LRG DSC00479

Dominikanska Republiken del 1

Skrivet av Lina Skog 02.01.2020 | 0 Kommentarer

Här kommer del 1 av resan!

Vaknade ungefär vid kl. 07:00 Måndagen vi reste iväg och så tog vi tåget ner till Helsingfors flygplats för att åka iväg på en 11h och 40min flygresa. Väl framme på Puerto Plata flygplats var klockan ungefär 21:00 och 3 på natten finsk tid. Trötta var vi och vi ville bara komma i säng. Dagen efter vaknade jag ungefär halv 5 på morgonen, redo för nya äventyr.DSC07749DSC07768DSC07774Första morgonen. Soluppgångarna var så fina och jag njöt till fullo varje morgon man fick gå ut till stranden och börja dagen på bästa sätt.

De första två dagarna spenderades vid hotellet och hotellstranden. Vi bodde alltså på ett all inclusive hotell i Cabarete precis vid stranden. Samma hotell som jag var på med familjen 2015, så miljöerna var bekanta. Så var även en del av kockarna, bartenderna och andra ur personalen, vilket var väldigt roligt att få se bekanta ansikten igen. DSC07830DSC07827Vi kom snabbt väldigt bra överens med personalen som höll i trådarna för alla aktiviteter, så som pilkastning, bingo, zumba, vattenjumpa, bachata & salsa osv. Det är så roligt med Dominikanerna för de är alltid så glada och pratsamma, man får en ljuvlig familjär känsla i deras umgänge, även fast spanskan för oss är ostadig och likaså engelskan för dem. DSC07816Tredje dagen bestämde vi oss för att skulle bli en surfing-dag så vi for med taxi till Playa Encuentro som är surfarnas paradis i Cabarete. En superfin, flera kilometer lång sandstrand med fina vågor. Där hade de sina små hyddor var man fick köpa surflektioner med privat lärare eller bara hyra bräda. Vi surfade ungefär 1h tills vi var helt slut, strömmarna i vattnet var så starka att det var svårt att hållas på plats. Men både jag och Daniel blev förvånade över hur bra det gick, vi fångade nästan alla vågor. DSC07862DSC07865DSC07877DSC07933Efter surfingen beställde jag en acaibowl och Daniel någon toast högre upp mot stranden där vi avnjöt maten i umgänget av surfkulturen, med musik och chill-vibes. DSC07982En härlig typ som Jason träffade vi också flera gånger under resans gång!

Cabarete är ju känd för det stora utbudet av vattensporter som kitesurfing, windsurfing och vanlig surfing. Så nästan varje eftermiddag började det blåsa upp och stranden förvandlades till något helt annat. Till denna strand kommer de världen över för att lära sig att kitesurfa eller utöva sporten. Så efter några dagar träffade jag en lokal kitesurfare från stället som vi kom bra överens med och som tyckte att vi borde prova på Cabaretes nattliv. Först var vi nog lite skeptiska, men det måste vara det roligaste jag gjort. Just den kvällen hade de "latin night" så det spelades massor med spansk musik och det dansades batchata och salsa hela natten lång. Jag måste säga att de lokala var super duktiga dansare och de bjöd nog på show. Ett minne jag kommer leva väldigt länge på och som värmer mitt latinska hjärta lite extra mycket! <3 Är nog glad att vi vågade fara iväg på detta även fast man skall vara försiktig var man rör sig nattetid där. DSC08006Jag fick även åka med på en kite-tur med honom, höll i mig så hårt att jag har blåmärken ännu idag.. Haha, men det är sådant som skapar minnen!

Så det var del 1 av resan, del 2 kommer imorgon! Hoppas ni gillade det.