DSC03772

Tre tips inför godisstrejken!

Skrivet av Lina Skog 01.03.2020 | 2 Kommentarer

Kategorier:

Hej på er!

Har ni haft tankar på att godisstrejka eller har ni gjort det förut? 

Orsaken till varför jag väljer att godisstrejka är för att jag vill minska på den mängd vitt socker jag får i mig. Det är ju ett gift för kroppen och jag får nog i mig socker på andra håll vet jag. Så det här är ett sätt som funkar bra för mig och som iaf hjälper mig att minska på mängden socker litegrann. 

I Augusti 2019 valde jag och Daniel att inleda en gemensam strejk tills vi for på resa i December (också ett sätt att spara pengar). För mig gick det faktist över förväntan enkelt men han hade nog ett större behov av godiset. 

sugar free candy

Så här kommer några tips för dig när sötsuget tar över styr:

1. Håll dig mätt. Ät fem mål per dag och försök att äta under regelbundna tider. Blir du hungrig så sjunker också blodsockret och det är en större chans att du väljer att ta något snabbt som t.ex. godis, bara för att kroppen vill ha snabb energi. Denna punkt funkar bäst för mig.

2. Välj ett hälsosammare alternativ. Blir man snål/hungrig kan man ju alltid se till att ha med sig något mellanmål. Jag brukar ha frukt eller cashewnötter som plan B. Nötterna fyller också magen på ett hållbart sätt och skjuter inte blodsockret i höjden. Helgkvällarna är jag som oftast i behov av något extra, men då kan man förbereda med något annat hälsosammare alternativ. 

3. Godisstrejka tillsammans med någon. Ta hjälp av varann och gör det tillsammans, kanske hela familjen? Så behöver ingen snåla dig i onödan. Det kan till och med vara lite roligt. 

Att godisstrejka är inte på liv eller död. Under Augusti-December åt jag faktist inte ett ända godis. Nu efter Januari började jag strejka igen men igår åt jag godis när det var fest, det handlar om balans och att förstå sig på kroppen. Nu fortsätter jag min vardag igen utan choklad och sura godisar, inte ledsen över att jag snaskade lite igår. :)

Ett sista tips är att utgå ifrån din egen situation. Man behöver inte godisstrejka i ett år, ta en månad i gången och se hur det går.

Lycka till! 

Kommentarer

  • Fia 01/03/2020 6:57pm (4 månader sen)

    Vitt socker tillför ju inget annat än energi till kroppen, men att påstå att det är ett gift känns lite väl överdrivet. Enligt riktlinjer ska man inte äta för mycket socker för att det konkurrerar ut annan mat som faktiskt tillför näring, inte för att det är farligt.

    • Lina Skog 01/03/2020 7:19pm (4 månader sen)

      Tack för kommentaren! Vitt socker i för stora mängder ökar risken för hjärt och kärlsjukdomar, diabetes och fetma, några av våra folksjukdomar. Ett tips: Food Pharmacy böckerna är riktigt intressanta. :)

  • Emma 02/03/2020 4:07pm (4 månader sen)

    Vad härligt att läsa ett sånt här inlägg utan någon som helst fokus på utseendet eller hur kroppen ska ändras, utan helt fokus på hur man mår. Samt jätteviktig point att man inte bör känna sig dålig om man ätit godis, fast man strejkar. Tack för ett bra inlägg! :)

    • Lina Skog 02/03/2020 5:21pm (4 månader sen)

      Tack själv för en trevlig kommentar! :)

Skriv en kommentar