LRG DSC00479

Min go to smoothie!

Skrivet av Lina Skog 03.12.2019

Kategorier:

Hej på er!

Som ni kanske vet eller inte vet så älskar jag smoothies. Det är bara så gott och ibland kräver min kropp det!! Speciellt goda tycker jag de kalla och fruktiga smoothierna är, och det är just dessa som jag ofta gör. För mig är det bara ett plus med hälsofördelarna de för med sig, de är ju bara så goda!!

Min go to smoothie som jag gör flera gånger i veckan består alltid av en hel apelsin, frusen mango och citronsaft. Om jag vill göra en röd variant tillsätter jag även jordgubbar (smakar som en tropisk drink) och vill jag göra en grön smoothie tillsätter jag spenat.

Så enkelt och alltid lika gott! (Hur många gånger nämnde jag att det var gott i denna text, haha orkar inte skriva om).

IMG 0767
IMG 07303AD3F45C 46EB 4FA1 BA33 83D7535B9272 2Nu ska jag smootha vidare, ha det gott! <3


Diskbråck och Karibien om 25 dagar!

Skrivet av Lina Skog 20.11.2019 | 1 kommentar(er)

Hej på er!

En stund sedan sist jag var här och uppdaterade er om livet. Har nog egentligen velat blogga, men det mesta av den vakna tiden just nu läggs ner på min rygg och skoluppgifter.

Vad gäller ryggen kan jag kort uppdatera er om att det är och har varit en berg och dalbana... Naprapaten jag besökte ca. 5 gånger här i Vasa har "feldiagnostiserat" mig. Han trodde ju att värken i ryggen kom från "för korta höftböjarmuskler". Men nu konstaterades det vid en fysioterapeut att jag har diskbråck. Ja, så ni kan ju tänka er att efter 4 veckor får höra det, är inte så uppmuntrande.. Nu har jag dessutom mycket mera värk än vad jag hade förut.

Har såklart mycket mera att säga om detta och hur feldiagnostisering kan ske osv, men vill såklart inte hänga ut någon inblandad. Utan vill hellre blicka framåt mot friskare tider.

Resan närmar sig med stormsteg och idag är det exakt 25 dagar kvar, så klockan tickar och jag vill bli frisk. Att åka på en 4h tågresa + 12h flygresa med diskbråck är ju såklart inte det bästa. Så fokus just nu ligger på: REHAB, REHAB, REHAB! 

Det blir mycket promenader, men man får ju såklart inte överanstränga sig. Inget långvarigt sittande osv. 

Det som motiverar mig för att så fort som möjligt bli frisk igen är ju såklart Dominikanska Republiken. Inte kan man ju åka till Karibien och vara stel som att man skulle ha en "pinn i röven" man måste ju kunna dansa bachata till de Spanska rytmerna såklart, haha! <3Lina 1Sköt om era kroppar och knoppar och så hörs vi snart!


Det som inte fick ske!

Skrivet av Lina Skog 25.10.2019

Kategorier:
Taggar:

Hej på er!

Borde just nu befinna mig i Åbo med mina vänner, tanken var att vi skulle och hälsa på Victoria som börjat studera juridik där i höst. Något jag länge sett fram emot, då vi inte längre träffas så ofta. Men så blev fallet inte för mig.

För en tid sen skrev jag ett inlägg som ni kan läsa om ni inte ännu gjort det. Om hur bra jag kommit igång med träningen och hur man kan förebygga skador. Tills jag igår kom hem cyklande från skolan och fick en ordentlig smärta i nedre ryggen, det kändes som en stor låsning. Jag fattade att det inte är läge att leka längre så vi ringde runt i Vasa till flera olika naprapater men ingen hade tid längre samma kväll. Jag ringde till sjukhuset och de ville inte ta emot mig, men bad istället att ta Burana.

Jag har känt denna typ av smärta förut och vet att Burana inte kommer att lösa hela problemet, så vi hittade tillslut en naprapat i Tropiclandia. Sara var snäll och förde oss dit.

Han gjorde en grundlig undersökning på mig och vi var där i över 2h. Han konstaterade att jag har två muskler som är allt för korta, höftböjaren och lårmuskeln. Vilket orsakar problemen för mig så som låsningar och smärta i nedre ryggen. Dessutom blir sätesmusklerna överspända av detta och musklerna runt höften belastas fel. Han konstaterade också att dessa problem har byggts upp under flera års tid, men var förundrad över hur jag ens har kunnat röra på mig så mycket som jag gjort nu. Dessa skador kan nämligen leda till att man är obenägen att gå. triggerpunkteriliopsoasrectus femoris muscle attachments

(Bilderna lånade från nätet).

Han masserade mig grundligt med ultraljud, och töjde ordentligt efter det. Han sa att vi borde stanna vart 20:e minut när vi åker ner till Åbo eftersom det inte är läge för mig att sitta mycket nu, vilket jag i efterhand förstod att inte skulle gå, och med sån värk i ryggen var det bäst att stanna hemma. 

Så jag kan säga att jag nästan skäms över att skriva detta, då jag känner mig smått misslyckad. Och HUR kan jag ha tränat, dansat, cyklat, stretchat och rört mig såhär mycket nu och så kommer detta... Har jag gjort något fel och varför utsätts jag för dessa problem gång på gång? Nåväl, nu är det bra att vi vet vad problemet är så jag kan ta itu med det, på riktigt denna gång! Ett nytt besök blir det på Tisdag och har många frågor att ställa. 

Mest ledsen är jag över träningen, den känns förgäves. Men hoppas att jag med rehabilitering snabbt kan vara tillbaka och åtminstone få gå på Zumba, det är ju det jag älskar! <3

Hoppas ni orkade läsa allt, ville skriva av mig lite och berätta hur det ligger till nu..! Ha en skön helg. <3


Stretcha och rulla dig frisk!

Skrivet av Lina Skog 14.10.2019

Hej på er!

Tänkte idag dela med mig av ett hälso/träningsinlägg. Då jag just nu spenderar mycket av min fritid på dessa saker. :)

Jag har under flera års tid haft lite bekymmer med leder, låsningar, sned rygg och krämpor här och där. Även fast jag bara är 20 år. Detta har väl inte varit SÅ seriöst, men några besök hos massörer, naprapater och en hel del funderingar har gjorts hemma. Så både pengar och tid har satts ner på dessa problem, som jag idag löser med hjälp av egna knep.linaTa del av mina knix här nedan:

1. Variera din träning och hitta det som passar just din kropp. Vi har alla olika kroppsbyggnader och alla är inte gjorda för att endast lyfta tungt. Att variera träningen med rörlighetsträning som t.ex. dans en dag och styrka en annan, ger mera rörlighet i både muskler och leder och kommer garanterat förbättra dina kommande träningsresultat.

Jag har själv börjat fokusera på detta väldigt mycket eftersom att jag märker hur kroppen mår bra av det. Om jag tränar endast styrka flera dagar i sträck känner jag hur musklerna "klibbar" ihop sig och blir stela, låsningar uppkommer och träningen medför inte det vad den borde göra.

2. Stretcha. Har inte alla gymnastiklärare klagat på dig om detta? Jo, men det är verkligen viktigt. För att musklerna skall kunna jobba bättre krävs det att de färdigt är "utvidgade" och inte spända från föregående träning. Så ta dig dessa 10 extra minuter och låt det ta lite sjukt. Du kommer att märka skillnad! 

Om man dessutom har ett stillasittande jobb och sitter framför datorn är det väldigt bra att ibland pausa, ställa sig upp och stretcha nacken och bröstkorgen. Även höften tar stryk av att sitta för länge. Så genom att stretcha några minuter under jobbtid får du också igång blodcirkulationen och du kommer att känna dig piggare. :)lina stretch 23. Foam rollern!! Ja denna krabat har gjort det möjligt för mig att idag kunna träna så mycket som jag gör utan att "skada mig" d.v.s få låsningar i ryggen. Använder denna flera gånger per dag för att knäcka ryggen och komma åt de områden jag inte gör med stretching. Min nedre rygg mår så bra av att jag rullar den både morgon och kväll. Om du är lite sned eller har någon låsning i ryggen så både masserar foam rollern din rygg samtidigt som den stabiliserar upp den. lina stretch 4Jag använder den inte endast för rygg (det är dock där jag fått bäst resultat) men även på bakre och främre låren brukar jag rulla. Så har du något område som är knepigt för dig, så prova dig fram, du vet bäst själv! :)lina stretch 5Hoppas ni gillade detta inlägg och ha en bra dag! <3 


Varför väljer jag att vara fysiskt aktiv?

Skrivet av Lina Skog 15.09.2019

Kategorier:

Hej på er!

Jag är nyss hemkommen från ett zumba-pass och jag känner mig så glad och full av energi. Hittills har denna Söndag varit ganska trist och jag har inte känt mig riktigt motiverad till att göra något storslaget. Men tänk vad lite rörelse-glädje på 45min kan förändra en dag, wow!

Imorgon inleder jag min andra träningsvecka på Sports'club i Vasa och under bara dessa två veckor har jag blivit mycket piggare och mer motiverad, det känns fantastiskt! 

Något som motiverade mig till att fortsätta träna på gym denna höst var känslan, känslan av att MÅ BRA! Känslan som sprider sig i kroppen efter varje pass är magisk, och man blir som en ny person. Det är faktist på senare tid som jag har börjat uppskatta träningen som något jag börjar må bra av. När jag var liten tränade jag mest för att ha en tillhörighet i en grupp, och förstås för att det var roligt. Men nu, ju äldre jag blir känner jag verkligen hur viktig den fysiska aktiviteten är för mig och vilken stor skillnad den gör i min vardag. Inte endast på det fysiska, men även på det psykiska planet. :)

Såklart är ju inte alla dagar såhär och det är också viktigt att kroppen får vila. Men de dagar jag har bestämt mig för att träna/gå på ett pass och jag inte riktigt skulle ha motivation till det, så är känslan alltid så bra efteråt, när man verkligen gjorde det! 

Jag uppmanar er alla att röra på er, det måste inte betyda ett medlemsskap på gymmet. Träning är också ridning, promenader, fotboll, cross-körning, ishockey, ja ni vet. För tyvärr är vi inte gjorda för att sitta stilla, vi är gjorda för att vara fysiskt aktiva, så gott som de går! Och om inte jag motiverade er tillräckligt för att ta er ut på ens en liten promenad så ska ni lyssna på Anders Hansens sommarprat. Han kommer förändra er syn på detta. https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1319465?programid=2071 
DSC06501IMG 9189IMG 1997IMG 9608IMG 8911LRG DSC00687
Ha en skön kväll! <3