Konsten att hitta det inre lugnet och sova gott

tisdag 20 mars 2018 - 09:00 | 1 Kommentarer

Hur känns det att vakna upp utvilad? Den känslan har jag nog inte haft på väldigt många år. Det känns som att än hur mycket jag sover så är jag ändå lite halvdåsig i skallen när jag vaknar. Jag antar att det beror dels på den medicin jag äter och dels på att min hjärna är lite allmänt slöstartad efter alla år med ångest och oro. Det brukar som tur ordna upp sig inom några timmar.

 

Det här med sömn och psykisk ohälsa är ganska intressant. Jag har aldrig varit den typen som behöver 8 timmar sömn för att orka en hel dag. Förut när jag var lite yngre räckte det ibland med så lite som 4-5 timmar, men då hade jag i o.f.s inte samma grad av psykisk ohälsa som på senare år. Hur mycket påverkar en god natts sömn på vår psykiska hälsa egentligen? Om man har stora sömnproblem, som rätt många med psykisk ohälsa har, så blir inte situationen bättre såklart. Hjärnan behöver få vila den med, och särskilt om man som mig går runt med tusentals orostankar när man väl är vaken. Men hur ska man göra för att kunna varva ner och slappna av när man väl vill sova? Den frågan har jag under vissa perioder i mitt liv ältat från och till.

 

Det finns många olika saker man kan pröva på för att förhoppningsvis hitta sömnen. Man kan lyssna på avslappningsmusik eller olika övningar som kan hjälpa en att hitta lugnet. Själv lyssnar jag alltid på någon av mina favorit podcaster, och somnar nästan alltid innan jag har hunnit lyssna klart avsnittet. Mindfulness är även något som många rekommenderar och det finns mycket olika övningar på nätet om man googlar på det. Jag har inte själv gjort mindfullness men tycker att det låter lite intressant ändå, så kanske jag ska ge det en chans någon gång. Meditation är lite åt samma håll som mindfullness, det handlar helt enkelt om att fokusera på bara det och låta tankarna vila. Det kanske låter lättare sagt än gjort, men det kan vara värt ett försök om man inte får tyst på tankarna.

 

Den allra sista hjälpen man kan ta till, men som inte är något jag rekommenderar, är att äta sömnpiller. Det som är bra med dom medicinerna är ju förstås att man garanterat somnar. Det är dock det enda positiva dom har att erbjuda. När du tar ett sömnpiller vaknar du sällan upp morgonen därpå uppvilad och pigg i hågen. Nej tvärtom så blir man dåsig och det kan hålla i sig ett bra tag. Det värsta av allt är att nästan alla sömnmediciner är väldigt beroendeframkallande. Har man en gång börjat ta dom så är det lätt hänt att man inte kan somna utan dom, och fastnar i ett beroende. Pillren blir som en snuttefilt för vuxna. Personligen rekommenderar jag ingen människa att ta sömnpiller, det finns bättre utvägar.

 

Melatonin är kroppens egna sömnhormon. Har man brist på det hormonet så kan det vara en av orsakerna till insomningsbesvär. Därför finns det olika melatoninpiller som man kan köpa receptfritt från vilket apotek som helst. Melatoninpiller är till skillnad från sömnmediciner förhållandevis ofarliga, och ger sällan några svåra biverkningar förutom att dom kan hjälpa en med att bli tröttare på kvällen och på så sätt lättare somna. Jag har konstigt nog aldrig tagit melatonin, men ska köpa det nästa gång jag besöker ett apotek och ge det en ärlig chans.

 

Som en sammanfattning av inlägget så ska jag lista mina bästa tips att ta till när man inte hittar sömnen.

- Lyssna på avslappningsövningar
- Lyssna på din favoritpodcast
- Gör olika mindfulnessövningar
- Meditation
- Ge melatoninpiller en chans

 

Vad gör ni för att varva ner och hitta sömnen?

annie spratt 548194 unsplash2

sömnen är viktig för vår hälsa.

Kommentarer

  • Gun Enqvist

    20.03.2018 10:11 (1 månad sen)

    Hej, Intressant att du skrev om sömnen. Sömnen är nödvändig för att vi överhuvdtaget skall klara oss med livet i behåll. Du skrev också att du klarat dig vissa perioder med mindre sömn (minns du då hur långa sovmorgnar du tog för att klara upp sömnförlusten)? Ett fenomen som ofta händer för ungdomar. Det lönar sig verkligen att satsa på att försöka få en god sömn. Den städar ofta upp i hjärnan medan vi sover på samma sätt som en frisk promenad gör under dagen. Hoppas att du får en bra sömn även om det ibland kan vara lite svårt med småbarn i huset. En metod som brukar fungera är ju ett varmt bastubad strax innan läggdags och sen aftonbönen då man får lämna alla bekymmer till mottagaren. Ha det gott!


Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.