Solskenspromenad

lördag 7 januari 2017 - 11:03 | 1 Kommentarer

Hej, 

Och trevlig trettondagshelg på er. 
Tänkte bara titta förbi för att säga att årets första riktiga solskenspromenad är avklarad. Jag har varit så otroligt trött och less på hösten och vintern men i går var en sån dag här i Stockholm då man påminns om varför det faktiskt kan vara bra att ha fyra årstider. Sicken vinterdag alltså! Och att det var en ledig, röd dag gjorde ju inte saker sämre heller, tvärtom. 

 

Kan erkänna att i träningsväg så har det här året inte börjar så bra. Har ännu inte fått till ett enda träningspass på grund av förkylningen jag åkte på förra helgen och all min extra energi har gått åt till att känna efter om hostan som inte ger med sig indikerar lunginflammation eller inte. Men som det känns i dag så är hostan äntligen på väg bort och känner mig mycket piggare. 

 

IMG 0822

IMG 0831

IMG 0850

Strålande sol och -12. Man tackar och tar emot. 

 

Eftersom det gått så mycket influensor, förkylningar och det ena och andra nu så kan jag gissa att jag inte är den enda som åkt på något. Därför ville jag påminna om att även om man inte kan träna så kan man alltid göra något för att åtminstone röra på sig lite. Jag vet att det för många kan kännas onödigt och som tidsslöseri att ta sig ut och promenera om man inte får löpa. Att promenader inte ger något och inte kan räknas som träning. Men faktum är, som jag säkert skrivit tidigare, att promenader är vår viktigaste motionsform. Människan är gjord att gå omkring på sina två ben så låt oss snabbt påminnas om några av alla hälsofördelar med att promenera: 

 

  • Grundkonditionen förbättras
  • Blodcirkulationen och energinivån förbättras
  • Hjärtat, lungor och kärlsystem stärks
  • Muskler i ben och rumpa stärks
  • Immunförsvaret stärks
  • Risken för högt blodtryck minskar
  • Magen och tarmarna håller igång
  • Lindrar stress och gör oss mer klartänkta
  • Sömnen förbättras, både lättare att somna och kvaliteten på sömnen höjs 
  • Bidrar till att reglera blodsockret och sötsuget minskas
  • Vikten hålls lättare och kan till och med motverka aktivering av fetmagener
  • Minskar risken för benskörhet och minskar värk och artros i leder
  • Motverkar demens och alzheimers genom att bidra till att bevara hjärnceller och minnet

 

Bra va? Nu var det här dessutom bara några fördelar som jag snabbt skrapade ihop. Fler finns det och det finns egentligen inget dåligt med att promenera så länge du har bra skor och någorlunda bra hållning och rörelsemönster. :) Vi människor kan egentligen gå hur långt som helst. 

 

Hälsofördelarna är baserade på rekommendationerna om 30 minuters promenad per dag, men även 15 är bättre än ingenting! Och 5 minuters gående på lunchen kan göra stor skillnad. Så underskatta inte promenad som motions- och/eller träningsform. :)

Kommentarer

  • Sandra Emilia

    17.02.2017 18:27 (9 månader sen)

    Jag är bra på att träna på gymmet men alltså så dålig på att bara gå ut och gå, tycker det är så tråkigt! :D Om jag då inte har nån med mig, då är det riktigt kul till och med!


Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.