Lagombackan sevendays header 2

Hur målar man ett hus?

Skrivet av Sandra Neuman 27.04.2016 | 6 Kommentarer

Kategorier:
Taggar:

Redan när vi flyttade in i det här huset 2010 fanns det i planerna att renovera fasaden. Främst skulle det handla om att skrapa och måla, men västra gaveln får ta emot hård vind och regnpisk så där kan det också behövas nytt material.

Men hur gör man? Var börjar man? Och vad kostar det att måla ett hus? Och hur sjutton ska vi veta om vi behöver byta fasaden på den där gaveln eller inte? Vi har väl nog tänkt göra det här projektet på talkokraft med tanke på den ekonomiska situationen. Att måla ett hus, hur svårt kan det vara liksom?

 

Da house. Det här är när vi precis flyttat in, men huset är det samma, liksom bilen och uthuset... Sedan har det ändrat väldigt mycket runt omkring.

 

Och vad gör vi med fönstren? De behöver också renoveras en aning, men eftersom glasen är gamla (ni vet såna som är bubbliga och vågiga) så får man vara väldigt försiktig.

 

Ja ni hör ju. Vi behöver hjälp.

Kommentarer

  • Tanja 27/04/2016 4:42pm (3 år sen)

    Med talkokraft kommer man långt. Vi målade vårt nybyggda hus på 1,5 plan för 3 år sen och utan talkokraft hade vi nog stupat på mållinjen. Men det tog väl ca 3 helger (lör-sön) för ca 10 personer att måla två varv. Med långa lunch- o middagspauser! ? Kostnadsmässigt beror det väl på vilket mål ni väljer, räkna lite hur många kvm det handlar om och far in ti nån byggbutik och fråga före ni slår till. Men många hundralappar handlar det nog om! ?

  • Ulf Lassander 27/04/2016 6:05pm (3 år sen)

    För över 20 år sedan skulle vi göra det enligt boken. Äldre generationen var skeptisk till att ”all gift” tagits bort ur färger. Vi förstod nada, tyckte det var bra. Så här efteråt så förstår jag. Nu borde vi tvätta väggarna igen, har målat om huset helt en gång och småbättrat nu som då. Tänk inte för miljövänligt...
    det är era pengar det gäller.

  • Kitty 28/04/2016 12:44am (3 år sen)

    Billigt är det inte! Går åt massor av mål! Vi ska också måla om huset och garaget iår... uppskatta ca 700€!
    Men det är ett måste, speciellt garaget, och speciellt södersidan!
    Och vilken tid det kommer ta... suck. Man blir ju trött bara av att tänla på det.
    /Kitty

  • Malin 28/04/2016 10:39pm (3 år sen)

    Målade vårt hus och garage ifjol,'blev ca 600-700 ! Då var fasaden i så gott skick så inga paneler behövde bytas
    och knappt nåt skrapande.
    Men det är ett stort projekt som tar kraft, är verkligen glad att få ägna denna sommar åt annat. Men nångång
    måste det ju göras! Lycka till!

    • Sandra Neuman 29/04/2016 12:14pm (3 år sen)

      Nu börjar jag redan ångra att vi måste måla :/ Man vill aldrig lägga tid på sådana tråkigheter, men får man bara samlat ihop ett bra talkogäng så kanske det inte känns lika hemskt ;)

  • saara 29/04/2016 11:34am (3 år sen)

    Egentligen borde min man svara på det här, han har målaffär.. ; ) Fast lite har jag snappat upp också, man borde veta vad huset är målat med sedan tidigare, t.ex. har man röd (eller gul)mylla så måste man fortsätta med samma typ av färg, annars regnar det bort! Lönar sig att fråga på en målaffär där de faktiskt kan svara på ens frågor och vet vad de säljer, vet att min man har kunder som köpt "själv" eller fått dåliga råd, och därför fått fel produkt..

    • Sandra Neuman 29/04/2016 12:15pm (3 år sen)

      Tusen tack för ditt svar! Vi har en väldigt bra målaffär här i stan, så jag får nog gå till dem och be om hjälp :)

  • C 03/05/2016 9:15am (3 år sen)

    Som Ulf sa i tidigare kommentar. Miljövänligt tycker jag är bra. Men målning av hus vill man inte göra i onödan och ofta pga att mögel bildas i förtid. Vi målade garaget med vanlig köpt färg utan tillsatsämnen, men när vi målade huset blandade vi målet med zink. Det borde ge bättre skydd mot mögel (ljus fasad angrips lättare av mögel). Detta är förstås något jag googlat mig fram till och jag får se nu vilket som hållet bättre - huset eller garaget :) Vi målade för 4 år sen och allt bra hittills. Ett tips är att inte välja det billigaste målet, den täcker inte lika bra och blir snabbt dålig (efter erfarenhet). Nu vet jag inte om ni menar använda er av plastfärger, men om ni gör det rekommenderar jag Tikkurila Ultra.

    • Sandra Neuman 03/05/2016 10:52am (3 år sen)

      Ja vi vill ju inte måla om direkt året efteråt heller ;) Tack för dina tips!