Hjälp oss hitta underhållning i Pargas!

torsdag 5 juli 2018 - 15:00 | 15 Kommentarer

Nästa vecka ska vi sommarsemestra på riktigt. Vi kör ner till Pargas på natten till måndag och ska bo där ett par dagar. Vi har redan fått en hel del fina tips av forna sevendays-bloggaren Pussel-Charlotta om vad som är värt att uppleva. Men så tänkte jag att om jag slänger ut en fråga här så kanske vi får så många alternativ att det blir svårt att välja, och det om något vore ju riktigt nice.

Vad gör man i Pargas?

Våra utflykter ska inte kosta så mycket och passa en familj med barn på 5,5 och 4 år. Bra om destinationen inte ligger mer än 30-40 minuter från Pargas (vi räknar med att det finns tillräckligt mycket att se ändå). Loppisar, mysiga cafémiljöer, lekparker, fina parker, intressanta småbutiker, restauranger... Ja ni vet sånt som en barnfamilj kan uppskatta.

 

IMG 8977 12017. Förra sommaren hemestrade vi och åt burknollor (=lösglass) på Nykarleby torg.

 

JPEG bild 25779BCAD34B 1JPEG bild C4490E86239A 12018. Sista dagen på förra semesterperioden upptäckte vi att skolområdet i Nykarleby hade fått en ny, spännande lekpark på baksidan av skolan. Sånt duger också om man hemestrar.

 

Kategorier:

°Småprat

15

Kommentarer

  • Hanna Stigzelius

    05.07.2018 16:48 (3 månader sen)

    Åbo slott? Mumindalen?

    • Sandra Neuman

      05.07.2018 18:26 (3 månader sen)

      Om man bortser från turistattraktionerna och siktar på guldkornen då? ^^


  • Tove

    05.07.2018 21:21 (3 månader sen)

    Tänkte föreslå att du kommer och handlar mat av mig, men jag har ju semester nästa vecka...

    • Sandra Neuman

      05.07.2018 21:38 (3 månader sen)

      Äschdå! Vi ska ju säkert handla ett par gånger under dagarna ;)


  • Tanja

    05.07.2018 21:21 (3 månader sen)

    Vi har ju inte så jättemycket att göra men Robinson-stigen i Sattmark kan vara rolig för barnen. Utanför hotellet i kalkstranden finns ett hoppslott som är gratis för caféts gäster. Den i st Karins finns det en trafikpark som vår 5 åring gillar mycket (hovirinnan liikennepuisto). Eller sen kan ni komma och hälsa på oss och leka på vår gård. :)

    • Sandra Neuman

      05.07.2018 21:39 (3 månader sen)

      Vi ska ju faktiskt träffa din syster i något skede :) trafikparken låter som ett intressant alternativ!

      • Tanja

        05.07.2018 22:00 (3 månader sen)

        Trafikparken är pop. Bredvid finns lekpark och utegym :)

        • Sandra Neuman

          05.07.2018 22:05 (3 månader sen)

          Gym klarar vi oss utan, men lekparker -ja tack! ;)


  • Jenny

    05.07.2018 21:42 (3 månader sen)

    Gullkrona är en trevlig affär med både ett och annat och inte långt ifrån ligger mysiga Café Hallonblad! Båda finns i centrum av Pargas.

    • Sandra Neuman

      05.07.2018 22:05 (3 månader sen)

      Tack! Det ska jag sätta bakom örat :)


  • hopihopi

    05.07.2018 22:36 (3 månader sen)

    I centralparken finns minigolf/äventyrsgolf. I parken finns även rutschbana i form av en fisk, och andra karuseller. Ifall vädret är fint köp picnic från butiken bredvid (reimari). Robert's bröd har goda munkar bland annat och är lokalt. Eller något från matglad som säljs i samma butik.

    Gruvans utsiktsplats är häftig ifall man aldrig sett den tidigare.

    Cafe Nathalie eller Cafe hallonblad som redan tipsades om är bra cafén på gågatan. På gågatan finns även butikerna Tre små rum, Kelovee och Gullkrona. Eller gå till Art bank och Salvador dali museet.

    Brorundan med start från gästhamnen. Köp en glass vid kiosken vid taxistationen/torget och fortsätt längs med sundet.

    Fråga ifall du vill veta mer :) Jag bor i Pargas, ifall det inte märktes...

    • Sandra Neuman

      05.07.2018 22:38 (3 månader sen)

      Wow vilken guide! :D Tack!!


  • Conny

    06.07.2018 07:07 (3 månader sen)

    Bra tips!


  • Malin

    06.07.2018 19:39 (2 månader sen)

    Jag skrev en lång kommentar tidigare men vet inte vart den försvann..

    I Pargas finns många naturstigar:
    http://www.parainen.fi/web/kartor/sv_SE/naturstigar/

    Vill man åka ända till Nagu kan man hå Nagu-Nallestigen som bygger på böckerna med samma namn. Den finns mitt i byn.

    Gamla centrum, eller Gamla Malmen är ett fint trähusområde precis bakom gråstenskyrkan. Där finns också Fredrikastugan, Fredrika Runebergs hem, och Missionsboden, ett brisvärt loppis (öppet torsd eftermiddagar på sommaren).

    Hembygdsmuséet i Pargas ligger några hundra meter från gågatan. Ett symboliskt inträde tar de ifall man vill titta in i husen men själva området är gratis att besöka. En liten bit vidare finns utsiktplatsen lver gruvar. Nordens stördta öppna dagbrott där man dagligen utvinner kalksten.

    I Pargas finns många fina badsteänder:
    //www.parainen.fi/web/tjanster/miljo/sv_SE/badstrander/

    Musfinn är stor och vid rätt tidpunkt kan man bonga Sverigebåtarna. Sollidens campings strand är min favorit. Där får man också Pargas godaste hamburgare.

    Förutom Centralparken som någon redan nämnde är Ankarparken bäldigt trevlig. Den ligger vid familjehuset Ankaret på Urnlundsvägen. Här hittar ni en karta över lekparkerna: http://www.pargas.fi/web/tjanster/miljo/sv_SE/gronomraden/_files/98265858435451692/default/Lekparker2017.pdf

    Ser framemot att läsa en reseskildring. Det är alltid roligt att se sin hemort med nån annans ögon.

    • Sandra Neuman

      07.07.2018 09:58 (2 månader sen)

      Tack för alla fina tips! Det kommer absolut inlägg om vår resa :)