Visa alla inlägg skrivna 2018

tisdag 18 september 2018 - 12:00

Hösthaiku

SN Hostmys

 

"En varm katt

immig vindruta

som försenar oss till dagis"

Sandra Neuman, tisdag 18 september 2018

 

tisdag 18 september 2018 - 09:27

En sista hälsning

SN gravbukett binderi

 

Du vet kanske redan att jag älskar min timehop-app där det varje dag dyker upp sånt jag publicerat på instagram genom åren. Idag fick jag förutom bilder från när mina barn var små också den här dokumentationen från 6 år tillbaka när jag var mitt uppe i mina floriststudier.

Jag minns inte att jag skulla ha fått binda en så här fancy gravbukett någonsin "på riktigt", och det är ju verkligen synd. Elegansen blir så tydlig med långa rankor och begränsat antal blommor. Det är mycket som vi lärt oss i skolan som lämnat kvar där och aldrig nått den riktiga floristens händer.

Nu tror jag att det mest beror på att den som är i behov av ett sorgebinderi av något slag, för det första inte vet att det är ett alternativ att göra något annat än det som i vanliga fall erbjuds. Sedan är den här sortens binderi, som känns mer modern, kanske just det. För modern. 

Eller vad tycker du? Skulle du föredra en mer artistisk sista bukett eller ska det vara en tät kvast fullproppad med blommor?

 

Mer om sorgebinderi.

När jag fick ta farväl

Hur gravbuketter ser ut mer klassiskt

Snygg innan den är färdig

Video: Hur jag binder en begravningsbukett

måndag 17 september 2018 - 15:30

Måndagsblomster

4D0F5754 2723 49F7 AFF4 3659639A31502F7FBA95 E34A 421C 9D45 CE6AC259F1FD

 

En rosenskära som är så stor och dubbel att den knappt håller sig upprätt. ’Double click’ heter den och håller på att ta över flera pallkragar i min köksträdgård.

söndag 16 september 2018 - 23:01

Festhelg

Ibland kommer de mer speciella helgerna som en slags guldkant bland alla de där vanliga veckosluten. Om det kan bli mer fartfyllt än så här vet jag faktiskt inte.

På fredag fick vi bevittna min mamma och hennes sambo ingick äktenskap. Själva vigselceremonin tog inte många minuter, men istället firade vi hela kvällen med kaffe, cheesecake, skumppa och grillat.

 

D7DC53E4 238A 4963 9B50 D8B16FDCE35D

13AAD352 0140 4FB6 A45F 022F7B97686D2D9FA4E9 9387 43B8 982C 116CED1051DC

B0909579 2294 40B1 BF2C 2D8DD75C83C7

 

Feststämningen fortsatte på lördag när vi firade Mileas 4-årsdag. För en gångs skull kände vi oss ganska färdiga med bakandet och städandet redan en halvtimme innan de första gästerna anlände och vi kunde båda vara med under presentöppningen. Det blir lite väl spännande när man som nybliven fyraåring står i centrum med allas blickar riktade mot de paket man förväntas öppna. Men med lite tårta i magen blev stämningen lite lättare och kalaset avslutades med legobygge i vardagsrummet.

Tårtan blev den här gången också en alternativ variant för att passa husets egna dieter. Enligt Mileas önskemål blev det en med grädde och jordgubbar, och det i kombination med mitt eget val att göra bottnarna av mandelmjöl och med mindre socker. Jag använde igen brödreceptet med sötning (länk längre ner), som tårtbotten och saftade dem lite med jordgubbssaften som rann av när jag tinade upp gubbarna.

 

IMG 6210IMG 6211IMG 6212IMG 6213

 

Idag har vi mest bara försökt ladda om inför en ny vecka. Spelat Afrikas stjärna, jobbat och lekt utomhus, haft tårtätarhjälp och badat. Men redo för en ny vecka blir vi riktigt aldrig känns det som.

 

Annat att läsa om kalas.

Recept: Gluten-, socker- och kolhydratfri tårtbotten

Recept: Vegansk chokladkaka

Tusen dieter på ett kalas -hur gör man?

Kalasångesten

Två tårtrecept till

torsdag 13 september 2018 - 09:57

Om du har ett äpple

Något låter hela tiden. Om det inte är kaffebryggaren som puttrar så är det diskmaskinen, tvättmaskinen eller dammsugaren. I vårt hus är det för tillfället en tork och/eller ugnen som låter.

Som ingen har kunnat undgå så är det ett fantastiskt äppel-år i år. Vi har själv förbrukat korgen med äpplen från våra egna träd, men som tur är har vi släktingar och bekanta som mer än gärna delar med sig. Om två veckor har vi inbokat en tid till Dahlbo musteri i Socklot, men tills dess går min äppelsvarv tillsammans med ugnen och torken het.


SN äppelsvarv 4

SN appel applen torkade

 

Äppelsvarven "moster Hulda" fick jag till examensgåva när jag blev trädgårdsmästare 2010. Den har blivit välanvänd och börjar få lite ålderskrämpor. Men still going strong och jag har till och med fått användning av vårt plåsterlager nu när vi jobbat så tätt tillsammans.

En torkmaskin är ett väldigt praktiskt hjälpmedel om du snabbt vill få torkat frukt (eller bär, kött, svamp osv), men har du inte en sån så går det också väldigt bra att använda ugnen. Rada äppelskivor på bakplåtspapper, sätt på svag värme, och ha öppen lucka så att fukten slipper ut så torkar skivorna småningom. Det kan ta ett par dagar beroende på om du har på ugnen dygnet runt eller stänger av när ingen är hemma. Du kan till och med torka äppelskivor genom att hänga upp dem på en tråd i rumstemperatur, men då tar det ända upp till några veckor innan de är torra. Och tänk på att de verkligen ska vara riktigt torra innan du sätter skivorna i en glasburk eller påse, annars möglar de.

 

SN äppelsvarv 2SN äppelsvarv 3

 

Mina barn älskar torkade äppelskivor och skulle kunna äta hur mycket som helst på en gång. De springer skytteltrafik och stoppar händerna i burken för att sedan sitta och knapra i vardagsrummet.

Bästa snackset ever!

 

Och mer i äppelkategorin...

Så här fantastiskt fina var äppelträden i maj!

Förra året tillverkade jag egna äppelträd!

Äppeldag vid Blomqvists plantskola

En till äppelhelg i Lepplax

 

onsdag 12 september 2018 - 13:30

9/11 är inte bara horror

7D1A2E01 D89A 46ED A4B8 636F1A939383

11 september är för mig inte främst förknippat med terrorattacken i USA längre. Tills för 4 år sedan var det nästan så att 9/11 kom emot med ett hånflin och satte håren på ända. Men så kom Milea.

För fyra år sedan, torsdagen den 11 september 2014, fick vi uppleva hur det är att vänta på vår tur in till operationssalen. Förutom min man hade vi också med oss en doula som till en början väntade utanför operationssalen. Som förväntat behövde babyn mer vård än vad som kunde ges (hela orsaken till kejsarsnittet i vecka 34 var en stressad baby) så när Daniel gick iväg med Milea, barnläkaren och sköterskorna till barnavdelningens intensivvårdsavdelning kom doulan in till mig.

DEAD8E69 9C4D 4923 88F5 E9B04A86D408BAAD891B 1FF4 4B40 A054 6C542CB38A56

 

Att ha en doula med sig i operationssalen kändes som en stor trygghet i en sådan situation som vi befann oss i. Jag var rädd. Rädd för att få panikångest, rädd för att jag inte visste vad som hände med min nyfödda dotter. Jag minns att jag bad min doula berätta något lättsamt så att jag inte skulle behöva tänka på de här sakerna eller försöka känna efter hur det känns när ens livmoder spolas och sys ihop. Jag tror också att min man kände tacksamhet över att ha en trygg person vid min sida istället för att inte behöva slitas mellan att sitta med babyn eller med mig.

I något skede påpekade någon att flickebarnet fick 9/11 som sin födelsedag, men jag kontrade med att det också är min namnsdag. I år kom jag inte ens att tänka på att det var något annat än min fina dotters 4-årsdag. All fokus på stjärnan. I helgen vankas kalas med jordgubbstårta och äppelkaka,  gäster, presenter och ballonger.

Vad jag är tacksam över, är att ha en så här fin, snäll och glad mänska som varje kväll säger "mamma jag älskar dig".

 

Här kan du läsa mer om hur jag upplever 9/11

11 september 2017

11 september 2016

 

tisdag 11 september 2018 - 13:08

Garden Flora

Känner ni till Garden Flora? Det är ett trädgårdscenter som öppnade nu i våras och drivs av min vän Sandra Konttinen. En människa med mer kunskap om trädgårdens alla växter kan jag tro att är svårt att hitta. 

Förra veckan när jag skulle hämta min man från tåget i Bennäs såg jag direkt min chans att "behöva" fördriva lite tid på garden flora i väntan på rätt tid för avhämtning av äkta make.

Den där halvtimmen gick fort, och Sandra höll på att plocka upp blomlökar så jag hade bra kunnat tillbringa ännu mer tid och beundra alla fina sorter. Lökarna i sig var så vackra och hela skyltningen där i växthuset var fantastiskt tilltalande.

 

 

Om ni kör längs riksåttan (E8) ska ni ta en avstickare och beundra det Sandra har skapat i en skogsdunge bakom Mysinge i Bennäs.

måndag 10 september 2018 - 13:33

My favorite coffee

Jag har inte alltid varit en kaffedrickare. Min svärmor har alltid sagt "du ska nåo si du böri drick kaffi tå du får båån". Ja och hade hon inte så rätt.

Men. Jag började inte dricka kaffe för att jag fick barn och aldrig fick sova. Min man har alltid tagit hand om nättern och jag har sovit som en prinsessa (det har förresten våra barn gjort också, så egentligen sov vi alla gott). Men det finns något socialt över att dricka kaffe, och den där sociala biten saknade jag i mitt liv.

Det var sommar, jag satt ofta ensam hemma med Leon 6 månader och bara bestämde mig för att nu ska jag vänja mig vid kaffesmaken. Till en början handlade det om en tesked kaffe och en deciliter grädde. Efter hand blev det mindre mängd grädde tills jag numera avskyr att ha kaffet utblandat med något alls.

 22D38AD9 B94C 4D35 8A80 B61617D1DD17E9938D4C A1C9 4CF3 980E 25FAD613FD74Till kaffet kan man med fördel äta lite smörstekta kaneläpplen med vaniljgrädde.

 

Men kaffe alltså. Det är en smak som jag på riktigt älskar (Mocca har alltid varit min favorit på allt från glass, chokladkyssar till kakor). Varje morgon när jag cyklar ner för Vattentornsbacken tänker jag på den där goda kaffekoppen jag snart ska få avnjuta i jobbet. För mig som är fruktansvärt morgontrött är det moroten som ger mig liv. Att det ger en liten energikick gör mig inget heller, det behöver vi alla ibland.

CAB8A2C0 D931 4F03 A27D 07BB8A6AA248Kaffekonst på soffbordet

 

Under mina fem år som kaffedrickare har jag hunnit testa på en del olika sorters kaffe och också kommit fram till vilken rostningsgrad som faller mig mest i smaken. Press-kaffe är väldigt gott, men på något vis tar mina stackars emaljlösa tänder skada av det så därför är vanligt bryggkaffe det allra bästa till vardags. Mörkrostat låter väldigt fancy men är FÖR rostat medan vanlig juhla mocca är för ljust.

Vilket sätt är det bästa att göra kaffe enligt dig? Och dunkar ditt hjärta för mörkrostat, ljusrostat eller mellanrostat?

 

Mer om kaffe:

Trädgårdskaffe

Brunt eller vitt kaffefilter?

 

onsdag 5 september 2018 - 15:50

Feel good trädgårdsfilm

Här kommer lite sköna vyer ur trädgården så här på onsdagseftermiddagen.

Ha en nice fortsatt vecka nu!

tisdag 4 september 2018 - 09:43

Mysmorgonen på Källbackan

SN Kaffe

 

Morgonkaffe och morgonsol, det är inget dumt sätt att börja sin dag på.

I regel är det jag som kör barnen till dagis på tisdag och torsdag. Men ibland, till exempel när min man behöver ha vår bil, så kör han dem och jag får en sån där extramysig morgon i ett så slowtempo att det inte finns. Då steker jag ägg till frukost och dricker kaffet så länge det är varmt.

Mysmorgonen började jag med att utfodra hönsen (som fått klara sig med alternativt foder över helgen) och samtidigt fascineras av det fantastiska morgonljuset som kastas över köksträdgården. Vår granne är en superwoman och har röjt upp ordentligt i hörnet, och det i sin tur gör att vi får in det allra första ljuset på morgonen.

 

SN Morgon LekstugaLekstugan anno 1990-ish är inte i särskilt flitig användning, men den är desto finare som ett smycke bland buskar och träd.

 

SN Morgon asterHöstaster

SN Morgon LuktärtLuktärter

SN Morgon KrasseKrasse 'milk maid'

SN Morgon köksträdgårdSN Morgon växthusNakenfröpumpan kom igång när det blev lite svalare i växthuset, nu hoppas jag bara att den ska hinna mogna också.