Lagombackan sevendays header 2

Tulpaner- 4 steg till längre hållbarhet

Skrivet av Sandra Neuman 15.01.2016 | 13 Kommentarer

Finländarna är nästbäst i världen på att handla tulpaner, bara i Sverige är det lite mer åtgång. Det är nu när hyacinterna torkat ut och amaryllisen tappat sina sista klockor som vi vill ha tulpanerna i hemmet.

Det är tulpanens dag och jag är knappast den enda som har ett tulpanknippe på köksbordet. Den här gången fick det bli 20 vita tulpaner med vit ginst till (med andra ord pratar vi inte om tulpanerna på bilden), bara för att det var de som kändes rätt då vid tillfället. "Den här gången", för hur vi än önskar och ber, så kommer tulpaner för alltid att räknas till något av en kortlivad helgbukett. Men det finns en del tips för att få dem att hålla snäppet längre, och här kommer de.

 

 

IMG 0766

 

 

  1. Satsa på kvalité. Det är superviktigt att levande snittblommor handskas på rätt sätt ända från odlarens växthus till era köksbord. Sök er alltså till branchfolket trots att tulpanbuketten kostar några euron mer.

  2. Ställ inte vasen med dina nya fina tulpaner i närheten av fruktskålen. Etylengasen från frukten påskyndar blommornas åldrande.

  3. Om du upplever att tulpanerna börjar hänga över vasen direkt efter att du köpt dem kan det bero på att de förvarats torrt. Skär av stjälkarna några centimeter, rulla in buketten i papper och ställ i kallt vatten några timmar. Då får blommorna möjlighet att dra upp vatten och bli saftspända.

  4. Ställ vasen med tulpaner svalt över natten, snitta om och byt vatten ungefär varannan dag så håller de sig längre.

 

 

Och så till slutklämmen. Vilken färg har du på tulpanerna på bordet just nu?

Kommentarer

  • Karola 15/01/2016 9:52pm (4 år sen)

    Rödgula

    • Sandra Neuman 15/01/2016 10:09pm (4 år sen)

      Åh, ja! Alla de här varma färgerna är så härliga!

  • Nina 15/01/2016 10:00pm (4 år sen)

    Inga, för förra veckan köpte jag lila tulpaner på Prisma, fast jag veeet att lila market-tulpaner aldrig håller sig. På två dagar blev de gula och ihoptorkade. Så nu blir det bara kvalitetstulpaner framöver. Måste bara orka ta mig till en blomsterhandel.

    • Sandra Neuman 15/01/2016 10:11pm (4 år sen)

      Jag gjorde samma miss och handlade hem market-tulpaner förra helgen. Precis så som du beskriver så blir de! Och aldrig slår de ut heller... Kanske om man råkar handla strax efter att de levererats skulle det funka bättre :)

  • Bella 15/01/2016 10:22pm (4 år sen)

    Jag har en bukett med vita och orangea tulpaner! Dock gjorde jag en stor miss och köpte buketten från Prisma! Fastän jag vet att market tulpanerna aldrig håller så slinker de ändå så lätt ner i kundvagnen. Men, detta var nog sista gången eftersom de höll en dag!!

    • Sandra Neuman 15/01/2016 10:35pm (4 år sen)

      Marketar är duktiga på att locka med bra priser, och det funkar, jag vet :/ Orangea är så fint!! Jag hoppas på sådana till nästa omgång ;)

  • jannina 15/01/2016 10:22pm (4 år sen)

    Min fammo sa att jag skulle sticka ett hål med en knappnål nere i stjälken så hålls de upprätta längre! Även något om lite potatismjöl i vasen har ja också hört om !

    • Sandra Neuman 15/01/2016 10:39pm (4 år sen)

      De är båda gamla husmorsknep! :D hålet med nål är till för att släppa in mer syre i stjälken, stärkelsen i mjölet hjälper tulpanerna att behålla spänsten :)
      Men också snittblommor blir bättre med tiden, så numera håller de sig bra trots potatismjölet. :)

  • Kitty 16/01/2016 12:27am (4 år sen)

    Har faktiskt inga... Som trädgårdsmästare... på tulpanens dag! Borde skämmas. Hade faktiskt tänkt åka och köpa idag, men hann aldrig till det. Men imoron då ska det finnas på bordet. Oftast blir det vita, men ibland rosa eller lila.
    /Kitty

  • johanna 16/01/2016 11:06am (4 år sen)

    Just nu,röda. Brukar dock hålla mig till nejlikor,de håller bäst här! :)

  • TIDSTJUVEN 16/01/2016 12:27pm (4 år sen)

    Rosa just nu! :) De är fortfarande riktigt fina trots att jag köpte dem i tisdags i mataffären. Vet inte om det är tur eller skicklighet. ;)

    • Sandra Neuman 18/01/2016 1:21pm (4 år sen)

      Jo de kan vara riktigt fina från mataffärer också, men då ska man nog ha haft turen och råkat köpa dem strax efter att de kommit in ;)

  • Viktoria 16/01/2016 7:10pm (4 år sen)

    Röda! Köpte för första gången från en riktig blomsterbutik så ska bli spännande att se hur länge de håller :)

    • Sandra Neuman 18/01/2016 1:20pm (4 år sen)

      Då hoppas vi att du fick riktigt bra tulpaner så du inte blir besviken :D

  • Sofia 16/01/2016 8:03pm (4 år sen)

    Inga

  • Petra 16/01/2016 8:37pm (4 år sen)

    Mina är i olika rosa nyanser. :-)

  • anna 18/01/2016 10:12am (4 år sen)

    Har hört att man ska ha riktigt lite vatten i vasen, så ska stjälkarna inte växa sig så långa och börja hänga fult. Nån sanning alls i det? Provade ifjol och vet inte riktigt om det funkade eller inte. Fick dock många kommentarer om att tulpanerna håller på att bli utan vatten!

    • Sandra Neuman 18/01/2016 1:18pm (4 år sen)

      Nja, jag skulle säga att det inte är någon skillnad alls på hur mycket vatten man har i vasen. Man behöver bara fylla på oftare om man bara har vatten i botten. Jag fyller nog alltid ordentligt med vatten.

      Hur varmt man har det där de står, och förstås kvalitén är nog de faktorer som spelar in när tulpaner blir för långa och börjar hänga. :)

  • En blomsterentusiast 02/08/2016 12:26pm (3 år sen)

    Du kan också sätta ut dem mitt i vintern, stick ner dem i snön bara, så länge det är minus så är de snygga och frysta. men när det tinar och blir på plus blir de slaka.

  • Christel 26/01/2018 7:01pm (21 månader sen)

    Vita, inköpta idag så få se.......