Visa alla inlägg skrivna april 2010

tisdag 27 april 2010 - 11:33

En natt på ikea

Igår kväll/natt kom jag på att man ju kan göra flytten roligare. Så jag surfade in på ikea och planerade en massa smarta och vackra arrangemang till pyttelilla boxen. Som tur är somnade jag innan jag hann klick-et-i-klicka hem nåt. skulle jag haft morkkis nu.


 


måndag 26 april 2010 - 15:37

En söndagkväll

Efter 500 days of summer som var sådär (men ändå fin) kilade vi in till Alvar.


 



 


Vi kommer alla från rutinerade Afrikas stjärna-familjer, så man kan gott kalla kvällen för combat of the giants.


 



 


Skillnad nummer ett: Brickorna i Inkas skatt är av plast, och guldfärgade. Vi minns med saknad de blå paffbrickorna i Afrikas stjärna, som man kunde bita, vika och rita på. Denna skillnad gör markering av spelbrickor betydligt svårare.


 



 


Skillnad nummer två: Inkas skatt innehåller en ny feature: brickor med en indianguide på, som gör att man kan flytta sig till Cape Horn sådär bara och fiska in 500 pesos.


 



 


Skillnad nummer tre: spelplupparna var inga mesiga koner med boll på utan roliga "jättar". Vet inte varför det ska vara citattecken där, men så stod det i instruktionerna. Kanske så man ska förstå att det inte är "riktiga" "jättar".


 



 


Skillnad nummer tre: Inkan aarre saknar motsvarighet till Gold coast och Slave coast. Tråkigt.


 



 


En perfekt kväll, förutom diverse "Hei miks sulla on noin rumat lasit?!"-typer. "Siis, mä en oikeesti tajuu miks sulla on noin rumat lasit." Fast egentligen blev jag mest nostalgisk och minns "hei blondi mullaki on laukku!"-typerna. Inget ljuvligt alls över typerna, men roliga minnen är ändå länkade till deras genialiska utsagor.


.


Att sånt.

söndag 25 april 2010 - 18:15

Kinokopla

Nu sticker jag iväg och ser på 500 days of summer, en film jag velat se fast hur länge. R och jag ska flyga ut från salongen på små rosa moln sen.


Later!

söndag 25 april 2010 - 01:00

High five!

Det känns som att vårfesten gick vägen fint. Malenami har lagt upp massor av fina bilder på sin blogg. Dit och kika allihopa. Bums. Där finns en tokfin bild av mig och J när vi high-fivar efter att vi blev valda till "Ņrets karismatiska ledare" i Ture Teolog-galan. Tänk att det kan klassas karismatiskt att starta en tsf-blogg.


.


Nu ska jag sova, är totalt mörbultad. Jag ska vara kyrkvärd i morgon, vilket betyder att alla ska komma till domkyrkan klockan 12 och bli tilldelad psalmbok och gudstjänstformulär av mig. Visst? :)


.


High five!


 

fredag 23 april 2010 - 13:03

saker som stör

Vissa saker stör mig mer än andra.


En av de mer oempatiska störningarna är att jag blir väldigt frustrerad på att killen bredvid här i bibban tydligen ska printa ut hela sitt liv, vilket märkvärt blockerar printern som jag önskar printa ut endast ett litet fjuttigt dokument på. Jag gick just dit och kollade. Han printar ut sitt liv i flera exemplar tydligen.

fredag 23 april 2010 - 12:48

kickbike blev sitt-bike

Min cykel är reparerad!


.


Detta gör mig ledsen av två orsaker:


1) Reparationen kostade hundrafakingfem euro


2) Jag har inte längre ett akut behov av kickbiken


.


Men också glad:


1) Sträckan hemmet-akademin kan åter avläggas på 13 minuter.


2) Ŗvning av trixen "cykla utan händer" och "hoppa med framhjulet" har kommit igång.


.


Att en sån fredag har jag. Hurdan är din fredag?

torsdag 22 april 2010 - 14:58

av märket blå

I natt har ett blåmärke dykt upp på min käke, som redan var svälld och ful från förr.


Lite ledsen blir jag.


För i morgon är det årets finaste fest, teologernas vårfest.


Alla kommer att vara fina.


Jag kommer att vara en blågul hamster.


.


.


.


Och jag förstår fortfarande inte varför tandkirurgen tyckte att det var nödvändigt att borra i mitt käkben för att plocka bort en liten visdomstand.

tisdag 20 april 2010 - 20:07

Och köksbordet.

Jag glömde köksbordet. Hur kunde jag.


 



 



jätteliten, men nyrenoverad och fin. Duschen likaså.)

tisdag 20 april 2010 - 19:58

Vår fina trea

Här lyssnar jag på iskelmä helt oskyldigt när jag kom på att jag nog borde visa hur vi bor här egentligen. Det är en fin trea i portsa som fortfarande är utan hyresgäst från och med maj. Så om du och en kompis söker bostad i åbo till ett hyfsat pris och med ljuvlig utsikt så e de bara att surfa in på ovv.com.


 


För att vi ska veta vad vi pratar om kommer här lite bilder från det som varit mitt och S-T:s hem i två fina år:


 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



.


.


Sådär. Nu vet ni. Föresten så har jag jätteont i hela mig idag för jag har tagit bort ytterligare en visdomstand. Så det så. Bara för att dra ner på stämningen lite här i slutet.


.


Heips.

söndag 18 april 2010 - 13:00

Att söka bostad

Efter att ha haft bostadssökning som första hobby i flera månader känns det nu lämpligt att dela med mig av de bostadslänkar jag skrapat ihop:


.


ovv.com


.


asuntohelppi.fi


.


huoneistomarkkinat.fi


.


oikotie.fi


.


TVT-asunnot.fi


.


Turunvuokra-asunnot


.


jokakoti.fi


.


realia asuntovuokraus


.


Och lite sympatier: