Visa alla inlägg skrivna 2018

söndag 18 november 2018 - 20:30

Kungens stjärtlappar

Också idag sken solen och då passar det utmärkt att fortsätta gräva ner bokashihinkar och förbereda odlingslådorna inför vintersådder. Det lär bli kallare nu så det här var kanske sista dagen med jordigt trädgårdsarbete för i år. 

Visste ni att odlare i allmänhet mår bättre? Att ha händerna i jorden är hälsosamt och ger energi, det är därför du ska gå barfota på sommaren också.

126B0DD3 421B 4BB5 AD3F C0BF776930B64398343D C545 4967 A92C B386184B4B0F

Dagens skörd bestod bland annat av en gigantisk morot, den tillsammans med andra morötter och palsternackor blev en stor hög grönsaksbiffar. Eller "Kungens stjärtlappar" som min mamma namngav grönsaksbiffar till när jag var liten.

söndag 18 november 2018 - 14:30

Nu spirar det!

Solskenspromenaden hem från jobbet igår gav mig så pass mycket inspiration att jag bytte kappan mot trädgårdsjacka och gick ut. Mina händer har längtat efter jord.

För att ha något slags mål bestämmer jag mig för att gräva ner bokashihinkarna (det är riktiga surdegar som lätt lämnar stå ett halvår innan jag tar tag i dem). I mina tre mest sydliga pallkragar hade jag vitlök i somras och tydligen har jag skördat slarvigt. Här och där finns vitlöksklyftor med utskjutet skott . De gräver jag ner igen och hoppas att jag minns var de är.

A4F5AB90 F00C 4E2A B883 87C86E1ACDB00F3DE98B 59BD 45EB BA2C 350905DB50F2

 

Jag skördar ett par palsternackor och morötter och tänker att det skulle sitta fint med grönsaksbiffar den här helgen också. Så länge vädret är milt behöver jag inte bekymra mig om hur jag ska ta tillvara på det som fortfarande finns kvar i landet. Det är bara att hämta in när det behövs.

Till och med sallaten på friland är jättefin ännu. Det är inga stora historier vi pratar om och de växer inte längre eftersom ljuset är för dåligt nu, men de smakar gott ändå.

 

7B5E5A40 58BA 470D BAF9 1C66B5B762C2A48A26B5 9D17 49BF B6B9 655B70CF327618FB5E85 A7F7 4122 B8D9 7366F90D2D0C

 

Säg det onda (varm senhöst) som inte för något gott (möjligheten att odla) med sig!

fredag 16 november 2018 - 10:00

Blommor med känsla

När jag står med en kund bredvid, beredd att binda en blombukett enligt hennes önskemål, så frågar jag alltid hurudan bukett det är frågan om. Är det till uppvaktning eller sorg?

Jag har tänkt på att det kanske kan kännas som att jag frågar det här av nyfikenhet (speciellt när vi pratar om småstäder som Nykarleby där alla känner till alla). Varför jag frågar det här är bara för att kunna ge dig som kund en så anpassad bukett som möjligt. För mig känns det nästan som att jag sätter känslan i buketten bara för att jag vet vilket tillfälle det är.

C2C6E856 392D 4E0C 8285 4E0350046A657D3A5A41 C9A8 4C44 9C6C 023354903DB6

Låt mig ge ett exempel. Härom dagen band jag en bukett i blått och vitt som var ämnad för en familj som precis fått en baby. När jag står med blommorna i handen kommer en annan kund in och väljer samma blommor, men till helt motsatta ändamålet, som kondoleans åt en familj som mist en anhörig. Blått och vitt är också vårt lands färger och används för att hylla krigsveteraner både vid uppvaktning, vid livets slut, de stupades dag och vår självständighetsdag.

Min point är bara att samma blommor kan användas vid så många olika tillfällen och om du berättar för mig om det är till uppvaktning eller sorg, så kan jag binda med den känslan i åtanke.

Hoppas att du väljer en helgbukett som passar dig och dina känslor idag när vi igen en gång får ha fredagsfeelis!

torsdag 15 november 2018 - 10:30

Min vinterodling

IMG 8558

 

Jag visste inte riktigt vilken guldgruva jag har i mitt växthus förrän föreläsningen om vinterodling som jag skrev om igår. Egentligen hade jag velat lägga pannlampan på huvudet och gå ut redan igårkväll, bara för att beundra allt det där gröna jag vet att jag har i mitt "skafferi".

Vilket nyvärde alla de här pyttesmå bladen fick för mig bara för att en så mycket mer erfaren odlare berättar sin historia. Spenaten tillexempel, den sådden har jag nästan förklarat som misslyckad. Då kommer Sara och berättar om sina små spenatplantor som övervintrar och börjar växa så fort ljuset återvänder och luften blir ljummen. Vilket försprång de har! Jag hoppas att jag lyckas övervintra mina småttingar i vårt otäta växthus (att det är otätt gör att fukten kan försvinna och på så sätt skadar det inte plantorna. Dessutom slipper jag gråmögel)

 

IMG 8559IMG 8560

Någon gång i sommar sådde jag alla de här härdiga gröna bladen, men värmen ställde till det lite för en del av dem. Vinterportlaken fick väl bråttom och började blomma. Vad gör jag med den, frågade jag av Sara Bäckmo igår under frågestunden. ÄT! blev svaret. Idag efter dagislämningen gick jag därför en sväng och knaprade i mig lite gröna blad. När jag har mera tid ska jag klippa en större mängd och göra en god grönsallat. Men nu ska jag köra iväg till min mamma som bjuder på en favoritlunch, nämligen buillabaisse!

onsdag 14 november 2018 - 22:51

Tack Sara Bäckmo!

Ungefär 3 minuter efter att Sara började prata dök min odlingsglädje upp som gubben i lådan! Jag som trodde att min lust att bry mig om köksträdgården av misstag blivit nergrävd någonstans i jorden i väntan på våren.

 

IMG 8547Jag tillsammans med min största trädgårdsinspiratör.

Jag inspireras lätt av glädjen som finns hos andra människor, eller rent av så något så enkelt som deras existens. Nu fick jag ingen lång pratstund med Sara, men istället fick jag lyssna och insupa tips och odlingsglädje i några timmar. De foton som Sara visade återgav den gröna färgen till mina fingrar.

Vilken tur att vi har så många plusgrader ännu så att jag kan gå ut och förbereda vintersådder nu när jag är så fylld av inspiration! Jag har redan jättemycket grönt i växthuset, så på det sättet är jag en lång bit på väg, nu behöver jag bara förbereda od

lingsbäddar där jag kan så frön och få supertidiga skördar.

 

vintersallatVintersallat i pallkrage med lock. November 2016

 

IMG 8549Växthuset nu i november 2018.

 

STORT TACK till Sara som så givmilt delar med sig av erfarenheter och tips! Det känns superbra med en ordentlig inspirationsboost så här i mörkaste novemberslasket.

onsdag 14 november 2018 - 08:30

Diabetes, en folksjukdom

Idag den 14:nde november är det VÄRLDSDIABETESDAGEN! Diabetes är en sjukdom som drabbar allt fler för varje år, och ingen vet riktigt vad det beror på. Forskarna jobbar hårt men vår kropp är krånglig och bra på att behålla hemligheter och svar på VARFÖR människor drabbas av diabetes. Det senaste budet är att det kan bero på ett virus, men många tror också att vaccin av olika slag kan göra så att sjukdomen bryter ut.

resizedimage800532 libre

Du får jättegärna fråga mig om det är något du funderar på angående diabetes, så svarar jag. Jag kommer också att köra en instastory-dag med diabetestema (@sandrasgronafingrar) dagen till ära!

Jag var själv bara 8 år när jag blev diagnostiserad år 1996. Det är snart 23 år sedan men ännu har jag inte behövt drabbas av några följdsjukdomar, och det får jag vara glad åt så länge jag slipper. Följdsjukdomar är bland annat nersatt syn (kan leda till blindhet), cirkulationsstörningar, hjärt- och kärlsjukdomar och njursvikt.

För att uppmärksamma världsdiabetesdagen kan du klä dig i något blått och skänka en tanke åt alla oss som dagligen behöver ta hänsyn till vad, hur mycket och när man äter och dessutom beakta närmaste timmarnas aktiviteter och eventuellt stresspåslag. 365 dagar per år.

varldsdiabetesdagen20WHO20diabetes20typ20120diabetes20typ202 0


 

Jag har skrivit en hel del om diabetes, till exempel

Ett jätteinformativt diabetesinlägg

Ät vad du vill, men ta insulin!

En diabetesstory

Min liebling Libre

Diabetesvlogg

 

tisdag 13 november 2018 - 21:00

Besök Virrat!

Någonstans i Virrat finns en jättefin utsikt med en rak klippvägg vid vatten. Det var den vi hade tänkt att vi skulle pausa vid när vi istället hamnade vid en fin fors bredvid ett virrvarr av skyttegravar. Det duger som bensträckare att gå i de djupgrävda dikena och fantisera hur männen kröp omkring på samma plats för mer än 100 år sedan.

 

64°15'57.0"N

23°43'14.5"E

är de exakta koordinaterna till den här platsen i Virrat

 

IMG 8494IMG 8495Ett par lyckliga parenteser på väg på barnfria semesterdagar

 

Jag har inte alltid varit intresserad av historia (det beror högst antagligen på att det innebär mycket text med invecklade förklaringar och mängder av årtal som jag aldrig kommer ihåg) men på senare tid kan jag ändå känna att det kan vara roligt att veta mera om vad som hänt i vårt land. Lokalhistoria och egenhistoria har jag alltid tyckt om så nu är det som att jag utvidgar vyerna med Finlands historia också.

IMG 8436IMG 8434Virrat 2

De här skyttegravarna grävdes under första världskriget för att förhindra att tyskarna skulle ta sig till St. Petersburg genom Finland, men förblev oanvända. De är en del av en slags "skyddssträcka" (Till Rysslands fördel) som löper från Valtimo via Kuopio, Tammerfors och ner till Helsingfors. Den här punkten i Virrat är en av tre viktiga ställen där det på grund av våra tusen sjöar och vattendrag skulle ha varit liiite enklare att ta sig fram.

Dagens historialektion avslutad. 

Är du inte intresserad av skyttegravar är det ändå en jättebra bensträckar-plats med superfin skog och mäktigt vattendrag.

måndag 12 november 2018 - 22:37

Att rädda en måndag

När måndagen är på sitt allra värsta humör blir det liksom väldigt mycket måndag på en och samma gång. Inget kaffe i världen hjälper och knappt heller chokladen som praktikanten bjuder på som tack för de här veckorna. 

Hur kan klockan gå så långsamt utan att stanna?

Jag är så trött att jag skulle kunna tänka mig att lägga mig ner på kassadisken med huvudet på betalterminalen och sova. De sista tio minutrarna känns oändliga.

 

5DA4EF6E 6CCA 4436 923A 12231B32EB135BD20A6F C7D3 4C74 A246 47182908A603

 

Dagens solsken levererade mina barn efter kvällsmaten. Hur kan jag inte bli glad och lycklig över alla de här fantastiskt fina figurerna som omsorgsfullt ritades på papper och badrumsdörren?

Barns teckningar är livets små skimrande detaljer.

söndag 11 november 2018 - 08:10

Den bästa pappan

Hur ska man kunna hylla en pappa som är så fantastisk att det inte går att finna orden? En pappa som finns där för barnen natt efter natt, tröstar, hämtar vatten, byter våta sängkläder och låter sin fru sova. En pappa som ger upp-och-ner-kramar om det är det som krävs vid dagislämning på morgonen. En pappa som kan ta strider med en ängels tålamod, leker häst och kurragömma, och spelar fotboll i regn och rusk.

Mitt hjärta svämmar över av kärlek till hela min familj när jag ser dem tillsammans. Kärleken mellan barnen och deras pappa är så stor att den verkligen inte går att sätta ord på. Jag är så otroligt glad över att mina barn får ha en sån pappa som visar sin kärlek oavsett om det är hemma, på dagis eller någon helt annanstans.

 

daniel 1daniel 2

 

Tack Daniel för att du är den bästa

pappan våra barn kunde önska sig.

tisdag 6 november 2018 - 01:02

Det aset!

Du med djur är kanske bekant med situationen när du känner känner en rutten lukt och förbannar husdjuret medan du letar efter olyckan? Om inte, grattis!

Om det inte hade varit för att den lukten kom från ett visst fönster i vardagsrummet, så hade jag nog också beskyllt någon av kattterna. Men nu visste jag precis! Det där aset!

FB91CFD2 B7FF 43EC A5D6 584296CF20F9

Blomman jag pratar om heter något mycket mer angenämt (ökenstjärna), men i folkmun heter den bara asblomma. En krukväxtsom gör skäl för sitt namn! 

Men om du bortser från aslukten den ger ifrån sig ett par dagar när den blommar, då levererar den faktiskt massvis med glädje och frodighet. Mitt tips är att ha den i ampel så börjar den hänga snyggt! Jag har exemplar åt alla väderstreck, men det är alltid de i norrfönstret som blommar.