Visa alla inlägg skrivna 2009

måndag 7 december 2009 - 12:32

Bloggförbud!

Nu får jag varken skriva eller läsa bloggar tills jag är färdig med allt som ska vara färdigt innan jag försvinner för julen.
HADEBRA!

fredag 4 december 2009 - 13:14

kylmäsavustettu poronpaistileike

Jag äter kött.
För pappa lämnade ett helt paket hit.
Och man kan ju inte slänga bort mat heller.

Det smakar konstigt.

fredag 4 december 2009 - 11:57

Pappa och jag lyssnar på musik

Jag introducerade pappa till fenomenet Spotify.
Efter att jag förklarat grundprincipen visste han genast vilka låtar han ville söka upp.
Sen hade vi fest.

Pappa&Liisa

onsdag 2 december 2009 - 22:42

20 min, 2 dagar

Jag har studerat med en J idag, vars namn på hebreiska betyder duva.
Han räknar kallt med att två sidor text tar 20 minuter att skriva.
Och jag tänker så här:
Nä.
2 dagar.


Jag börjar ana att jag har problem.
ńven på detta område.

onsdag 2 december 2009 - 22:30

Pytte

Jag har pluggat idag. Läst bok och gjort anteckningar. Det blev världens minsta anteckningar. Helt pyttelitet. Nästan maskinskriiva.
Hela tre personer uppmärksammade fenomenet medan det skapades.
Redan det får mig att tro att ni läsare också förundras över detta.

Pyttelitet. Knappt läsbart.

Ps.
Snart kommer pappa hit.
I morgon ska vi göra en utflykt tillsammans med Pirkko-täti.
Ds.

tisdag 1 december 2009 - 23:41

Ett barn är fött

En vacker tös.
Och jag är moster x 5.
Jag sväller över av stolthet.

måndag 30 november 2009 - 00:22

Ja just ja!

Detta hände ju också idag!

Björn vigdes till biskop.

Detta är grund till stor glädje för mig.
För att jag vet att han är en himla bra typ,
som kommer att göra sitt bästa för att
vanliga människor
ska få våga känna sig burna.


(PS. Det är nånting oerhört fint med att biskopsskruden är lite för stor för honom. Det syns om man jämför med de andra herdarna i bakgrunden. DS)

söndag 29 november 2009 - 23:55

Får man sova nu?

Ņh, om jag bara inte glömt minneskortet till kameran idag.
Det har varit en sån vacker dag.

En skara människor klädda i albor, alla med en Uppgift.
I Domkyrkans valv bortom valv oändligt.
Fniss i sakristian.
S-T tog hand om högmässan före, den finska.
Mitt ansvarsområde var den svenska.
(Det är allt tur att det finns två av oss, så att vi kan täcka åtminstone en del av Ņbo. Vi borde få in lite dotterverksamhet, så att vi kan täcka frikyrkorna och international congregation också.)
Hon är så himla vacker i alba, ni skulle ha sett!
Och Stora E då, så underbar, i sin konfirmand-alba, med konstig slits och löskrage. Och specialfunktion för tändstickorna. Hon var helt ljuvlig just då, när hon kom på att man kan gömma dem i ärmen. Och skaka lite.

Och tänk att jag fick luncha med ljuvliga M!
Som är så vis och trygg och bra.
Som slänger engelska uttryck omkring sig, med gracè.

Och att jag hann studera lite, läsa ett kapitel Hauerwas.
Jag förstod väldigt lite. Det handlade om America and postmodernism and Church

Och sen fick jag glögga med Stora E, på ljuvliga rento.
Vi har planerat systematikernas julfestprogram (som blir jättebra!) och jag gav E en sammanfattning av vårt samtal i punktform.
Tänk om man alltid skulle göra det.
Ush vad äckligt.

Men det som jag allra mest undrar här när jag kontemplerar min dag är:
Får man sova nu?

söndag 29 november 2009 - 11:32

Breackie

Så här gör jag sällan:
Stiger upp tidigare och gör pannkakor till frukost.

lördag 28 november 2009 - 23:57

Advent!

Jee, i morgon får man sjunga Hosianna Davids son och få lågstadieflashbacks av femmansexans klassrum dit alla samlats på fredag morgon. Och lärarinnan Sorenza med zeta driver tramporgeln skoningslöst medan vackra lärarinnan Eva tänder ett ljus och alla barnen skrålar Hosianna.
Hoppas de fortfarande håller på med den traditionen.

Anyways.
Jag har gjort en adventsljusstake.
I morgon vid frukost-tid ska det första ljuset tändas.



Oj vad advent är bra.

Sara Isaksson – Bereden Väg

(PS. S-T sa just att Lapsikuorot pitäis ehkä kieltää, när jag spelade Vikingarnas julskiva med barnkör åt henne.)