10 i topp fokus sinnesro

måndag 2 januari 2017 - 22:52 | 1 Kommentarer

Hej på er och Gott Nytt År 2017! 

 

Hoppas det hela har börjat bra. För min del har den börjat med en rejäl förkylning men konstigt nog har jag inte blivit stressad av tanken på att jag inte kan köra igång med maxträning nu direkt efter nyår. Nästan tvärtom, jag har till viss del njutit av att slötitta på tv och slumra till i soffan när det fallit mig in, och det är väl ett tecken på att det är precis det jag behövt. Jag har börjat acceptera att när jag blir sjuk (även om det tack och lov är sällan) så är det inte nödvändigtvis ett tecken på svaghet, utan mer en indikation på vad kroppen behöver för att fungera. Oftast att helt enkelt ta det lite lugnare. Och så länge det är som nu att det är en förkylning som går över av sig själv så är det inte "hela världen" att vara lite sjuk, även om det ju såklart inte är kul och målsättningen är ju alltid att hållas frisk. 

 

Som jag tidigare sagt så är jag en nystartsjunkie och går igång på att lova mig själv guld och gröna skogar vid varje tillfälle till att få en nystart. Den här gången tänkte jag mig ändå försöka vara lite mer mogen och realistisk när det kommer till nyårslöften och målsättningar.

 

För det första så har jag nu i tanken delat upp året i kvartal och tänker att första fokus ska ligga på januari till mars. Då känns saker och ting lite lättare att klara av än när det handlar om ett helt år. För det vet vi ju alla att ingen kommer längre i juni ihåg vilka nyårslöften man gav under vinterns mörkaste månad. Det blir också mycket lättare att kunna utvärdera vad som funkade, vad som gjorde att man mådde bättre eller sämre under den period som gått.

 

För det andra så tänker jag att fokus inte ska ligga på hårda prestationer utan allt mer på att komma till ro. Det är för mig (och säkert för många andra) a och o i dagsläget, att helt enkelt få till en bra och stabil personlig och vardaglig grund för att sedan ha möjlighet att ösa på med roliga träningsutmaningar och -målsättningar och annat adrenalinboostande. 

 

Jag skrev därför ner en lista med 10 punkter som jag just nu känner att är av betydelse när det handlar om min egen sinnesro och mitt välmående. Det är till stor del vardagliga saker men som jag vet gör stor skillnad för mig. Flera av punkterna kanske ses som klyschor, men det är kanske bara ett tecken på att jag inte är helt ute och svävar då det finns andra som gillar att ägna sig åt samma saker. ;) 

 

IMG 0785

Här kommer i alla fall mina punkter på saker som jag kommer lägga fokus på under årets första månader. 

 

1) Dricka te - Det är vad lugn och ro verkligen är för mig. Kaffe i all ära och kommer inte sluta dricka kaffe men få saker är så stark katalysator på lugn som att sätta sig ner med en kopp te. 

2) Promenera - Promenader är för mig en av de enklaste metoderna för välmående. Under årets ljusa månader promener jag mig oftast till lugn och harmoni och då jag går mycket känner jag även att ämnesomsättningen och allt annat i kroppen fungerar så mycket bättre. Just nu har jag inte ett sittande arbete, utan tvärtom så går jag väldigt mycket under jobbdagen + till och från kommunaltrafiken, men det är ändå inte samma sak som att klä sig rätt och bekvämt och sätta in en podcast i öronen. Kvalitetspromenader!

3) Handla inte hungrig - Det kanske låter banalt men för att jag ska må bra ska min kost vara bra och då kan jag helt enkelt inte handla hungrig, haha! Jag älskar att planera och fundera kring kosten och gör så gärna hälsosamma och medvetna val. Förutom då jag går och handlar hungrig. Då är självdisciplinen som bortblåst och oftast vet jag knappt vad jag är sugen på så det blir lätt en salig blandning som gör att det både blir dyrt och onyttigt.  

4) Gör varm husmanskost minst en gång i veckan - När jag bor ensam och endast lagar mat till mig själv så blir det lätt att min kost består av sallader, grönsaker, frukt och diverse mellanmål. Inget fel alls med det men jag märker också att jag blir till freds av maten på ett annat sätt då jag ibland ser till att verkligen laga vanlig husmanskost. Inget går upp mot potatismos och lax eller en riktigt god spagetti bolognese. Har en gång läst en forskning om att en del personer har större behov av varm mat än andra. Tror jag tillhör dem.

5) Träna mer bålstyrka - Av den enkla anledningen att hela min kropp mår så mycket bättre då den fysiska grundstabiliteten är i skick. Har slarvat lite med coreträningen i höst även om den ju kommer den med i så gott som all träning jag gör, men jag vet att min kropp mår bättre då jag minst en gång i veckan lägger lite mer fokus på specifika coreövningar. 

6) Ta hand om mina fötter - Jag är i och för sig rätt bra på det när det handlar om att fila, smörja och ta hand om naglarna. Men har lovat mig själv att bli bättre på att göra övningar för fötterna och fotvalven samt att se till att skaffa nya hålfotsinlägg. Tänk hur mycket fötterna står ut med varje dag och tar oss precis dit vi vill. Det gäller att vara rädd om dem!

7) Träffa vänner över middag eller fika - Det är ju nästan tragiskt att vara tvungen att skriva in det på en sådan här lista för egentligen är det ju en självklarhet och något jag VILL göra ofta. Men under hösten har det blivit alltför lite av sådan kvalitetstid så det blir att styra upp mer sådant nu i vår. En sann må-brasysselsättning.

8) Yoga - Samma sak som med te och promenader. Jag VET att jag mår bättre då jag yogar mer. Svårare än så är det inte.

9) Läsa - Det här kan för många ses som ett krav eller tung och flummig målsättning att läsa mer. Läsa vad? För mig spelar det egentligen inte så stor roll men jag vet att jag behöver läsa för då slappnar min hjärna av på ett helt annat sätt än då jag till exempel ser på serier eller tv. Det är som att tankarna ordnas upp tillsammans med orden på bokens blad och jag kan både hitta energi och total avslappning i att läsa. Tror jag ska sikta in mig på någon av förra årets stora deckare till näst. 

10) Andas - Att något så lätt kan vara så svårt. Alltför väl har jag den senaste tiden lärt mig att min andning INTE fungerar då jag stressar och är uppe i varv. Det mest vitala för oss är att syre- och koldioxidutbytet fungerar som det ska. Då krävs det att man andas djupare än uppe i strupen som det så lätt blir när man inte tänker på det. Andningen bör, ska och vill jag ha som fokus. Kommer nog skriva både ett och två inlägg om andning inom snar framtid. 

 

Det här är som sagt min personliga lista på vad jag vet gör mig mer harmonisk och tillfreds med tillvaron. Din lista ser kanske helt annorlunda ut? Du får jättegärna kommentera och tipsa om saker som du har behov av för att just ditt välmående ska vara på topp, men som jag kanske inte alls tänkt på :) 

 

Massa nyårskärlek! 

Kommentarer

  • Johan

    08.01.2017 13:59 (11 månader sen)

    Mina favoriter är 1. Sporta 2. Lyssna på musik 3. Promenera 4. Dricka kaffe 5. Tiga 6. Lyssna på natur 7. Dricka vatten 8. Läsa 9. Träffa vänner 10. Städa lägenhet


Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.