Visa alla inlägg skrivna 2008

onsdag 31 december 2008 - 21:25

Days in the middle, you know...


Jag hämtade syster plus man på flygfältet.



Vi traskade en runda på den legendariska vandringsleden.

          
Det hör liksom till att läsa informationsskyltar.


Efter att med spänst och ståtlighet ha klättrat upp för ett fundamentalt stort flyttblock fick jag små svårigheter att ta mig ner. Jag kände mig som en säl. En klumpig kut.

tisdag 23 december 2008 - 00:59

och därmed bastu

Nu bestämde jag mig för att inte skriva här på några dagar. För nu är det något sällsynt på gång: nästan hela min familj befinner sig runt omkring mig. Då vill jag inte förspilla mina tankar på detta medium. Så är det. Så nu blir det paus.

God jul på er alla!

måndag 22 december 2008 - 23:27

pieni ja hento ote

miten niin 'jalat maassa'?
oletko nähnyt kenenkään kävelevän ilmassa?

måndag 22 december 2008 - 14:24

skräpbilen

Skräpbilen kommer alltid varannan vecka, vid ungefär samma tidpunkt. Så har den gjort i hur många år som helst. Och ändå är det alltid en lika stor överraskning när den enorma stinkande tingesten målmedvetet makar in sig på vår lilla gårdsplan. Den angriper alltid först vår nästan tomma skräp-container, och sedan väntar gubben snällt medan vi i panik springer runt till alla hus och samlar ihop allt random skräp som råkar komma i vår väg.
Jag tror han är road.

måndag 22 december 2008 - 12:58

bliidon

Det är roligt att vakna till att en liten E leker att det är MIN födelsedag.
Det är också helt hejdlöst att märka att det faktiskt är snö där ute.
Snögubbeväder.
bliidon

söndag 21 december 2008 - 14:20

cykla bak å fram

Det här är ju fel. Där nere bakas det pepparkakor, medan jag sitter här och refererar.
JagfårskyllamigsjälvJagfårsannerligenskyllamigsjälv.

Ikväll blir det till allas vår glädje De vackraste julsångerna i Maxmo kyrka (klockan 19 Be there or be rare). Vi tar det nästan som en självklarhet att få höra O helga natt framföras av traktens stjärnskott. Besvikelsen blir stor om så inte sker.

Julsånger som handlar om snö är för övrigt skickligt gjorda parodier.

Jag träffade just H som var plaskvåt efter att ha hämtat en gran åt sin familj. Hon e så tuff.

fredag 19 december 2008 - 23:03

Land vi ha ändå

Med den rubriken blir det inte svårt att gissa var jag befinner mig. Jodå, Österbotten. Jodå, Maxmo. Och oj: en bra dag.

Jag fick undanröjt ett inlämningsarbete på tåget, där jag föresten hade nöjet att ha ett ypperligt filtigt överraskningssällskap. Jag fick träffa min vän F, som var ovanligt cheery. Jag fick låna en konstig skiva, the Mars Volta, som lär vara en enda lång orgie i nonsens.

Jag har fått busa med lilla E. Vi har bildat bänd, han på trummor, jag på gitarr. Han räknar in oss, vi roisar till det riktigt ordentligt, ända tills han säger Stopp. Repertoaren består av Blinka lilla stjärna, Balladen om herr Fredrik Åkare och fröken Cecilia LInd, Nu tändas tusen juleljus och sen nån konstig som endast solisten vet va de e för nåt. (solisten är i detta fall inte jag).

Han och jag har satt mina halsband i system: vi turas om med att använda det finare halsbandet. (Dock hittills har det inneburit att jag fått nöja mig med det fulare.)

Mor och Far har varit ovanligt tillmötesgående. Jag ska få förfoga över ett eget arbetsrum så att jag får jobba med katastrofen (läs tidigare blogginlägg) i lugn och ro.

Det blir nog bra. Fastän jag fortfarande har lite panik-känningar.

I morgon ska jag få träffa Stora E, och överräcka en formidabel gåva, till hennes vinst över msn-monstret.

torsdag 18 december 2008 - 22:03

Botten

Nu är det inte längre spännande med alla dessa deadlines. Jag har för få dagar och för mycket arbete. Det går inte ihop på nåt sätt, inte alls. Jag hade tänkt mig att jag skulle slippa ta med skolarbete till österbotten, men nä. Nu blir det att släpa med dator och böcker och artiklar och texter.

Snälla jag, läs det här efter jul. Förstå att du inte kan slarva bort tiden med att sitta och schlaka och se på roliga filmer. Det går inte. Inse att du inte är en supermänniska. Ta inte för mycket kurser, du är inte en snabb studerande. Du behöver TID till dina studier. Du klarar inte av att skriva en text per kväll, du är inte gjord för det. Förstå, inse. Försätt dig aldrig mer i den här situationen. Visst, Liisa, säg att du fattar?

Och till alla er som på senaste tid berättat om hur skönt det är att ha allt skolarbete färdigt för julen: good for you.

onsdag 17 december 2008 - 16:55

Brännt

Jag förstörde just min matlagning med att hänga på facebook och maniskt kolla på omotiverade bilder som folk lagt upp.
När, jag frågar när, ska argumenten räcka till för att jag ska avsluta mitt medlemskap på facebook?

Nu är jag ensam kvar i vårt hem.

Och jag ringde ett nästan-ödes-samtal idag.

Glöggfest hos Liisa, nu!

måndag 15 december 2008 - 11:47

Paint.

Islam inskickad. Den blev jättedålig, jag skäms. En massa osammanhängande text som jag försökte kompensera med dåliga illustrationer gjorda i paint. Här kommer några sådana:


Klargörande av hur Ali och Abu-Bakr var släkt med Muhammed. För sånt ÄR viktigt.

Shia
muslimernas ledarhierarki. Fina färger åtminstone.

Ps. Stora E, du måste kolla min länk där i länklistan! DS.