3 saker jag vill avstå från

måndag 8 februari 2016 - 20:47 | 9 Kommentarer

Karnevale! Vi är mitt inne i fastlagen just nu och det innebär party party, speciellt i matväg.

Hör bara: I går var det fastlagssöndag och jag fick träffa mitt fina bärarlag på en wafflelicious brunsch, oj madre, vi åt mandelmassa och grädde på våfflor. I dag hade vi filmkväll efter jobbet och jag lyckades på någon vänster svänga ihop en härlig korngrynssallad med avokado, tomat och fetaost. Kollegerna bjöd på himmelsk hummus, brassigt bröd och ofantligt god ost. Nam nam. I morgon är det fastlagstisdag och jag hoppas innerligt att vårt jobblunchställe bjuder på maffiga fastlagsbullar. Annars blir det att gå ut på stan och jaga.

Varför denna hets? Jo, karnevale är att säga hejdå till köttet inför fastan som börjar på onsdag. Eftersom jag redan sagt heippa för gott åt mitt kött så går min karnevale i år ut på att säga adieu till mjölkprodukter och socker. Japp, det blir en veganfasta igen (här är ett bra recept från förra årets veganfasta). Och socker, för att få lite ny utmaning, och för att flera från mitt bärarlag också planerar att fasta från socker. Det är ju alltid viktigt med kamratstöd.

Vill du också vara vegan under fastan (alltså i 40 dagar fram till påsk) så kan du få virtuellt kamratstöd i facebookeventet Fasta som den kristna veganföreningen Vildåsnan ordnar. En bra inspirationskälla är också gruppen Matnörderi på veganskt vis.

Ja, för det finns ett tankespår inom kristendomen där djuren inte är skapade primärt för att vara mat, utan för att vara våra vänner. Det ska jag utforska närmare under fastan, har jag tänkt. (Om någon har ett djur att erbjuda mig som vän så är jag lyhörd, dock inte katt för jag är mycket allergisk.)

Eftersom jag har svårt att fasta bara från en sak, så jag slänger med en lite roligare grej också, inspirerad av Ila Nordmans fantastiskt intressanta blogginlägg om bröst. Under fastan tänkte jag våga vara behålös någon dag i veckan. Också utanför hemmet. Spännande, och ganska långt utanför min bekvämlighetsruta. (Men vilken rolig utmaning för den dagliga outfiten!)

För mig handlar inte fasta om att utsätta mig för något obehagligt och farligt. Det handlar om att utmana mig själv att ta steg närmare den varelse jag är skapad till att vara. Om Gud hade tänkt att det behövs behåar hade hon väl planerat våra kroppar på ett annat sätt.

Så där ja. Har du tänkt fasta i år? Hur? Från vad, till vad? Är det något du undrar över med fastan?

Kommentarer

  • Ileea

    08.02.2016 21:48 (3 år sen)

    Spännande med behåfasta! Du får väldigt gärna komma med en recension under/efter fastan och berätta hur det var, om du vill det :) Jag vill i alla fall gärna höra!

    Jag har inte tre saker att avstå från denna fasta, utom att jag under februari inte ska köpa kött, så en lite djurvänligare månad blir det!

    • Liisa Mendelin

      08.02.2016 21:54 (3 år sen)

      Hehe, jag tvekade redan lite inför om jag alls skulle skriva ut det. Tänk att ha en massa , ögon på ens bröst hela tiden, som stilla undrar. Nåja, det är nu bara en del av ens kropp, no big deal.

      Härligt med djurvänligt februari!


  • Ulrika Fellman

    08.02.2016 21:59 (3 år sen)

    Behåfasta, haha va kul! Det hade jag inga problem med för en 10 år sen, men nu vet jag inte... Nå utmaningen antagen!
    Jag vill också haka på och köra veganskt, fast kanske på mitt sätt vilket innebär att det kan vara ok att äta ost och creme fraiche nån gång ibland och att jag inte kräver att nån annan lagar veganmat till mig om jag blir bortbjuden.
    Och så sockret då. Det har jag lite svårt att HELT hålla mig ifrån (för det är trots allt bra energi i fruktsocker och alternativa socker som typ kokos och björk) men på sistone har jag sällan tänkt mig för innan jag köpt godis, vilket jag egentligen tycker är superonödigt och hemskt för kroppen. Så jag fastar från "ohälsosamt" socker i form av godis helt enkelt.
    Tack för inspirationen! :D

    • Liisa Mendelin

      08.02.2016 22:09 (3 år sen)

      Jes, vad roligt att du antar behåutmaningen! Återstår att se om någon av oss vågar blogga om det... :)

      Vad kul också att du hakar på med veganskt och sockerfritt. Jag tänker inte heller att det måste vara ett absolut avstående. Jag tänker inte förvänta mig att vegansk mat när jag blir bjuden, jag tror inte heller att jag vågar be om vegansk mat på jobbets lunchställe. Men all mat jag själv styr över ska jag försöka göra vegansk.

      Och lite samma med sockret. Jag är inte tillräckligt insatt för att veta om alla möjliga gömda sockergrejer, och vad som är mer eller mindre häslosamt socker. Jag tänkte främst skippa "the obvious" socker: alltså godis (ack även choklad), bakverk. Men jag klarar inte av tanken att frukt skulle vara något att undvika, så där tänker jag nog bara köra hårt.

      Lycka till med fastan!


  • Jolanta

    10.02.2016 10:21 (3 år sen)

    Jag har funderat på kommentarformulering här ett tag. Tycker det är kul att din behåfasta inspirerar andra. Men tycker att veganfastan faktiskt borde få större uppmärksamhet. För bra är det ju att gå utanför sin egen bekvämlighetszon men bra är också att inte bidra till att djur plågas och mördas får vår njutning. Jag har seriöst svårt att förstå att inte fler mänskor reagerar på hur djur utnyttjas i livsmedelsindustrin trots att jag är övertygad om att de flesta i vårt samhälle faktiskt vet iaf lite om hur grym den är.
    Men till sist ett tips till de dagar du är utan behå: ta med dig kläder som du kan vira in brösten med. Behåar värmer faktiskt brösten insåg jag då jag funderade på varför jag frös så mycket om mina bröst då jag slutade med behå... ;)

    • Liisa Mendelin

      10.02.2016 11:10 (3 år sen)

      Jag känner igen din frustration. Såg att Kyrkostyrelsen ska fasta genom att välja vegetariskt åtm en gång i veckan och blev spastisk för en stund. "Tror ni på allvar att den lilla insatsen gör någon nytta?!" Det känns så himla futilt med en enda vegetarisk dag i veckan när världen ser ut som den gör. Men jag försökte jobba mig fram till lite besinning: Det är de små stegen som kan skapa förändring. Om vi tvingade alla att vara veganer hela fastan skulle det bara bli en negativ upplevelse som inte leder någon vart sedan när fastan är slut. Om människor i stället får visionera och längta själva kan en större och mera bestående förändring nås.
      Men du har helt rätt. Skygglapparna är oerhört stora.

      Tack för brösttipset! Jag är inne på min första behålösa dag nu och är riktigt glad åt att jag tog med mig en stor sjal. Värmen behövs :).

    • Jolanta

      10.02.2016 12:32 (3 år sen)

      Jå, det går också upp och ner med mina "veganisera-hela-världen" tankar... ;) Men också jag är uppriktigt glad för alla som väljer vegetariskt, om det så är en dag i veckan eller hela livet. (Fast jag nog ofta tänker att "heej, alltså 6 dagar kött???!!?")
      Men: Många bäckar små... :)


  • Jolanta

    10.02.2016 10:27 (3 år sen)

    Jo, och ännu ett boktips i.o.m. att du skrev att du ville utforska det här med att djur inte är föda och våra slavar enligt Kristus: "Varje varelse ett Guds ord" av Annika Spalde och Pelle Strindlund. Jag har den och kan ta den till Åbo om du är där around 18-20.2..
    Även "Kärlekens väg" av samma författare lär ska vara bra men den har jag inte ännu läst.

    • Liisa Mendelin

      10.02.2016 11:11 (3 år sen)

      Är inte i Åbo då, men vi kanske får det fifflat på annat sätt.