LRG DSC00479

Engelska-skräck och träna tillsammans!

Skrivet av Lina Skog 17.10.2019

Hej på er från en höstlovs-tjej! 

Fick höstlov efter att jag hade haft en engelska presentation med Fanny i Tisdags, vi pratade om olika typer av stress och hur man kan förebygga stress. Det gick faktist över förväntan bra så det är jag jätte glad över. :) Engelska är faktist ämnet jag är sämst på i skolan och har alltid varit nervös över att prata engelska inför klassen. 

Onsdagen bestod av 3h lägenhets-städning och även ett gympass. Har just nu ett program jag tar till när inspirationen lackar. Det heter Sweat it to Shred it av Sarah's Day! Hon är en australiensisk fitness/health Youtuber och följer henne dagligen på sociala medier, hon är väldigt inspirerande och sprider positiv energi! :) 

Idag blev det även ett gympass med fokus nedre kropp med Ronja. Jätte effektivt att träna tillsammans. Övningarna vi gjorde var väldigt basic men ändå inga jag brukar göra annars så det tog väldigt bra kan jag säga, haha. Jag använder sällan, (läs aldrig) skivstång när jag tränar, eftersom att jag mest har dåliga erfarenheter av det. Men en övning skall jag nog ta till i mina kommande egna pass. Därför är det så roligt att träna tillsammans med någon, då man blir inspirerad och kan hitta nya övningar! :)IMG 0149Nu har jag även lämnat in två skoluppgifter så nu tar jag ledigt, ledigt!

Ha det gott så hörs vi! <3

 

 


Stretcha och rulla dig frisk!

Skrivet av Lina Skog 14.10.2019

Hej på er!

Tänkte idag dela med mig av ett hälso/träningsinlägg. Då jag just nu spenderar mycket av min fritid på dessa saker. :)

Jag har under flera års tid haft lite bekymmer med leder, låsningar, sned rygg och krämpor här och där. Även fast jag bara är 20 år. Detta har väl inte varit SÅ seriöst, men några besök hos massörer, naprapater och en hel del funderingar har gjorts hemma. Så både pengar och tid har satts ner på dessa problem, som jag idag löser med hjälp av egna knep.linaTa del av mina knix här nedan:

1. Variera din träning och hitta det som passar just din kropp. Vi har alla olika kroppsbyggnader och alla är inte gjorda för att endast lyfta tungt. Att variera träningen med rörlighetsträning som t.ex. dans en dag och styrka en annan, ger mera rörlighet i både muskler och leder och kommer garanterat förbättra dina kommande träningsresultat.

Jag har själv börjat fokusera på detta väldigt mycket eftersom att jag märker hur kroppen mår bra av det. Om jag tränar endast styrka flera dagar i sträck känner jag hur musklerna "klibbar" ihop sig och blir stela, låsningar uppkommer och träningen medför inte det vad den borde göra.

2. Stretcha. Har inte alla gymnastiklärare klagat på dig om detta? Jo, men det är verkligen viktigt. För att musklerna skall kunna jobba bättre krävs det att de färdigt är "utvidgade" och inte spända från föregående träning. Så ta dig dessa 10 extra minuter och låt det ta lite sjukt. Du kommer att märka skillnad! 

Om man dessutom har ett stillasittande jobb och sitter framför datorn är det väldigt bra att ibland pausa, ställa sig upp och stretcha nacken och bröstkorgen. Även höften tar stryk av att sitta för länge. Så genom att stretcha några minuter under jobbtid får du också igång blodcirkulationen och du kommer att känna dig piggare. :)lina stretch 23. Foam rollern!! Ja denna krabat har gjort det möjligt för mig att idag kunna träna så mycket som jag gör utan att "skada mig" d.v.s få låsningar i ryggen. Använder denna flera gånger per dag för att knäcka ryggen och komma åt de områden jag inte gör med stretching. Min nedre rygg mår så bra av att jag rullar den både morgon och kväll. Om du är lite sned eller har någon låsning i ryggen så både masserar foam rollern din rygg samtidigt som den stabiliserar upp den. lina stretch 4Jag använder den inte endast för rygg (det är dock där jag fått bäst resultat) men även på bakre och främre låren brukar jag rulla. Så har du något område som är knepigt för dig, så prova dig fram, du vet bäst själv! :)lina stretch 5Hoppas ni gillade detta inlägg och ha en bra dag! <3 


MåndagsVibe!

Skrivet av Lina Skog 30.09.2019

Hej på er, hur är läget? 

Med mig är det bra tack. Ihelg var jag hemma i Jeppis och spenderade tid med familjen. Jag hann även träffa Moa, så kul, för det var allt för länge sen sist! :)

Idag har jag inte haft skola. Så istället har jag gjort det bästa av min lediga tid och städat hela lägenheten, så nu är det fräscht en stund iaf. Något jag har lagt märke till med att bo litet är att det väldigt snabbt blir dammigt. Men inte gör det mig något. :)

Jag tog även med mig D till gymmet idag så vi fick träna tillsammans, vi körde en rätt så hård uppvärmning. Snabb och effektiv, hatar nämligen att springa på rullband hehe. Sedan tränade jag nedre-kropp och han gick mest runt och mådde dåligt efter uppvärmningen, ni vet detdär med konditionen haha!! IMG 2224Jag har även hunnit koka ingefärashots och så har jag snurrat ihop en smoothie nu ikväll, efter att vi var ut på en kort promenad. Så summan av kardemumman så har jag fått gjort ganska mycket idag, kul! DSC07247DSC07250Hoppas att ni också haft flyt Måndagen till ära, imorgon kommer mamma och pappa hit till Vasa, så får se vad som händer då. :)


Framtidsplaner & Drömmar!

Skrivet av Lina Skog 24.09.2019

Hej på er!

Jag hann nämna för något blogginlägg sedan hur bra jag kommit igång med träningen och så kom en förkylning från klar himmel och hälsade på i Fredags. Så helgen som jag hade tänkt skulle bli full med träning och "feel good" blev istället det motsatta. Men nu är det Tisdag och jag är igång igen, tur var den inte långvarig. :) 

Ikväll skall jag testa på ett nytt pass vid gymmet, nämligen YinYoga, det ska bli roligt. Jag är väldigt ovan vid Yoga, men jag skulle gärna gå på flera sådana pass. Så får se om detta faller mig i smaken. :)

Idag när D och jag åt middag så pratade vi om drömmar (framtidsplaner). Det är faktist något jag ofta går och tänker på, och jag upplever ibland att jag "står och stampar på samma ställe". Jag är medveten om att jag studerar, så det går inte att göra så mycket annat än det just nu. Men en sak är jag säker på, efter att mina studier är klara, - ja då ska jag upptäcka världen! För som jag också sa åt D, så skulle jag inte vara tillfredsställd med att flytta tillbaks till Jakobstad direkt efter studierna. För redan som ung tonåring visste jag att jag inte kommer bo i Jakobstad. Jag vill ut och upptäcka nya ställen och jag kommer också se till att uppfylla den drömmen också.Render1Har ni också drömmar? Berätta gärna i kommentarerna!

Hoppas ni gillade inlägget och ha en fin dag! 


Varför väljer jag att vara fysiskt aktiv?

Skrivet av Lina Skog 15.09.2019

Kategorier:

Hej på er!

Jag är nyss hemkommen från ett zumba-pass och jag känner mig så glad och full av energi. Hittills har denna Söndag varit ganska trist och jag har inte känt mig riktigt motiverad till att göra något storslaget. Men tänk vad lite rörelse-glädje på 45min kan förändra en dag, wow!

Imorgon inleder jag min andra träningsvecka på Sports'club i Vasa och under bara dessa två veckor har jag blivit mycket piggare och mer motiverad, det känns fantastiskt! 

Något som motiverade mig till att fortsätta träna på gym denna höst var känslan, känslan av att MÅ BRA! Känslan som sprider sig i kroppen efter varje pass är magisk, och man blir som en ny person. Det är faktist på senare tid som jag har börjat uppskatta träningen som något jag börjar må bra av. När jag var liten tränade jag mest för att ha en tillhörighet i en grupp, och förstås för att det var roligt. Men nu, ju äldre jag blir känner jag verkligen hur viktig den fysiska aktiviteten är för mig och vilken stor skillnad den gör i min vardag. Inte endast på det fysiska, men även på det psykiska planet. :)

Såklart är ju inte alla dagar såhär och det är också viktigt att kroppen får vila. Men de dagar jag har bestämt mig för att träna/gå på ett pass och jag inte riktigt skulle ha motivation till det, så är känslan alltid så bra efteråt, när man verkligen gjorde det! 

Jag uppmanar er alla att röra på er, det måste inte betyda ett medlemsskap på gymmet. Träning är också ridning, promenader, fotboll, cross-körning, ishockey, ja ni vet. För tyvärr är vi inte gjorda för att sitta stilla, vi är gjorda för att vara fysiskt aktiva, så gott som de går! Och om inte jag motiverade er tillräckligt för att ta er ut på ens en liten promenad så ska ni lyssna på Anders Hansens sommarprat. Han kommer förändra er syn på detta. https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1319465?programid=2071 
DSC06501IMG 9189IMG 1997IMG 9608IMG 8911LRG DSC00687
Ha en skön kväll! <3