tur skulle jag och trädgårdstjejerna komma oss till sydsverige för att titta på trädgårdar.


Bästa köpet?
Ur trädgårdsperspektiv. Alla pallkragar jag samlade på mig när ett företag sålde bort dem billigt. Eftersom det är så vått där vi har köksträdgården så är det omöjligt att odla direkt på friland, och med pallkragar slipper vi snickra och dessutom går det att stapla på höjden om man behöver det.


Gjorde någonting dig riktigt glad?
När man förklarat blomkålsodlingen för misslyckad men ändå hittar en stort och fint blomkålshuvud! Det gjorde mig överlycklig och förstås sugen på att odla blomkål i år också (och hoppas på att kålmalarna är färre än i år)

JPEG image E8ADC4CE3D3A 3blomkal1
Saknar du något under år 2016 som du vill ha år 2017?
Mer solljus i köksträdgården. Det finns en gigantisk hägg i hörnet av köksträdgården. Visserligen döljer den den jättejättefula fyrkantiga verkstadsbyggnaden bredvid, men jag kunde faktiskt stå ut med att se på den styggelsen ett par år om jag bara fick mer sol på mitt päronträd.


Vad önskar du att du gjort mer?
Sått mera sommarblommor. Det vore så härligt att få ha mer blommor omkring sig i köksträdgården.


Vad önskar du att du gjort mindre?
Hmm.. Jag kan faktiskt för inget i världen komma på vad jag eventuellt skulle ha kunnat göra mindre när det kommer till trädgården.


Bästa boken du läste i år?

Boken om Skillnadens trädgård! Men så är det också typ den enda boken jag har läst i år. Ja förutom Vem ska trösta knyttet och diverse babblarna-böcker.


Favoritprogram på TV?
Farmen. Jag skulle älska att få prova på att bo på landet, ha djur, kärna mitt eget smör och bada i en iskall sjö. Men så har jag en underlig förälskelse i operationssalar, så därför följer jag Greys anatomi ganska slaviskt.


Största musikaliska upptäckten?
Helt klart helmiradio! Det var den perfekta radiokanalen att ha på vid villan. Abba, Beatles, Michael Jackson och andra gamla pärlor. Nu lyssnar jag på samma radiokanal när jag snittar rosor på jobbet.


Vad var din största framgång på jobbet 2016?
Jag har äntligen blivit en självsäker florist som vågar ta för sig och vet att jag kan. Att vara kunnig och också visa det för kunderna skulle jag säga att är en av de viktigaste egenskaperna hos en försäljare.JPEG image AABC5F8F2E01 4


Största framgång på det privata planet?
Också här är det självsäkerheten som stått i centrum. Jag håller fast i min åsikt, och låter ingen trampa på mig. Jag har lärt mig att jag får vara precis den som jag är.


Vad spenderade du mest pengar på?
Jag skulle ljuga om jag sagt något annat än mat. Vi är dåliga på att köpa kläder och reser aldrig, men mat satsar vi ganska mycket på. Sedan är det förstås inte heller helt gratis att köpa en ny dator...


Något du önskade dig och fick?
Jag önskade mig en härlig färgskala på våra ägg, och nu i december när både Silvia och Viola började värpa blev min önskan uppfylld. Nu har jag chokladbruna, turkosa, olivgröna, vita, blåa och alla möjliga nyanser av beige.

JPEG image 0AED7BD7E26F 1


Något du önskade dig och inte fick?
Jag önskade mig ett överflöd av grönsaker ur egen köksträdgård, men något överflöd blev det inte tal om i år.


Vad gjorde du på din födelsedag 2016?
Vi kalasade till det rejält med tårta kaffe i trädgården med alla släktingarna. Ett åskväder fick jag också som en bonus.IMG 0023

IMG 0021


Vad fick dig att må bra?
Min trädgård får mig alltid att må bra oavsett om jag rensar ogräs, gräver, sår frön eller skördar färdiga grödor. Men att gunga med barnen är också ganska roligt.


Vem saknade du?
Min faffa. Det är hans stora grönsaksland som inspirerat mig så att få ta del av hans kunskaper skulle göra mig lycklig. Min faffa dog för 10 år sedan, men både han och hans grönsaksland brukar vara återkommande i mina drömmar.


De bästa nya människorna du träffade?
Viika! Jag är så glad över att hon praktiserade på Amalia i våras och att vi upptäckte hur bra vi trivdes tillsammans. Den dag Viika bestämmer sig för att bli florist så kommer hon att bli en superbra sådan.


Mest stolt över?
När jag blickar ut över en prunkande trädgård och en frodig köksträdgård är jag stolt. TÄNK att vi har skapat allt det här, brukar jag tänka. Och så funderar jag över hur det är möjligt att vi har hunnit på så kort tid.

JPEG image 15E1C03E0306 2

JPEG image 5191DF2ED401 4

IMG 0029


Högsta önskan just nu?
Att det ska bli ett perfekt odlingsår med många soldagar och lagom mycket regn så att man inte skulle behöva vattna så mycket.

image7


Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Mycket! Man lär sig hela tiden bara man vågar prova sig fram. Exempelvis ska jag använda mycket mer torrt material till vårens varmbänkar, så mycket mer bönor och ärtor, palsternacka, morot och sådant som jag vet att vi gärna äter mycket av.

tisdag 27 december 2016 - 17:54

Nu kör vi!

JPEG image DF42D31A7CA7 3

Kaos? Nädå, det är ju bara sortering av förpåsar som pågår på mitt skrivbord! Nu när vi har fått undanstökat julfirandet så kändes det med ens som att det är dags att börja fundera på det nya odlingsåret som stundar. Det är nästan som att jag har legat i dvala sedan september och fram tills nu och att det börjar gro lite försiktigt.

Att sortera sina befintliga fröpåsar och skriva upp vad som saknas är ett första steg till uppvaknandet. Senaste säsong gjorde jag bättre anteckningar över vad jag sådde när, så nu vet jag också bättre hur jag kan göra för att få äta rödbetor så tidigt som juni.

 

P1080769jRödbetsblast från juni 2016

 

Jag sorterade först enligt olika grönsaker; kål, rotsaker, lök, sallat, vintersallat osv och sedan praktiserade jag Sara Bäckmos sätt att ha ordning på sina fröpåsar. Jag vet inte hurudana lådor Sara har, men här fick det bli pafflådan som kattmaten köps i. Det är perfekt bredd för två påsar och på djupet ryms det många, många fler. Lådorna märkte jag upp per månad och satte frön som jag tänkte så i januari i den lådan och likadant för alla fröpåsar. Nu hade jag bara 4 lådor i lager (de är också utmärkta att sätta ägg i när man tänker ge bort), men så behöver jag bara januari-april än så länge.

I år tänker jag inte stoppa odlingsivern när den kommer. Jag tänker prova! En hel del tänker jag vinterså direkt på friland, en del i varmbänk och kallbänk och som en bonus tänkte jag testa hur det går om man sår i växthuset (ouppvärmt) och i hönshuset där det hålls plus-gradigt. I pannrummet tänkte jag hänga upp mina växtlampor och driva upp det som ska sås inomhus.

 

JPEG image DF42D31A7CA7 1

JPEG image DF42D31A7CA7 2

Visst låter det spännande! Ivern är stor och det tar nog inte många dagar in på det nya året innan de första fröna är i jorden. Tills dess rekommenderar jag att ni odlingsivriga lyssnar på Sara Bäckmos och Johannes Wätterbäcks gemensamma, nystartade podcast Två odlare emellan! Suveränt att ha i öronen!

tisdag 27 december 2016 - 17:17

Yes we did!

Jag lämnade er med en riktig cliffhanger! Lät vi soffan stå kvar eller flyttade vi den efter 2 år på samma ställe? Vi flyttade den, och det blev så himla bra vill jag påstå. Det enda dåliga är att vi inte har lika lång "gung-sträcka" för trapetsen/gungan/ringarna längre. Men själva soff-hörnet blev mysigt!

Till förra inlägget fick jag en förfrågan om att visa planritningen över vårt hus. Vi har en "ordentlig" sådan någonstans, men nu orkar jag inte börja gräva efter den, så det blir en hastig skiss på snöflinge-stansat ritpapper.

 

JPEG image 7BF798D7F4D8 5Det här är planritningen för ett 1864-hus med tillbyggnad 1990.

 

Till vänster är alltså bottenvåningen och till höger övre våningen. Vindsvåningen ser till pappers ganska okej ut, men riktigt praktiskt är den inte med höjdskillnader på golvet, snedtak och dörrar så små att man måste böja sig för att inte slå i huvudet. Varför kunde man inte planera sina hus förr i tiden?

Den som kommenterat hade trott att vårt kök och vardagsrum satt ihop, och skulle jag få välja så skulle jag vilja ha det mer på det sättet. Då skulle vi få mycket större yta att röra oss på, och det bästa skulle vara att vi kunde ha en spis i vardagsrummet! Nu har vi bara en liten jötul innanför köksdörren. Den värmer bra när vi eldar i den förstås, men det är inte så mysigt att sitta i köksdörren med fötterna framför brasan.

Men back to the vardagsrum.

JPEG image 7BF798D7F4D8 4

JPEG image 7BF798D7F4D8 3

JPEG image 7BF798D7F4D8 1

 

Det kan hända att det blev mysigare eftersom vi inte har ryggen (när vi sitter i soffan) mot gatan längre utan in mot gården. Som du ser är vi inte de som vill ha vitt-vitt-vitt utan mer kontraster och jordnära färger. Vi har flera gånger försökt att ha mindre prylar framme, men det känns bara stelt och inte alls som vi med tomma ytor och tavellösa väggar.

 

JPEG image 7BF798D7F4D8 2

Från soffhörnet har man uppsikt över vardagsrummet, tv:n, båda fönstren mot gatan och så ser man dessutom rakt in i köket och kan konversera med den som står där. När vi kastar ut granen blir det lite mera utrymme för barnens leksaker, men så ska en stor kaffebuske få flytta hem igen också. Min bror har varit fodervärd åt den, men nu flyttar han till Åland så då får busken komma hem.

Hoppas ni har haft en trevlig julhelg förresten. Jag har jobbat alldeles för mycket och därför också sovit mycket mer än vanligt. Nu börjar jag ändå vara ikapp och har (trots den rådande stormen) börjat planera inför en ny odlingssäsong.

söndag 18 december 2016 - 15:48

Varför alltid till jul?

Nu är det inte ens en vecka kvar till julafton. Idag försöker vi göra det riktigt juligt här hemma, lyssnar helhjärtat på julmusik och vrider upp kulstämningen till max. Jag ska jobba lika helhjärtat från och med tisdag eftermiddag och fram till julafton klockan 13. Det är min absoluta favorittid vid Amalia, så fastän det är stressigt och jättetungt, så är det så underbart roligt. Det är min 10:onde jul i branchen, men absolut inte det sista.

JPEG image 530E360B38F0 1

För 2 år sedan flyttade jag soffan dagen före julafton. Till skillnad från då är det ju flera dagar till julafotn ännu, och soffan är inte ännu flyttad. Men tanken är född och svår att stoppa! Det var så att jag satte mig på golvet och filmade min dotter som gungade, sedan satt jag kvar på golvet... Det var ett ganska skönt ställe att sitta på, och så såg man ända in i köket. Kanske, kanske testar vi hur det skulle vara med soffan rakt innanför dörren i vardagsrummet, så skulle barnen få ha sina leksaker där soffan är nu. Vilken cliffhanger!

 

Nu har vi inte så där juligt som jag skulle vilja ha det här hemma ännu, men istället bjuder jag på en kavalkad med juligheter från tidigare år.

julkollage

Så återstår det att se hur det blir med soffan.

lördag 17 december 2016 - 09:00

Himmelin kan bli din!

Nu när ni läser det här är jag i jobbet. Antagligen tillverkar mera julplanteringar, binder buketter och gör beställningar på löpande band, när jag inte paketerar en julklapp åt en kund förstås. Det är inget fel alls med att jobba lördag veckan före julafton. Jag förutspår att det är många kunder som har planerat att överräcka en julblomma åt grannen eller annars bara insett att de behöver ännu en hyacint där hemma. Och det bästa med juletiden är att det finns mycket att göra och att alla är så glada trots den stress som allmänt råder.

 

JPEG image 1C36ECF5C705 1

JPEG image 1C36ECF5C705 2

JPEG image 1C36ECF5C705 3Här beskådas ett urval av de julplanteringar som blivit tillverkade denna vecka.

 

Min man och barn är ute på granjakt så länge jag jobbar idag. För min del ska granen helst ha tätt med tjocka barr och inte vara så bred. Den får faktiskt vara lite "ful" i modellen bara den har många tjocka barr. Men Oravaisgranarna brukar se bra ut, så vi får hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Men! Nu när jag jobbar mycket och inte har tid eller ork att blogga, så tycker jag iallafall att ni ska besöka Kittys blogg. Just idag är det jag som bidragit med ett blogginlägg till julkalendern, och det är inget mindre än en utlottning! Ni har chansen att vinna en finfin specialtillverkad himmel direkt från mitt arbetsbord.

JPEG image 68FD79BC7552 3

Jag hoppas att du har lyckan på din sida och att du har en fortsatt trevlig helg!

fredag 16 december 2016 - 22:26

Mer ljus i mörkret

Mörkret är riktigt tät i köksträdgården så här års. Det är dött och livlöst. Det här måste vi göra något åt tänkte vi, så vi installerade en strålkastare i växthuset och riktade den lite snett uppåt. Tadaa! Här har vi kvarterets mest kraftfulla vinterdekoration.

 

JPEG image FCAF2D30460E 1

JPEG image FCAF2D30460E 2

Den där säcken borde vi kanske flytta bort jo.

 

Tyvärr är det i skrivande stund lika mörkt i köksträdgården som tidigare. Ett fel har inträffat och lampan slocknat, men det ska åtgärdas så snabbt som det bara är möjligt med två wild kids i hälarna.

tisdag 13 december 2016 - 23:17

Julklappsrim

En jättebra julklapp till någon med hår kan exempelvis vara en ask med hårnålar. Men hur rimmar man på det? Jo så här! 

"Överallt och här och där
en liten pinne är.
Men aldrig finns den där den fanns
Och hittas ingenstans.
Mamma avskyr ansiktshår
Och därför denna gåva får.
70 nålar i en låda
Vi hoppas nu att lugn ska råda."

 

IMG 3522

På den här klappen stod det också "God Jul Sandra. Önskar Sandra." Fast egentligen var det min man som betalade dem och påstod att jag snart kommer att ha slarvat bort dem alla. Ett år borde de ju ändå räcka, eller?

Det är roligt att rimma, så i år tror jag att jag ska satsa på lite rim till en del klappar. Ska du?

måndag 12 december 2016 - 10:00

Den stora ägglossningen

Alla känner väl till hur Benjamin Syrsa får julkort från olika disneyfigurer på julafton. Här kommer ett julkort från tanterna och deras tuppar i vårt hönshus.


JPEG image 0AED7BD7E26F 9

JPEG image 0AED7BD7E26F 11

JPEG image 0AED7BD7E26F 12

 

Idag fick de gå ut och vädra sig en liten stund. Egentligen borde vi få fixat taket innan de får vara ute eftersom det har varit så många fall av fågelinfluensa i norden, så tamfåglar ska hållas separerade från vildfåglar... Och när taket är sönder är de ju inte direkt separerade från omvärlden. Som vanligt hålls största delen av flocken lite längre bort medan Hildegard gärna kommer fram och pratar lite. Hon är lite fulsnygg, men kommer undan då hon har fina blå ägg.

Och på tal om blå ägg! Nu i helgen började äntligen min engelska araucana Viola värpa sina blå ägg! De är blåare än blåast men det är hemskt svårt att få till ett ljus som skulle ge dem rättvisa. De är verkligen jätteblåa. För övrigt är färgpaletten på våra ägg riktigt snygg nu.

 

JPEG image 0AED7BD7E26F 1

Eller hur!?

Äggen är så smutsiga nu när det är så många hönor att de inte ryms på sittpinnarna på natten. Då sitter en del av dem istället på kanten till värpredet och alla ägg som ligger kvar från dagen blir nersmutsade. Men vad ska vi börja hitta på med alla ägg vi får??? Vad finns det för äggstinna maträtter att använda sig av när man har en överproduktion? Av 20 hönor är det åtminstone 12 som värper, antagligen fler, så as we speak har vi ett lager på nästan 100 ägg. Ett verkligt I-landsproblem.

Den hälsningen kom från Josef, Kaj och Kevin samt 20 bruttor. Passligt nog heter en av våra gästande hönor Tomten. En sussex-araucanablandning som passat ypperligt in med sin vita fjäderdräkt. Jag känner starkt att jag behöver en stor och fet sussex jag nu också. 

söndag 11 december 2016 - 17:33

Söndagsfeelis

Här har vi en väldigt avslappnande söndag... för tillfället iallafall. Vi har en trotsig fyraåring som skriker omotiverat och slår sin lillasyster. Lillasystern i sin tur slår tillbaka och har en av kindtänderna på kommande, vilket leder till matvägran, feber och magproblem. Men just precis nu sjunger en man "gläns över sjö och strand", Leon leker med lego på golvet, Milea vaggar en kanin och en ikea-råtta i sin famn, och fadern i huset ligger raklång på soffan. Visst låter det idylliskt?

Vi kom oss faktiskt ut på gården idag också. Milea älskar fart och att sitta på sparken, så vi måste naturligtvis prova hur hårt det gick nerför vattentornsbacken. Svar: JÄTTEHÅRT! Halvvägs ner måste jag börja bromsa för att hinna stanna i korsningen. Jag hoppas att ingen någonsin sandar gatorna helt så att det i fortsättningen också går bra att ta sig fram med spark och susa nedför vattentornsbacken.

 

JPEG image 59309FA1C70C 1

JPEG image 0AED7BD7E26F 4

JPEG image 0AED7BD7E26F 2

JPEG image 0AED7BD7E26F 3Mössorna står deras mommo för.

 

Och vet ni vad, vi har fått dagisplats åt båda barnen efter nyår! Hurra hurra! Det blir lite mer knåpas när vi inte fick plats här i centrum utan måste köra ett par kilometer till en av byarna varje morgon, men jag tror det är värt det. I morgon ska vi på ännu ett inskolningstillfälle och förhoppningsvis få pojkvaskern lite mer engagerad i att leka med de andra barnen. Att vi äntligen fått dagisplats innebär lite mer frihet för många inblandade parter. Speciellt jag är riktigt glad över det här, så kan jag börja arbeta lite mer och inte behöva kämpa mig igenom alltför många hemmadagar med trots och skrik.

Det är ljuvligt med att det finns andra som kan (och vill!) ta hand om ens barn på dagarna så att man själv kan njuta av det kreativa och avslappnande arbetet.

 

tisdag 6 december 2016 - 23:00

En självständighet som alla andra

En enda gång har jag fått klä upp mig och ha det riktigt festligt på självständighetsdagen. Mamma hade sytt en sandfärgad långklänning åt mig och jag kände mig så fin. Jag gick sista året i Topeliusgymnasiet där det vart tredje år ordnas en större festlighet för att fira Finlands självständighet.

Jag satt i festkommittén och hade hand om dekorationerna tillsammans med ett par andra kreativa själar. Vi hade långbord i högstadiets matsal ("jättefestligt") med vita dukar och blå löpare. På de blå löparna hade vi spegelglasbitar som gav en mycket fin effekt. Jag minns att spegelglaset var min idé, så därför var det jag som hamnade att leka roskisdykare vid en glasmästare och sedan slå sönder speglarna i ännu mindre bitar. I taket hade vi hängt trådar med styrox på och klippt ut snöflingor i papper. Efter middagen dansade vi bland annat till "new york, new york" i ahlbeckssalen.

Det året var tiden när jag mer eller mindre levde med min kamera i handen, så jag har svårt att tro att jag inte skulle ha dokumenterat något alls. Därför är jag rädd för att jag mist de bilderna för alltid. Mamma lyckades iallafall gräva fram en sån där klassisk "min-dotter-har-klätt-upp-sig-och-ska-på-bal"-bild. Det enda jag inte förstår är vad jag tänkte med frisyren?

 

JPEG image 98789B0B4F47 1Mamma och jag strax före TG's självständighetsbal 2005

 

 

I år gjorde vi något som vi aldrig förut har gjort på självständighetsdagen, men som de flesta andra tycks ha som tradition -baka pepparkakor. Idag var jag väldigt tacksam över de många gånger vi har bakat pepparkakor med pepparkaksexperten Fammo Eva när vi var små. Fammos pepparkaksdeg är av den bättre sorten som går att baka väldigt tunna och det blev både traktorer, truckar, kaniner, katter, snöflingor och grisar.

pepparkaksbakpepparkakor

Nu kan vi bjuda på glögg och pepparkakor när någon kommer och hälsar på oss. 

 

Hittills har jag varit väldigt noga med att barnen inte behöver äta socker och sötsaker. Det har gått jättebra och skulle säkert fortsättningsvis gå vägen när de inte vet av annat. Men jag kände att nu till julen vill jag kunna baka pepparkakor och på det sättet skapa minnen och traditioner tillsammans... Men något vitt socker hamnade ändå inte i degen, och inte blir det söta tårtor, kex eller annat än mörkchoklad för det.

...Och min favoritpepparkaksform. Hittills har det varit ett moln, men nu är det snöflingan som barnen fick i dagens paketjulkalender

Vilken form på pepparkakorna föredrar du?