Visa alla inlägg skrivna augusti 2016

onsdag 31 augusti 2016 - 12:54

Dagens flowerpower

Lunchhälsningar från en florist på jobb. Det blev ingen särskilt tilltalande lunch idag, bara en ruispala med mycket pålägg och sallat. Jag äter nästan aldrig bröd utan mycket smör och pålägg på, för då blir jag ändå hungrig igen efter en stund och måste äta igen. Och det känns onödigt att behöva ta insulin (diabetiker här hej!) för att bli hungrig så snabbt.

 

IMG 0402Kalanchoe/Höstglöd i snittformat. Hållbar, fräsig och skulle passa utmärkt på vårt köksbord...

 

Marie ville se mera buketter och snittblommor, så jag ska försöka börja lägga in lite mer sånt nu. Buketter och snittblommor ligger mig också väldigt varmt om hjärtat, så det är väl klart jag ska ge lite blomsterglädje till världen. Jag har ett helt lager med bukettbilder från sommaren så material finns i överflöd. Vad ska vi kalla hela serien? Dagens flowerpower?

 

Nu är snart mitt kaffe uppdrucket, energin tillbaka på sin plats och lunchpausen över. Det ska bli två begravningsbuketter innan jag börjar ställa i ordning inför helgens stora CRAZY DAYS! Vi behöver få utrymme i hyllorna inför höstens nyheter som snart börjar trilla in nästan lika snabbt som löven faller från träden. Följ Amalias instagram för att få mer info om helgens fenomenala erbjudanden (Psst! med start redan imorgon). Nej, jag är inte sponsrad för att säga så, men erbjudandet är så otroligt bra att jag själv också satt undan en hög inredningsdetaljer till vårt hem.

 

 

tisdag 30 augusti 2016 - 21:47

Äntligen björnbärstid

Den här tiden brukar räkna som björnbärens tid. Stora, saftiga bär. Svarta som natten och riktigt goda om de får mogna tillräckligt länge. De övergår ganska snabbt från det rodnande stadiet till att vara svarta, men jag skulle rekommendera att vänta ännu längre fastän de ser färdiga ut. De ska nästan vara så färdiga att de faller ner i handen när man plockar dem. De ska se svullna ut, som om de nästan kunde explodera vilken sekund som helst.

 

JPEG image AABC5F8F2E01 10

 

I år har det känts som om de aldrig kommer att hinna bli färdiga. Snuvad på konfekten. Men så gick jag ut med en 1-liter stor skål och fyllde den till bredden. Sedan visade det sig att det var nästan på dagen förra året som jag plockade den första näven med björnbär.

 

JPEG image AABC5F8F2E01 11

JPEG image AABC5F8F2E01 12

 

Kärlet ser litet ut, men det är en liter. De här bären fick gå direkt i frysen (utan att passera gå. Hehe, gammal monopolskada), vi äter fortfarande blåbär, saskatoon och hallon så det är ingen som orkar äta upp allt direkt. Som tur är så går björnbär jättebra att frysa och använda i bakverk eller som kräm. För två år sedan när jag var på BB fick jag björnbärskräm till efterrätt. Det var den godaste kräm jag någonsin ätit, och får man själv bestämma hur söt krämen ska vara så blir det ännu bättre.

 

Nu håller jag tummar och tår för kung och fosterland att vi får en varm och fin höst som låter resten av bären mogna också.

måndag 29 augusti 2016 - 23:12

Don't try this at home

Vet ni vad jag gjorde en kväll nu i helgen... Brände upp de sista ljusstumparna i vårt kärrhjul.

...och testade så att en macbook klarar av att få varm stearin på skärmen.

 

JPEG image AABC5F8F2E01 8

JPEG image 841A5068E58E 1

JPEG image FA6C2C5F6129 2

Men det var ju väldigt mysigt så länge det varade.

måndag 29 augusti 2016 - 21:22

Två brudbuketter

Jag brukar inte dela med mig av binderiarbeten här särskilt ofta. Inte av någon speciell orsak, det har bara blivit så när det är trädgården som fått all uppmärksamhet. Nu händer det inte så mycket roligt på utsidan längre, så nu blir det kanske mer fokus på andra sorts växter.

I fredags (då när jag frisyrkrisade) band jag två ganska olika brudbuketter med tillbehör. Här är tillbehören till det ena bröllopet.

JPEG image 8B728E667BAE 1

 

Och här är brudbuketten enligt önskemålen: Ljus, blek och grå.JPEG image AABC5F8F2E01 3JPEG image AABC5F8F2E01 4JPEG image AABC5F8F2E01 5

 

Trendiga färger, trendig eucalyptus.

 

Den andra buketten var en sån som gick jättejättesnabbt att binda. Tre blommor och eucalyptus. Men då är de där tre blommorna inte några små germini.

 

JPEG image AABC5F8F2E01 6

En riktig sensommardröm.

söndag 28 augusti 2016 - 22:49

Blommor räddar frisyren

För tillfället frisyrkrisar jag värre än vanligt. Jag vet inte riktigt vad jag vill eller vad jag ska göra med pannluggen. Jag vill ha så pass långt hår att det hålls där det ska om jag flätar eller redan lägger en hästsvans. Men min hår är så tjockt att jag behöver ha uppklippt ganska mycket för att få luftigt åt hårbotten, och då är det alltid någon kortare hårtest som ramlar ur flätan/svansen.

På sevendaysfesten ville jag ha en festligare frisyr och helst lite uppsatt på något vis. Joomenvisst, hur fixar man sådant på sig själv den där sista timmen innan man behöver köra iväg? Den gången löste jag problemet med 25 hårnålar (och ändå föll nackhåret ner!), rudbeckia, dahlia, björnbär och myntakvistar.

 

JPEG image B94DB10355D2 8

Härom dagen frisyrkrisade jag igen när jag skulle till jobbet. Det var en riktig bad hair-day och jag kände mig motivationslös och bara "blah". Hur ska man kunna åstadkomma två brudbuketter och en massa annat småpyssel i det tillståndet?

 

JPEG image AABC5F8F2E01 1

 

Min räddning blev en huvudkrans av den allra enklaste modellen. En floratejpad järntråd lindad med ett par kvistar eucalyptus. Med den på huvudet kände jag mig som en florist igen och kunde jobba effektivt. Den var inte perfekt. Den satt inte perfekt. Och det gjorde inte mitt hår mindre smutsigt. Men den drog blickarna till sig från mig lika fräsch som ett nyskördat spenatblad. Till och med min frisör hade gillat idén och berättat det för min mommo dagen efter.

 

100 poäng till hårkransar!

torsdag 25 augusti 2016 - 15:45

Halm vs. Grus

Förr eller senare har jag tänkt täcka in allt som inte är brukat i köksträdgården. Det blir alltid senare, men så har jag heller inte riktigt någon tidsplan. Vartefter jag har lyckats få tag i pafflådor har jag nu de senaste veckorna täckt in närmast jordgubbslandet och hönshagen. Bara slängt paff på gräset och på det halm.

 

JPEG image 15E1C03E0306 4

JPEG image 15E1C03E0306 2

JPEG image 15E1C03E0306 3

 

Det kan ju tyckas vara lite onödigt arbete så här i slutet av augusti, men jag är inte på långa vägar färdig i köksträdgården ännu för säsongen. Så är det också nu jag har tid med sånt här "lyxpyssel" som inte ska förse oss med grönsaker. No way jag skulle börja sätta värdefull vår-tid på att snygga till gångarna mellan odlingslådorna.

 

Många gånger har jag hört att folk gärna skulle ha grus mellan lådorna... Ja, det kan man ha, men jag föredrar naturligt material som halm, spån eller hackade kvistar av den enkla anledningen att jag vill kunna reparera på ett enkelt sätt. Låt mig förklara: När man välter en skottkärra med jord på en grusplan är det svårt att få bort all jord (dessutom kommer det lätt med grus i jorden) och det börjar växa ogräs i det som lämnar kvar. När man välter jordlasset på halm kan man försöka få bort det mesta och sedan slänga dagstidningar/paff på innan man lassar över ny halm. Så gör det heller inget om det kommer halm i jorden, det går lika bra att använda den för det. Jag vill helt enkelt kunna brassa runt med min skottkärra, slira i kurvorna och slänga växtrester över axeln utan att behöva vara rädd om underlaget.

 

En annan fördel med att ha organiskt material i sin köksträdgård, är att det är enkelt när man vill förstora. Nu slänger jag bara på jord direkt på halmen och planterar min fläderbuske i en hög istället för att gräva ner. Paffen som ligger närmast jorden förmultnar småningom och rötterna kan söka sig neråt så långt de bara vill. Det här gillar både maskarna och jag.

 

JPEG image 15E1C03E0306 6Fläderbusken här närmast är planterad så som jag beskriver i texten. Hallonraden lite längre fram är också satt på paff, men med lite hönskompost under för att ha lite mer att ta till.

 

Jag har till och med efterlyst paff på facebook-loppisar för att kunna täcka in alla gräsbeklädda gångar i köksträdgården. Så kan jag med gott samvete låta snön täcka in allting ännu mera sedan längre fram.

torsdag 25 augusti 2016 - 09:10

Kadaverdoft

JPEG image 620374F04884 3

Snart slår asblomman ut sina lila kronblad i vårt kök. Men om vi fortsätter att konsumera bönor som vi gör så kommer vi knappast att märka blomningen på lukten iaf. Här skulle jag vilja insert den där emoijin med tandflinet.

onsdag 24 augusti 2016 - 23:41

Att renovera en tomtgräns

Jag minns när vi flyttade in hit för 6 år sedan, att jag beundrade den där stenmuren mot grannen i söder väldigt mycket. Ja, jag tyckte om den utom på höstarna och vårarna när jag fick försöka peta bort smala pilblad ur alla springor.

Men tiden har satt sina spår (pilarna är till exempel för länge sedan bortgrävda), och nu i år har det knappt synts att det någon gång varit en stenmur. Redan i våras pratade jag med grannen och frågade om det är okej att jag "renoverar" lite på gränsen. Som tur var hade de inget emot det, så jag kunde med gott samvete ta upp alla stenar och rensa bort alla synliga rötter av kirskål, kvickrot och åkervinda.

 

JPEG image 15E1C03E0306 5Det är buskblåbäret 'Blue North' som ska få breda ut sig och bilda en häck vid vår södra tomtgräns.

 

Nu är rötterna borta, en rotspärr strategiskt placerad till min fördel och Blåbärsbuskar planterade i den nya bänken som blev byggd av alla stenar vi vände upp. Här får blåbären all spelrum de behöver, grannarna något att titta på och vi något som markerar var tomtgränsen går. Alla parter nöjda!

onsdag 24 augusti 2016 - 22:28

Myntagardinen i köket

Jag hade ett rejält mängdproblem med myntan i år. Både kungsmyntan och chokladmyntan hade växt sig enorma och bredde ut sig över halva cementringen var. Den stackars jordgubbsmyntan stack det bara upp blommor av medan ingefärsmyntan ändå gav en knippe blad.

Mynta är jättegott att göra te av, och ger en stark frisk smak. Jag visste inte ens hur mynta-te smakade förrän förra hösten när vi drack trädgårdskaffe vid Sandra K. Vilken Aha-upplevelse! I år har jag därför satsat på ett par mynta-sorter som nu hänger på tork i gardinstången i köket.

 

JPEG image 620374F04884 2

JPEG image 620374F04884 1Det här är bara chokladmyntan. Kungsmyntan plockade jag isär och torkar i maskin.

Som tur var råkade jag ha en ledig gardinstång i köket (jag har inte kunnat bestämma gardinmodell ännu) och hängde upp myntan på rad. Sedan insåg jag hur snyggt det är med ett gardin som inte är av tyg så nu vill jag ha det så här året runt! Jag behöver bara hitta något som håller sig en tid, och som jag inte har tänkt använda till te (allt som hänger på tork blir i regel dammigt och obrukbart efter en överdriven torktid).

Eucalyptus skulle funka bra, men den är för blå i tonen för vårt kök. Kottar går. Kvistar funkar... Argh, det här måste jag definitivt fila på tills myntan har torkat färdigt.

 

Vad tycks är det inte lite annat än fladdriga tygbitar?

tisdag 23 augusti 2016 - 10:09

En äggande syn

Det lär vara så att när en unghöna börjar värpa, och lägger sina allra första ägg, så är de äggen extra goda. Jag har aldrig testat, utan bara hört att det ska vara så. Men igår när jag sorterade äggen och plockade in dem i facket passade jag på att koka Snöfrids och Helmis första ägg.

JPEG image C8D17857671E 1

JPEG image C8D17857671E 2

Jag kan inte påstå att jag kände någon stor skillnad. Egna ägg smakar redan så mycket så om de är en gnutta godare för att de kommer från en unghöna, så märks det inte så bra. Men så var äggen förstås ungefär en vecka gamla redan, kanske de smakar ännu godare om man står med kastrullen färdigt under rumpan på hönan när ägget kommer.

Som ni ser så börjar vi ha riktigt fin variation på äggen nu. Blå, grön, vit, beige och bruna i olika nyanser. Det jag saknar är riktigt mörkbruna och turkosa, men de är på kommande. Mörkbruna maranägg borde börja anlända småningom, medan vi får vänta på de turkosa engelsk araucana-äggen en stund ännu.

Det om ägg. Ät en omelett och bli glad.