Lär dig stå på händerna

måndag 27 juni 2016 - 08:59 | 7 Kommentarer

Hej på er! Hoppas ni haft en riktigt bra midsommar!

 

I dagens crossfit- och yogatider så ser man bilder till höger och vänster på folk som står på händerna. Får väl erkänna att även jag är skyldig till såna bilder. Jag har jag hållit på med redskapsgymnastik hela min barndom och har kunnat stå på händerna så länge jag kan komma ihåg. Jag har ändå lättare att gå på händerna än att stå stilla men det är något jag håller på att träna på, att tillsammans med yogan aktivera alla de små musklerna för att få en så bra kroppskontroll att man kan stå stilla så gott som hur länge som helst. 

 

Men hur lär man sig stå på händerna? Det är en fråga jag får väldigt ofta! Går det att lära sig även om man aldrig hittills i livet kunnat det? Eller är det för sent att testa i vuxen ålder? Absolut inte! Så länge man inte har några konkreta förhinder i till exempel axlar, så anser jag att det aldrig är för sent att lära sig. Men det är bra att lägga upp övandet och träningen, för om du bara sätter händerna i marken och prövar sparka upp med benen är det lätt hänt att det går galet och du skadar dig på ett sätt eller annat. 

 

För det första så måste vi vänja oss vid att lägga vår kroppstyngd på armar och axlar. Om du tänker på vilka vikter du brukar träna till exempel axelpress med så kan jag tro att det är rätt mycket mindre än din egen kroppsvikt. Våra fötter bär vår kroppsvikt dag ut och dag in men händerna tvingas sällan eller aldrig göra det. Ett bra sätt att stegvis lägga på mer tyngd på händerna och armarna är att göra det mot en vägg (eller i det här fallet träd). 

 

Vänd dig med ryggen mot väggen och börja klättra uppåt med fötterna. Tänk på att hela tiden spänna magmuskulaturen och se till att axlarna inte åker upp till öronen utan dra ihop skulderbladen och axlarna så du har gott om mellanrum mellan öron och axlar och därmed kontroll över de musklerna. 

DSC 8398

 

Klättra så pass högt upp med benen som det känns bra, håll några sekunder och klättra ner igen. Upprepa 5-10 gånger. Ju säkrare du blir, desto högre kan du klättra upp med benen och samtidigt komma närmare med övre kroppen mot väggen/trädet så du kommer i en alltmer lodrät position, det vill säga i ett rakare handstående med mer tyngd på händerna. 

DSC 8388

 

En annan bra övningsposition när du börjar känna dig säkrare är denna nedan. Det vill säga att du försätter kroppen i en 90 graders position mot en vägg. Nu har du hela övre kroppens tyngd på händer och armar i en rak handståendeposition och därefter kan du börja testa att lyfta ett ben rakt upp för att även lägga benets vikt på händerna och för att öva på att hitta kontrollen för hur det känns när kroppen är i lodrätt läge. 

DSC 8392

DSC 2

Självklart kan man också öva att stå andra vägen mot en vägg, det vill säga med ryggen mot väggen. Men det kräver att du redan ska vara säker på att du orkar hålla dig uppe och våga sparka upp med benen. De här två varianterna ovan är två grundvarianter för hur man helt enkelt vänder på tyngdkraften i kroppen och hittar kontakten med musklerna. 

 

När du börjar träna på att stå på händerna mer fritt utan vägg eller träd som hjälp så kan ett tips kan också vara att öva på kullerbytta. För om/NÄR du ramlar så är det bra att ha övat att göra det på ett säkert sätt. Är du utomhus eller på en mjukare matta så kan det vara bra att ha övat på att dra hakan till bröstet och falla ner i en kullerbytta så att du inte faller över och skadar rygg eller nacke. 

 

Men VARFÖR ska man stå på händerna då?! Jo, det är väldigt befriande att sätta kroppen i en sådan position som man gör när man står på händerna eller huvudet. Plötsligt fungerar jordens dragningskraft helt motsatt på våra organ jämfört med all annan vaken tid (och sovande tid också för den delen). Jag kan ofta känna ett starkt behov av att stå eller gå på händerna. Det känns bra helt enkelt! 

 

Så iväg och öva med er och lycka till! :)

 

 

Kommentarer

  • Aj

    28.06.2016 17:55 (2 år sen)

    Hej! Har du nåt bra tips hur man ska göra för att inte få ont i handlederna?

    • Lena Törnroos

      30.06.2016 13:46 (2 år sen)

      Hej! Överlag är ett alternativ när man gör övningar där man vanligtvis står på handflatorna, som tex. plankan, armhävningar osv, att knyta händerna och stå på knogarna. Det underlättar trycket! Ett annat alternativ är att använda sig av armhävningshandtag (på engelska push up bars), googla det så ser du hur de se ut. :) Sen kan man ju fundera lite på vad som är orsaken till att man får ont i handlederna. Många är väldigt stela i underarmarna på grund av jobb vid datorn osv, så det kan hjälpa att stretcha och få upp rörligheten i underarmarna. Jag skulle också säga att just man just genom att öva på handstående och att stegvis lägga lite mer vikt på händerna och handlederna kan få upp rörligheten och styrkan och att man därmed så att säga kan träna bort smärtan. Lycka till! :)

      • Aj

        02.07.2016 14:47 (2 år sen)

        Tack för tipsen! Armarna och handlederna är mina svagaste punkter (när det gäller all träning), så du har säkert rätt i det att jag borde träna upp mig i det området. Kämpar vidare!


  • Nathalie

    28.06.2016 19:38 (2 år sen)

    Tack för tipsen! Jag har som mål att kunna stå på händerna nästa sommar, bara att börja öva nu då :D

    • Lena Törnroos

      30.06.2016 13:36 (2 år sen)

      Vad kul! Det är ett roligt mål att ha och det kommer gå bra ska du se bara man har lite tålamod! :) Lycka till!


  • Anna

    28.06.2016 23:32 (2 år sen)

    Tusen tack för dessa tips, nu ska jag börja öva!! :)

    • Lena Törnroos

      30.06.2016 13:35 (2 år sen)

      Det var så lite så, lycka till med övandet! :)


Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.