Din ekonomi i fokus.

tisdag 24 mars 2015 - 13:40 | 25 Kommentarer

 

Inlägget är ett samarbete med Sparbanken

 

Det är ju ingen stor hemlighet att jag är en ganska råddig person. Så där vid första anblicken kanske många får för sig att jag har koll på saker och ting, men ohohohoj vad skenet bedrar. Mamma brukar himla med ögonen och skaka på huvudet åt de facto att jag faktiskt inte vet hur mycket pengar som går in och ut på mitt konto varje månad. Fick faktiskt logga in på nätbanken för att kolla vad jag får i nettolön (till mitt försvar kan jag säga att jag faktiskt visste brutto). Jag har så ofattbart dålig koll.

 

Det roliga var att Sparbanken hörde av sig veckan efter och frågade om jag ville komma och testa på det nya samtalskonceptet "Din ekonomi i fokus". Skrattade förtjust "ja, exakt vad jag behöver!". För det är exakt vad jag behöver. 

 

saastopankki

 

Övergången från studerande till arbetande gick ganska snabbt för min del. Och det är väl där jag i första hand borde ha gjort ett liknande samtal. Inkomsterna förändras ju en hel del när man övergår från studiestöd till månadslön. Men där var jag passiv och lät allt flyta på som vanligt. Så här i efterhand kunde jag till exempel ha börjat spara. Jag menar, jag har inte ens ett sparkonto och jag är 29 år.

 

"Din ekonomi i fokus" går alltså ut på att du bokar en tid hos din lokala sparbank. Du kan göra det här. Tillsammans med en rådgivare på banken går du tillsammans igenom hur din ekonomi ser ut. Vad du har för inkomster, utgifter, framtidsplaner, lån, drömmar etc. De flesta har säkert bättre koll än jag, men hur samtalet ser ut anpassas såklart efter vad du har för visioner, tankar och frågor.

 

 

thomas  

Jag gjorde mitt samtal med Thomas Lindholm på Kvevlax Sparbank på Handelsesplanaden här i stan. Mycket trevlig man.

 

När jag bokade samtalet fick jag samtidigt ett papper att fylla i på förhand. Basic-frågor om hur mycket vi lägger på bensin, mat, kläder, restaurang, amorteringar, kläder, elräkning osv. Det kanske var det svåraste att uppskatta. Tycker alla månader ser så olika ut beroende på vad vi gör och hur vi mår. Däremot var det så otroligt nyttigt.

 

saastopankki2

 

Mat är ju vår familjs svaga punkt. Vi storhandlar ungefär lika ofta som vi fyller år och det är inga små summor vi pumpar i vår kvartersaffär varje månad. Men det är heller ingenting jag ser att vi promt måste ändra på just nu. Jag älskar att ha det så. Det finns ingenting värre än att storhandla. Dessutom slänger vi så gott som ingen mat i vårt hushåll. Och hur ska man veta vad man är sugen på flera dagar framöver? Blink, blink.

 

Förutom matpunkten finns det många andra svaga punkter i min ekonomi. Det är ju förstås att jag förvarar alla mina pengar på brukskonto (big no no, har jag nu förstått). Hellre borde jag förvalta mina pengar på ett sparkonto eller investera i fonder som på lång sikt kan ge lite avkastning. Med tanke på att vi i något skede gärna vill flytta till något större, ha en egen gård och bli vuxna (ja, ni vet), så borde jag förvalta överskottet lite mer varsamt. I alla fall ha en plan. 

 

Positivt var ju i alla fall att upptäcka att vi har spelrum just nu. Det ena utesluter inte det andra. Jag har möjlighet att 1. spara och 2. leva ett riktigt trevligt liv (just det här med att handla i Sale varje dag är ju lite av en lyx jag gärna har kvar, heh). Fick också en grundkurs i hur fonder och aktiefonder funkar och hur det i mitt fall skulle löna sig att spara inför ett husköp inom de närmaste fem åren.

 

Något som överraskade mig var att det i regel inte lönar sig att betala mer på huslånet. Något som man kanske tänker att man borde göra i takt med att inkomsten ökar. Att spara pengarna rätt ger i slutändan mer.

 

 

Samtalet i sig satte igång en massa tankar kring just hur man väljer att förvalta sina tillgångar. Har tänkt en massa på det nu efteråt. Jag älskar att bo där vi bor nu och att vi faktiskt har relativt låga boendekostnader. Ändå suktar jag över bostadsannonserna varje dag. Men är det verkligen värt att fördubbla sitt bostadslån för en egen gräsmatta i samma område?

Är ett egnahemshus värt det facto att du inte längre kan spontanköpa vintersemester? Gula huset är ju egentligen världens bästa hus och att vrida och vända på slantarna är uppenbarligen inte min starka sida. Alltså: Vad är värt vad? Det har jag tänkt mycket på.

 

BeFunky image28 500x375.jpghttp://linnjung.com/wp-content/uploads/2013/07/befunky_null_1-1024x768.jpgsaasta

 

För mig var det här en väldigt nyttig och positiv stund. Har nu läst 70 broschyrer om hur man bäst sparar. Och det ska jag sannerligen bli bättre på. Mycket glad traskade jag hem från banken. Min ekonomi var faktiskt mycket trevligare än jag hade trott. Och det borde man kanske rimligtvis känna till. Även om jag kanske är ett hopplöst fall med mat och resor. Men hävdar fortfarande att mat och resor aldrig är bortkastade pengar.

 

En snabb genomgång (man får vara anonym): Är ni lika råddiga som jag eller har ni stenkoll på vad som kommer in och vad som går ut?

 

Här kan du läsa mer om Min ekonomi i fokus.

 

 

Kommentarer

  • Jonna

    24.03.2015 18:15 (3 år sen)

    Intressant och inspirerande ämne! Funderar själv mycket på privatekonomin och har via Swedbank löjligt lätt att följa med utgifterna då transaktioner och räkningar kategoriseras per automatik eller hur jag väljer; och bildar diagram. Från ena månaden till den andra kan kostnaden för tex.restaurangbesök ändra från 300kr till 2500kr, och då hajar jag till, för att sedan vara mer medveten om hur ofta vi äter ute eller inte. Har väldigt nyligen börjat jobba 100% för första gången, och med bättre lön än innan så nu borde jag verkligen ta mig i kragen och se över spar-möjligheter.. har för tillfället ett minimalt bo-spar och det växer inte så väldans. För att sammfatta så har jag väl rätt bra koll men kontrollen kunde skärpas, tänker ändå lite som dig att en del av den "lyx i vardagen" vi investerar i, vill jag inte pruta på. Är väl medveten om att jag KUNDE spara halva min lön om jag riktigt ville..... men nej.. resor, mat och upplevelser känns värt det alla gånger.

    • Linn Jung

      25.03.2015 08:26 (3 år sen)

      Ja, tycker det är superbra att man kan hålla koll på det viset, via kategorier!


  • Cecilia

    24.03.2015 19:23 (3 år sen)

    Intressant! Särskilt det där med att amortera snabbare. Misstänker ju nog att banken har en liiiten egen ko i diket när de uppmuntrar en att ha kvar lånet och investera istället. De tjänar på bägge. Och även om de har helt rätt så har jag någon psykologisk grej med att betala bort bostadslånet så fort det går. Troligen gammalt trauma från när vi hade en seriöst störd gubbe som hyresvärd. Lovade mig själv att vår trygghet med tak över huvudet aldrig mera skulle få påverkas av en oberäknelig typ eller annat oförutsägbart.

    • Linn Jung

      25.03.2015 08:28 (3 år sen)

      Ja, det har du säkert rätt i. Kändes bara SÅ logiskt när han drog sina argument.


  • emzi

    24.03.2015 20:02 (3 år sen)

    Ja! Helr super inlägg! Alla borde veta mera om just sånthär :D För alla vill ju spara mera pengar. I alla fall jag.

    • Linn Jung

      25.03.2015 08:28 (3 år sen)

      Alltså det här med att spara pengar - har faktiskt varit hopplöst ointresserad av det!


  • Sofia

    24.03.2015 20:45 (3 år sen)

    Aktia har också en funktion på nätbanken där alla transaktioner kategoriseras som man vill. Då kan man lätt följa med hur mycket pengar som går till vad och hålla budgeten. Jag har nog bra koll på vår ekonomi. Vi sparar både på ett normalt sparkonto och ett bsp konto. Det blir ju inte så mycket sparande då en är vårdledig, men ännu viktigare att ha koll då. En nyfiken fråga bara från en som veckohandlar. Hur hinner ni hämta på dagis, handla och laga mat utan att maten är klar först vid läggdags?

    • Linn Jung

      25.03.2015 08:35 (3 år sen)

      Vi äter 17-ish. Att handla i Siwa tar 3 minuter. Barnen väntar i bilen, typ. Eller så stannar vi med cyklarna utanför!


  • Karin Malm

    24.03.2015 21:13 (3 år sen)

    Jätteråddig. Tyvärr. Vågar knappt tänka på det. Inspirerande ämne dock. Borde nog ta mig i kragen. Är ju för farao snart 36 år och tvåbarnsmamma.

    • Linn Jung

      25.03.2015 08:37 (3 år sen)

      Haha! Feel you där.


  • Jessica Nybacka

    24.03.2015 21:57 (3 år sen)

    Jaaa-a... Här också snart 36-årig tvåbarnsmamma och (nästan) ingen koll på ekonomin... Maken har bättre koll dock så jag litar på honom. Maten största boven här också, och då försöker vi ju även storhandla varenda vecka, på Lidl. Men vi älskar god och dyr mat... Fisk, ekologiskt... Och det vill vi hålla, till viss del iaf. Vi har nu ca ett år kört med budget, delat upp månadslönerna vi har kvar efter räkningar, till en summa och sen dela det i 4 (dvs 4 veckor) och kört med den summa til resten (alltså mat och andra eventuella inköp såsom bensin, kläder och annat). Såhär har vi kunnat ha rätt bra koll iaf. Men sparkassa. Pfff. Den finns inte, än iaf.

    • Linn Jung

      25.03.2015 08:39 (3 år sen)

      Det är inte det att jag skyfflar över ansvaret på någon annan. Utan jag är bara så usel på att hålla kolla på min del, haha


  • F

    24.03.2015 22:19 (3 år sen)

    Så intressant att läsa andras synpunkter på ämnet! Kollade som 14-åring (utan vetskap om studiestöd etc.) upp hyrespriser på nätet och fick en sådan chock då jag insåg att sommarjobbspengarna inte skulle räcka nånvart att jag sedan dess varit extremt noga med sparande. Är för tillfället studerande och jobbar inte vid sidan om, men försöker leva billigt och lägga in pengar på BSP-kontot varje månad. Är riktigt dålig på att unna mig själv saker, men försöker slappna av lite och välja högre livskvalitet framom krampaktigt sparande. Jobbar på det!

    • Linn Jung

      25.03.2015 08:40 (3 år sen)

      Krampaktigt sparande - det låter verkligen jättejobbigt! :)


  • Malin

    24.03.2015 22:28 (3 år sen)

    Jag har skrämmande lite koll på vår ekonomi, min sambo är egenföretagare & jordbrukare så det är främst han som sköter om ekonomin, och lat som jag är låter jag honom göra det ;) borde nog ha mera koll egentligen, men sen igen är det rätt bekvämt såhär också. Vi lägger också ut alldeles för mycket pengar på mat, liksom storhandlar sällan utan köper just sådär för någon dag per gång, och ja det blir dyrt i längden. Men också här skiner latheten igenom, orkar inte fundera och planera så mycket, och gör jag det någon gång så slutar det ofta med att någon av maträtterna hamnar direkt i roskis för att köttet blev för gammalt.. voi voi märker nu att jag är både lat och slarvig ;)

    • Linn Jung

      25.03.2015 08:42 (3 år sen)

      The only way is up! :)


  • Malin / en gul apelsin

    24.03.2015 22:34 (3 år sen)

    Jag har varit rätt råddig, men Caj och jag kör ju vårt megastora bokföringsprojekt där vi skriver upp och kategoriserar allt vi köper (nåja, nånting har vi säkert glömt) och det är verkligen sjukt intressant. Hittills har jag insett att jag gravt har underskattat hur mycket pengar vi sätter på mat varje månad. Samt att jag överhuvudtaget har trott att vi har levt på Amish-nivå, jag tycker ju aldrig att vi köper något, men det gör vi. Vi köper jättemycket mer än jag trodde. Knäckande på ett sätt. Fast eftersom det blir över pengar varje månad utan att vi behöver försöka går det ändå rätt bra. Och det där med hur mycket ett hus är värt, egentligen, funderar vi på varje dag. Hussummor är ofta så overkliga att man slår till, trots att det egentligen är nästan omöjligt att ha råd med ett hus (här i Mariehamn åtminstone). Men jag stretar emot. Jag tror inte jag vill ha ett så stort lån. Det måste finnas andra alternativ. (husvagn?)

    • Linn Jung

      25.03.2015 08:42 (3 år sen)

      NÅ HUSVAGN JA! Fast den får helst vara en husrekka!


  • Michaela

    25.03.2015 09:50 (3 år sen)

    Jag har all koll på vår ekonomi men har nog ändå inte så stor koll. Det är så rörigt när pengar kommer in på olika dagar och räkningar ska betalas på olika dagar och sen har vi nu igen 6 olika konton. Som tur finns det alltid lite pengar nånstans! Och jag är inte rädd för lån eller ens för långa lån. Jag spontanlyfte igår studielån bara för att jag kan och tänkte att det kan hända att jag i nåt skede behöver dem pengarna, annars så är kostnaderna så liten för dem att om jag placerar dem nånstans så går jag nog inte alls på förlust. Och sen så sku det ju möjliggöra en längre resa.... Och ännu. Ibland tar jag månader då jag följer med vår ekonomi så noggrannt det går, har en excel tabell och då. Men de månaderna är jag en så snål och hemsk människa, så det är bara bättre för mig att inte helt ha koll och istället låta bli att köpa allt onödigt.


  • SivÖ

    25.03.2015 12:49 (3 år sen)

    Jag har ganska bra koll, åtminstone på de stora utgifterna. Nettolönerna vet jag sådär ungefär. Ibland har jag fått för mig att föra bok över alla utgifter i ett par månader, och då har jag kunnat konstatera att vi lägger förhållandevis lite pengar på mat, kläder och prylar men rätt så mycket på cafébesök, bio, musik och resor. Och det känns bra, jag är hellre rik på upplevelser än på saker. Vi sparar halvhjärtat, 50-100 € i månaden. Mest för att ha en liten buffert ifall det händer något oväntat, och för att kunna resa. Jag ser ingen poäng i att spara bara för att ha en massa pengar liggande på ett konto eller i fonder, jag vill ha ett konkret mål med mitt sparande.


  • Linda

    25.03.2015 17:25 (3 år sen)

    Det här är ju ett så superintressant ämne tycker jag, och det skulle vara jätte roligt att ha stenkoll på alla inkomster och utgifter. Men skulle jag gå till banken och be om sån här rådgivning så skulle de nog skratta mig rakt upp i ansiktet. Vad ska vi räkna på, skulle de säga. "Du har ju varken inkomst eller utgifter" :) Men nån dag kanske, när jag har en lön igen!


  • Erica

    26.03.2015 13:53 (3 år sen)

    Superintressant ämne som jag själv brinner för! Vi (unga) kvinnor är ju bevisligen sämre på att spara än männen även om vi kanske har rätt bra koll. (källor: http://svenska.yle.fi/artikel/2014/10/31/kvinnor-forstar-sig-battre-pa-pengar-man & http://www.saastopankki.fi/sv/media/uutishuone#/pressreleases/barometern-saa-sparar-finland-2014-beraettar-unga-tror-att-de-ska-faa-det-baettre-staellt-och-aeldre-sparar-foer-saemre-tider-1076707 ) Själv sparar jag 650€ i månaden (bostadssparar och har fonder samt aktier) och triggas verkligen av att se mina pengar växa och veta att jag skapar grundförutsättningar för mig själv att sedan aldrig behöva känna press/stress som beror på pengar. Det är frihet för mig. Skulle så gärna se att andra unga kvinnor också tänkte mer långsiktigt när det gäller sparande och skulle gärna också hjälpa andra om jag kunde! I'm up for it om nån vill snacka privatekonomi-frågor kvinna till kvinna!!!


  • E

    27.03.2015 16:23 (3 år sen)

    Tycker dethär är så otroligt intressant! Kan varmt rekommendera Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius bok "Economista" för lite pepp och inspiration! Pengar är ju något som verkligen styr ens liv och som man till skillnad från mycket annat kan påverka. Plus att pengar är en trygghet. Är studerande och har ganska bra koll på pengarna. Har sparkonto och försöker hålla budgeten varje månad men ofta tar pengarna slut och måste överföra från sparkontot. Blä. Det är ovissheten som ställer till problem. Har blivit mycket bättre på att spara in på onödigheter och spendera på sånt som verkligen är värt pengarna. Små summor blir till stora summor. Men man ska ju få leva också!


  • Heejuja

    28.03.2015 23:09 (3 år sen)

    Det är intressant hur olika folk är på den här punkten! Det tog kanske över ett år före jag var och handlade i närmaste Siwan (ca 100 m från min lägenhet) efter att jag flyttade hit och då köpte jag kanske en jäst :) Det är ju såååå dyrt i Siwa! Jag har liksom inte svårt att köpa lite dyrare matvaror ibland, men då jag vet att det finns mycket billigare någon annanstans blir det lite svårt. :) (Jag har varit så duktig att jag t.ex. gått till Siwan och köpt dyr mjölk när min gäst velat ha mjölk i kaffet:)


  • Carina

    31.03.2015 13:21 (3 år sen)

    Jag och min man har stenkoll, vi vet vad vi tjänar och vad våra utgifter är. Vi skriver t.o.m. in värmeförbrukning etc. i en excel. Vi storhandlar, fast köper de vi vill ha, tycker det är jobbigt att springa till butiken varje dag.