LINN NYLUND2

HÖSTPEPP

Skrivet av Linn Nylund 15.10.2019 | 1 Kommentarer

Kategorier:

Jag älskar verkligen hösten. Gillar färgerna, de kalla morgnarna och alla vackra solnedgångar. Har inge större problem med mörkret heller, älskar ju att sova och om det blir mörkt redan vid kl.18 så är det nästan acceptabelt att gå och lägga sig då haha. Vet däremot att det finns många som känner mer höstdepp än höstpepp. Förstår verkligen att det kan kännas motigt att påbörja jobb/studier, hitta rutiner och komma in i vardagen igen efter en lång ledig sommar. Därför tänkte jag nu som den höstälskare jag är dela med mig av mina bästa tips för att överleva hösten. 

1. Dygnsrytm 

Under hösten känner man sig ofta tröttare än vanligt, speciellt på morgnarna. Det är inte så konstigt eftersom att vi i princip lider av ljusbrist hela hösten/vintern. Ljusbristen bidrar oftast till att vår sömnkvalitet även blir sämre och det är bl.a därför man är tröttare. Så för att vår kropp ska orka igenom hela hösten är det smart att försöka få ordning på sin dygnsrytm igen efter sommaren. Det är ju väldigt individuellt hur mycket man behöver sova, men försök hitta mängden sömntimmar som funkar för dig. Försök även att gå och lägg dig och stiga upp samma tid varje dag. 

2. Träning 

Iallafall för mig funkar träning bra som ett sätt att få ny energi och orka mer. Speciellt bra funkar det att försöka träna/röra på sig utomhus under de få soltimmar vi får under hösten. Tacksamt nog har jag ett jobb som ger mig möjligheten att spendera mycket tid utomhus under dagen. Hösten är ju en väldigt vacker årstid så ta vara på det och försök vara utomhus så mycket som möjligt. 

3. Kompisar 

Det kan lätt hända att man under höstens mörkaste dagar känner att man inte orkar göra något efter skolan/jobbet eller på helger. Det kan jag ofta känna. Att jag gärna bara skulle vara hemma under helgerna och kolla serier i höstmörkret, även om jag antagligen skulle känna mig piggare av att åka iväg och hitta på nåt med mina kompisar. Det gäller nog att omge sig med vänner som ger en energi och inte tvärtemot. Man kanske kan kombinera att hänga med kompisar och t.ex. träna? 

4. Ha nåt att se framemot 

Planera in nåt kul som du kan se framemot och längta till. Det behöver inte vara något stort, utan kanske en mysig middag med kompisar eller en utflykt någonstans. För mig funkar det väldigt bra att ha små saker att längta till, det känns som om dagarna och veckorna går mycket snabbare då. 

5. Ta hand om dig själv 

Det säger väl sig själv rätt bra, ta hand om dig själv. Det är väldigt viktigt att inte glömma sig själv. Ta en kväll för bara dig själv. Tänd ljus,  lyssna på bra musik, ta ett bad och kolla på serier, eller nåt annat som får just dig att må bra. 

2019 10 15 03.13.32 2

Dela gärna med er om ni har nåt tips som verkligen får er på bra humör i höstmörkret! Vi hörs snart!

Kommentarer

  • Lucas Hahn 18/10/2019 10:26pm (31 dagar sen)

    För mig är hobbyer också något som får en att tänka på något man tycker om att göra vilket håller mig på bra humör iallafall. Jag har också denna höst börjat lägga upp små mål för varje dag som får mig motiverad att komma igenom dagen på bästa sätt (kanske faller lite under kategorin: "Ha nåt att se framemot"). Ja ska också börja använda de tips som var nya för mig av dina tips!

Skriv en kommentar