Lagombackan sevendays header 2

Hjälp oss hitta underhållning i Pargas!

Skrivet av Sandra Neuman 05.07.2018 | 6 Kommentarer

Kategorier:

Nästa vecka ska vi sommarsemestra på riktigt. Vi kör ner till Pargas på natten till måndag och ska bo där ett par dagar. Vi har redan fått en hel del fina tips av forna sevendays-bloggaren Pussel-Charlotta om vad som är värt att uppleva. Men så tänkte jag att om jag slänger ut en fråga här så kanske vi får så många alternativ att det blir svårt att välja, och det om något vore ju riktigt nice.

Vad gör man i Pargas?

Våra utflykter ska inte kosta så mycket och passa en familj med barn på 5,5 och 4 år. Bra om destinationen inte ligger mer än 30-40 minuter från Pargas (vi räknar med att det finns tillräckligt mycket att se ändå). Loppisar, mysiga cafémiljöer, lekparker, fina parker, intressanta småbutiker, restauranger... Ja ni vet sånt som en barnfamilj kan uppskatta.

 

IMG 8977 12017. Förra sommaren hemestrade vi och åt burknollor (=lösglass) på Nykarleby torg.

 

JPEG bild 25779BCAD34B 1JPEG bild C4490E86239A 12018. Sista dagen på förra semesterperioden upptäckte vi att skolområdet i Nykarleby hade fått en ny, spännande lekpark på baksidan av skolan. Sånt duger också om man hemestrar.

 

Kommentarer

  • Hanna Stigzelius 05/07/2018 4:48pm (3 år sen)

    Åbo slott? Mumindalen?

    • Sandra Neuman 05/07/2018 6:26pm (3 år sen)

      Om man bortser från turistattraktionerna och siktar på guldkornen då? ^^

  • Tove 05/07/2018 9:21pm (3 år sen)

    Tänkte föreslå att du kommer och handlar mat av mig, men jag har ju semester nästa vecka...

    • Sandra Neuman 05/07/2018 9:38pm (3 år sen)

      Äschdå! Vi ska ju säkert handla ett par gånger under dagarna ;)

  • Tanja 05/07/2018 9:21pm (3 år sen)

    Vi har ju inte så jättemycket att göra men Robinson-stigen i Sattmark kan vara rolig för barnen. Utanför hotellet i kalkstranden finns ett hoppslott som är gratis för caféts gäster. Den i st Karins finns det en trafikpark som vår 5 åring gillar mycket (hovirinnan liikennepuisto). Eller sen kan ni komma och hälsa på oss och leka på vår gård. :)

    • Sandra Neuman 05/07/2018 9:39pm (3 år sen)

      Vi ska ju faktiskt träffa din syster i något skede :) trafikparken låter som ett intressant alternativ!

  • Jenny 05/07/2018 9:42pm (3 år sen)

    Gullkrona är en trevlig affär med både ett och annat och inte långt ifrån ligger mysiga Café Hallonblad! Båda finns i centrum av Pargas.

    • Sandra Neuman 05/07/2018 10:05pm (3 år sen)

      Tack! Det ska jag sätta bakom örat :)

  • hopihopi 05/07/2018 10:36pm (3 år sen)

    I centralparken finns minigolf/äventyrsgolf. I parken finns även rutschbana i form av en fisk, och andra karuseller. Ifall vädret är fint köp picnic från butiken bredvid (reimari). Robert's bröd har goda munkar bland annat och är lokalt. Eller något från matglad som säljs i samma butik.

    Gruvans utsiktsplats är häftig ifall man aldrig sett den tidigare.

    Cafe Nathalie eller Cafe hallonblad som redan tipsades om är bra cafén på gågatan. På gågatan finns även butikerna Tre små rum, Kelovee och Gullkrona. Eller gå till Art bank och Salvador dali museet.

    Brorundan med start från gästhamnen. Köp en glass vid kiosken vid taxistationen/torget och fortsätt längs med sundet.

    Fråga ifall du vill veta mer :) Jag bor i Pargas, ifall det inte märktes...

    • Sandra Neuman 05/07/2018 10:38pm (3 år sen)

      Wow vilken guide! :D Tack!!

  • Conny 06/07/2018 7:07am (3 år sen)

    Bra tips!