onsdag 11 april 2018 - 15:00

Så groddar du

JPEG bild DEBDC451F13F 5

Jag har kärat ner mig i grönsaker totalt sedan jag började äta LCHF. Många tror att livsstilen innebär att man mer eller mindre lever på ägg, bacon och grädde. Men så heter det ju inte NoCarbHighFat. Grönsaker innehåller mer eller mindre kolhydrater, överjordiska mer än de underjordiska. Här hemma äter vi alla oftast samma mat med den skillnaden att jag lämnar bort potatisen/pastan/couscousen/bulgur eller vad vi nu har och äter coleslaw, riven kål eller sallat till.

 

Och så älskar jag groddar. Det är enkelt att grodda och ger en egen smak till maten (trots det är näringsinnehållet inte är något att hurra över). Har man ingen groddburk går det bra att grodda i en glasburk och använda en kökshandduk med gummisnodd så att den hålls.

 

 

Så här groddar du:

1. Alfalfafrön är de enklaste att grodda.

2. Sätt dem i blöt över natten

3. Sila bort vattnet och skölj dem en gång

4. Ställ burken så att allt vatten rinner ut och så att inget ljus kommer åt den (har man diskskåp är det utmärkt, jag sätter en kökshandduk under och viker den över burken).

5. Skölj varje morgon och varje kväll i ett par dygn tills groddarna fått en cirka 1-centimeter lång svans.

6. Om man vill kan man ställa burken ljust en tid så får groddarna också gröna blad, annars äter man dem bara som de är vid punkt 5.

 

Man kan grodda frön, linser och bönor.

onsdag 4 april 2018 - 09:00

Stevia eller steviolglykosider?

Stevia provar jag odla för första gången nu i år. Ett år hade jag en köpt planta som jag lät växa i mitt kryddland, men jag tror inte att jag vågade använda mig av de söta bladen till något.

Nu när jag är strikt med sötsaker och kolhydrater i synnerhet så använder jag ogärna råsocker om jag själv ska kunna njuta utan en blodsockerpeak. I vanliga fall använder jag sukrin som sötning, men om jag skulle lyckas få till egenodlad stevia så vore det ju ett fantastiskt alternativ.

Enligt anvisningarna kan det ta 10-30 dagar innan fröna gror, men mina små plantor kom upp rekordsnabbt. Nu ska de växa till sig, skolas om och småningom hamna ute i växthuset.

 JPEG bild 2DEFE43910AE 4

Stevia är en gammal ört som härstammar från sydamerika. Genom att mala torkade blad eller tillsätta ett färskt får man en söt smak på drycker, bakverk eller vad man än vill söta. Växten är ungefär 300 gånger sötare än socker, så det behövs verkligen pyttelite, speciellt om man inte i vanliga fall äter sötsaker.

Den "stevia" som ofta återfinns i livsmedel är egentligen inte stevia, utan steviolglykosider som är utvunnet ur växten stevia, det är alltså ingen naturlig och ren produkt utan i princip lika raffinerat som vitt socker. Växten stevia får inte säljas eller användas i livsmedelsproduktion eftersom den inte är säkerhetsprövad. Heter det iallafall... Stevian innehåller inga kalorier och höjer inte blodsockret, så egentligen tror jag att det handlar ganska mycket om att det eventuellt skulle kunna ge lite konkurrens åt sockerbetsodlarna. 

måndag 5 mars 2018 - 15:00

Kärleksgrönt

JPEG bild 9DCB842E9CA3 1

Ärtskott. Supergrönsaker för den som suktar efter den där färska, svårfångade, gröna smaken i mars. Jag är road över hur generösa barnen var när vi sådde de här för några veckor sedan, när ärterna började gro fullkomligt exploderade jorden och vällde över kanterna.

Men bra för mig som gillar grönt på frukostsmörgåsen

tisdag 20 februari 2018 - 13:30

Raggmunkar med tulpanelegans

Jag älskar raggmunkar och stekte en LCHF-variant till lunch åt mig idag. Bara för att de blev så fantastiskt goda så bjuder jag på en kavalkad med tulpaner.

tuliper2tulips 2tulips 3

Tyvärr har jag inget recept på raggmunkarna (ännu). Jag improviserade från början till slut och justerade smeten lite för varje panna jag fyllde. Men enkelt förklarat så river man helt enkelt kålrot (och vitkål hade jag för att göra smaken lite mildare) och lök, tillsätter ägg, grädde och salt och steker i smör. Jag hade lite fiberhusk i också men jag är osäker på om det behövs eller om det blir bättre utan. Äts med fördel med lingon och stekt sidfläsk.

tisdag 6 februari 2018 - 10:34

Och mina pengar då?

Hanna här på sevendays funderade över pengar och vart de egentligen tar vägen. Det brukar jag också fundera över, men så vet jag på samma gång att vi sätter väldigt många slantar på den mat vi äter. I det stora hela är det räkningarna och maten som slukar våra löner i det här hushållet.

JPEG bild A977D1E49CDC 1

 

För att ta reda på den bittra sanningen håller vi faktiskt för tillfället på att kartlägga hur mycket vi lägger på matvaror. Vi är till och med så specifika att vi räknar antalet kattmatsburkar, liter mjölk och hur många hinkar turkisk yoghurt vi tar hem. Vi tar inte för en specifk månad utan räknar nu under den här löneperioden från 25 januari till 25 februari. Varför vi gör det här? Bara för att egentligen se hur våra vanor ser ut.

Det som vi den senaste tiden har insett är att i höstas när vi köpte inhemska, fina broccolin som vi skar i bitar och satte i frysen så gjorde vi oss en väldigt stor tjänst. Istället för att nu i den bittra vintern behöva köpa dyra, spanska, besprutade broccolibuketter så kan vi med lätthet ta en burk ur frysen och vara säker på vad innehållet är. Att frysa in bra mat på hösten spar alltså både på ekonomin, miljön och på den egna kroppens gift-intag.

 

JPEG bild A977D1E49CDC 3Bönor finns det också en hel del av i vår frys.

 

Kartläggningen kommer det en sammanfattning av i slutet av månaden.

fredag 2 februari 2018 - 08:47

Ät vad du vill! -Men ta insulin!

Det här är ett av de absolut godaste mellanmålen jag vet -grekisk/turkisk yoghurt, grädde och hallon. Helst ska portionen intas ur en dessertskål på fot (gärna mariskooli eller kastehelmi) också för att uppnå en riktig lyxkänsla. Kolhydraterna är inte särskilt många i den här miniportionen (enligt kostbevakningen.se skulle det totalt bli ca 6 kolhydrater).

JPEG bild 1257B3AF406C 1

Jag har räknat kolhydrater i princip hela mitt liv. När jag var liten och precis hade fått typ 1 diabetes hade vi en teckning med mellanmål på kylskåpet. Banan 20 kh, äpple 10 kh, glasspinne 10 kh, oboyglas 15 kh, smörgås 10 kh. Den där smörgåsen minns jag att var en limpskiva med två prickikorvskivor på. Säkert margarin under korven också, för det var så diabetiker skulle äta på 90-talet. Fettfri mjölk, margarin, fettfattig (och gummiaktig) ost, yoghurt med (mycket socker men) lite fett... och popcornen jag åt på fredagskvällen var förstås inte smörpopcorn.

Diabetiker skulle inte äta socker men sötningsmedel var okej! Industriellt framtaget sött pulver som lämnade en bismak i munnen. Jag har fortfarande obehag för produkter med den där typiska smaken som sötningsmedel ger. På lördagarna när mina bröder åt godis med socker i, så fick jag brunbergs sockerfria choklad, dietorelle eller en royal-sort med ljusblått papper och sötningsmedel.

Men så kom räddningen. Diabetiker kan äta vad som helst, också med riktigt socker i! Kolhydrater! Limsa! Och lördagsgodis!! Vilken lycka för en tonåring att kunna vara som alla andra! Jag fick äta vad som helst bara jag tog mitt insulin, och rätt mängd av det.

Tonåringen i mig räknade kanske kolhydraterna om än lite slarvigt, men insulinet kom sig inte alltid in i min kropp. Jag har alltid varit en slarvmaja och har haft svårt att minnas om jag tog insulin eller om jag bara tänkte att jag skulle göra det. Blodsockret har åkt berg-och-dalbana eftersom jag har levt efter orden ”ät vad du vill, men ta insulin” i många år.

Det levnadsmottot är inget för mig. Sedan jag ändrade min kost i november har det hänt en hel del med mitt blodsocker. Det ska ni få läsa om i ett senare skede, nu ville jag bara berätta hur det sett ut hittills i mitt 30-åriga liv.

söndag 28 januari 2018 - 18:49

Plattplätt med hallongrädde

Det är ungefär en månad sedan när jag en natt drömde att min mamma kom med fastlagswraps åt mig till jobbet... Sedan dess har jag trånat efter en smarrig kardemummaplätt med hallonsås och mycket grädde. En helt ledig helg med noll planer kan gott och väl innehålla fastlagswraps tyckte vi.

JPEG bild D3E125E80AFF 1

Wrapsen blev så små att det mer handlade om en platt kardemummabulle med pålägg än wraps, men det gjorde inget för smaken kommer fram på ett bra sätt iallafall. Vilken tur att det är så enkelt att baka LCHF-wraps och att de bara ska gräddas i 5 minuter, så behöver man inte vara utan alltför länge när suget kommer.

torsdag 11 januari 2018 - 09:40

Snygg mat!

På tal om artikeln om glutenfritt bröd som finns här på sevendays just nu. Igår bakade jag det finaste LCHF-brödet ever! Det är samma recept som jullimpan, men man lämnar helt enkelt bara bort julkryddorna för att få en renare smak. Det är sannolikt min nya, kortare brödform som gör att limpan blev så hög och fin, men eventuellt gjorde det gott åt smeten att vispa de 8 äggen lite fluffigare innan resten av ingredienserna vispades i. För att göra det lite extra satte jag sesamfrön som topping, och det blev på riktigt det finaste brödet jag sett. Orginalreceptet är "Sannas LCHF-limpa" från lchfarkivet.se

JPEG bild 01DABF451E99 1JPEG bild 01DABF451E99 3

Om jag ska orka med det här att baka eget bröd (utan kolhydrater i) så måste det vara ett sånt bröd att det bara är att vispa ihop och slänga i en form. Och det här är verkligen DET brödet. The bröd.

måndag 8 januari 2018 - 20:30

Trädgårdskaffe #1

Efter gårdagens trädgårdskaffe är vi igång på riktigt. Jag blev själv mest peppad på salladen som Anna bjöd på, direkt ur trädgårdslandet, med grönkål, persilja och andra gröna blad. Till hösten måste jag se till så att det står kvar några grönkålsträd också i mitt land. Persilja har jag redan nu i växthuset, men det blir sån tråkig sallad med bara det i skålen.

 

JPEG bild 4C209C5C0D1B 2En del av trädgårdskaffegänget. Jag, Kitty, Sanna, Anna och Nina längst till höger. Och en Nina bako kameran.

 

JPEG bild D378AD635F28 1Värdinnan Anna plockar kål till lunchen. Foto: Sanna

 

Vi är ett gäng bestående av majoriteten allergiker och andra specialdieter. Vår lösning är att var och en tar med vad de kan äta, så bjuder värdinnan på kaffet. Den här gången hade vi lunchträff och eftersom jag sedan en tid tillbaka äter lågkolhydratkost så satsade jag på nachos och en salsadipp.JPEG bild 4C209C5C0D1B 1JPEG bild 521C727EC469 1

Lchf-nachos är världens enklaste att göra och tar inte alls lång tid. Det går så snabbt att man bara slänger ihop en omgång på kvällen när man blir sugen på något gott. Så här gör man:

NACHOS! Vispa en äggvita vitt och pösigt (tar några sekunder) och blanda sedan i någon nypa salt och 2 dl mandelmjöl. Kavla ut mellan två bakplåtspapper på en plåt (det går att kavla jättejättetunt) och skär i trianglar. Grädda i ugnen i 150° i 15 minuter. Vill man spicea till nachosen så kan man blanda i tacokrydda eller riva parmesanost över innan gräddning.

Salsadippen har jag bara blandat ihop av en chunky salsa-sås, turkisk yoghurt och vitlök.

onsdag 6 december 2017 - 21:43

En festmåltid med tupp och chokladmousse

Idag har vi firat vårt Finland med att göra något som vi aldrig förut har gjort. När vårt land har varit självständigt i 100 hela år finns det väl ingen bättre dag att äta sin egen tupp på. Vi har tidigare avlivat både tuppar och hönor, men aldrig tagit steget längre och tagit tillvara på köttet. Varje gång har det känt som ett väldigt slöseri med mat, men vi har förstått att det tar tid att förbereda höns och därför bara grävt ner dem.

Förra veckan började ungtupparna göra sig hörda så jag insåg snabbt att det börjar vara dags att läsa in sig på hur man slaktar fåglar. Mandelmanns bok gav oss en bra vägledning, så efter den läsningen var det bara att sätta igång. Jag tänker inte gå in på några detaljer, men jag kan skvallra om att det var väldigt tungt att plocka bort fjädrarna från fyra välbefjädrade tuppar.

tupparbord

tuppin

 

På vårt matbord ikväll fanns en seg rökt tupp. Tuppar lär vara sega typer så det kan hända att det hade krävts ett långkok av något slag för att få till ett mört kött. Rökt kyckling är förresten väldigt gott, har ni inte testat så ska ni göra det som variation till rökt fisk. Men tupp är inget vi kan rekommendera att sätta i rökugnen, men däremot har vi testat både bröstfileér och en hel (köpt) kyckling, och båda var väldigt goda.

När vi hade ätit vår sega tupp med couscous, coleslaw och majonnäs så insåg vi att vi verkligen behövde en efterrätt. Men hur gör man en efterrätt på noll sekunder åt barn som redan är övertrötta och borde krypa till kojs? Det enda jag kom att tänka på, som ändå kändes lyxigt, var chokladmousse. Det blev en sån där man bara tar det man har. 50 gram 70% mintchoklad och sedan offrade jag de snyggt inpackade 70%-chokladbitarna från fazer. Jag hade inte tid att leta fram ett recept, så jag improviserade och det blev kanonbra!

 

chokladmousse receptmatin

...och i huvudet har Eva Westerholms nyskrivna sång "Finland 100 år" självklart snurrat hela dagen. Barnen hade turen att få ha Eva som dagistant i Socklot så därför är det extra roligt att sångboken (+ skiva) kom ut nu i dagarna och blir den perfekta julklappen. Finns att bland annat i Herlers bokhandel och att beställa direkt från scriptum.