LRG DSC00479

Visa alla inlägg skrivna oktober 2019

Lifeupdate och en god sallad!

Skrivet av Lina Skog 30.10.2019

Hej på er!

I förmiddags gjorde jag snabbt en god sallad till mig. Den innehöll sallat, spenat, couscous, avokado, tomat, fetaost och nötter! Supergod, mättande och väldigt enkel. Så som jag gillar det. :)DSC07463

Hade förövrigt en föreläsning från 14:30 - 17:00 idag och den var riktigt intressant. Folkhälsa och hållbar utveckling står på schemat, så ser fram emot fler lektioner inom det ämnet. I motvikt till allt det akademiska känns det bra att äntligen få börja på med en hälsokunskaps-kurs. 

Imorgon har jag också mitt sista naprapatbesök, så får se då, iaf har värken i ryggen släppt nu så det känns skönt. Men måste ju såklart  stretcha höftböjaren och lårmuskeln regelbundet ännu. Hoppas dock på att kunna delta i Zumba redan nästa vecka igen. :) 

Imorgon kväll drar vi sedan hem till Jeppis för helgen, så mer planer än så har jag inte för tillfället! :)B5427CD1 C66E 4C8F B66F 203FCDF2BF0BHa en skön kväll! <3


På min önskelista!

Skrivet av Lina Skog 29.10.2019

Kategorier:

Hej på er!

Just nu har jag något jag verkligen vill ha, nämligen en pulsklocka. Detta kom till mig som en blixt från klar himmel och efter det har jag inte kunnat släppa tanken. Det skulle vara roligt att mellan varven kunna följa upp hälsan på ett mera djupare plan och inte alltid gå på "känsla", om ni förstår. :)

Något jag är extra intresserad av är sömnen men klockorna kommer ju oftast med många fler egenskaper. Hittills har jag haft ögonen på en fitbit versa 2. Så om ni har erfarenhet av dessa klockor får ni gärna dela med er.Ha en skön kväll! <3


En dikt om mitt paradis

Skrivet av Lina Skog 27.10.2019

Kategorier:

Det är 50 dagar till

Det är 50 dagar tills jag får träffa mitt paradis igen

Känna doften

Känna sanden

Känna vinden

Det är 50 dagar jag längtat efter

Drömt om

Det är dagar jag minns

De betyder mycket

De 14 dagarna

I mitt paradis

<3

Skarmavbild 2019 10 23 kl. 18.45.04Minnen <3


Det som inte fick ske!

Skrivet av Lina Skog 25.10.2019

Kategorier:
Taggar:

Hej på er!

Borde just nu befinna mig i Åbo med mina vänner, tanken var att vi skulle och hälsa på Victoria som börjat studera juridik där i höst. Något jag länge sett fram emot, då vi inte längre träffas så ofta. Men så blev fallet inte för mig.

För en tid sen skrev jag ett inlägg som ni kan läsa om ni inte ännu gjort det. Om hur bra jag kommit igång med träningen och hur man kan förebygga skador. Tills jag igår kom hem cyklande från skolan och fick en ordentlig smärta i nedre ryggen, det kändes som en stor låsning. Jag fattade att det inte är läge att leka längre så vi ringde runt i Vasa till flera olika naprapater men ingen hade tid längre samma kväll. Jag ringde till sjukhuset och de ville inte ta emot mig, men bad istället att ta Burana.

Jag har känt denna typ av smärta förut och vet att Burana inte kommer att lösa hela problemet, så vi hittade tillslut en naprapat i Tropiclandia. Sara var snäll och förde oss dit.

Han gjorde en grundlig undersökning på mig och vi var där i över 2h. Han konstaterade att jag har två muskler som är allt för korta, höftböjaren och lårmuskeln. Vilket orsakar problemen för mig så som låsningar och smärta i nedre ryggen. Dessutom blir sätesmusklerna överspända av detta och musklerna runt höften belastas fel. Han konstaterade också att dessa problem har byggts upp under flera års tid, men var förundrad över hur jag ens har kunnat röra på mig så mycket som jag gjort nu. Dessa skador kan nämligen leda till att man är obenägen att gå. triggerpunkteriliopsoasrectus femoris muscle attachments

(Bilderna lånade från nätet).

Han masserade mig grundligt med ultraljud, och töjde ordentligt efter det. Han sa att vi borde stanna vart 20:e minut när vi åker ner till Åbo eftersom det inte är läge för mig att sitta mycket nu, vilket jag i efterhand förstod att inte skulle gå, och med sån värk i ryggen var det bäst att stanna hemma. 

Så jag kan säga att jag nästan skäms över att skriva detta, då jag känner mig smått misslyckad. Och HUR kan jag ha tränat, dansat, cyklat, stretchat och rört mig såhär mycket nu och så kommer detta... Har jag gjort något fel och varför utsätts jag för dessa problem gång på gång? Nåväl, nu är det bra att vi vet vad problemet är så jag kan ta itu med det, på riktigt denna gång! Ett nytt besök blir det på Tisdag och har många frågor att ställa. 

Mest ledsen är jag över träningen, den känns förgäves. Men hoppas att jag med rehabilitering snabbt kan vara tillbaka och åtminstone få gå på Zumba, det är ju det jag älskar! <3

Hoppas ni orkade läsa allt, ville skriva av mig lite och berätta hur det ligger till nu..! Ha en skön helg. <3


15 snabba frågor.

Skrivet av Lina Skog 23.10.2019

Kategorier:
Taggar:

Hej på er, här kommer en snabb lista på 15 frågor!

Vad har du på dig?
Ett par olivgröna cargo-byxor och en beige tröja.

Vad är din högsta önskan just nu i detta tillfälle?
Upptäcka mer av världen.

Vad är din största skräck som inte innefattar död?
Ensamhet tror jag.

Vilken film såg du senast?
You were never really here (den var inte bra).

Vad åt du till frukost?
Gröt med Oatlys chokladmjölk och blåbär.

Nämn ett personlighetsdrag som styr dig mycket:
Jag är bestämd.

Hur ser det ut utanför ditt fönster just nu?
Mörkt.

Vad gör du om 10 år?
Om 10 år är jag utexaminerad och bor inte i Finland. Jag jobbar med något inom hälsa.

Nämn en styrka du besitter:
Säger vad jag tycker. Kan dock vara bra och dåligt! Men uppskattar själv när andra säger vad de tycker. :)

Nämn en svaghet som du har:
Otålig. 

Vilket var ditt bästa ämne i skolan?
Hälsokunskap, biologi, jumpa?

Hur många gånger har du flyttat?
2.

Skulle du kunna tänka dig att flytta utomlands?
Det är min dröm.

Vad gör dig förbannad?
Tidsoptimister. 

Vad gör dig glad?
Glada människor, spansk musik, avokados och solen! 29346553 D323 482F 9E9F 9841FAC809AF 2Trevlig Onsdagkväll! <3


Inspiration till julfestklädsel.

Skrivet av Lina Skog 22.10.2019

Kategorier:

Hej på er!

Oavsett om man vill eller inte så närmar sig julfest-säsongen med stormsteg. Så tänkte dela med mig av lite inspiration en mulen Tisdag. På julfester tycker jag det är snyggt med dessa basic färgerna: beige, svart och såklart rött/vinrött, man kan även piffa upp sin mörka outfit med någon färgglad accessoar eller varför inte ett snyggt mobilskal. 

Allt behöver såklart inte vara svin-dyrt, för tyvärr är det oftast så att man använder denna klädsel en gång och så är det med det. Så varför inte kolla in de närmaste loppisarna/facebook-sidorna före man beställer hem något? :)

Ha en bra dag! <3


eHälsa & hälsa i framtiden!

Skrivet av Lina Skog 21.10.2019

Hej på er!

Idag var jag på ett jätte intressant seminarie som en introduktion till en kurs vi har i skolan och vill dela med mig av lite tankar här på bloggen. Seminariet hölls av futuristen Niko Herlin från företaget Great Minds, vilket berörde eHälsa och framtidsperspektiv på vår folkhälsa och på social och hälsoområdet. Seminarie 1

Som introduktion pratade han om framtiden och om fantasier, vilket jag gillade extra mycket. Att vi skall våga fantisera för att nå framgång och om att våga drömma. "Create your own future". 

Han berättade också om att det är viktigt att träna på framtidskompetens, genom att våga göra saker lite annorlunda och ta ett steg ur din komfort-zon. Om man aldrig vågar göra något annorlunda kommer man knappast heller nå framgång, det är verkligen ord jag vill ta med mig in i min egna framtid!

Efter denna inledning hade vi en workshop som gäller just hälsa i framtiden och eHälsa. Jag blev väldigt medveten om att saker faktist händer nu och inte efter min livstid, vilket jag tror många tänker. Framtiden inom hälsa och eHälsa är bl.a att kunna skapa proteiner ur luften, att scanna sin mat för att veta exakt vad den innehåller, syntetisk alkohol och "after death services". Mycket är redan på gång nu och jag tror att vi kommer kunna se många förändringar i hälsoområdet inom endast 10 år. 

Som det ser ut just nu berättade Niko att år 2045 kommer man att kunna upprätthålla en människas liv med elektroniska hjälpmedel, det betyder i praktiken att vi aldrig mera kommer dö. Nja, kanske inte riktigt så, men tanken fascinerar mig! 

Har ni någon tanke om detta får ni gärna dela med er! :)

Trevlig kväll! <3

 


Ekologisk hudvård!

Skrivet av Lina Skog 18.10.2019

Godmorgon!

Förra veckan var jag inne på Kicks här i Vasa och fastnade för två saker. En ansiktsmask och ett serum. Jag läste länge på produkterna och velade fram och tillbaka om jag skulle ta dem vilket jag gjorde.

Märket heter Skin Treat och är ett 100% ekologiskt och veganskt skönhetsföretag. På deras hemsida står det att deras ingredienser tillverkas på en ekologisk farm. Vilket jag tyckte lät riktigt passande. 

Det jag fastnade mest för hos produkterna var faktist utseendet. De är stilrena och det framkommer också allt vad de innehåller på ett snyggt sätt, så det är enkelt att ta till sig. DSC07393Jag valde dessa två produkter för "acnebelägen" hud. Då det passar min hud bäst och hittills har jag varit riktigt nöjd. Jag vet att man borde prova produkterna i en månads tid för att veta om de funkade eller ej. Men känslan efter att jag har använt dem har varit riktigt skön och de luktar friskt. Jag vet inte om jag inbillar mig men huden har också varit renare.

Så om jag får välja använder jag nog hellre ekologisk än "vanlig" hudvård då jag tror det i längden är skonsammare för huden. DSC07397Hoppas ni gillade inlägget och ha en skön Fredag! <3


Engelska-skräck och träna tillsammans!

Skrivet av Lina Skog 17.10.2019

Hej på er från en höstlovs-tjej! 

Fick höstlov efter att jag hade haft en engelska presentation med Fanny i Tisdags, vi pratade om olika typer av stress och hur man kan förebygga stress. Det gick faktist över förväntan bra så det är jag jätte glad över. :) Engelska är faktist ämnet jag är sämst på i skolan och har alltid varit nervös över att prata engelska inför klassen. 

Onsdagen bestod av 3h lägenhets-städning och även ett gympass. Har just nu ett program jag tar till när inspirationen lackar. Det heter Sweat it to Shred it av Sarah's Day! Hon är en australiensisk fitness/health Youtuber och följer henne dagligen på sociala medier, hon är väldigt inspirerande och sprider positiv energi! :) 

Idag blev det även ett gympass med fokus nedre kropp med Ronja. Jätte effektivt att träna tillsammans. Övningarna vi gjorde var väldigt basic men ändå inga jag brukar göra annars så det tog väldigt bra kan jag säga, haha. Jag använder sällan, (läs aldrig) skivstång när jag tränar, eftersom att jag mest har dåliga erfarenheter av det. Men en övning skall jag nog ta till i mina kommande egna pass. Därför är det så roligt att träna tillsammans med någon, då man blir inspirerad och kan hitta nya övningar! :)IMG 0149Nu har jag även lämnat in två skoluppgifter så nu tar jag ledigt, ledigt!

Ha det gott så hörs vi! <3

 

 


Stretcha och rulla dig frisk!

Skrivet av Lina Skog 14.10.2019

Hej på er!

Tänkte idag dela med mig av ett hälso/träningsinlägg. Då jag just nu spenderar mycket av min fritid på dessa saker. :)

Jag har under flera års tid haft lite bekymmer med leder, låsningar, sned rygg och krämpor här och där. Även fast jag bara är 20 år. Detta har väl inte varit SÅ seriöst, men några besök hos massörer, naprapater och en hel del funderingar har gjorts hemma. Så både pengar och tid har satts ner på dessa problem, som jag idag löser med hjälp av egna knep.linaTa del av mina knix här nedan:

1. Variera din träning och hitta det som passar just din kropp. Vi har alla olika kroppsbyggnader och alla är inte gjorda för att endast lyfta tungt. Att variera träningen med rörlighetsträning som t.ex. dans en dag och styrka en annan, ger mera rörlighet i både muskler och leder och kommer garanterat förbättra dina kommande träningsresultat.

Jag har själv börjat fokusera på detta väldigt mycket eftersom att jag märker hur kroppen mår bra av det. Om jag tränar endast styrka flera dagar i sträck känner jag hur musklerna "klibbar" ihop sig och blir stela, låsningar uppkommer och träningen medför inte det vad den borde göra.

2. Stretcha. Har inte alla gymnastiklärare klagat på dig om detta? Jo, men det är verkligen viktigt. För att musklerna skall kunna jobba bättre krävs det att de färdigt är "utvidgade" och inte spända från föregående träning. Så ta dig dessa 10 extra minuter och låt det ta lite sjukt. Du kommer att märka skillnad! 

Om man dessutom har ett stillasittande jobb och sitter framför datorn är det väldigt bra att ibland pausa, ställa sig upp och stretcha nacken och bröstkorgen. Även höften tar stryk av att sitta för länge. Så genom att stretcha några minuter under jobbtid får du också igång blodcirkulationen och du kommer att känna dig piggare. :)lina stretch 23. Foam rollern!! Ja denna krabat har gjort det möjligt för mig att idag kunna träna så mycket som jag gör utan att "skada mig" d.v.s få låsningar i ryggen. Använder denna flera gånger per dag för att knäcka ryggen och komma åt de områden jag inte gör med stretching. Min nedre rygg mår så bra av att jag rullar den både morgon och kväll. Om du är lite sned eller har någon låsning i ryggen så både masserar foam rollern din rygg samtidigt som den stabiliserar upp den. lina stretch 4Jag använder den inte endast för rygg (det är dock där jag fått bäst resultat) men även på bakre och främre låren brukar jag rulla. Så har du något område som är knepigt för dig, så prova dig fram, du vet bäst själv! :)lina stretch 5Hoppas ni gillade detta inlägg och ha en bra dag! <3