LRG DSC00479

Stretcha och rulla dig frisk!

Skrivet av Lina Skog 14.10.2019 | 0 Kommentarer

Hej på er!

Tänkte idag dela med mig av ett hälso/träningsinlägg. Då jag just nu spenderar mycket av min fritid på dessa saker. :)

Jag har under flera års tid haft lite bekymmer med leder, låsningar, sned rygg och krämpor här och där. Även fast jag bara är 20 år. Detta har väl inte varit SÅ seriöst, men några besök hos massörer, naprapater och en hel del funderingar har gjorts hemma. Så både pengar och tid har satts ner på dessa problem, som jag idag löser med hjälp av egna knep.linaTa del av mina knix här nedan:

1. Variera din träning och hitta det som passar just din kropp. Vi har alla olika kroppsbyggnader och alla är inte gjorda för att endast lyfta tungt. Att variera träningen med rörlighetsträning som t.ex. dans en dag och styrka en annan, ger mera rörlighet i både muskler och leder och kommer garanterat förbättra dina kommande träningsresultat.

Jag har själv börjat fokusera på detta väldigt mycket eftersom att jag märker hur kroppen mår bra av det. Om jag tränar endast styrka flera dagar i sträck känner jag hur musklerna "klibbar" ihop sig och blir stela, låsningar uppkommer och träningen medför inte det vad den borde göra.

2. Stretcha. Har inte alla gymnastiklärare klagat på dig om detta? Jo, men det är verkligen viktigt. För att musklerna skall kunna jobba bättre krävs det att de färdigt är "utvidgade" och inte spända från föregående träning. Så ta dig dessa 10 extra minuter och låt det ta lite sjukt. Du kommer att märka skillnad! 

Om man dessutom har ett stillasittande jobb och sitter framför datorn är det väldigt bra att ibland pausa, ställa sig upp och stretcha nacken och bröstkorgen. Även höften tar stryk av att sitta för länge. Så genom att stretcha några minuter under jobbtid får du också igång blodcirkulationen och du kommer att känna dig piggare. :)lina stretch 23. Foam rollern!! Ja denna krabat har gjort det möjligt för mig att idag kunna träna så mycket som jag gör utan att "skada mig" d.v.s få låsningar i ryggen. Använder denna flera gånger per dag för att knäcka ryggen och komma åt de områden jag inte gör med stretching. Min nedre rygg mår så bra av att jag rullar den både morgon och kväll. Om du är lite sned eller har någon låsning i ryggen så både masserar foam rollern din rygg samtidigt som den stabiliserar upp den. lina stretch 4Jag använder den inte endast för rygg (det är dock där jag fått bäst resultat) men även på bakre och främre låren brukar jag rulla. Så har du något område som är knepigt för dig, så prova dig fram, du vet bäst själv! :)lina stretch 5Hoppas ni gillade detta inlägg och ha en bra dag! <3 

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar